• Äldre 19 Sep 01:10
    19522 visningar
    98 svar
    98
    19522

    Budjetbröllop Juni 2013 - fler än vi?

    Jag och min blivande man gifter oss 7 juni 2013.
    Och jag är arbetlös så vi har inte så jätte mycket pengar att röra oss med!
    Vi har satt en budjet på 20.000 men tror den kommer bli 30.000 tillslut.
    Hur har ni satt eran budjet också?

  • Svar på tråden Budjetbröllop Juni 2013 - fler än vi?
  • Äldre 19 Sep 01:20
    #1

    Jag kan börja med våran budjet:
    Så här ser den ut just nu

    Vi har fixat det här
    * Budjeten men den kommer nog sprika - 20.000 ( men är redan uppe över 10.000 som vi har köpt + lokalen) *Gästlistan - om alla kan och har flickvänner också landar vi på 85 gäster (med oss)
    * Klänningen - en vit röd alexia 1150 klänning :) - 1600:-
    * Underkjol = ?:-
    * Bolero=?:-
    * Fått låna slöja.
    * Blivande mannens kläder - kavaj, shorta, byxor och slips - 1300:-
    * han får skor av mig - 800:-
    * Mina skor- 2 st par ett till vigslen och ett när fötterna vill vila lite ;) - 249:-
    * Dukningen- och nästan alla saker till det fattas löpare och lite röda dekarationsstenar(diamanter ej riktiga ;) ) - ej bestämd än.. men just nu har vi handlat för 953:-
    Det vi har till dukningen är
    - 15 st lakan 19 kr/st = 285:-
    - 20 st blockljus 9.95 kr /st = 200:-
    - Assietter till blockljusen 19kr/st = 380:-
    - 22 st små ljusstakar 4kr/st = 88kr ( har fått låna 18 st andra)
     - fått låna 12 st vasar.
    - 200 st sarvetter - 60 100 av dem är vikna)

    * Bestämt hur våra ringar ska se ut. - min 2200:-
    * brudbuketten runt 1000:- + tärnbuketterna, cossage och lösa blommor till borden.
    * placeringskorten till hunnörsborde= 0:- för använde saker vi hade hemma.
    * Fixade tändstiksaskar med saker vi hade hemma = 0:-
    * Bokat kyrka.
    * Bokat festlokal - en ombygd lada. - 2000:-
    * Maten blir smörgåstårtor, olika sallader som pasta sallad osv.. och till barnen köttbullar och rolig pasta osv, sen till nattamaten blir det korv med bröd. pris?
    * Blivande mannens brors flickvän bakar tårtan/orna. ?:-
    * Styvfar kör oss till och från vigslen 0:-
    * Funderar på vilket efternamn vi ska välja , då vi båda vill att våra barn ska ha bådas..
    * Min ena syster ska troligt vis sminka och fixa mitt hår - 0:-
    * Börjat med injudningarna lite smått ;) - har allt till dem - 320:- ( 30 st kort)
    * Fixat `gästboken´ som folk ska få skriva sina lyckoönskningar till oss :) - 70:-
    * om vi ska ha band = ?:-
    * Tiaran, Halsbandet och öronhängerna bestämda! (om jag nu ska ha tiara, hur ska man ha håret då? med slöja och allt?) , har köpt ett armband som jag och sambon tänkte fixa till :) - 69:-
    Vi har turen och har fått låna väldigt mycket också!( saker alltså) M.m.

     Ligger långt fram i planeringen :) och saker vi har kollat upp vad dem kostar


  • Äldre 19 Sep 14:02
    #5
    sommarvinter skrev 2012-09-19 03:36:02 följande:
    Vi planerar att hamna under 10000! Låter kanske galet men vi behäller våra förlovningsringar, har en billig lokal, lagar maten själv och har tänkt pyssla mycket till dekorationer, och inbjudningskorten blir handmålade av mig, kinaklänning (antagligen) :) Vi blir också färre än 50 stycken, just nu har vi kommit fram till 32 stycken men det kan bli fler.

    Jag blir så stressad av alla dessa "budgetbröllop" på 50 000... fast jag tror att jag inte tänker på resor, ringar, dyra klänningar osv... 
    ...eller?? missar jag något? haha

    är det möjligt att köra ett bröllop under 10 000?

    kan säga att vi inte kommit så långt än sålänge..

    lokal:1800 (för 3 dagar)

    ehm ja, det var det än sålänge.Vi gifter oss förresten 15 juni! :) Yeeiii!
    Oj! 100.000 kr för ett bröllop är helt otroliga pengar för mig, och man kan göra så mycket annat med dem!
    Klart det går om man vill!, det beror ju precis hur man vill ha bröllopet , egenkligen är det gratis att gifta sig! :)
    i våran budjet ingår allt utan resa..
  • Äldre 19 Sep 14:08
    #6
    EmmaLSA skrev 2012-09-19 11:54:32 följande:
    Vi tänker alltså inte betalar för de som reser från Sverige, om sin egen familj vill inte betalar ett par tusenlapp (Ryanair kostar kanske 400per person retur och hotell från 250 per natt) behöver de inte vara med. Vi har också en vän som är fotograf som är bara glad att vara inbjudna till brölloppet men ska fotografera mer än han ska festa tror jag :D
    Jo men så tänker jag med att vill dem verkligen komma så kommer dem!
    Vi ska ha bröllopsfesten ute på landet och jag fick en kommentar ifrån min moster som inte har körkort ´´ jaha hur har ni tänkt er att vi ska ta oss ut dit?´´ men jag anser att dem får fixa det själva! annars behöver de inte komma, vill inte ha några sura människor på vårat bröllop!
  • Äldre 20 Sep 00:13
    #8
    sommarvinter skrev 2012-09-19 20:45:42 följande:
    nej, 10.000 :)
    Aha oj, jag tyckte det såg ut som 100.000 kr ;)
    Men om jag får fråga hur ser eran budjet ut då? hur mycket får varje sak kosta?
  • Äldre 20 Sep 03:14
    #10
    sommarvinter skrev 2012-09-20 01:43:22 följande:
    hehe :)
    Vi har inte kommit sådär superlångt i vår budget men vi tänker sähär:

    Vi blir antagligen runt 32 stycken som det ser ut just nu.

    Lokal -1800 kr (har vi bokat)
    Ringar -behäller våra förlovningsringar i titan och köper eventuellt en ny till mig längre fram.

    Klänning -beställer kinaklänning och den vill min bästa vän betala som sen födelsedagspresent. (blir det dyrt vill jag inte låta henne betala hela, men ja... den sätter jag som 0 kr just nu).

    Skor och underkläder: 700 kr. ca...?

    Smycken -Tänkte eventuellt fråga om jag får låna ett pärlhalsband av min syster.

    Smink och hår - Vill jag göra själv. kanske köper lite nytt smink från elf.. 400 kr sätter jag på denna.

    Killens kläder -han vill ha lite "enkel" klädsel då han inte trivs i kostym eller så, så vi tänker fin skjorta, slips från hm 99 kr, hängslen från hm 149 kr, finbyxor. Vet inte riktigt vilken skjorta och byxor det blir ännu. Skor ska vi också kolla efter.

    Mat -Lagar enkel buffe själva, inte helt bestämt meny ännu men typ helstekt fläskfile, färskpotatissallad, pajer, grönsallad med många olika tillbehör bredvid så att alla kan välja hur dom vill ha det. Snittar till fördrinken blir det eventuellt crostini med feta och -kronärtskocksröra. Skulle det visa sig att maten blir superdyr så kör vi knytkalas där alla tar med sig något. Men jag lagar och bjuder såklart helst.

    Alkohol -Vi räknar fortfarande på det här.. Men min kompis har erbjudit sig att åka över till tyskland och handla all dricka och lägga ut för kostnaden och sen efter middagen kommer vi ställa fram en liten burk där gästerna kan slänga i en 5a per öl eller glas vin. Vi bjuder naturligtvis på drycken till maten. Så... 0 kr för det, eventuellt får vi ju betala tillbaka på underskottet efter festen men den summan räknar jag inte in i budgeten.

    Musik - Spotify och saker hemifrån så 0 kr på det.

    Dekorationer och inbjudningskort -kommer köpa en del silkes papper och göra egna pompombollar eller vad det heter :) Vi kommer också att använda gamla genomskinliga vinflaskor som vasar och göra lyktor av glasburkar som vi kommer att hänga upp lite tjusigt sådär :) Sätter väl 600 kr på det med inbjudningskorten inräknade (ska måla och bygga egna).

    Blommor -Kommer köpa lite lösa snittblommor (typ som man kan hitta på ica eller liknande) och plocka det jag hittar i naturen, kanske syrener eller så och sen binda egen bukett och sån liten blomgrej som killen har. Sätter 250 kr på den här.

    Vi har inte räknat ut exakta siffror så verkligeheten kan vara helt andra siffror haha :) Och det finns absolut fler utgifter som dukar och så men är för trött för att tänka just nu :)

    Vi kommer att justera festen efter pengarna. Tror att man kan ha en minst lika fin dag som de som lägger 100.000 på sitt bröllop.




    Lite inspirationsbilder! :)
    Oj.. jaa.. jag kan ju säga att jag trodde att inbjudningskorten och allt skulle bli mycket billigare.. men våra gick på 320 :- för 30 st kort.
    och ja det är dyrare än va man tror.. har jag upptäkt och vi ville ha det ganska enkelt till en början men det har byggt på.. så snart är vi uppe i budjeten ca 35.000 kr .. (då har vi överdrivit lite också)

    och sen tänk på ljusen att när ljusen är i den höjden blir det väldigt jobbigt för gästerna att prata med varandra eller ja se varandra, så våran idé sket sig ju där också! menmen ;) jätte fint ändå :D
  • Äldre 20 Sep 05:21
    #12

    Aha okey :) Jo samma sak här mycket att planera och fixa, vi gifter oss på våran fyra års dag 7 juni 2013 :)

  • Äldre 21 Sep 02:16
    #13

    vi var och pratade med guld smeden i dag :D , min ring kommer gå på 2800 kr med 7 diamanter i olika storlekar och då gör han ringen själv från grunden också:D , sambon väljer att bara ha en ring. och allt ingår i priset ( putsning av förlovningsringarna, min kommer dem förstora lite då det ska bli bättre med 2 ringar, och gravyr i båda våra ringar).


  • Äldre 21 Sep 19:04
    #18
    sommarvinter skrev 2012-09-21 05:02:04 följande:
    Roligt och spännande ju! Har du några bilder på hur den kommer att se ut? Vad var det för klänning du köpte? Vore kul att se någon bild :)

    Nej, nu ska jag minsann försöka sova lite :)


    klänningen (kommer vara snyggare på dagen D )



    min blivande vigselring fast med 7 stenar då :) , min förlovningsring ser lika dan ut fast utan diamanter.

    Dina då? , om du vill så kan jag visa bild på min blivande mans kläder också :)


  • Äldre 21 Sep 19:06
    #19
    nopperabo skrev 2012-09-21 08:48:18 följande:
    Vi hoppas på ett budgetbröllop. Runt ca 30 000 med ca 30 gäster. Men iom att vi inte bokat lokal än, eller att jag pga en kraftig pågående viktnedgång ( gbp operation ) inte kan köpa klänning tididgt vet vi inte vart det slutar. I grundutförande kostar de ringar vi vill ha ca 16 tusen men ska försöka minska på diamanterna. Massa saker det hänger på just nu.
    Allt går om man vill :). har du kollat runt på olika ställen om ringen?
    nej det är ju klart , så spännande att se va för något det blir sen:)
Svar på tråden Budjetbröllop Juni 2013 - fler än vi?