• Äldre 29 Aug 15:48
    9369 visningar
    34 svar
    34
    9369

    Många frågor ..

    Hejsan, Jag och min blivande gifter oss nästa sommar , och vi har ett budjet bröllop vi har sagt ca 20.000-30.000
    Så nu har jag lite frågor om vart man kan hitta billiga saker :

    * Billiga cd-r skivor + fodral, som gästerna ska ta med sig hem och lägga över bilderna ifrån vårt bröllop och gee tillbaka dem till oss, och hur många behöver man ca? , som det är just nu så blir vi 85-90 personer(med barn).. och ca 30 familjer.

    * Våra bord är 60 cm breda . hur bred ska löparen vara? och vart kan man hitta billiga? ( helst svenska sidor)..
    har hittat löpare som är 12cm breda.. men känner att det kommer bli för smalt.. är 30 cm finare kanske?

    * Jag söker även en billig fin bolero som passar till min klänning, som är ilory (stavas?) och hallonröd



    Och även lite andra budjet tips :)

    Jätte tacksam för alla svar:)
  • Svar på tråden Många frågor ..
  • Äldre 29 Aug 16:12
    #2
    daniiel skrev 2012-08-29 16:00:21 följande:
    Min första tanke är att måste ni ge cd-skivor? Kan ni inte be folk mejla bilderna till er? Och måste ni ha löpare? Funkar inte dukningen utan sådana? Annars skulle jag nog tippa på det blir billigast att köpa tyg på metervara, klippa och sy själv.

    Angående bolero, vilken typ av bolero och måste den vara både vit (ivory) och röd? Hur billigt är billigt?
    Bonprix har den här www.bonprix.se/produkt/spetsbolero-svart-9203...
    Jag beställde från den här sidan och är väldigt nöjd www.tulipbridal.com/WEDDING-BOLEROS-WEDDING-J... Annars kan du nog hitta på tex ebay.
    Vi vill gärna ha dem på cd-skivor + på datorn. lätt att man råkar radera på mailen eller att datorn går sönder. sen såg jag en annan tjej som hade det. och jag tyckte det var en smart idé :)

    Vi vill ha löpare av typ organza eller spingel väv.. eller vad man nu säger. vi vill ha svarta och det finns inte så många fina och bra tyger i svart , har varit runt till ALLA tygaffärer här i stan..

    Jag vet inte redigt, vad blir snyggast? , billig.. hm MAX 300 :- , är Ben vit samma som ilory?
  • Äldre 29 Aug 16:51
    #5
    daniiel skrev 2012-08-29 16:39:29 följande:
    Okej, jag tänkte bara att om ni vill hålla nere kostnaderna, så tycker jag personligen att en sådan sak som att dela ut CD-skivor är en väldigt öndig kostnad, men om det är viktigt för er, så är det ju så :) Billiga skivor går väl att hitta mest överallt, tex Ica Maxi. Fodral finns tex här www.conrad.se/ de har också denna modellen som är ännu billigare www.conrad.se/CD-%2fDVD-PAPPERSFODRAL-VITA-50...

    Jag skulle valt att inte dela ut skivorna, men ha dom i tex en korg där de gäster som vill ha en kan ta en. Det kan stå en liten text vid korgen och toastmaster kan säga till om det. Jag skulle räkna med en skiva/par, mer än så behövs nog inte :)

    Här finns en rulle med 9m och 16cm bred svart organza www.myheart.se/1337-organzarulle-9-m-svart.ht... och tex här kan du hitta det som metervara www.tyg.se/Tyger/Klaedtyger/Organza/Organza-U...
    Sizoflor kan du hitta tex här sykompaniet.se/contents/sv/d430.html och på Jysk har de krossad velour i svart annars www.jysk.se/140/478/732/5300440/a/catalog-sal...

    Ivory kan komma i flera olika nyanser, det är svårt att hitta en exakt likadan om det inte är i exakt samma tyg som klänningen. Benvit är mer lik ivory än kritvit iaf. Det kan nog bli svårt att hitta en som både är ivory och just hallonröd, så om jag var du skulle jag satsa på en som är enfärgad. Hur långa ärmar vill du ha på boleron? :)
    Vi vill ha den billiga varianten , känns lite over kill annars ;)

    vi vill ha färdigsydda ;) , tack för alla tips, ska åka förbi på Jysk och kolla :)

    Jag vill ha 3/4 armar :) , och jag menar det att det ska vara en som passar ihop med klänningen och inte blir för mycket :)
  • Äldre 30 Aug 02:31
    #12
    daniiel skrev 2012-08-29 17:02:46 följande:
    Ja, de billigare räcker ju gott och väl :)

    Jag tror att rullen med organza från myheart skulle kunna passa bra. Ni har väldigt smala bord och svart är en ganska kraftfull färg, så 16cm i bredd borde bli väldigt bra. På de rullarna är det ju klart, bara att rulla ut och klippa av i rätt längd :)

    Den här tror jag skulle bli fin till din klänning www.ebay.com/itm/Ivory-3-4-sleeve-satin-weddi... och den är ivory. Jag har som sagt beställt från det företaget, 3st boleros, och de är jättefina. Med frakt kostar den just under 300kr.

    Jaa precis! :)


    Joo jag tänkte det med att den blir perfekt! Tack:)


     


    Joo jag får fråga någon som kan och förstår engelska bättre än mig , har så svårt för det där, kan inte lita på det helt heller ;)


    Tack för dina tips :)


  • Äldre 30 Aug 02:36
    #13
    kramen skrev 2012-08-29 17:36:07 följande:
    Mina budget tips är

    Smink och frisyr. ta hjälp av duktiga vänner. Kolla på youtube för turoltal videos.

    Blocket och Ebay! har billigt !

    Använd Naturen till dekoration .. När gifter ni er ?

    20.000-30.000 kr- Ni gör det BRA.. vi är redan uppe32 .000 m ringar + min klänning Skäms .

    Smink och frisyr fixar min syster :)


    Joo jag kollar hela tiden på tradera och blocket.


    Vi gifter oss den 7e juni 2013 :)


     


    Hehe jaa vi är uppe i ca 11.000 kr, och vi har köpt min klännning, skor, hans kläder, en hel del dekoration, typ bara löpare kvar :D , vi har fått låna en hel del saker! M.m.


     


    När gifter ni er?

  • Äldre 30 Aug 02:40
    #14
    durrasflikka skrev 2012-08-29 18:12:54 följande:
    Vi köpte fodral med cd-skivor på ebay.. men tänk på att det får plats fler bilder på en dvd-skiva så har ni det hemma kan man ju alltid byta ut cd mot dvd.. Här har ni lite olika att kolla på www.ebay.co.uk/sch/sis.html?_kw=10+Wedding+Di...
    Ja va smart :) tack för tipsen :)
  • Äldre 30 Aug 02:45
    #15
    Biographic skrev 2012-08-29 18:15:15 följande:
    Vi har räknat lite och kommer nog hamna på 30-35 tusen kronor. Evay, tradera och etsy är hemsidor jag rekomenderar! Organzatyg på rulle låter som det billigaste alternativet.

    Vad har ni lagt dem pengarna på?


     


    Vi kommer även få bidrag av mina svärföräldrar :)

  • Äldre 30 Aug 02:46
    #16
    daniiel skrev 2012-08-29 19:59:48 följande:
    Här kan du också kika angående bolero, www.lightinthebox.com/narrow/3-4-length-sleev... Många är nöjda med att shoppa från den sidan :)
    Tusen tack för alla dina tips :)
  • Äldre 30 Aug 02:48
    #17
    Biographic skrev 2012-08-29 18:16:00 följande:
    Googla bolero ivory! :)
    Jag har inte bestämt mig för om jag vill ha en i ivory eller röd;) därför ville jag ha tips från er som läser :)
  • Äldre 30 Aug 15:08
    #20
    kramen skrev 2012-08-30 08:55:26 följande:
    Vi giter oss 29 juni -13. Vi kommer att dekorerara med naturen, av björkris pynta utanför kyrka och lokal. Göra en "båge" som  va björkris när man svänger in till festen, plocka ängslommor att ha utanför som ser fina ut.. 

    Ballonger är relativt billigt på blocket, de ska vi pynta inne med samt med blommor från florist samt ljus..

    Lycka till och tips gärna om budget tips !
    Vi kan inte använda så mycket ifrån naturen pga en heldel är pollenallergiska!
    Och menar du vanliga ballonger? - min blivandes ena faster är allergisk mot dem . så kan inte ha det heller :/

    Tack du med :) , ska jag ge dig budjet tips eller va? ;)
  • Äldre 30 Aug 15:10
    #21
    niriel skrev 2012-08-30 10:34:26 följande:
    Jag skulle rekommendera att köpa någon variant av billiga USB-minnen istället för CD-R-skivor. Dels för att livslängden är klart mycket bättre på ett USB än på en CD, billiga CD-R har väl en garanterad livslängd på max 5 år har jag för mig och det är ju himla trist om datorn kraschar och sen funkar inte skivorna. Jag har ingen aning om hur det funkar prismässigt, jag antar att det blir lite dyrare (?) men å andra sidan mycket mer säkert..
    Hm.. får ta och kolla på det! , vi har en externhårddisk också så :)
    Men tack för tipset, ska genast kolla upp det :D
  • Äldre 30 Aug 15:19
    #22

    Det här har vi fixat.. Frågan är vad som fattas? (mer än mat och alkohol)


     


    * Har dekorerat en pärm som vi sätter in alla viktiga papper, kvitton m.m.


    * Till mig: Klänning, strumpband, korsett, tiara, halsband, öronhängen och armband och skor (2 par)


    -Ska köpa till stay up´s , en gördel och kanske några snygga underkläder.


    * till brudgummen: Shorta, kavaj, slips , byxor och vi väntar på hans skor ska komma, han får speciall beställa skor då han har 51 i skor :).


    - vi ska fixa en väst till honom, han ville inte ha en först men nu vill han det :)


    * till dekorationen och till festen: 15 lakan som dukar, röda dekorations diamanter, 20 ljusasietter + blockljus och band till att göra rosett runt om dem, 12 st vasar , 70+ champanje glas till vuxna. 40 st små ljusstakar. köpt 200 st sarvetter och har vikt 100 st av dem. 300 st sugrör till baren på kvällen. en gästbok som jag har dekorerat. 12 st pussklockor


    - köpa till : svarta löpare , vanliga ljus , blommor till vasarna , köpa kulor(som man lägger i vatten så svullnar dem upp). en korg för att ha cd-skivor i.


    * Inbjudningskorten: själva korten, stämplar, stämpeldynor, papper till att skriva på , band till att ha runt om dem, kyvert.


    * Min blivandes brors flickvän bakar tårtorna, hon har en tårtställning och vi har köpt tårtbestik (kniv och spade)


    * till viglsen: 100 st vita organza påsar till riset. om vi får kasta! Ringkudde om brudnäbbarna ska bära ringarna. annars har vi kudden bara till fottograferingen :)


    - köpa ris, näsdukar och dekurera dem. korg till rispåsarna.


    Har även bestämmt hur brudbuketten ska se ut och kollat hur mycket den kommer kosta.. mellan 500-1000 kr.


     


    kollat ut min vigsel ring( okey jag visste vad jag ville ha för länge sen ;) , 2200 kr med 9o stenar :D


     


  • Äldre 30 Aug 21:59
    #24
    Biographic skrev 2012-08-30 16:43:12 följande:
    I mitt inlägg skulle det såklart stå ebay. Vi har inte köpt allt än men kollat upp priser och skrivit lista. Klänning, ring, skor, bh, smink, tärnklänningar, buketter, kostym till m2b, fyra slipsar, skor till m2b, bordsdekorationer, inbjudningskort, gästbok, placeringskort, fotograf, dekorationer till lokalen, tårta, catering, dryck.. Tror jag räknat med allt?
    varför 4 slipsar? , eller är det till marsalkerna(stavas?)?
  • Äldre 2 Sep 22:20
    #27

    Okey tack för alla tips ;)

  • Äldre 3 Sep 01:25
    #29

    Okey vi är nästan 85-90 st , om nu alla kommer , vi planerar så långt innan för att verkligen få ihop alla pengar då jag är arbetslös tyvärr.. Och för vi vill verkligen få vårat fina bröllop

  • Äldre 3 Sep 01:27
    #30

    Vi har också valt fri klädsel , vi kommer bjuda på drickat till maten, sen blir det självkostnadspris på drickat

  • Äldre 3 Sep 15:17
    #32
    javas skrev 2012-09-03 10:21:38 följande:
    Jättekul att ni planerar o får ert bröllop trots lite begränsad inkomst!
    Vi var nära o bara gifta oss borgligt men så ångra jag mig i sista stund.
    Men ja ska vara ärlig o jag börjar få¨lite panik över klänningen. Resten löser sig nog bra!
    Jaa den är väldigt begränsad, men mina blivande svärföräldrar ska hjälpa till lite , som tur är :) , det som oroar mig är pengar till mat och alkohol, samt om jag hinner gå ner i vikt så jag ser verkligen fin ut i klänningen :)

    Jag har sagt till min blivande att vi kan gifta oss borgligt, men han vill ha alla där på våran stora dag. så då blir det så :)

    Vadå då? när gifter ni er? :)
  • Äldre 3 Sep 17:00
    #34
    javas skrev 2012-09-03 16:08:15 följande:
    Om ca 2,5 mån =)
    Ska få klänningen uppsydd men har varken hittat tyg eller mönster än.
    Har också tänkt hinna gå ner lite, men räknar inte med för mkt på denna korta tid.
    Så jag kommer köra på en lite mer klädd klänning. Eftersom de inte är sommarbröllop så tror jag det kommer passa bra...
    Oj, så snart :)
    Oj, förstår att du är stressad;) lycka till med allt :D
Svar på tråden Många frågor ..