• solkla­rt
    Äldre 8 Jan 22:57
    45355 visningar
    316 svar
    316
    45355

    Oktober 2013

    Jag hakar på här om det är OK? :) Har inte alls kommit långt i planeringen, har i helgen bestämt oss för bröllop i oktober. Hur länge har ni andra planerat?

  • solkla­rt
    Äldre 10 Jan 19:15
    #18
    Koyal skrev 2013-01-10 17:25:53 följande:
    Vi har planerat i 2 år. men mest för att vi är så långsamma. Lokal tog 7 -8 mån för oss att hitta och boka
    Oj, två år! Jag hade nog inte haft det tålamodet, tycker redan nu att det är långt kvar till oktober och vi började planera för någon dag sedan ;)

     
  • solkla­rt
    Äldre 12 Jan 12:20
    #20
    Koyal skrev 2013-01-11 21:36:50 följande:
    Haha jo, men jag har alltid haft okt som bröllopsmånad. Förra året tänkte vi att vi skulle hinna till okt men med jobb mm så blev det för stressigt. Så vi sköt upp det och tar det lugnt istället Blir väl att öka takten nästa månad då klänning ska beställas. Tjoho!
    Ja då är det bättre att skjuta upp det, hellre det än att stressa ihop ett bröllop. Oktober verkar vara en perfekt månad, inte för varmt, inte för kallt och helt underbara färger i naturen. Har aldrig haft tanken på ett sommarbröllop, fy för att svettas i en stor och varm klänning :O 

    Oh, vart ska du beställa klänning?

    Vi väntar på att kyrkan ska ringa oss om datum. Vi vill helst ha den 12:e, men de var osäkra på om den dagen var bokad med konsert så de vet på onsdag. Om det inte blir den 12:e så har vi bokat den 5:e. Hoppas på den 12:e. 
  • solkla­rt
    Äldre 15 Jan 19:34
    #22
    Koyal skrev 2013-01-12 21:17:18 följande:
    Samma här! Oktober är en vacker månad och man kan ha tur med vädret. När man ser bilder på fina vårbröllop så har jag tänkt att det kanske hade varit bäst, men jag håller mig till oktober och höstfärgerna. Alltid älskat hösten så hösten får det bli.

    Jag kommer högst troligt köpa min klänning från Milagro de Nahrin i Sthlm, eftersom de är de enda som beställer in klänningar från det märket jag vill ha. Ska på bröllopsmässan om 2 veckor så man vet ju aldrig, drömklänningen kanske finns där. Fast jag hoppas att det inte finns någon annan, beslutsångest som jag har och allt haha.

    Du då?

    Vi hade 12e som backup om den 5e inte var ledig. Men den var ledig både i kyrkan vi ville ha och lokal. Tror sommarmånaderna går åt först :) Var ska ni gifta er?
    Oh vad härlgit att gå på mässa! Hoppas att du hittar just "den" klänningen. 

    Jag får nog beställa en från Kina, lutar åt det. Inte så stor budget till det tyvärr. Hade gärna köpt i butik och fått service och få känna sig fram. 

    Vi bor i Eskilstuna, så vi gifter oss här. Lokal har jag bokat idag, blir en skolmatsal. Helt perfekt för det var billigt som bara den, stort, kapprum mm. Däremot ingår inte köksdelen, och jag undrar lite hur det funkar med catering? Får nog ringa runt och kolla med olika catering. 
  • solkla­rt
    Äldre 16 Jan 12:17
    #23

    Nu är det bestämt och bokat med kyrkan, det blir den 5/10. Helt okej för mig, en veckas kortare väntan :D

  • solkla­rt
    Äldre 16 Jan 19:14
    #25
    HelenaFredrik skrev 2013-01-16 12:42:58 följande:
    Hoppar glatt in i denna tråd :)

    Vi ska också gifta oss i oktober. Den 26:e närmare bestämt.

    Så mycket längre har vi dock inte kommit i planeringen än (bestämt tema har vi iofs gjort) men i helgen blir det bröllopsplanering som gäller. Lokaler och Kyrkor som vi vill spana in lite extra ska bestämmas. M2B ska bestämma vilka vänner han vill ha som marshalker och vilka som ska få andra uppdrag. Det funkar inte att ha alla hans närmaste vänner som marshalker nämligen.

    För min del är brudtärnorna bestämda redan och 2 av dem vet redan om det också :) Nr. 3 ska få reda på det i helgen och om det blir en 4:e (beror på hur många marshalker vi kommer ha) så får hon också reda på det då.

    I övrigt ska vi mest sitta och försöka få en överblick över allt som måste göras och vem som ska göra vad.

    Längtar så :)
    Välkommen! :)
  • solkla­rt
    Äldre 20 Jan 13:43
    #26

    På onsdag ska vi kika på en lokal, får hoppas att den är bra. Känns spännande att bollen är i rullning nu. Hur går det för er?

  • solkla­rt
    Äldre 21 Jan 13:54
    #28
    HelenaFredrik skrev 2013-01-21 10:52:11 följande:
    Var på kyrkospaning i helgen och har förhoppningsvis hittat "vår" kyrka. Nu såg vi den iofs bara utvändigt så det är inte helt spikat än. Har skickat runt lite förfrågningar på festlokaler också.

    Hur ställer man sig som bröllopsgäst till att det kanske är en bit att åka mellan kyrka och lokal? Skulle tippa på att det kan bli upp mot 20min beroende på vilken lokal..
    Är lokalen en bit utanför stan? Eller hur tar man sig sen från lokalen till där man ska sova? Ska ni ha alkohol på festen?

    Har sett här att många kollar upp vad det kostar att hyra en buss om det är en bra bit mellan kyrka och lokal, men det beror också på hur det ser ut med kollektivtrafiken.

    Personligen skulle jag som gäst inte se det som något stort bekymmer. Man får ju oftast veta ganska långt i förväg så man hinner ju planera om man ska samåka, ta taxi eller så. 
  • solkla­rt
    Äldre 21 Jan 19:15
    #30
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-01-21 17:47:37 följande:
    Vi har bestämt att nu först lösa allt med fotograf. Sen ska vi ta nästa grej, inbjudningarna. annars kommer jag stressa ihjäl mig.... men fotograf är jätte svårt!
    Ja lika bra att fokusera på en sak i taget så man kan bocka av en sak på listan. Jag har inte kommit in på fotograf ännu, men vad jag förstått är att fotograf var mycket dyrare än jag någonsin kunnat ana. Har aldrig anlitat fotograf förut så hade noll koll.

    Har ni några alternativ eller har jakten precis börjat för eran del? 
  • solkla­rt
    Äldre 21 Jan 19:45
    #31

    Förresten, vad ska ni har på er utanpå klänningen? Jacka, kappa eller vad har man som skulle passa i oktober? Är ju inte vinter med snö så en  vit kappa kanske inte passar? 

  • solkla­rt
    Äldre 29 Jan 19:23
    #42
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-01-29 19:18:23 följande:
    Känns inte som man har planerat så mycket på senaste
    Letar fortfarande fotograf samt att vi har flyttat tiden för vigseln till 16.00 istället för 15.00  
    Samma här, känns som att man gjort den man kan nu och bara väntar på att få ta tag i allt på riktigt. 
  • solkla­rt
    Äldre 13 Feb 09:33
    #48
    HelenaFredrik skrev 2013-02-13 09:25:27 följande:
    Save the date korten postades 2 i morse så nu hoppas vi att de kommer fram till alla i morgon :0)
    Vad roligt att få ha skickat ut dem! Vi ska inte skicka såna, utan skickar nog ut inbjudningarna 3 månader innan. 
  • solkla­rt
    Äldre 19 Feb 08:14
    #64

    Oj oj! Nu har jag beställt klänning! Blev från Dino, så nu är det bara att vänta och hoppas!

  • solkla­rt
    Äldre 19 Feb 12:13
    #66
    Frullis skrev 2013-02-19 09:21:13 följande:
    Koyal: Charter till Aruba låter helt underbart!

    solklart: Spännande! Vad blev det för klänning? Hur tänkte du med storlek? Tog du den som du tror passar eller en för stor så du kan sy in?

    Det enda jag har köpt är inbjudningskorten och tackkorten, köpte storpack. =) Kanske dags att göra fler inköp, alla andra verkar vara mycket längre i inköpsprocessen...
    Jag tog mina mått som jag har nu och skrev in. Det är ju snörning i ryggen så man kan ju justera rätt mycket där tror jag. Så vi får hoppas att det passar. 

    Inbjudningskorten har jag knappt tänkt på, eller jo jag har tänkt men har ingen aning om hur de ska se ut. Är lite förvirrad gällande tema. Har ju lila, orange och silver som färger men sen vet jag inte om jag ska ha genomgående tema också typ fjärilar eller vad man nu kan ha. Måste nog bestämma det först innan jag sätter igång med korten. Hade tänkt att pyssla ihop något.

    Smart av dig att redan nu köpa tackkort, det är ju en kostnad det också och det är ju skönt att ha allt betalat innan brölloppet så det inte blir en massa utgifter då också. 
  • solkla­rt
    Äldre 19 Feb 19:07
    #71
    Frullis skrev 2013-02-19 14:26:57 följande:
    Vi har inget färgtema eller nått sånt så jag köpte enkla krämfärgade dubbelvikta kort som vi skriver för hand i. Sen framkallar vi foto och sätter i som tackkort. Vi vill ha det så enkelt som möjligt. Personligen tror jag man försvårar med tema och färger, jag hade inte orkat leta efter rätt nyans på allt. Men det är ju bara vad jag känner.
    Ja nog är det svårt allt, men just korten vill jag göra för då har jag en anledning till att pyssla. Sen kommer jag nog inte vara helt manisk när det gäller färger och inte ha för mycket krafs. Utan tänker på typ servetter, dukar och någon enstaka dekoration :) 
  • solkla­rt
    Äldre 19 Feb 19:10
    #72



    Den klänningen blev det för min del :)
  • solkla­rt
    Äldre 23 Feb 14:09
    #75
    Koyal: Tack snälla! Jadu, det ska enligt Dino ta 13-20 dagar att få hem den. Så vi får väl se om det stämmer. Beställde den i måndags kväll.

    Frullis: Tack du också :) Precis samma sak hände mig! Surfade som en idiot på allt som hade med bröllop att göra men det gav inte så mycket, kändes som att man inte kom någonstans iaf. Kändes för tidigt att börja med kort, beställa klänning osv. Men nu i slutändan tror jag att det ändå gav något, bilden av den stora dagen har klarnat lite iaf.

    Vad har ni för budget för era bröllop? Jag tycker att det är skitsvårt, har liksom inte satt någon exakt summa. Utan tanken är att hela tiden försöka spara undan lite pengar på ett konto och sen köpa hem saker lite pö om pö för att sprida ut alla kostnader. Så i slutändan vet man ju inte vad det blir. Sen kan man ju hitta saker på erbjudande nu under alla månader som är kvar så då kan man ju passa på. 
  • solkla­rt
    Äldre 23 Feb 14:51
    #76

    Kan ju  förtydliga att det handlar om 13-20 vardagar. 

  • solkla­rt
    Äldre 8 Mar 07:47

    Oj, idag kommer min klänning! Har följt den på DHL och den skulle ha kommit redan igår men jag ringde DHL och bad dem ändra leveransadress till mitt jobb istället så då kommer den idag. Gick ju väldigt fort iaf, beställde den 18/2 och kunde fått den redan igår. 

    Ska bli spännande att få känna på den och se hur den är och så testa den förstås. 

Svar på tråden Oktober 2013