• Heobea
    Äldre 5 Apr 02:31
    111117 visningar
    694 svar
    694
    111117

    linköpingsbrudar 2013

    Rosie skrev 2013-04-04 17:53:03 följande:
    Jag lämnade in min klänning för att sy in den och idag när jag skulle komma och hämta den så var det plötsligt två fläckar synliga på framsidan?!? Hon säger att hon inte tror att hon har gjort dom men de fanns inte där när jag lämnade klänningen. Suck vad gör man?!? Sedan hade hon sytt in den för mycket så jag fick inte på mig den längre!! Hon nålade längs min kropp sist så det var konstigt det var så stor skillnad. Hjälp. Har blivit nervös nu. Hon ska försöka sy ut den och få bort fläcken men nu är jag onödigt nervös :( Vad gör jag om hon inte får bort fläckarna?? Klänningen går ju inte använda då.
    Säger som Marjasinus, be henne fixa sömmarna (illa kvickt) och gå sedan till en kemtvätt. Låter mycket mer troligt att de kommer få bort dem! Dessutom, försök få till lite rabatt på priset tycker jag....
  • Heobea
    Äldre 10 Apr 10:59
    Jannovich: Fantastisk klänning och frisyr!
    Såg att ni hade festen i Kaga bygdegård, vi ska också vara där. Hur fungerade det tyckte du? Nått du saknade eller som blev överflödigt? Något ni önskar att ni hade tänkt på innan? Hur många hade ni och hur placerade ni borden? Var placerade ni ev. presentbord och ev. gästbok? Tusen frågor jag vet, men jag tänkte passa på när det finns någon att fråga. Hehe!
    Vi har haft lite bryderier om vi verkligen kommer att få plats, hur vi ska placera borden, gästboken osv. Men det ordnar sig nog. Flera av våra gäster är gamla (eller aktiva) studentmusiker och de har inte så höga krav. Bara det finns öl, mat och lite musik brukar de inte vara så knussliga om hur mycket space det finns. Knepigare med våra familjer.
  • Heobea
    Äldre 12 Apr 17:31
    Marjasinus skrev 2013-04-11 16:38:33 följande:
    Är det bara jag som tycker att dels ta en timpenning runt 500kr/h och sen ta 100kr/bild (i digitalt format) är rena rama ockerverksamheten? Det är nog bland det sista jag skulle lägga pengar på.

    Min svåger fotar oss, han får en flaska wisky som tack. Sen har vi köpt ett gäng USB-minnen och förfrankerade kuvert som vi tänkte ge till andra som har kameror med sig på festen. Har också ett dropbox-konto dit folk kan ladda upp bilder enkelt.
    JAg som sjäv fotograferat ganska mycket (inte bröllop dock, skulle aldrig våga) och tycker inte att 5000kr för att fotografera porträtt till ett bröllop är vrålamycket. Tänk att det går åt kanske 1h för förberedelser och resa, 2h för själva fotograferande och minst 15h för efterarbete och redigering. Det blir ca 18-19h. Utslaget blir det kanske en timpeng på 260kr, inte så jäkla farligt om det inkulderar en drös med bilder också. Efterarbetet är långt mycket mer krävande än vad man tror. Inte så att man lämnar minneskortet till brudparet bara sådär.....
    Som heffes skriver, en digital bild är mycker mer användbar än en papperskopia, därför är de lite dyrare. Sedan betalar man nog för namn och kvalitet i bilderna. Även om jag ofta tycker att de som inte är lika kända eller så, tar minst lika bra bilder som en känd fotograf.
    Lägg till priset även de små extrasaker som ofta ingår, album, förstoringar etc. Då blir 10 000kr helt plötsligt inte heller helt orimligt.
    Vi har förvisso inte budgeterat mer än 5000kr för vår fotograf och lär landa kring 3000kr efter att vi bytte fotograf. Visst då ingår inte förstoringar och album men det gör jag hellre själv.
    Så visst, 5000kr för lite bilder kan verka mycket. Men för mig är det viktigt att få bra bilder från själv dagen. Långt mycket viktigare än att vi kan äta den flashigaste maten och vara på det flashigaste stället. Men vi är ju alla olika.
  • Heobea
    Äldre 12 Apr 17:35
    jannovich skrev 2013-04-11 21:22:25 följande:
    Tack alla!

    amerika: Jag betalade 1300 kr, tror hon höll på ca 1,5 timme. Jag tog inte smink där men det var för att vi hade ett annat datum först och då kunde inte min frisör så då hann jag boka smink på bodyshop. Annars hade jag sminkat mig där också.

     
    Heobea: Jag tyckte det fungerade bra! Vi var 48 vuxna och 14 barn. Placerade honnörsbordet så vi satt vända mot scenen och sen tre längor med bord ut från honnörsbordet (12 bord allt som allt). Presentbordet hamnade i hörnet borta vid "balkongdörren" (längs med scenkanten). Nedanför scenen hade vi dryckesbord och sen "bar". Gästboken hamnade på ett litet bord precis utanför köket, mittemot toaletterna. Fast jag tror den flyttade på sig lite efter att barn hade hittat den :)

    På scenen hade vi musikutrustning och bakom det bygget hade vi en madrass och en liten skärm+dator där det visades film för barnen. Vid minglet innan middagen hade min pappa och ena syster ordnat med en aktivitet på ovanvåningen och det fungerade bra. Barnen kunde springa runt alla borden och jag störde mig inte ett dugg på det. Fråga marjasinus, han var gäst :)

    Efter middagen placerade vi om borden lite så vi fick ett dansgolv. Det sa bara swosch så var det gjort, jag hann aldrig med själv :)

    Kan inte komma på nåt jag saknade eller som blev överflödigt. Allt blev bättre än jag trott och jag är supernöjd. För oss funkade lokalen jättebra!

    När gifter ni er nu igen?
    Tack! Det där med film för barnen var en god idé. Det ska vi komma ihåg. Det låter som det gick ihop sig bra. Vi blir ungefär samma till antalet, dock några fler vuxna än barn och de barn som kommer är alla ganska små, flertalet är bebisar som inte ska äta. Låter betryggande att ni fick plats bra och som att placeringen av bord är ganska smart. Tack för infon.
    Vi gifter oss sista helgen i juni.
  • Heobea
    Äldre 12 Apr 19:19
    Marjasinus skrev 2013-04-12 18:02:36 följande:
    Tack för en bra förklaring, jag får kanske sluta vara så kategorisk.

    Men du har helt fel i att bra bilder är mer värt än bra mat. :P 
    Fel och fel, snarare annan prioritering. För mig är det viktigare att ha riktigt bra bilder, som kan finnas kvar i evigheter till barn, barnbarn osv. God mat, ja, men det behöver inte vara den flashigaste a la nobelmiddag eller dyl. Jag behöver inte 5-rätters eller den allra dyraste köttbiten. Blir lycklig oavsett mat, klänning (och bilder med egentligen.....). Dessutom tror jag inte våra gäster är så knussliga. Skulle tro att de blir glada även om de bara får korv.
  • Heobea
    Äldre 22 Apr 14:36

    Åh allt bara strular. Jävla catering, jävla klänning, jävla skor, jävla alltihopa!
    Men vi var i kyrkan igår på vigselinfo. Så vi ägnade kvällen åt att lyssna på psalmer osv. Blir nog bra om vi bara kan bestämma oss för vilka psalmer vi ska ha. Svårt när man har tre favoritkandidater och bara ska ha två psalmer.....

    I övrigt, jag går här och väntar på ett mönster till klänningen men den amerikanska postgången verkar jävligt seg kan jag säga. Segare än vad det brukar vara.

    Annars har vi börjat jobba på högvarv med saker, både festhäften, programblad osv. Blir nog bra om jag bara får publisher att samarbeta med mig. Dekoren är under tillverkning. Så nu ska vi bara samla och skramla glas, vaser och lite annat som vi kommer behöva till dukningen.

    Annars kan jag lobba för evernote som anteckningsapp eller googledocs. Finns för både iPhone och android. Du sparar dina anteckningar, kan dela dem med andra och framförallt så kan du ha dem både i mobil och dator och uppdatera dem utan strul. Smajdigt som attans.
    ÄVen om jag själv är ganska analog och gillar papper och penna bäst så jag kan rita, stryka över osv. Har inte riktigt hittat den perfekta appen för sådant, itne ens på paddan.

  • Heobea
    Äldre 22 Apr 17:23
    Melissa1 skrev 2013-04-22 16:59:40 följande:
    Vi var med på vigselinfo igår! Kanske var på samma. Känner iallafall att det var jättebra att gå på och det hjälpte oss jättemycket! :) Har börjat boka in lite härligheter till mig själv så som pedikyr och massage. Börjar känna av stressen nu! Ska samla alla inblandade på möte så jag kan få lite inspiration och överblick över det hela. Jg har sjukligt kontrollbehov så det tr emot att göra det, men känner att jag att jag måste be om hjälp!
    Haha, det var vi säkerligen om ni också var i Kaga och träffade kantorn som tappat bort sina skor. !
    Ja mötet hjälpte oss också. Ja be om hjälp måste man. Jag är mest nervös för att vi inte ska få ihop allt- Men det löser sig säkert. Speciellt när min kära syster flyttar hem igen och jag får lite mer dekorhjälp.
  • Heobea
    Äldre 22 Apr 17:26
    AnnSofieS skrev 2013-04-22 16:34:16 följande:
    Jag har en anteckningsbok som jag skriver allt i annars kommer jag inte ro i land detta bröllop. 

    Sen har jag börjat på gästbeskrivningarna men jag  tycker det är jättesvårt, helst på sambons sida som jag inte vet så mycke om. Men jag har ett bra jobb där jag är själv mesta tiden och då går jag och klura. Sen gäller det att jag kommer ihåg det tills jag kommer hemSkrattande .

    Imorgon kommer prästen hem så då får jag lite koll på det här med själva vigselakten. 
    Visst är det svårt med beskrivningarna, speciellt på respektive till personer man en gång känt och inte har så stor koll på idag. Eller på fasterns ganska tystlåtne man....
    Jag sitter mest och klurar på min släkt, jag känner dem inte så himla väl ytan mest ytligt.
  • Heobea
    Äldre 28 Apr 12:31

    Hejhej!
    En trött Heobea här! Blev möhippad igår. Kan säga att jag har liiiiite blykepa idag. Ojoj! Men det var nog det roligaste jag gjort senaste året. Ojoj! Mina vänner prickade precis rätt måste jag säga. Tyll, glitter, lösmustascher, bubbel, pyssel och gipsavgjutningar. Allt avslutades med en fest tillsammans med sambon och hans svensexa. Som sagt, galet roligt. Sambon blev utklädd till mario och fick köra mariocart, lite andra mariorelaterade saker och en stund på Dennis (frisören ni vet). Jag som varit lite orolig för vad min vänner ska hitta på. Men ojoj, de prickade preciiiis helt jäkla rätt. Lagom pinsamt, lagom galet och lagom med bubbel. Roligt också när ens vänner finner varandra trots att de egentligen inte har något gemensamt.

    På bröllopsfronten går det långsamt men framåt i alla fall. Nästa vecka ska det produceras dekorationer, ljusen ska målas och lite så. Det kommer bli kanonbra men det krävs nog lite tid.

  • Heobea
    Äldre 1 May 09:56

    Vitsippa, vi ska ha en hallonmoussetårta med chokladkokosbotten. Så jääääkla god. Kan äta typ 100 bitar av den. testlagade moussen igår till våra valborgsgäster. Jäklar vad de åt. Hehe. Gott betyg.

    Marjasinus, usch ja de är presenterna. De som serverar ska få 500kr och en flaska vin av lite finare sort eftersom de mest köper skräpvin annars.
    Vill gäran hitta på något till vårt toastmasterpar. Vore kul med nått ul de kan göra tillsammans eftersom de ska ha barn i september. Frågan är dock vad hon kommer orka eftersom hon redan är ganska trött och sliten.

  • Heobea
    Äldre 31 May 23:15
    Tooie skrev 2013-05-31 19:16:45 följande:
    tror inte man kan ha mer otur.. jag ligger i sängen och har diaree och kräks...  och jag gifter mig om 20 timmar. fy fan så ledsen jag är.. :(
    Näääääääj! Hoppas att det vänder och att du blir av med skiten snabbt!!
  • Heobea
    Äldre 7 Jun 15:47

    Melissa: oj förstår din stress.
    Vi har med:
    * tack till
    * Meny
    * Festregler - lite humoristiska och lite allvar, typ: Var och en äter på sin egen tallrik. Blir det tomt på tallriken, låna till höger. Sitter du på toastmasterns högra sida rekommenderas att du äter snabbt, annars riskerar du att inte få någon mat.
    * Bordsplacering
    * Intervju med mig (Kortare frågor typ: vilken är H:s (Sambons) favoritfärg, vilken är din och andra frågor som är mer karakteristiska för oss, favoritgarn, favorit dataspel etc.)
    * Intervju med min sambo
    * En fånig text om ordvitsarnas historia (vi är båda rätt bra på att ordvitsa och ja, det går nog inte en dag utan att vi ordvitsar x flera här hemma)
    * En tidslinje med viktiga datum, bilder osv på oss. (se bilden nedan)
    * konversationstips: några bra, några fåniga, några dåliga: Vilka tre saker skulle du ta med till en öde ö?¨ Om du åker i ett fordon med ljusets hastighet, vad händer då om du slår på strålkastarna? Vad är det konstigaste du någonsin ätit?
    * Ordvitsstreck - vi har spaltat upp ordvitsar på en a sidan och svaren på andra så får du dra sträck i mellan.
    * Gästpresentationer - kortare små verser om arje gäst.
    * bröllopet i procent - typ: 45% har gjort det, 20% spelar ett instrument
    * bra att ha - telefonnr etc. till taxi, buss osv.

    Har googlat ganska mycket på olika festhäften till bröllop.


     


     

  • Heobea
    Äldre 19 Jun 10:05
    Marjasinus skrev 2013-06-19 08:05:12 följande:
    Igår var ingen bra dag vad gäller bröllopet. Insåg att mina byxor nog inte kommer hinna komma i tid (köpta på suitopia, kanske läge att varna för dom) och vår bröllopstransport har skurit ihop.

    Så nu får vi improvisera lite för att lösa det :) 
    Inte vad man vill ska hända! Hehe! Rekommenderar verkligen vingåker factory outlet, om ni har tid att åka vill säga. Be om hjälp i så fall, de är kanonbra. Helt fantastiskt fort, lätt och enkelt gick det. Första kostymen han prövade satt som en smäck, det var inte ens fråga om att pröva några andra.
  • Heobea
    Äldre 30 Jun 20:07

    Vi blev också gifta! Helt otroligt! Vi har slitit hårt sista veckan, så hårt att ja, eh, vi glömde nog bort att tänka på slutet. Hehe!
    Det blev inga större missöden alls faktiskt, mer än att vi försov oss igår, en timma. Men då får man jobba mer effektivt efter istället. Visst, cateringen hade glömt att mära upp vissa lådor osv. Men ja, shit happens. Det löste serveringspersonalen finofino. Att vi har kopiösa mängder dryck och mat kvar, ja det är en historia för sig.

    Idag är vi rätt stukade an man nog säga. Sov kansk 3h i natt och har röjt i hela bygdegården idag. Sedan lunch med tjocka släkten. Nu ska vi nog påbörja projekt inskottning i lägenheten. Dvs, hitta igen oss själva och våra saker. Tror inte ens att jag vet var tandborsten finns.

  • Heobea
    Äldre 2 Jul 19:08
    malli716 skrev 2013-07-02 16:48:49 följande:
    Grattis till er! Såg klänningen i en annan tråd. Visst hade du sytt den själv? Jättevacker!
    Tooie skrev 2013-07-01 20:53:41 följande:
    Grattis till er alla som blev gifta i helgen!!!! Ser fram emot massor av bilder!Våran fotograf är nu färdig med våra bilder och jag måste ju få visa upp bildspelet han har gjort till oss... :)otroligt duktig fotograf kan verkligen rekomendera honom och hans underbara fru då de fotade tillsammans.Lösenordet är henriksabinayellowdot.se/bildspel/sabinahenri... 
    Tack! Ja jag har sytt den själv.
  • Heobea
    Äldre 2 Jul 19:13

    Slänger upp litte av bilderna.





Svar på tråden linköpingsbrudar 2013