• Äldre 14 Jul 21:33
    3685 visningar
    9 svar
    9
    3685

    Bröllopsresa när gravid?!

    Jag tror tyvärr att flygresor överhuvudtaget går bort - kolla med er reseförsäkring hur länge den tillåter dig att flyga alls, skulle jag säga. De flesta täcker flygresor fram till vecka 28.

  • Äldre 15 Jul 11:43
    #8

    Sorry om jag var brysk igår, skulle såklart sagt: grattis till bebisen först!

    Och varit lite utförligare och tydligare - jag är gravid i vecka 26 nu och har rest en del under våren, men då hade jag lusläst försäkringsbestämmelserna både i reseskyddet i vår hemförsäkring och i jobbets tjänstereseförsäkring - båda gällde graviditetsrelaterade komplikationer till vecka 28. Jag hade väl inte åkt heller om jag inte känt att jag mådde ok, särskilt i jobbet när omständigheterna inte alltid är såna jag rår över och man dessutom ska leverera.

    Vissa flygbolag släpper ombord en med läkarintyg senare (och det är inte helt ovanligt internationellt att kvinnor reser senare), men som sagt, man ska veta att man då reser oförsäkrad och om det händer saker så tar man en stor risk - den kanske kan vara värd det om man t ex bor utomlands och vill åka hem för att föda, men knappast för en semester. Man kan kolla olika reseförsäkringar också, för några år sen fanns det såna som täckte fram till vecka 32, men de måste då tecknas separat (det reseskydd som ingår i ens vanliga hemförsäkring, vilket för det mesta räcker alldeles utmärkt tillräckligt, gäller alltså inte)  och man vill nog titta väldigt noga på vad de eg täcker.

    Sista flygresan jag gjorde var i vecka 19-20 och redan då var de på mig som hökar i incheckningen och frågade om vilken månad jag var i och ville ha läkarintyg mm. Flygbolagen tar inte ansvar för vad som händer ombord (och det finns nog risker med tryckförändringarna vid flygresa sent i en graviditet, om jag förstår saken rätt), men när jag berättade vilken vecka jag var i och hur länge till min reseförsäkring gällde var de nöjda.

    Och du har helt rätt i de kostnader och risken för personlig konkurs som kan drabba en om man chansar - kostnaderna för sjukvård utomlands, hemtransport mm kan bli astronomiska, inte minst om man skulle föda för tidigt så är neo-natalvård bland det dyraste som finns, om den finns tillgänglig.

    Ni kan inte fundera på att åka tidigare, om ni längtar efter sol kan ju Medelhavet i september vara jättefint - och borde funka - sålänge du känner att du mår bra nog för att njuta av det, förstås?

Svar på tråden Bröllopsresa när gravid?!