• Marjas­inus
    Äldre 23 Jul 08:48
    42849 visningar
    151 svar
    151
    42849

    Tar ni lån för att gifta er?

    Vi kommer inte låna. Vi började prata om bröllopet redan 2011 och tänkte först ha det 2012. Men även om vi hade en rimlig budget för att spara ihop pengarna på ett år så kände vi att vi ville se att vi verkligen fick ihop pengarna. Det är skillnad mellan siffror på papper och pengar på kontot, särskilt när man har barn, bil och bolån som kan sticka iväg om man har otur.

    Så nu blir bröllopet 2013 istället men redan idag har vi pengarna på kontot vilket är jätteskönt för nu har vi gott om tid på oss att hitta bra priser på kläder/dekorationer m m. Men vi kör på på sparlåga ett år till och tänkte försöka ha råd med en hejdundrande bröllopsresa plus att vi nu faktiskt har ett utrymme för att spräcka budgeten för bröllopet om vi skulle hitta något som vi inte tänkt på som vi känner skulle tillföra någonting. 

    I princip är det ju så att om man har utrymme i sin ekonomi för att amortera och betala räntor på lån så skulle man istället kunna lägga de pengarna på sparande och efter ett tag har man råd med bröllopet.

  • Marjas­inus
    Äldre 8 Aug 15:33
    #48
    Anonym (?) skrev 2012-07-14 19:59:08 följande:
    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer.
    erik2710 skrev 2012-08-08 12:31:24 följande:

    Jag har en ganska låg inkomst, ganska långt under medelinkomst, men kan ändå enkelt spara minst 5000 varje månad eftersom vi varken har hus eller barn.


    De som har hus och med dagens ränteläge inte klarar av att spara minst ett par tusen i månaden bör se sig om efter ett annat alternativ. Sen har de flesta familjer massor med onödiga utgifter, dyra vanor eller andra läckor.

    Det är ju bara de som lever på ruinens brant utan jobb o dyl som kanske har svårt att lägga undan lite pengar men att ha ett 100K-bröllop i den situationen känns vansinnigt.

    Sen handlar det bara om tålamod och vilja så har man till slut 100 000 på kontot.
  • Marjas­inus
    Äldre 31 Aug 10:45
    #55
    CoolJen skrev 2012-08-31 10:17:51 följande:
    Jag har velat gifta mig länge men gång på gång har vi fått nolla våra konton, nu finns det ingen buffert kvar.
    Har gått på FP och sjukpenning i snart 2 år och ska strax ha ett barn till, så det blir ytterligare minst 1,5 år med FP.
    Under denna tiden har vi ingen möjlighet att spara tyvärr utan vi lever på sista slantarna varje månad.

    Jag har väl räknat med att det skulle ta många år att spara ihop till bröllop(tyvärr har vi inga rika föräldrar som kan hjälpa till) och jag vill inte vänta många år, vara gammal och hängig när jag gifter mig.
    Jag vill heller inte bara ha ett fika-bröllop med ärvd klänning, billigaste ringarna, en massa stress innan pga att man måste göra allt själv.
    Ändå snålar vi så mycket det går på allt, har tänkt att beställa en kina-klänning, tårtor från ica maxi, egen personal som hjälper till, släktingar som hjälper till med fotografering, dukning och en massa andra grejer.

    Ja, vi har nu utökat vårat lån för att kunan ställa till med bröllop, det bröllop vi vill ha men ändå så budget det går.

    För min del kan jag lika gärna betala av på bröllopet som på bilen. Visst det är aldrig kul att låna pengar men annars så blir det ju inget bröllop på bra länge heller om vi inte vinner pengar.
    Förklara för mig:

    Ni har alltså råd att betala mer varje månad på era lån? D v s ränta + amortering, men ni kan inte spara undan dessa pengar istället så att ni får ihop pengarna omsider?
  • Marjas­inus
    Äldre 31 Aug 12:50
    #57
    CoolJen skrev 2012-08-31 11:34:36 följande:
    Just nu så la vi om lånen så det blir billigare varje månad än vad vi har just nu men sen så kommer ju lånen pågå längre iom. att vi har lånat mer pengar, så nej just nu blir det inte dyrare men vi får betala av bröllopet ganska länge.

    Jo när bägge arbetar igen(om 1,5-2 år) så kommer vi ju att kunna spara men ingen av oss är höginkomsttagare så har väl räknat med att det skulle ta 5-7 år och med förutsättning av att inget oförutsett händer.
    Nu vill jag inte vänta 5-7 +2 år för att gifta mig utan tycker vi har väntat länge nog.
    Ok! Hoppas ni får ett härligt bröllop men jag tycker det är dåraktigt...
  • Marjas­inus
    Äldre 31 Aug 14:10
    #59
    sweetsueswede skrev 2012-08-31 13:31:01 följande:
    Jag tycker att det är HELT ok att ta lån för bröllop/bröllopsresa. Någon hade uttökat sitt billån och någon ökar huslån eller annat lån man kan ha.

    Alla har ju olika förutsättningar och föredrar att betala på olika sätt. De som sparar ihop till bröllop är det ju kanonbra för - men de som tar lån ska väl inte behöva dras i smutsen? Gör man det på ett smart och ansvarsfullt (alltså inte lyxfällan) så ska man väl inte behöva känna sig som dåraktig? De som får hjälp är heller inte på något sätt mindre värda (tycker man utläser det så lite här faktiskt) och har väl inte tvingat någon att hjälpa till?

    Jag skulle inte ha några problem med att ta lån om det skulle behövas, det finns så många saker som kan gå fel längs vägen och krascha ens besparingar.
    De som har utrymme att öka på sitt huslån, ja det säger jag inte så mkt om. Då har man ju tillgångar som motsvarar lånebeloppet. Billån finns det sällan såna utrymmen på, men det gäller ju även där. Men tar man ett blancolån på säg 40k och sen tänker betala av det på en väldigt lång tid (> 5 år) så utsätter man sig för stora risker. T ex:
    Om man skiljer sig innan lånet är avbetalat så har man ett mycket mer komplicerat problem än om man istället har ett gemensamt sparande.  Konjunkturerna svänger och du vet väldigt lite om din betalningsförmåga såpass långt fram i tiden. Med säg 6-7% ränta så slutar det ju med att du betalar närmare 6-7000 i räntekostnader som du istället hade kunnat spara och lägga på bröllopet. Många banker erbjuder dessutom e-sparkonton eller liknande med över 3% ränta så pengarna kan jobba lite åt dig också. Rent statistiskt så ökar benägenheten att ta ytterligare lån/krediter när man väl har tagit första steget att låna till konsumtion.
    De där sakerna som kan hända längs vägen och krascha ens sparkonto. Hur hade du tänkt att hantera dom när du istället har 30k kvar att betala på lånet och inga tillgångar? Låna mer? Spiralen är igång....
  • Marjas­inus
    Äldre 31 Aug 14:11
    #60
    sweetsueswede skrev 2012-08-31 13:31:01 följande:
    De som får hjälp är heller inte på något sätt mindre värda (tycker man utläser det så lite här faktiskt) och har väl inte tvingat någon att hjälpa till?
    Att få frivilliga bidrag från vänner och familj har jag inga åsikter om. Det är väl jättebra så länge folk ställer upp av egen fri vilja.
  • Marjas­inus
    Äldre 31 Aug 15:22
    #65
    CoolJen skrev 2012-08-31 14:23:37 följande:
    Blancolån ligger just nu runt 6-7%, visst man får räkna med att det kan gå upp och ner några % genom åren men på ett sånt litet lån gör det bara några hundralappar imånaden
    Ett bröllop kostar ju inte miljoner.
    Marjasinus skrev 2012-08-31 12:50:41 följande:
    Ok! Hoppas ni får ett härligt bröllop men jag tycker det är dåraktigt...
    Du tycker alltså att vi först ska vänta 1-2 år innan vi kan börja spara och sen spara i 5-7 år när vi istället nu har möjligheten att gifta oss direkt och betala tillbaka under den tiden?
    Visst vi får betala en del extra i slutändan men då slipper jag gifta mig som tant oxå!
    Jag har listat mina argument ovan. Vad det innebär rent praktiskt för dig kan bara du svara på, och som med allt annat så väger man för- och nackdelar och kommer fram till ett beslut.

    Men jag kan inte se något läge då vi skulle låna till bröllopet.
  • Marjas­inus
    Äldre 31 Aug 22:29
    #70
    Sara 120707 skrev 2012-08-31 16:52:25 följande:

    Jag personligen tycker inte det direkt är någon skillnad mellan att ta ett lån för att köpa en bil eller att ha ett bröllop.


    Det är ganska stor skillnad på att låna till egendom och till konsumtion. Om man inte lånar hela beloppet för bil och har en amorteringstakt som matchar bilens värdeminskning så är det en ganska stor skillnad mot att låna till upplevelser och minnen som man inte kan få något för på blocket...
  • Marjas­inus
    Äldre 31 Aug 22:32
    #71
    Anonym skrev 2012-08-31 17:22:09 följande:

    De som lånar pengar till bröllop är förhoppningsvis vuxna människor som är medvetna om ränteuppgångar, hur lång tid det tar att betala tillbaka osv.


    Man kan ju hoppas. Men med tanke på att antalet personer som begär skuldsanering och hamnar hos fogden nuförtiden är fler än någonsin tidigare så tvivlar man ju ibland.
  • Marjas­inus
    Äldre 3 Sep 15:57
    #74
    MissRaspberry skrev 2012-09-03 14:59:53 följande:

    Jag tycker det är så roligt att de flesta här säger att de aldrig skulle kunna tänka sig att ta ett lån till sitt bröllop. Det är ett mycket naivt påstående. Jag tror dock 100 % på att ni alla verkligen menar det när ni säger det men det är ju för att ni utgår från den ekonomiska situationen ni lever i idag. Det är faktiskt fruktansvärt svårt och tom omöjligt att sätta sig in i någon annan situation. Jag skulle alltså som det ser ut idag inte för mitt liv ta ett lån för ett bröllop, men vad skulle jag ha för åsikt om det om jag hade helt andra ekonomiska omständigheter? Det kan jag ärligt inte svara på. Det enda jag vet är att jag älskar min sambo över allt annat och jag vill så gärna bli hans fru! Hade vi inte haft möjligheten till att spara ihop till ett bröllop inom den närmaste framtiden så hade vi kanske tagit ett lån och kännt att det var värt det?


    Även om jag har svårt att se hur man kommer fram till det så tror jag mycket väl att det finns vissa som kan väga för- och nackdelar och till slut komma fram att man ändå vill låna till bröllop. Men för mig är det lätt att säga aldrig, vi hade lika gärna kunnat köra ett snabbt borgerligt bara för att få det avklarat. Att vi bjuder på stor fest är bara för att vi har råd och för att det blir roligare så.
  • Marjas­inus
    Äldre 3 Sep 20:01
    #76
    MissRaspberry skrev 2012-09-03 16:01:06 följande:
    Jo men precis, ni hade kunnat köra ett snabbt borgeligt bara för att få det avklarat för att slippa ta lån. Men i andras verklighet så kanske det inte ens är ett alternativ. Inte i min ialf haha
    Min tes har ju dock hela tiden varit att om man har råd med räntor och amorteringar så har man också råd att spara. Har man bara tålamod så får man ju till slut med precis det bröllop man vill ha.
  • Marjas­inus
    Äldre 4 Sep 11:24
    #81
    Kvasthilda skrev 2012-09-03 21:15:25 följande:
    Vi gifte oss 4 augusti och hela bröllopet gick på ca 10-12 000 kr. Vi hade ca 40 gäster med middag efteråt. Vi bestämde oss nov -11 att spara 400 kr/mån och köpa allt som behövdes på second hand. Jag har varit fattig i hela mitt liv och är därför? Kreativ och kan fixa det mesta med billiga lösningar. Vi hade en mkt rolig och ovanlig fest och vi har fått så mkt beröm för alltsammans.
    Den kunskapsbank som ni sitter på skulle nog vara väldigt värdefull för många andra som tror att fint = dyrt. Bra jobbat!
    Sofiiiz skrev 2012-09-04 08:58:19 följande:
    Vi kommer ta lån, värdera om lägenheten så kunde få fördelaktigt lån i bostaden.

    ...

    Allt kommer nog landa på ca 80.000 i slutändan. Och då behöver vi låna 20.000.
    Det här kan vara okej, har man egendom som motsvarar lånebeloppet så är det inte alls lika farligt som att ta blancolån. Men man ska ändå vara försiktig om man lånar på värdeökning eftersom även om man kan sälja bostaden omsider och täcka in såväl ursprungslån som "tilläggslån" så har du ändå en reavinstskatt att ta hänsyn till.

    Men om ni har en sparförmåga nog för att få ihop 60k så blir man ju väldigt nyfiken på vad det är som gör att ni inte kan vänta den tiden det hade tagit att få ihop hela beloppet. Man blir också nyfiken på vad det är ni känner att ni inte kan vara utan som motiverar de där extra 20k, 60k är ändå en ganska väl tilltagen budget.
  • Marjas­inus
    Äldre 8 Sep 10:32
    #85
    Sofiiiz skrev 2012-09-07 21:13:34 följande:
    Varför vi inte väntar är för att vi ska gifta oss på samma datum som vi förlovade oss, de var 1 december 2009. Och de är ju så lämpligt att de är på en lördag just 2012 :) för vinterbröllop visste vi tidigt att vi ville ha!
    Rimlig motivering. Menade inte att ni skulle redogöra för er ekonomi helt och hållet :)

    I princip lånar ni ju dessutom till ringarna som faktiskt är egendom. Värdeutvecklingen på ädelmetall och ädelstenar kan matcha riktigt dåliga lånevillkor. 
  • Marjas­inus
    Äldre 10 Sep 16:51
    #95
    Anonym (spara) skrev 2012-09-10 15:37:56 följande:
    Jag vill gärna se andras budget för jag tycker det är så konstigt att man inte har pengar över varje månad. Min budget var baserad på två personer som tjänar 10 000 SEK var - vilket är väldigt lågt. De flesta som har hus tjänar väl kanske 20 000 SEK var - och då borde pengarna räcka till betydligt mer. Typ såhär
    Jag delar din uppfattning om att de som säger att de inte har råd att spara förmodligen har andra "läckor" som pengarna går till. Men att alla som bor i hus har såna marginaler som du förutsätter stämmer helt enkelt inte. Drömmen om hus är stor hos många och även när folks inkomster förändras kraftigt så är boendet bland det sista man gör avkall på.
  • Marjas­inus
    Äldre 11 Sep 21:32
    annagustafson89 skrev 2012-09-11 15:29:15 följande:
    Oj vad lätt det verkar för alla när jag läser bland de första sidorna. Klart att man aldrig skulle ta lån för ett bröllop osv.. Som att det är oerhört fult..
    Jag är studerande och min karl har precis blivit klar, skaffat vår första bil och lever så gott som ett fullgott vuxenliv trots att vi studerat/studerar. Nu blev min mamma dödligt sjuk för någon månad sen och kommer inom något/några år avlida. Min önskan är att min mamma ska var med på bröllopet, men hoppas ändå kunna komma undan någorlunda utan lån. Vi kommer ha ett budgetbröllop, för att det är exakt vad jag drömmer om. Älskar personliga skavanker och när ingenting är riktigt perfekt men istället helt underbart uppsluppen stämning och armbågarna på bordet.

    Dock tycker jag att det är en så extremt stor och fantastisk dag, så om det nu inte var så att jag drömde om mitt lilla billiga bröllop så skulle jag utan tvekan ta lån! För jag kommer inte gifta mig två gånger i livet..
    Jag tycker inte det är fult, jag tycker det är dumt. Min grundtes är att om man har råd att låna har man råd att spara. Att ta lån är bara ett sätt att få tillfredsställelse omeddelbart istället för att ha lite tålamod och så innan man kan skörda. Jag har dock hela tiden sagt att många beslut i ens liv handlar om att väga för- och nackdelar och sedan ta ett beslut. Har man haft sådan otur som ni har så har man ju helt andra förutsättningar för att ta beslutet och där hade nog även jag kunnat se lån som en utväg.
  • Marjas­inus
    Äldre 11 Sep 21:47
    Anonym (utanför stan) skrev 2012-09-11 15:16:43 följande:
    Då förutsätts det att man bor i en stad .
    Om man  bor så det inte finns tillgång till kollektivtrafik då? här går en buss på morgon och en på kvällen.
    Gubben har 8 mil t& r till jobbet  och vi behöver 2 bilar.
    Vi har 3 mil till närmsta stad och 2 mil till närmsta konsum butik.

    Vi bor i hus och har 3 barn. Närmsta kompis till barnen bor 1 mil bort = en del skjutsande + skjutsande till träningar osv.
    vintertid måste går´n skottas med hjälp av lastmaskin så där rinner en hel del pengar iväg till bränsle.
    Lägg sen till att det finns allergi och annan sjukdom vilket medför en extra kostnad på x kr i medicin och specialkost.
    Vi värmer huset med el och en kamin så månadskostnad på huset varierar mellan sommar och vinter.

    Så finns de inte en plan i världen att vi skulle kunna spara nå 6000 kr/månad
    Ni vidimerar ju påståendet lite ändå. När ni skaffade huset så visste ni antagligen om hur dåliga kommunikationer det var och att det skulle innebära mycket bilburna transporter men ni skaffade det ändå och jag hoppas ni trivs. Allergier, sjukdom och var man kan få arbete nånstans är ju svårt att styra över ibland men allting har sitt pris och ni valde det själva :)

    Å andra sidan har ni säkert ett större hus med tomt där ni skulle kunna ha en fin vigsel/fest. Det är svårt att ha i en lägenhet i stan. 
  • Marjas­inus
    Äldre 11 Sep 23:16
    Chicita skrev 2012-09-11 22:01:26 följande:
    Men om man tycker att det är korkat så gör man det ju inte själv, så enkelt är det väl?
    Att någon annan tar lån är ju ändå upp till den personen. Vuxna människor får ta ansvar för sina egna handlingar, oavsett vad andra tycker om det. 
    Absolut, fast det skadar inte att belysa riskerna eftersom det är väldigt negligerat...
  • Marjas­inus
    Äldre 12 Sep 11:01

    Jag tycker att det blir väldigt tråkigt om den här tråden utvecklas till nån slags smutskastning av folk som inte anser sig ha råd att spara stora summor pengar till ett bröllop.

    Jag tycker det är bättre om man håller sig till frågor som: Tar ni lån eller inte, hur gör ni för att undvika att låna, vad finns det för risker med att låna e t c

    Jag står för att jag tycker att det är dåraktigt att låna till konsumtion rent generellt, men det gör inte nödvändigtvis de människor som gör det till dårar. Genomtänkta och vuxna människor kan säkert lösa det på ett bra sätt, jag har bara sett lite för många fall av obetänksamhet i min närhet att jag tycker det är på sin plats att understryka baksidan av myntet.

  • Marjas­inus
    Äldre 12 Sep 11:13
    Chicita skrev 2012-09-12 09:38:35 följande:
    Hur vet du det?
    Hur vet du att personerna som tar lån för att gifta sig inte har övervägt riskerna noga?
    Att anta att de som tar lån inte förstår vad dom ger sig in på är ju att dumförklara dom.

    Du har belyst problemet. Och så länge det inte rör dina pengar så kanske det räcker så? Glad 
    Återigen, om man inte fick tycka till om saker som egentligen inte man har något med att göra blir detta forumet väldigt tyst.

    Antalet personer som hamnar hos kronofogden har tredubblats de senaste 10 åren så det talar lite sitt eget språk. Jag tycker också att det finns exempel i tråden på ganska tveksamma resonemang. Jag menar inte att dumförklara någon men jag tror t ex att man i bröllopsplaneringen inte gärna vill tänka på vad som händer om man senare skiljer sig.

    Men det verkar vara en väldigt öm tå det här... 
Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?