• Susse
    Äldre 15 Jun 12:49
    6981 visningar
    22 svar
    22
    6981

    Barn på bröllop....

    Hej!

    Jag och min sambo tänkte gifta oss nästa år och vi har precis börjat planera lite lätt. Budget och antal gäster.
    Vi vill ha det ganska enkelt och komma undan hyffsat billigt utan att det blir snålt.
    Vi har 3 barn själva och från början tänkte jag att givetvis ska alla barn vara välkomna eftersom våra egna kommer att vara med. När vi sedan började räkna på det och (vi har mest vänner med barn) så kom vi fram till ca 40 vuxna och 30 barn. Detta innebär att det blir nästan dubbelt så många om alla barnen skulle komma.
    Nästan alla barn är under 9 år. Hur ska man göra? Visst är det en familjefest men....
    Så vill man ju gärna inte att folk lämnar festen för att de måste åka hem med barnen.
    Jag har varit på 4 bröllop och alla har varit "barnfria".

    Tips, ideér och erfarenheter någon..???

  • Svar på tråden Barn på bröllop....
  • Liini8­6
    Äldre 15 Jun 12:59
    #1

    Vi sitter lite i samma sits.. Vi har två barn och många av våra vänner har också barn så skulle man bjuda alla så skulle vi bli totalt lite över 100 personer. Det går bara inte..

    Därför funderar vi nu på att ha en vigsel med den närmaste familjen och sen bjuda in alla vänner till en cocktailfest och då blir det barnfritt....

  • Tokig
    Äldre 15 Jun 13:00
    #2

    Vi har gjort så här. På vår hemsida har vi en flik för frågor och svar/FAQ där har vi skrivit såhär:


    Får våra barn följa med?


    Nej, helst inte!


    För att alla ska kunna njuta av dagen ser vi helst att barnen stannar hemma.


    Skulle ni få problem att hitta barnvakt eller liknande och i så fall inte kan komma så gör vi ett undantag. Vi vill hellre att ni kommer med barn än att ni inte kommer alls. Men det måste meddelas vid OSA.  

  • Äldre 15 Jun 13:05
    #3

    Barnen kanske kunde vara välkomna vid själv vigseln? Nu vet jag inte hur ni planerar att gifta er, om ni har plats för det. I kyrkan så är ju alla välkomna oavsett, men ja.. Och sedan påpeka att ni vill ha en barnfri middag/fest.

    Jag är varken för eller emot barnfria bröllop. Jag anser att brudparet måste få välja själva. Det blir ju en stor extrautgift med så många barn, så jag kan förstå om ni känner att det inte är något ni vill prioritera. Det bör ju gå bra, så länge folk får veta i god tid kan nog de flesta ordna barnvakt. Ni kan ju göra som de flesta och bara välkomna ammande barn, de kostar åtminstone inget extra ;P


  • Susse
    Äldre 15 Jun 13:10
    #4

    Hej igen.

    Ja först tänkte vi bara ha en liten vigsel med de närmaste och fest för alla vänner men så kände vi att det är ju trots allt festen som kostar ändå och på vigseln spelar det ingen rol hur många som är med så då kan vi lika gärna slå ihop det med festen. Vi har nämlign inte så stor familj utan det är mest vänner som vi kommer att bjuda.

    Tänkte först att barnen är välkomna på vigseln men att vi sedan vill vi fira med våra vuxna vänner.
    Det stora "problemet" är väl att vår stora dotter som är 8 och nästa år då 9 skulle bli förkrossad om hon inte fick vara med på bröllopet (även festen) och jag vill ha henne med.
    Skulle ju kunna fxa barnvakt från en viss tid på kvällen i så fall....

    Blir det dumt om man har med sina egna barn om inte andras får komma....???
    Själv hade jag ju valt att lämna mina småbarn hemma och tagit med min stora fram till en viss tid om jag va gäst men man vet ju inte hur alla andra tänker. Man måste ju räkna med att ALLA kommer om man bjuder in ALLA.

    Hm...

  • Äldre 15 Jun 13:15
    #5

    Jag tycker det kan vara en bra kompromiss att de som vill ha med sig barnen på vigseln, får ha det, men senare är det barnvakt som gäller. Under middagen/festen. Ja, förutom spädbarnen då som sagt.

    Jag tvivlar väldigt starkt på att någon skulle ta illa upp eller tycka det är konstigt om era barn är med, men ingen annans. Dels för att det är era barn, brudparets, och det är ju en stor händelse för hela familjen med ett bröllop och dels för att era barnvakter kanske är inbjudna på bröllopet? Tex barnens mor- och farföräldrar osv.


  • Susse
    Äldre 15 Jun 13:21
    #6

    Det känns som att det lutar åt barn på vigseln och sen utan....

    Man får väl ställa fram en stor korg med godis eller nåt medan de väntar på att barnvakten kommer.

    Det brukar ju räcka för att barn i den åldern ska tycka att det har varit jätteroligt.. ha ha GODIS!!!

  • Äldre 15 Jun 13:30
    #7

    Haha ja, det brukar vara en bra muta :P

    Vart ska ni ha vigseln? På samma plats som festen?


  • Susse
    Äldre 15 Jun 13:34
    #8

    Vi har ingen aning om vart vi ska vara men vi vill nog hålla vigseln nära festen. Helst på samma ställe.

    Vi skippar nog kyrkan. Vill helst gifta oss utomhus men tyvärr kan man ju inte beställa 25 grader varmt och vindstilla så det gäller ju ändå att ha en backup-plan...

    Vi bor i Borås så om någon har bra tips på ställen här är det bara att skriva... =)

  • Äldre 15 Jun 13:42
    #9

    Om ni inte ska ha vigsel i kyrkan, om ni ska gifta er borgerligt på någon plats utomhus eller i någon lokal, så hade jag skippat att bjuda in barnen även till vigseln faktiskt. Hade det varit i kyrkan, så hade jag nog inte valt att skriva att barnen är välkomna heller, utan låtit det vara öppet för föräldrarna att bestämma. Jag tycker ni kan ha vigsel + fest barnfria, med undantag för era egna barn :)

    Jag bor ca 100mil norr om Borås, så har dessvärre inga bra tips att komma med :P Förhoppningsvis kanske någon annan har det :)


  • Äldre 15 Jun 13:47
    #10

    Om ni har möjlighet att ha ett separat rum för barnen och anlita någon som kan sitta där inne under kvällen + leksaker, filmer och kanske lite madrasser, filtar och täcken så är det också en bra lösning.

    Vi hade så, och även om de flesta lämnade sina barn hemma och att det på slutet i princip bara var makens mellanbrors två barn kvar så funkade det bra.
    Barnen kunde springa in och ut där, det var ju inte så vi låste in dom. Men föräldrarna kunde beundra teckningen eller dela med sig lite av något som barnet ville smaka och sen skicka tillbaka dom.
    Barnen hade kul och föräldrarna kunde slappna av.
    Dom barn som var kvar blev nerbäddade och nattade när dom började bli trötta nog att inte bry sig om dom tråkiga vuxna och dom sov gott tills föräldrarna åkte hem Glad 

Svar på tråden Barn på bröllop....