• Mimmi2­012
    Äldre 16 May 15:38
    4744 visningar
    17 svar
    17
    4744

    Ännu en tyvärr, hjälp

    Jag har en svärmor som jag tror inte är superförtjust i mig men kanske inte direkt hatar mig heller. Däremot tror jag inte att hon är speciellt förtjust i idén att jag ska gifta mig med hennes son, hennes lilla pojke. Har än så länge inte hamnat i något bråk med henne, det vill jag undvika, men igår hamnade jag i en diskussion över telefon när hon skulle lägga sig i ang gästerna till vårt bröllop.


    Historien börjar med att mina föräldrar ville bjuda in några gäster, 4 till antalet, där jag och dom var på deras bröllop. Givetvis betalar mina föräldrar för dessa 4 personer och dessa har även tackat ja. Detta fick svärmor nys om och tyckte att det var orättvist och ville också bjuda in folk eftersom mina föräldrar fick. Ok sa vi och då väljer hon att bjuda in 4 personer som vi absolut inte vill ska komma, detta accepterade vi för lugnets skull.


    Nu har det blivit så att de 4 personer som svärmor ville skulle komma kommer till 90% inte att komma, då anser svärmor att hon ska få bjuda in 4 nya personer och att jag behandlar henne orättvist eftersom att mina föräldrar fått bjuda in några. Jag ser det dock så att hon har har fått precis samma sak bara att dom inte tackar ja.


    Svärmor har varit en lite tagg på rosen i princip ända som jag och min sambo träffades och jag vill att det ska sluta. Men jag vet inte vad jag ska göra och inte göra. Om vi inte gör något så är jag orolig att detta kommer fortsätta och ev bli värre när vi skaffar barn! Sambon säger att han ska prata med henne men han är ju i princip rädd för sin egen mamma som manupulerar och är rakt av egoistisk. Vi ska göra vad hon vill annars blir hon sur och besviken!


    Just nu har både jag och min sambo tappat lusten inför bröllopet, vilket är om två månader, och är båda ledsna. Ska jag bara svälja och acceptera hennes beteende eller vad ska jag göra??

  • Svar på tråden Ännu en tyvärr, hjälp
  • Mimmi2­012
    Äldre 16 May 15:57
    #2

    Det är så jag känner också, det är vårt bröllop! Jag hoppas min sambo tuffar till sig och pratar med henne. Det känns in ok...


    Helt ok att du taggar :) Vi verkar vara en del med svärmorsproblem tyvärr :)

  • Mimmi2­012
    Äldre 18 May 14:47
    #5

    Anneli256


    Du har så rätt, hon är en männska som alltid får sin vilja igenom. Får hon inte det är hon väldigt noga med att visa och berätta hur besviken hon är. Jag har redan lagt så mycket energi på henne, både ang detta och annat, så jag orkar egentligen inte stå upp för mig själv och oss längre. Egentligen skull jag kunna låta det bero men någonstans känns det som att vi någon gång måste sätta ner foten.


    M2Bs relation till dessa personer är att det ena paret är en vän till hans morföräldrar från början och vi eller han har inte varit på några speciella tillställningar hos dom. Det andra paret är släkt men det hör till saken att M2Bs släkt är väldigt stor med 1 moster och 1 morbror, 2 fastrar och 4 farbröder. Min släkt är väldigt liten och vi ville försöka hålla det någerlunda jämnt, tycker det skulle se tråkigt ut i kyrkan om ena sidan är helt full och den andra sidan knappt är halvfull. Visst, det kanske är en löjlig tanke men så känner jag.


    Skulle vilja tillägga att svärmor tyckte att om vi kände där var lite ungdomar kunde vi bjuda fler ungdomar från deras släkt! Då sa jag, stopp stopp! Vi har väl vänner vi kanske vill fylla upp med i så fall.


    Det är svårt att veta när vi ska ta strid och när vi bara ska låta henne hålla på??!!! I detta fallet så känner jag att det är en så stor dag att varken jag eller M2B vill att hon bestämmer och tycker mer nu....men som du säger, det finns redan så mycket att tänka på!

  • Mimmi2­012
    Äldre 18 May 17:53
    #7
    sirifredde skrev 2012-05-18 14:50:01 följande:
    Låt inte svärmor bestämma. Hon har ju redan gjort er ledsen. Jag måste säga att ja har en underbar svärmor som ställer upp till 100%

    Nä vi borde inte göra det men vi orkar knappt stå emot och sedan ta hur hon blir sen när hon inte får som hon vill. Det är samtidigt inget fel på dom som hon vill bjuda nu, dom e jättesnälla. Meeen, varenda liten cell i mig skriker NEEEJ ha ha


    Vad härligt att du har en kanonsväris!! Det är roligt att se och att det faktiskt finns dom som är underbara också
    :)

  • Mimmi2­012
    Äldre 18 May 17:54
    #8

    Tack för att ni stödjer ni/oss!! Det är skönt att känna lite stöd även om man inte känner varandra :)

  • Mimmi2­012
    Äldre 18 May 18:52
    #10

    Kanske skulle testa det HA HA HA!!! ;)


    filibustern skrev 2012-05-18 18:33:53 följande:
    jag skulle be henne köra upp något i rrrrumpan och sluta gnälla!
  • Mimmi2­012
    Äldre 19 May 09:47
    #12

    Anneli, du har så rätt! Tänk att man kan finna svar och sånt stort stöd i någon man aldrig har träffat, kanske för att det är från en skåning till en annan ha ha :) Om det nu är skånska Mörarp vill säga ;) Själv kommer jag från Staffanstorp utanför Malmö men har flyttat från allt mitt till M2B hemstad Sölvesborg. Kanske därför det känns extra jobbigt med eftersom jag är på "deras" hemmaplan och inte känner så många här.


     


    Tack så jättemycket, jag ska nog köra med att ge henne vad hon vill (inom vissa gränser, givetvis), då är jag en bättre människa och behöver inte hålla på som hon gör. Med andra ord inte sänka mig till hennes nivå, jag är faktiskt mycket bättre än så :)


     


    Såg också att du har en blogg som jag tänkte kika in på.

  • Mimmi2­012
    Äldre 19 May 10:10
    #13

    Förresten Anneli!


     


    Har du något bra förslag på vad vi kan säga till svärmor att det är ok och bjuda dessa ytterligare 4 men samtidigt ska hon på ett fint sätt förstå att vi gör detta för att vara snälla mot henne. Jag kan inte säga det rakt ut, då blir hon säkert sur och inte kan förstå mig alls.


    Det har hon ju redan sagt att hon inte alls gör (fast jag är brud), förstår mig menar jag

  • Mimmi2­012
    Äldre 19 May 12:34
    #15

    Jag håller helt med dig men jag har börjat se det lite såhär:


    * Kanske förlora slaget men för att sedan vinna kriget* Jag kanske vinner på att låta henne bjuda dessa extra fyra för att i långa loppet kunna hålla huvudet högt och tillslut fått henne att backa pga sina egna misstag

Svar på tråden Ännu en tyvärr, hjälp