• Äldre 10 May 10:30
    18389 visningar
    20 svar
    20
    18389

    Enkel och snabb LCHF-mat?

    Kycklinggratängen vi brukar göra är ett GI recept. Men jag har sett liknande på LCHF också.
    Och om han misslyckas med den så borde han inte ens klara av att koka vatten till te Flört

    4 portioner

    1 grillad kyckling 
    1 röd paprika
    1 grön paprika
    2 dl Ajvar relish 
    4 dl Creme Fraishe
    100 g tärnad fetaost

    Ställ ugnen på 225 grader (varmluftsugn 200 grader)

    Ta fram en ugnseldfast form
    Dela kycklingen i bitar (vi benar ur den på en gång, lättast så)
    Skär paprikan i tärningar, ta bort kärnorna) 
    Blanda ihop i formen
    Ringla lite olivolja över kycklingblandningen
    Salta och peppra efter smak

    Blanda Ajvar relish och Creme fraishe och klicka ut ovanpå kyckling/paprikablandningen 

    Tärna fetaosten och strö över
    Grädda 15-20 minuter

    (det här kan du och dottern också äta. Om ni vill så kokar ni lite ris till bara)
    ---------------------------------------------------------
    I stället för potatisgratäng till köttbiten

    Auberginegratäng 4 portioner

    2-3 Auberginer
    Smör till formen
    1 - 2 vitlöksklyftor (eller pulver, det är lättare att fördela vitlökspulver om man är ovan matlagare)
    3 dl grädde
    2-3 dl riven ost
    Salt och peppar

    Smörj en ugnseldfast form med riktigt smör

    Skiva auberginerna tunnt (skala inte)
    Varva alla ingredienser i formen
    (Aubergine - vitlök - kryddor - ost - aubergine - vitlök - osv)
    Häll över grädden och strö på lite extra ost
    Grädda i ca 40 minuter i 225 grader (varmluft ca 200 grader)

    ät med en köttbit och gärna bearnaisesås (eller tzatziki)

     

  • Äldre 10 May 20:03
    #13
    daniiel skrev 2012-05-10 17:03:57 följande:
    Haha det är ju dock nästan på den nivån, att han inte kan koka tevatten ens :P Han skulle göra sånt presskaffe en gång och använde då en kaffepress, vattenkokare och kaffe såklart. Vattenkokaren och kaffepressen gick båda sönder och kaffet gick ju inte alls att dricka :P

    Tack för alla recept :) Låter jättegott, allt :)
    Som min pappa då Tungan ute
    När han gjorde mina "isbrytare" (minismörgåstårtor) och bjöd hans sambo på så var han tvungen att bevisa att han gjort dom genom att göra en till. 
    Alltså det är en "finare" variant av smörgås. Varför skulle hon inte kunna tro att han gjort den Tungan ute 

    Men den där kycklinggratängen kan man inte misslyckas med. Inget behöver ju egentligen tillagas för att kunna ätas, men det är godare varmt Glad 
  • Äldre 10 May 20:39
    #15
    daniiel skrev 2012-05-10 20:35:53 följande:
    Haha okej, så han är inte ensam då iaf.. det finns fler som inte heller är riktigt hemma i köket. Om min kära make hade gjort något sådant åt mig, så hade nog jag också funderat över om han verkligen hade gjort det själv :P

    Nej, jag tror att han ska få prövlaga den i helgen :) Ska försöka lägga fram det för honom ikväll, att han blir matansvarig på lördag. Vi får se om jag får sova på soffan inatt ;P hihi
    haha... berätta att han ska få skära lite grönsaker, tärna en grillad kyckling och blanda två röror och sen stoppa in det på rätt gradantal i ugnen så blir han kanske lite lugnare Flört

    Min kära make är en fena på att steka köttfärs.
    Men det är allt han kan också Tungan ute
  • Äldre 10 May 22:05
    #19
Svar på tråden Enkel och snabb LCHF-mat?