• Äldre 11 Apr 12:48
    8098 visningar
    16 svar
    16
    8098

    Två högst ovanliga efternamn, vilket blir bäst?

    Efter att ha jobbat i en hotellreception i 10 år och fått ta emot många bokningar per telefon så förstår jag vidden av ett efternamn som är lätt att höra hur det stavas.

    Arkteg skulle jag klara utan större problem men Aafarli skulle nog ha blivit Afari eller möjligtvis Åfarli (beroende på hur ni uttalar Aa i början). Med tanke på att telefonförbindelserna inte alltid är perfekta heller så räcker det med ett knaster på fel ställe för att det ska bli helt fel och om då ändå namnet är lite speciellt så måste man fråga om och om...  Har varit med om gånger då personen i andra änden har försökt stava namnet men att vi ändå har fått det fel Obestämd

  • Äldre 11 Apr 13:19
    #11
    augustesen skrev 2012-04-11 13:13:01 följande:
    Haha vet vad du menar, man har gjort bort sig med några bokningar x antal gånger :p Lite pinsamt men å andra sidan är man van med det om man har ett udda efternamn (som jag också har).

    Vi tänkte praktiskt när vi hittade på ett nytt efternamn, ett som är fin men som går att uttala och dom flesta skulle nog stava det korrekt första gången - jag läääängtar till den dagen!
    Ja efter tredje gången med "ursäkta jag hörde inte riktigt" så får man be vissa att maila om det inte är så att man kan chansa på att stava som det låter Skäms
    Det är pinsamt när man inte hör vad dom säger eller förstår hur man ska stava utan att behöva fråga om flera gånger.
    Men alltså även Larsson kan ju bli Karlsson om det är dålig sändning och man tre ggr hör Sprak-sson.
    Därför har vi alltid börjat skicka ut bekräftelser på sms, då har dom i alla fall bokningsnumret och dom kan se att datum och sånt stämmer även om namnet blev uppåt väggarna Flört 
Svar på tråden Två högst ovanliga efternamn, vilket blir bäst?