• mariat­h
    Äldre 2 Jan 11:28
    57246 visningar
    354 svar
    354
    57246

    April 2013

    Ojoj vad alla hunnit långt med sina planeringar under de två månader som inte jag vart inne på BT.
    Känner mig nästan lite stressad nu. Det är ju trots allt inte såå långt kvar till april.

    Inbjudningarna fick vi utskickade i samband med julen (äntligen!!) så nu är bomben släppt till hela släkten och alla vännerna! Woohoo!!

  • mariat­h
    Äldre 4 Jan 13:05
    lordoz skrev 2013-01-02 16:31:43 följande:
    Wow, ni har skickat inbjudningarna! Gud vad coolt... Så långt har inte vi kommit ännu! Har inte ens bokat vigselförättare eller vigsellokal ännu.. Ska väl ringa ett par vigselförättare ikväll kanske.. Nu när det är vardag igen.. har inte velat ringa över helgerna...

    Vad fick ni för reaktioner på inbjudningarna??
    De flesta är väldigt överraskade och glada. Det är stora samtalsämnet just nu i kompiskretsen. :D

    Jag ska ta lite kort på inbjudningarna å sätta in dem hit bara tiden finns till det.
  • mariat­h
    Äldre 4 Jan 13:07
    lordoz skrev 2013-01-03 21:43:58 följande:
    Tack för tidsplanen Stoxoz! Och dina tankar om blommor..

    Nej, tänkte ha vanliga röda rosor, behöver inte vara någon speciell sorts.. Så det bör ju finnas.... Skulle bli förvånad annars och i så fall får jag byta... Blommorna är inte det viktigaste för mig...

    Jag har nu fått veta att det är en möhippa inplanerad för mig den 9/3.. Kul! Vet att jag ska ha 4 pers sovandes hos mig.. Men ingenting om vad som händer på hippan... Så det känns verkligen jättekul och förväntansfullt..

    Förövrigt så kan jag inte göra klart inbjudningarna än, då kvinnan jag ska boka vigsellokalen hos är ledig... (med all rätt, men ville bli klar i alla fall).. Så det får vänta tills nästa vecka...

    Men förstår ni tjejer... Det är i ÅR det händer! Och det är bara ca 3 månader kvar... :D
    Tala inte om att det bara är tre månader kvar.. jag skulle inte ha tid med januari redan nu :D
  • mariat­h
    Äldre 5 Jan 14:57
    Stoxoz skrev 2013-01-04 20:28:23 följande:
    Ja, nu närmar det sig med stormsteg!! Spännande med möhippan, lordoz. Själv har jag ingen som helst aning när min blir, bara att det planeras för en... I helgen ska jag se om jag kan få tag på skor, för i slutet av månaden måste jag prova klänningen med skor och bh för uppläggning mm. Igårkväll pratade jag med en dj, han verkade trevlig, men det är svårt att veta hur bra han är. Men har hört att han ska vara bra. Hur gör ni andra? Ska ni ha dj, band eller inget alls?
    Vi ska nog ha band vi. Blev inte så farligt dyrt å vi är många som gillar att dansa.
  • mariat­h
    Äldre 13 Jan 17:24

    Vad bra det går för er alla. Blir riktigt avundsjuk ju! Skrattande
    Nu har jag ältlige fått alla mått av mina tärnor så jag kan skicka efter deras klänningar å näbbarnas klänningar.
    Sitter å kikar på sånghäften och program till vigseln. Måste man ha vigselprogram?

    Vi har till och med lyckats boka plats för bröllopsnatten i en 5 stjärnig stuga med bubbelpool och havsutsikt. Vi ska vara där två nätter. Natten före bröllopet far vi dit med bestman och tärnor och näbbar och har lite "get-together"ing. Å bara myser! Följande natt får de andra fara vart de vill, bara de inte kommer dit! Solig

    Vad tror ni om det?

  • mariat­h
    Äldre 15 Jan 14:20
    Stoxoz skrev 2013-01-13 18:47:54 följande:
    Låter jättemysigt att få kvällen innan tillsammans med tärnor, bestman och näbbar. Vi kommer nog bo hemma natten innan. Men har bokat rum för själva bröllopsnatten. Jag har också funderat en del på det där med vigselprogram, läste någon tråd där man diskuterade det. Och en hel del tyckte det kändes onödigt, man märker ju ändå vad som händer. Samtidigt kan jag tycka att som gäst kan det vara sönt att ha något att följa. Men jag vet inte. Velar fram och tillbaka. Vad skönt att du fått alla mått, så du kan beställa klänningarna. Det är ju inte så lång tid kvar nu. Igår var det 12 veckor kvar för oss....
    lordoz skrev 2013-01-13 19:21:40 följande:
    Vi kommer nog inte ha vigselprogram var min första tanke, men jag tror faktiskt att vi kommer det. Har tänkt att vi ska ha en allsång, och då är det bra med texten däri... Ska bara hitta en bra svensk kärlekslåt som inte handlar om gud eftersom vi gifter oss borgerligt... Några förslag?

    Upplägget med övernattningen innan och efter bröllopet låter underbart!
    mm, Det var liksom bara nogot som klickade till. Vi har relativt litet utbud med hotell på detta ställe. Å de två alternativ som jag vet att har sviter kostar multum. Å dessutom kostar ett 3-stjärnigt hotellrum för en natt lika mycket som en femstjärnig stuga 2 nätter inkl. jacuzzi å bastu å utsikt. Känns ganska taget :D

    Jag vaknade i morse och låg i sängen och funderade. Då kom jag på att det är tre månader kvar och alltför mycket kvar att göra.
  • mariat­h
    Äldre 24 Jan 08:54

    <-- nu har till och med jag lyckats få en bild på min klänning, visserligen med en modell som mannekäng. Jag väntar på min underkjol så därför är inte jag i den Cool.
    Nu är det på gång - verkligen. Funderar just nu på om vi ska dela ut USB-minnen eller cd skivor åt gästerna att fixa bilder på åt oss från den stora dagen..
    Vi ska pyssla lite jag å mina två tärnor nästa helg. Funderar på lite askar med godis i åt alla.
    hittade en bra sida med beskrivning hur man viker sina egna askar å tänkte att man kanske kan göra det av tapet. Vi har just renoverat hela vårt hus, så det finns massor med tapet kvar..

    Vad tror ni?

  • mariat­h
    Äldre 6 Feb 07:53

    Ojoj, vad ni andra ligger i. Vi har slopat idén med askar. Jag tror inte att jag orkar vika 60 askar.
    Däremot har jag också fastnat för en schalins ring, Nova i vitt guld. Men jag beställer min från
    www. guldklippet.se å jag får den för halva priset mot om jag köper den här på ön.

    Jag å mina tärnor hade planeringsdag i söndags och gick igenom vad som borde göras och vilket som redan borde varit gjort. Vi har räknat ut alkohol-åtgång och dekorations-möjligheter till bordena, vigselprogram och festhäften. Min m2b beslöt sig för att fly fältet från oss fnittrande tjejer och hugga lite trän istället.

    Mina tärnklänningar är på väg med posten från kina också. Hoppas de blir så bra som jag hade tänkt..

  • mariat­h
    Äldre 14 Feb 11:45
    lordoz skrev 2013-02-07 19:58:45 följande:
    Förresten, Nova såg jättefin ut!!!

    Och vad kul att klänningarna är på väg. Hoppas de blir bra... Hur ser de ut??
    Oj, de kom här i måndags. De var superfins. Dottern undrade om hon fick äta med den på sig, då i måndags, men det satte jag stopp för. Kanske kan spara eventuellt klottande till dagen D. *fniss*

    De är mörklila med rosa band under bysten. www.wedding.sh/bridesmaid-dresses-bda0168-p-10001.html
    ingen av tärnorna ville ha lång klänning medan vår dotter ville ha långklänning. Så som kombination till den långa näbbklänningen så fick tärnorna ha en sådan här då.

    Vi håller på å kikar på bröllopsresa till Thailand. Jag har en jobbarkompis som åker till Thailand nästan 3-4 gånger i året. sedan reser de runt där å i Vietnam å alla möjliga ställen så hon gav en massa tips. Så nu sitter jag å letar hotell... roligt men svårt - det finns för mycket att välja mellan...
  • mariat­h
    Äldre 14 Feb 11:50
    lordoz skrev 2013-02-09 23:50:11 följande:
    Ja, jag vet att jag får möhippa, om exakt en månad! :)

    Vet att min kompis som håller i den kommer, liksom min mamma, moster och kusin.. Men vet inte vad de ska hitta på med mig, eller hur många mer som kommer...

    Mamma, kusin och moster ska sova här, och datumet fick jag för att inte boka in jobb den helgen... Mamma kommer redan på fredagen, så då ska vi ta lite manikyr och bara njuta.. Ska bara lära mig att inte bita på naglarna fram tills dess så jag har nåt att få manikyr på.. :)

    Vi har OSA på torsdag.. Har en hel del svar som vi väntar på fortfarande, men hoppas de kommer in, annars får vi väl ringa och tjata.. Skönt att ha det så tidigt i alla fall så vi vet hur många vi blir.

    Denna helgen har vi systuga här hemma. Det är sambon och jag som syr.. Har hitintills gjort klart 12 stolsdynor (av 50), ytterligare 8 är klara till 75%.. och de sista 30 är klara till 25%.. Utöver dem ska vi dessutom sy en massa dukar.. Så det är en hel del kvar..

    Men får försöka göra mer imorrn och sen lite varje kväll, för helgerna försvinner snabbt nu! Det är 7 helger kvar till bröllopet (den är alltså om 8 helger) och utav de 7 så jobbar jag 3, har möhippa en, ska till Tyskland och handla sprit en och fyller 30 år en... Alltså finns en enda helg kvar... Jisses, det var lite stressande att inse! Som tur väl är så är inte hela helgerna upptagna... Oftast är en dag ledig i alla fall och dessutom har jag oftast en ledig dag i veckan för att kompensera.. Men endå!!!

    På måndag är jag ledig, så då ska jag hem till en tjejkompis (om hennes dotter inte blivit magsjuk nu, läste precis att hon kräkts) och pyssla. Ska göra klart placeringskorten och korten som 'namnen' på maten ska stå på..

    Min vigselring är i alla fall postad har vi fått besked om... Så den borde komma med posten på måndag. Ska bli jättekul att få den.. Då känns det mer verkligt på något sätt...

    Klädseln är ju klar, förutom underkläder, men det väntar jag nog med till veckan innan bröllopet med att köpa.. Dels för att få in lite mer pengar på kontot (lite skralt där nu) och även för att ge kroppen en chans att förlora lite kilon till.. :) Samma sak gäller nog för sambons kostym. :) Han pratade om att få den uppsydd, så borde väl kanske besöka skräddaren snart nu och ta reda på priset i alla fall..

    Hur gör era sambos/m2b med kostymer??

    Angående brudbuketten så har jag haft vissa funderingar på att testa att göra en ja.. Men nu läste jag att det är dålig karma att göra den själv, så då får jag be någon annan... Vet inte vem bara... Så nu velar jag om jag ska köpa en färdig i alla fall..

    Är egentligen inte så skrockfull, men eftersom jag älskar min sambo så mycket så tänkter jag göra allt jag kan för att inte jinxa eller skaffa dålig karma eller nåt annat... Detta ska bli rätt på alla sätt och vis!! Så därför får inte sambon se mig i full utstyrsel innan bröllopsdagen, jag kommer köra på lånat, nytt, blått och gammalt och även inkludera silverpeng i skon (som den engelska ursprungsversionen är) och så är det just det där med brudbuketten...

    För övrigt känner jag inte till mer skrock, och nu vill jag  inte höra något heller, för då har jag säkert redan bruiti emot det.. och det känns ju trist när jag försöker tänka på det.
    Min sambo har en kostym som vi köpte för ett eller två år sedan, så den ska han återanvända. En kostym hör till varje mans garderob förklarade jag, å drog stackarn med mig till närmsta Dressmann... Cool

    Vi kan säga som så att jag var allt annat är populär just då!
  • mariat­h
    Äldre 19 Feb 10:57
    Stoxoz skrev 2013-02-15 20:55:59 följande:
    Imorgon är det exakt 7 veckor kvar för oss!!!

    Spännande med möhippa. Jag vet att jag kommer få en, men vet inte när, var och hur... Lite nervös är jag nog allt, brukar alltid ha koll på allt Men jag tror att mina vänner känner mig väl och vet vad jag kan tänkas gå med på att göra/inte göra. Vill absolut inte skämma ut mig på stan - inte min grej.

    Ja, att sluta bita på naglarna är inte lätt. Jag har själv alltid bitit på naglarna. Men i höstas någon gång, bara bestämde jag mig att nu räcker det. Och sen dess har jag i princip inte bitit. Tänkte att det kan vara fint med lite naglar till bröllopet. Jag kommer absolut inte ha långa fixade naglar, men målar dem i "nagelfärgat" nagellack så det blir lite glans. Misstänker att det är många som kommer vilja titta på ringen och då vill man ha fina naglar

    Lordoz- hur har det gått med osa? Har alla svarat? Vi har fått svar från i stort sett alla. Tror det är 2-3 stycken som inte svarat. Så det känns bra.

    Lordoz - har du fått ringen? Har du lust att visa bild?

    Ang mannens klädsel så kommer vi att hyra. Han kommer att ha frack, och det känns onödigt att köpa, så därför hyr vi.

    mariath - kommer ni åka direkt efter bröllopet eller när åker ni?

    Imorgon ska vi göra ett nytt försök med att hitta ring. Känner att tiden börjar rinna iväg nu....

    Hur går det för er med allt pysslande??  Ni verkar vara så flitiga! 
    Nej, vi åker i november. Gubben kan inte komma ifrån firman förrän då. Han har som mest att göra efter bröllopet och fram tills slutet av oktober, så därför :D
  • mariat­h
    Äldre 19 Feb 11:08

    Nu är bröllopsresan bokad och klar! CoolNu kan jag släppa det. Om nyfiken tar överhanden ska vi bo på detta ställe :
    www.booking.com/hotel/th/santhiya-resort-and-spa.sv.html

    Två veckor, utan barn och utan en massa måsten, förutom att umgås så mycket som möjligt och dyka och snorkla och bada bubbelbad och så vidare :D

    Jag och äldsta dottern hade pyssel-dag igår. Vi pysslade askar att sätta ris i till kyrkan. Och så blev vi av med en del tapetrester från renoveringen Cool

    Vi har vår vigselakt klart planerad.
    Sångerna blir: Utan dina andetag - Kent och Av längtan till dig - Cajsa-Stina Åkerström. Ingångsmusik blir Trumpet volontary(känner några musiker från min tid i blåsorkester-sammanhang, så en kille ska spela trumpet i den). Utgångsmusik brudmarsch från Delsbo.
    Psalm blir Den blomstertid nu kommer.

    Lordoz: Vilken fin klänning! Blir den vit, eller ivory eller något helt annat?

    Ujja, jo det drar ihop sig nu. inte många veckor kvar. Ni hinner ju vara gifta några veckor innan jag gifter mig förstås..

  • mariat­h
    Äldre 20 Feb 13:00

    Tack! Vad kul att ni gillade resmålet. Vi hoppas att det är lika härligt som det ser ut! Skrattande

    lordoz: Jag tror att du kommer att se ut som en prinsessa i den klänningen :D

    Vi har också önskat oss bidrag till resa. Men vi tänkte att vi tar det som resekassa istället. Kostar nog en hel del att vara där med :)

    Jag tyckte att vi hade det mesta under kontroll. Då börjar gubben igår vkäll, att prata om att vi måste fundera på brudvalsen (han som inte ens tycker om eller kan dansa) ojoj. Vad ska man välja??

    Nu är alla ris-askar klart vikna. Nu är det bara resten kvar.

    Jag har hållit på och kollat skor på ebay idag. Jag måste säga att det är svårt, när man har mega fötter och inte vill ha höga klackar... det verkar som att man i USA har storlek 37 och vill ha 15 cm klackar Gråter

    Jag beställde tyll, mörklila sådant, borde komma imorgon eller övermorgon. Vi ska sätta det som löpare på borden. (Vi har lila, rosa och vitt som färgtema)

  • mariat­h
    Äldre 22 Feb 10:51

    Oj, ni är så flitiga!

    Jag har fått totalt blackout. Jag kan inte komma på en enda stackars låt att dansa till, som *"brudvals".
    När vi sökte på youtube igår så visade jag hur man dansar det, å gubben satt bara å skakade på huvudet. Hur ska jag klara av de där stegen!!??!!
    Det är lite svårt för mig att sätta mig in i det, jag har dansat "gammeldans" sen jag var en 6-7 år. Å jag älskar att dansa. Så jag frågade varför han var så anti-dans, så då sa han att han inte gillar att göra något han inte kan..
    Så jag vet inte vad vi ska göra. Jag tycker liksom att det hör till att man åtminstone dansar en "brudvals" fast det inte behöver vara just en vals.

    Nu måste jag ge en massa förslag så han kan välja och sedan försöka lära honom att dansa...

  • mariat­h
    Äldre 24 Feb 12:07

    Hmm..Nu har han i allafall börjat lära sig, Min pappa började sin danskurs med honom igår. Problemet var tydligen bara att jag inte "kan lära ut så man begriper något" Cool

    Så igår kväll var vi på vals i mamma och pappas hall. Jag är relativt säker på att jag har hört minst 15 olika valser.. Och det är bara tt inse att jag inte har dansat på ett tag- det påstod i allafall mina vader igår kväll..Skrattande

  • mariat­h
    Äldre 27 Feb 11:20

    Jag håller med dig lordoz, jag önskar att det var längre tid kvar. Min blivande svärmor frågade i måndags om vi har allt klart för bröllopet. Jag höll på att sätta bullen i fel strupe Solig

    Vi har inget utbud på någonting på denna "Guds glömda ö" så jag har beställt det mesta på nätet och stridit om allt och nojsat och mailat..
    Jag spenderar alltsom oftast större delen av min lediga tid framför denna burk med att leta grejer. Nu fortfarande har jag inte hittat några skor trots idogt letande. När jag väl hittat så levererar det eländes företaget inte till denna nedrans ö Gråter
    Vi ska visserligen till Stockholm nu på fredag å se om det inte skulle kunna finnas några par skor där som inte är styltor eller mini-modell. Jag är lång som ett nödår ändå, så jag behöver inte ha någon större klack, och med 41 i storlek gör att ekvationen går ner under nollstrecket Rynkar på näsan

    Men, jag är glad över att jag vann en budgivning på Ebay igår och kan invänta min tiara här om ett par veckor! Tungan ute

    Ni andra verkar bo på mindre bortglömda orter så det går aningens bättre för er hoppas jag :)

  • mariat­h
    Äldre 7 Mar 11:42

    Stoxos: På Åland, av alla ställen.

    Lista över bröllopsdatum:
    1 -
    2 -
    3 -
    4 -
    5 -
    6 - Lordoz, Stoxoz
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13 - Queenmamma
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27 Mariath
    28
    29
    30

    Vi har en hel del fixat nu.
    Alla kläder är klara
    Allas skor är klara
    Cateringen är klar och middagen bestämd.
    Tårtan beställd av min moster
    Vigselsamtal hade vi igår.
    Äktenskapsförordet måste vi kika på i veckan med mina tärnor som är jurister.
    Festhäftena håller jag på och snickrar ihop
    Min ring har kommit!!
    Underkjolen har kommit också! Så jag provade klänning med underkjol på häromdagen. Den satt jättebra. Nu väntar jag bara på mina skor så jag kan fara till sömmerskan och ta upp klänningen lite.

  • mariat­h
    Äldre 7 Mar 13:12
    lordoz skrev 2013-03-07 12:42:42 följande:
    Underbart att ni har så mycket klart!!!

    Kan du inte lägga upp bild på klänningen med underkjolen??

    Det där med äktenskapsförord funderar vi på.. Måste man ha en jurist till det???

    Jag tycker personligen att jag och min m2b har för mycket kvar.. Men det löser sig säkert för oss med... Känns lite stressigt bara eftersom jag inte har fått klänningen ännu.. Eller ens besked om att den har/ska skickas snart... De sa att den skulle komma den 12/3... men det är om 5 dagar och den ska från Kina... så vette sjutton om den kommer tills den 12.e...

    Vi har inte ens bestämt vilken tårta vi ska ha.. Hehe... Så det bör vi nog kanske kolla på.. Vi kommer dock köpa på t.ex. Maxi, så min tanke var att köpa hem ett par olika tårtor till min födelsedag som är veckan innan bröllopet, och ta provsmakningen då...
    Ja, man måste ha en jurist för det. Man måste ju göra det som en officiell handling, fast det bara är du och han som behöver veta innehållet. Så måste det göras på ett korrekt sätt.
    Vi träffade vår vigselförrättare igår:
    Vår präst, och tillika en gammal vän till mig sa att han brukar rekommendera att inte planera så fruktansvärt inför bröllopsdagen. Det finns de som planerat i flera år för sin bröllopsdag och minutiöst planerat det hela intill perfektionism, dagen efter sitt bröllop är de färdiga att skilja sig, för vad ska de göra nu när de inte längre har något bröllop att planera för.

    Tyckte det lät väldigt hemskt, att man är så uppslukad av sitt planerande att man glömmer världen utanför. Fast nog har jag ju läst en del inlägg på forumet som får en att bli mörkrädd. Här på våran tråd tycker jag att vi är betydligt mera verklighetsförankrade Cool
    Jag jobbar på bilden..
  • mariat­h
    Äldre 20 Mar 11:08

    Ujuj, vad ni alla vart flitiga!

    Jag börjar tvivla på mitt klänningsval... Säger jag det till sambon, så får han välle ett nervöst sammanbrott tror jag Cool
    Har hittat så snygg på ebay att jag skulle kunna dööö... *suck*

    Jag ska tråna på den en dag eller två..

  • mariat­h
    Äldre 22 Mar 10:10

    Nu har jag trånat klart på klänningen och konstaterat att min egen är snyggare trots allt. Cool

    Hörni tjejer nu närmar det sig med stormsteg för er som gifter er den 6 april!

    Klänningar, sjalar, tiara, hårsmycken till alla, vigselprogrammet klart, väntar på de sista osa:rna att höra av sig så att jag kan börja med bordsplaceringen. Jag har påbörjat en preliminär, men inte spikat allt med den ännu. Har förstått att de allra flesta kan komma.

    Ett litet smolk i lyckoruset är att m2b's farmor åkte in till sjukhuset igår, så vi hoppas att det reder upp sig och att hon kan vara med *hålla alla tummar å tår* Min egen farmor dog för snart ett år sedan, så vi önskar oss inte en sådan förlust till just nu.

    Annars flyter allting på som vanligt. Bröllopsdatumet kommer oroväckande fort mot mig, känner jag.. och jag blir alltid lika skrajsen när jag kikar i planeringskalendern: Vad för viktigt borde ha varit gjort redan nu då?

    Men nu ska jag simma lugnt ett tag. Jaghar begärt pris på min brudbukett från två olika blombutiker i stan, inklusive corsager och näbbuketter. Tärnorna ville inte ha några så..
    Nu väntar vi bara på lilltjejens klänning som jag beställde härom veckan från ebay.

    Vi har en av våra gäster som är otroligt duktig fotograf, som ska sköta all fotografering under vigsel och på festen efteråt. -kommer bli jättebra!

    Jag känner nog att det mesta torda vara under kontroll och det som inte är det, tänker jag nog inte ta för stor stress över just nu - jag får ta den stressen när jag upptäcker det Tungan ute

    Ha det gott tjejer!

Svar på tråden April 2013