• teddy
    Äldre 23 Feb 11:14
    5710 visningar
    13 svar
    13
    5710

    Efterlysning! Efternamnsbyte som gick fel...

    Jag vet att jag för ett tag sedan läste i någon tråd om eftermansbyte och att det var någon där som skrev att det hade gått helt fel då de/han/hon skulle byta till ett nytt efternamn...

    Men nu kan jag inte hitta tråden eller något alls om ämnet!

    Är det någon som vet vad jag pratar om? Eller är det någon som har försökt byta efternamn och det har gått fel? Vad har i så fall gått fel? 

  • Svar på tråden Efterlysning! Efternamnsbyte som gick fel...
  • teddy
    Äldre 23 Feb 15:20
    #2
    Juni 2012 skrev 2012-02-23 12:07:19 följande:
    Vi försöker, men det är jättesvårt! Vi började i oktober, än är det inte ens halvklart. Obestämd
    Berätta!
  • teddy
    Äldre 23 Feb 20:32
    #4

    Usch, vad tråkigt när det krånglar till sig...

    Ja jag vet inte säkert ju men jag har för mig att jag läste om någon som skulle ta ett nytt efternamn som det inte gick så bra för, men nu kan jag inte komma på... 

  • teddy
    Äldre 23 Feb 21:20
    #6
    Odium skrev 2012-02-23 20:57:34 följande:
    Kanske med alternativen? Man ska ju skicka in tre alternativ, annars blir det ju 1800kr igen om ens första förslag inte går igenom. Vi håller på o ska byta till ett nytt. Eller, gubben byter först, den byter jag när vi gifter oss.
    Ja okej... ni ska göra så. Det kanske är det bästa alternativet då ja... Men det är helt säkert att du får ta det namnet sen då om han väl fått det?
  • teddy
    Äldre 24 Feb 11:31
    #9
    CamillaSimonsson skrev 2012-02-24 10:24:52 följande:
    Vi gifte oss i september förra året och jag bytte till ett helt nytt efternamn för att min man skulle kunna ta mitt namn efter giftermålet. Vi skickade in våra tre namnförslag i april 2011 och vårt första förslag blev godkänt jättesnabbt så i början av juni hette jag vårt nya namn. Jag hade fått svaret på PRV att det kan ta upp till tre månader innan namnförslaget går igenom, därav ansökte vi så tidigt. Detta kostade 1 800 kr och sedan tog min man mitt efternamn efter giftermålet och det var gratis.

    Vi funderade också på att ta ett äldre släktnamn men detta var otroligt svårt att göra (precis som Juni2012 skriver) i och med att man måste kunna bevisa att det burits av minst två generationer inom de fyra närmaste generationerna från dig. Därav kombinerade vi våra två farmödrars namn och fick till vårt nya. Jag är jättenöjd och har bara fått bra respons på vårt nya namn!
    Va härligt att det gick så snabbt o lätt för er del! :)
    Man får ju hoppas på det, hehe... 
  • teddy
    Äldre 24 Feb 17:40
    #11
    Juni 2012 skrev 2012-02-24 11:42:05 följande:
    Så länge släkten har fötts, levt och dött i Sverige så är det nog ganska lätt.
    Jo de e kanske sant... men var e de man kollar upp sånt då?
  • teddy
    Äldre 24 Feb 23:28
    #13

    njae... vi försöker nog med ett nybildat! :)

Svar på tråden Efterlysning! Efternamnsbyte som gick fel...