• Äldre 18 Jan 21:13
    32185 visningar
    19 svar
    19
    32185

    TIPS ! Fina ord jag kan forma till nytt efternamn???

    Hej, vi gifter oss om 2,5 veckor och ska så snabbt som möljligt efter det skicka in ansökan om helt nytt efternamn, men ack så svårt det är. De få vi fastnat för, finns redan någon som hter (ibland bara 1person) och då får man ju inte heta det. inte ens nåt som liknar typ. Behöver förslag på fina ord som kan blir ett fint efternamn. Är kräsen. :D själv har jag alltid hetat ett av de klassiska sson namnen och vill gärna komma ifrån det. jag är egentligen en som är mycket för betydelse i det man heter, men inte så lätt..eller med fina former på bokstäverna.. hihi.. ja mitt namn har alltid varit tråkigt att skriva. Bokstäver jag gillar börja med tex är B,D,H,K,M,N,S,P,T,W, KAn säga jag tex tycker ordet Hawaii är fint att skriva... bara som tips på former osv.. Hazel va också fint..Winter nåt med osv.. KAn va lite engelsk/amerikansk ton i ordet också..gör inget..bara det inte blir för mycket så att uttala för då får m2b panik hehe..

  • Svar på tråden TIPS ! Fina ord jag kan forma till nytt efternamn???
  • Äldre 18 Jan 21:34
    #3
    Tokig skrev 2012-01-18 21:25:26 följande:
    Humla är det vackraste ord jag vet. Det låter så vackert, eller humle. Ni kanske kan "bygga" nåt kring det? Eller Drömväv? Också ett vackert ord.

    Det ska jag testa runt :) grejsa in lite fler ord jag gillar :)
  • Äldre 18 Jan 21:40
    #4
    Sara 120707 skrev 2012-01-18 21:29:04 följande:
    Har ni kollat några generationer tillbaka i båda släkterna? Man kan hitta ett guldkorn där och då har man ju maximal möjlighet att få det godkänt.  

    Har kollat bakåt,inte jättelångt så sätt, men inget som fastnat.hmm..tänkte på min morsmors barndomsnamn först, men nja.
  • Äldre 19 Jan 13:49
    #8
    KäTokig skrev 2012-01-19 10:23:09 följande:
    Har du testat PRV:s namngenerator? 

    www.prv.se/NAMTWeb/


     


    Känner att jag inte får ut nåt av den sidan. hade dock behövt en sådna sida med mer förslag och möjligheter.
  • Äldre 19 Jan 13:50
    #9
    filibustern skrev 2012-01-19 11:02:08 följande:
    kan ju nämna att det finns en familj Winther där ja bor :P
    vi bollade massa med Winter.. gillade Wintersjö, men fanns..nästan allt vi kommer på med det finns.suck
  • Äldre 24 Jan 14:00
    #12
    Fjärilen skrev 2012-01-19 15:09:45 följande:
    VAd sägs om Whinterwii?
    Det va lite fräckt :)
  • Äldre 24 Jan 14:00
    #13
    Tokig skrev 2012-01-19 14:05:38 följande:
    Nu kommer ett svårläst inlägg.. sorry. det är klippt och klistrat från PRV. Men ni har kanske redan testat det.
    De hade endast "Vint" som förledsförslag men det är ju bara att tänke "Winter" istället...

    Wintesjö finns ju t ex.

    Vintalm Vintander Vintanker Vintare Vintarp Vintarv Vintarve Vinteback Vintebacke Vintbacken Vintbalk Vintbark Vinteberg Vinteberger Vintbjörk Vintblad Vintblom Vintebo Vintbom Vinteborg Vinteborn Vintbrand Vintbrant Vintbratt Vintbring Vintbrink Vintbris Vintebro Vintbråten Vintbukt Vinteby Vintbygd Vintbåge Vintbäck Vintbäcken Vintdal Vintdalen Vintdel Vinteder Vinted Vintede Vintek Vinteke Vintfalk Vintefall Vintfjord Vintfjorden Vintfjäll Vintefjärd Vintfjärden Vintflo Vintflod Vintefors Vintforsen Vintfur Vintfäll Vintfält Vintgran Vintegren Vintgrim Vintgrund Vintegård Vintgården Vintgärd Vintgärde Vinthag Vinthage Vintehagen Vinthake Vinthall Vinthammar Vinthamn Vintehamre Vinthav Vinthed Vinthede Vinteheden Vinthem Vinthjort Vinteholm Vinteholme Vintholmen Vintholt Vinthorn Vinthult Vintehus Vintehäll Vinthällen Vinthög Vintinger Vintius Vintkil Vintklev Vintkleven Vintklint Vintklinten Vintkrans Vintkrok Vintkull Vintkullen Vintekvist Vintkäll Vintkärr Vinteland Vintlander Vintlid Vintliden Vintelin Vintlind Vintlinder Vinteling Vintelinge Vintlinger Vintljung Vintlod Vintlund Vintlunden Vintlung Vintlunge Vintlunger Vintlycke Vintlöv Vintmad Vintmalm Vinteman Vintemark Vintmarker Vintemo Vintemon Vintmosse Vintmossen Vintemyr Vintmyren Vintenell Vintner Vintnor Vintnäs Vintom Vintepalm Vintpil Vintram Vintred Vinterell Vintereus Vintrin Vintering Vinteringe Vintringer Vintros Vintrot Vintrud Vintrung Vintrunge Vintrunger Vinterup Vintryd Vintröd Vintrönn Vintrös Vintsand Vintesel Vintesjö Vintskans Vintskog Vintskogen Vintskär Vintslätt Vintsol Vintsparr Vintspång Vintstad Vintstam Vintstav Vintstedt Vintesten Vintstig Vintstigen Vintestrand Vintstranden Vintstråle Vintström Vintströmmen Vintstål Vintesund Vintsved Vintsveden Vintsäter Vinteteg Vintetegen Vintetoft Vintetomt Vintetorn Vintetorp Vintetun Vintudd Vintudden Vintulv Vintum Vintung Vintunge Vintunger Vintvad Vintevall Vintvallen Vintvang Vintved Vintvi Vintvid Vintevik Vintviken Vintvin Vintvind Vintving Vintvinge Vintvingen Vintvret Vintvreten Vintvåg Vintvång Vintvången Vintvärn Vintå Vintåker Vintånger Vintåsen Vintälven Vintänge Vintängen
    Här blir det att läsa :)
  • Äldre 27 Jan 19:31
    #19
    Jeaneettes skrev 2012-01-24 17:54:37 följande:

    En vän till mig funderade något år sen att ta namnet Nouvelle men kom aldrig till skott det tyckte jag var fint.


    Komiskt, jag tror jag var innte på Nowella typ eller nåt för nån månad sedan :)
Svar på tråden TIPS ! Fina ord jag kan forma till nytt efternamn???