• Pebble­s
    Äldre 8 Jan 13:41
    5946 visningar
    17 svar
    17
    5946

    Byte av efternamn

    Det är svårt det där med efternamn.

    Man kan bara ha ett efternamn och ett mellan namn, dubbelefternamn får man ej längre. Så skulle din man lägga till ett till namn så kan du och eventuella framtida barn bara ta hans efternamn.

    T.ex om han heter Kalle Andersson (mellannamn) Karlsson (efternamn) så kan inte du ta bägge och heta Anna Andersson Karlsson utan det blir då Anna Karlsson.

    Du kan däremot behålla ditt eget efternamn och ta hans som mellannamn eller ditt som mellannamn och hans efternamn som efternamn (eller att han gör så med ditt och har det som mellannamn om han nu inte vill byta efternamn till ditt).


    Loves it!
  • Pebble­s
    Äldre 8 Jan 13:43
    #2

    Litet förtydligande; man kan inte föra vidare mellannamnet, så om han lägger till Andersson som efternamn är det Andersson som du kan lägga till/byta till och inte Karlsson. Och tvärtom. Knepigt det här.  Drömmer


    Loves it!
  • Pebble­s
    Äldre 8 Jan 13:53
    #4

    Precis så! Glad


    Loves it!
  • Pebble­s
    Äldre 8 Jan 18:13
    #6

    Nej precis. Jag har mitt tidigare efternamn som mellannamn nu, så det kan jag inte ge framtida barn. Jag kan dock byta plats på mellannamn och efternamn senare och då kan barnen få ett av våra namn som efternamn och ett som mellannamn (om jag inte minns helt fel).


    Loves it!
  • Pebble­s
    Äldre 8 Jan 22:03
    #13
    mikita skrev 2012-01-08 21:39:34 följande:
    Är du säker på att man kan byta mellan sitt mellannamn och efternamn? Det skulle ev. kunna lösa vårt ptoblem nämligen.... För i så fall borde ju jag kunna ta min makes efternamn som mellannamn och ha mitt namn som efternamn (vi är redan gifta). Och sedan byta plats på dem, så jag får samma efternamn som maken?! Det skulle ju vara fantastiskt nu när skatteverket inte godkänner att jag tar hans efternamn (en jättelång historis, finns en annan tråd om det...) Men jag griper halmstrån nu!!!

    Till TS: se för 17 gubbar till att namnändringarna blir gjorda i tid bara, skatteverket är stenhårda. I vårt fall felar det 10 dagar och jag får inte byta till min makes efternamn.
    Som jag förstått ska det gå bra att ändra i efterhand. Tycker mig ha läst att en del gör så för att kunna ha mellannamn och efternamn i samma ordning som sin make/maka. Person A tar den persons B's namn som efternamn och behåller sitt som mellannamn, A byter sedan plats på mellannamn och efternamn och slutligen byter B till A's efternamn och flyttar sitt egna till mellannamn (oj vad rörigt det blev). Men jag har inte meckat med sånt själv så är inte säker.
    lilja skrev 2012-01-08 20:31:51 följande:
    Pebbles - Du som har ditt tidigare efternamn som mellannamn idag och hans som efternamn. Vad står det på ditt kört kort och pass? Ditt namn, mellannamn och efternamn eller bara ditt namn och efternamn?
    * 21 juli 2012 *
    På mitt körkort står det mitt förnamn, andranamn och både mellannamn och efternamn. Många namn blir det. :)
    Loves it!
  • Pebble­s
    Äldre 8 Jan 22:05
    #14
    lilja skrev 2012-01-08 20:31:51 följande:
    Pebbles - Du som har ditt tidigare efternamn som mellannamn idag och hans som efternamn. Vad står det på ditt kört kort och pass? Ditt namn, mellannamn och efternamn eller bara ditt namn och efternamn?
    * 21 juli 2012 *

    Oj, syntes lite dåligt. På mitt körkort står det mitt förnamn, andranamn och både mellannamn och efternamn. Många namn blir det. :)
    Loves it!
Svar på tråden Byte av efternamn