• Ida072­012
    Äldre 18 Nov 00:19
    8007 visningar
    45 svar
    45
    8007

    28. 07. 2012

    Någon annan som gifter sig den 28 Juli 2012 och känner för att diskutera planering, förberedelser, bröllopsnerver m.m.? Det är ju så kul att veta hur långt andra har hunnit med planeringen! Idag den 18 November är det 253 dagar kvar, så vi har ju som tur gott om tid ännu :)

  • Svar på tråden 28. 07. 2012
  • Ida072­012
    Äldre 18 Nov 17:04
    #5
    Josefin521 skrev 2011-11-18 09:20:18 följande:

    Vi gifter oss också den 28 juli! Vi har kommit så långt att vi kollatr på kyrkor, gjort en gästlista samt en budget. Har även skickat förfrågningar till tältleverantörer samt skapat en inspirationsmapp, bjuder på en bild här :) Hur långt har Ni kommit?


     


     


    Vad kul! :) Vi har bokat kyrka och festlokal. Vi ska ha festen på ett hotell, så de fixar med mat och dricka och ställer till allt kring det, så där slipper vi en hel del. Måste bara bestämma menyn nu..
    Ja, vad annat.. Budget har vi gjort (den blev dock alltför stor, måste skära ner lite tror jag bestämt..), preliminär gästlista samt bokat fotograf. Vad ska ni ha för slags bröllop?

    Nu ska jag börja klippa inspirationsbilder ur tidningar.. Har köpt och fått så många som jag inte hunnit läsa ännu :) 
  • Ida072­012
    Äldre 22 Nov 19:22
    #9
    Josefin521 skrev 2011-11-22 15:01:52 följande:

    Vi ska ha viga oss i kyrkan (mest för att vi inte hittade någon annan plats där vi tyckte det blev samma stämning) och sen skall vi ha mottagningen ute på min sambos familjs landställe som ligger otroligt vacker till. Mitt på en äng skall vi bygga upp med ordentliga tält (tänk amerikanska filmer) med parkettgolv, scen, bar etc. Eftersom vi inte har tillgång till kök osv så skall vi hyra in kockar som står och grillar oxfile, lam etc samt ha serveringspersonal. Efter middagen blir det liveband och sedan dj. Vi har gjort en överskådlig budget som hamnade på 90.000 exklusive bröllopsresa så vi får också börja ompriorietara en aning och hoppas kunna få allt för samma summa men det kan bli svårt. Vi planerar bröllopsresa till USA med roadtrip.


    Hur ser ert ut?


    Åh, det låter ju jätte härligt. Vilken underbar fest det kommer bli :) 

    Ja, vi ska ju som sagt ha festen på ett hotell i närheten av kyrkan vi vigs i. Här är bild på kyrkan, lite dålig bild kanske men något i alla fall. Hotellet är ett ombyggt Tullhus, jätte charmigt ställe. Här är en bild på det. Vi bor i en så liten stad, så det finns inte så himla många ställen att välja på här. Hade enorm beslutsångest innan vi valde ställe, men nu känner vi oss jätte nöjda!

    Vi har ej klar slutgiltiga gästlistan, min sida är klar men ej min m2b's del av listan, han har nämligen så himla stort släkt så vi har lite problem där vem vi ska bjuda.. Men vi räknar med ca 100 gäster. Vi har ej bestämt menyn ännu. Men det blir en 3-rätters. Jag skulle så gärna ha en trubadur som skulle spela efter middagen, samt före middagen vid minglet, men vet inte riktigt ännu hur vi ska göra. Min fästmans lillebror är jätte bra på att spela gitarr och sjunga men det känns ju inte som om man vill be en gäst sitta o spela gitarr en stor del av kvällen. Ja, vi får se det där..

    Vår budget ligger nu på ca 13 500 € (bor i Finland) exklusive bröllopsresa, det är väl cirka 130 000 SEK kanske? Så vi måste VERKLIGEN skära ner. Dock när jag har räknat ut budgeten, har jag nog lagt lite i överkant just för den skull att vi inte ska gå över sedan..

    Vad kul att du sa det där om bröllopsresan! Att bila runt i USA har varit en dröm för mig hela livet, så vi har börjat fundera på att göra det som vår bröllopsresa nu :) Det känns inte som att jag har tålamod att ligga på en strand i två veckor, hur fin stranden än är..
  • Ida072­012
    Äldre 22 Nov 19:34
    #10
    SamuelS skrev 2011-11-22 18:31:28 följande:
    Vi gifter oss också den 28 Juli 2012! Kul med flera som är aktiva här på forumet som gifter sig det datumet!

    Det som är klart:

    Kyrka, Lokal, Catering, Gästlista, Inbjudningar, Fotograf, Bröllopsklänning

    Det som nu är prioriterat:

    Har skickat ut förfrågningar om coverband, har en önskad budget på runt 5000kr men räknar nog med att det blir ungefär 10000kr för coverbandet. Cateringen plus brudens bröllopsklänning blev billigare än vad vi hade räknat med så det spenderar vi nog hellre på bandet.

    Transport: Har skickat förfrågningar till olika limos företag

    Dekorering har vi inte börjat kika på ännu men vi vet att vi måste klä om stolarna i något enkelt vitt tyg. Just nu är det tråkiga bruna plaststolar, så något måste vi göra, förslag?

    Bröllopet kommer gå i vitt, champagne och ljusgrönt tema 

    Totalt 70 personer
    Budget: 90 000 utan bröllopsresa (håller fortfarande budgeten, haha)

     
    Kul att du är med :) Ni verkar ju ha hunnit med en hel del. 

    Med tanke på stolarna så har ju Calligraphen stolsöverdrag, men de är ju rätt dyra. Kolla ifall ni kan hyra någonstans i från. Det gjorde min kusin när hon gifte sig i somras, de var vita av tyg, enkla och stilrena. Det blev jätte snyggt tyckte jag. Ska se om jag hittar någon bild..

    Vi har färgtema vitt, silver samt puderrosa. Kommer dock ha inslag av grönt i och med blommorna.. 

    Denna veckas planer är att besöka vår blomsterhandlare, de hyr även ut dekorationer såsom vaser och sådant.  Så ska vi även göra den slutgiltiga gästlistan och bestämma oss för inbjudningskorten. Vill ha gjort så mycket som möjligt nu innan jul gällande dekorationer, blommor, tryckta grejer o sådant, för på våren kommer jag ha fullt upp med min skola som blir klar till våren (eller kurserna slutar då, har dock ett roligt examensarbete som jag ska syssla med hela nästa höst som nygift innan jag blir utexaminerad, underbart). Kanske borde börja söka klänning snart? Har massor med inspirationsbilder men har inte provat något ännu.
  • Ida072­012
    Äldre 22 Nov 19:46
    #11
    SamuelS skrev 2011-11-22 18:36:23 följande:
    Kommer förövrigt gå "emot" etiken för bröllop och köra med smoking på bröllopet, hade tänkt denna
    shop.tigerofsweden.com/se/item/T42579001/?par...

    Vet inte om det blir mer vanligare med smoking på bröllop men vill inte köpa/hyra en frack eller liknande då jag aldrig kommer använda en sådan igen. Kostym känns lite tråkigt då man använder det i yrket. Så jag hoppas jag har gått ner de kilona som krävs för att komma i den, när det blir dags för utprovning :)
    Den var ju snygg. Vi har också funderat på att köra smoking, med den anledningen till att min blivande man gärna vill ha fluga istället för slips, och jag har läst att man absolut inte bör ha fluga med kostym (som vi hade tänkt ha)?! Någon etikettfråga gissar jag.. Vi får se hur vi gör. Han vill absolut ha en väst under i alla fall.
  • Ida072­012
    Äldre 23 Nov 10:22
    #16

    Josefin,

    Tack, vad snällt sagt. Ni får det säkert jätte bra också! Det är ju oftast stämningen som avgör, inte hur kyrkan ser ut :)

    Jamen precis så har vi också tänkt planera bröllopsresan ifall den blir i USA. Vi kommer dock inte resa iväg på en lång bröllopsresa direkt efter bröllopet, utan skjuter upp det tills min skola är helt klar nästa år i december. Vi kanske sticker iväg på en liten weekend eller något efter bröllopet istället. Jag vet inte heller ifall jag kan vara borta från jobbet så länge på sommaren när det är semestertider etc. (jobbar vid sidan av skolan, samt på sommaren på en bank).

    Får jag fråga alla här hur gamla ni är? Vore kul att veta :) Vi är båda två nyss fyllda 22 år.

  • Ida072­012
    Äldre 23 Nov 10:32
    #17
    LillaAnna skrev 2011-11-22 20:04:42 följande:
    Vi gifter oss också den 28 juli 2012 :) vi ska gifta oss i en slottskyrka och den är bokad, samt vigselförrättare. Sen har vi bokat lokal intill slottet där festen kommer hållas. Nu väntar vi på prisförslag från olika cateringfirmor, det blir 3-rätters i alla fall. Vi har även beställt inbjudningskort och lite annat från Panduro. Sen kommer min mormor sy min klänning så jag har beställt hem lite olika tygprover så får vi se vilket tyg som kan passa :) sen kunde jag inte låta bli att beställa två tärnklänningar från bonprix.se för jag fick 30% rabatt på hela beställningen så det blev 500:- för båda klänningarna, hoppas på att dom passar mina tärnor som kommer va min bästa vän och min syster :) gästlistan är under bearbetning, men vi har 40 säkra som vi vill bjuda, sen är det ett 10-tal som vi har ett tag till på oss att fundera på om vi ska bjuda :) vi har visst kommit en bit i planeringen ändå när man skriver ner allt såhär!
    Välkommen med :) 

    Ja ni har ju visst kommit en bit i planeringen, men det känns inte som det innan man faktiskt skriver ner allt :) Vad kul att din mormor ska sy din klänning! Du måste visa bilder sedan hur det blev :) 

    Jag är lite fundersam på det där med tärnor. Jag har valt tre av mina närmaste vänner som tärnor, och jag undrar om det är ovanligt och konstigt att ha så ojämnt antal?
  • Ida072­012
    Äldre 23 Nov 10:57
    #18
    Josefin521 skrev 2011-11-23 09:36:48 följande:

    Ni som gjort/låtit trycka/skissat på era inbjudningskort, vore kul om ni ville visa dem! Vi har lite beslutsångest så det vore kul att få lite inspiration.


    Har ni några roliga idéer för festen gällande lekar/spex, festblad etc?


    Vi har lite problem där. Vi har kikat på Calligraphen om vi skulle beställa därifrån, samt skickat efter 4 provexemplar. Men inte känt oss nöjda med någon av dem. Så verkar det kosta extra om man vill ändra på dem också. Suck.. 

    Vi har dock tänkt på något i denhär stilen, men med silverfärgad text istället för svart. Vill ha det ganska enkelt och stilrent. Men vi får se. Hur tidigt tänker ni skicka ut inbjudningskorten?

    Det där med lekar o sånt är inte alls mitt område, jag har så dålig fantasi gällande det. Kanske någon annan har några tips?

    Enda leken jag tänker på nu, förutom vanliga frågesportar där man ska kolla hur väl brudparet känner varandra, är en lek som min kusin hade på deras bröllop. Bruden, samt några andra kvinnor steg bakom ett vitt lakan där det var urklippta hål för munnen; de skulle placera munnen i de urklippta hålen och sedan när brudgummen kom in i rummet så såg han ju bara deras läppar. Så han skulle alltså pussa de läppar vilka han trodde tillhörde bruden. Det skulle ha varit rätt skoj (och pinsamt!!) om han gissat fel, men nu gjorde han ju inte det..

    Samma brudpar hade även en lek där gästerna ingick. Någon hade på förhand skrivit ett antal frågor på en stor skylt (så att gästerna såg dem), sedan stod någon och höll upp frågorna bakom brudparet (så att de inte såg frågorna), t.ex. "hur många här har husdjur?", då steg alla gäster som har husdjur upp. Så skulle brudparet gissa vad frågan var, alltså vad de gäster som står upp har gemensamt.. Det är ju en bra lek ifall man vill att gästerna ska delta.
  • Ida072­012
    Äldre 23 Nov 12:12
    #20
    LillaAnna skrev 2011-11-23 11:32:35 följande:
    Tack! :)
    Min mormor sydde min systers balklänning och den blev jättefin så jag tänkte något liknande till min klänning, fast vit då förstås. Men jag ska visa bilder sen när den är färdig, blir väl inte förrän i vår, vill gå ner några kilo först ;)
    Varför skulle det vara konstigt med ojämt antal tärnor? Jag vet flera stycken som haft tre tärnor så kan man inte bestämma sig tycker jag man ska köra på tre stycken :)

    Angående ålder så är jag 26 år, men kommer vara 27 när vi gifter oss och min sambo är 29 år.

    Vi beställde med provex från Calligraphen, men var heller inte nöjda med nån av dom, dom kändes lite "billiga" för det priset det blir med text och hela paketet. Då tänkte vi att vi kör på Panduros och skriver ut texten från datorn istället på något fint papper och klistrar in. Vi tänkte nog skicka ut inbjudningarna i början av maj kanske. Eller vad tror ni?

    Vi vet inte om vi ska ha några lekar alls, låter det jätte tråkigt? Jag vet bara att varken min familj eller min sambos familj är mycket för lekar och spex och sånt, det är väl i så fall vännerna som skulle uppskatta det och kanske tycka det vore kul.
    Nej, jag vet inte om det skulle vara konstigt. Jag har nog också varit på ett bröllop med tre tärnor. Det känns bara som om man "borde" ha en eller två stycken. Men vilken tur att man får göra som man vill :) Vill inte välja bort någon så. 

    Början på maj låter nog som en bra tidpunkt att skicka ut inbjudningskorten. Vi har dock några långväga gäster, så de har såklart blivit informerade redan så de kan planera semestrar och sådant.

    Nej jag tycker inte alls det låter tråkigt att inte ha lekar, det behöver man ju inte ha om man inte vill! Jag var på ett bröllop i somras där de bara hade en lek. Men så vet man ju inte vad gästerna planerar förstås.. Vi har kanske tänkt ha ett par lekar, men vi har inte färdigt planerat programmet ännu. Jag ska träffa vår toastmaster ikväll och planera lite har jag tänkt :)
  • Ida072­012
    Äldre 23 Nov 21:30
    #22
    LillaAnna skrev 2011-11-23 17:57:41 följande:
    Ja man ska ju själv bestämma på sin egen dag, finns ju viss vett och etikett angående allt på ett bröllop känns det som, men det struntar jag lite i för skulle vi följa alla 'regler' som finns skulle det inte bli som vi vill. T.e.x så kommer vi inte bjuda alla som par, jag har två vänner vars pojkvänner jag aldrig träffat och inte känner, då tycker jag inte man ska behöva bjuda dom. Sen kommer inte våra föräldrar sitta vid honörsbordet för min sambos föräldrar är skilda och har 'nya' partners som jag inte tycker ska sitta där.. Så man gör som man vill :) Har ni berättat för alla att ni ska gifta er eller kommer ni vänta till något speciellt tillfälle eller så?
    Ja verkligen. Har läst massa böcker om bröllop, och man blir ju lite tokig när man läser allt, finns så mycket regler!
     
    Vi har nog berättat för de flesta tror jag. Eller inte berättat personligen åt alla, men de har fått reda på det via våra föräldrar osv.. Så ja, de flesta borde nog veta. Hur har ni gjort?

     
  • Ida072­012
    Äldre 30 Nov 10:37
    #30

    Vilka fina klänningar! Jag ser ju no vad du är ute efter för modell :) Men du har inte köpt något ännu?

    Jag har inte alls hunnit sitta vid datorn senaste dagarna, därför har jag inte skrivit något.. Ska se om jag hinner imorgon kanske. Då ska jag visa bilder på några klänningar jag funderat på :)

    Förra veckan så fixade vi klart med blommor och dekorationer. Som nästa har vi tänkt ta tag i inbjudningskorten. Gästlistan är ju inte heller 100 % klar, så den borde vi fixa.. Hur går det för er då?

  • Ida072­012
    Äldre 1 Dec 20:56
    #32
    LillaAnna skrev 2011-11-30 21:09:09 följande:
    Jag trodde jag hade kommenterat på klänningarna, men hade visst inte gjort det. Jättefina! Jag gillade nog den med det svarta på mest, fast utan det svarta då :) Jag är snart färdig med inbjudningarna, beställde ju såna där kortsatser från Panduro och jag ville ha ganska enkla kort så jag är nöjd. Men vi har ju inte heller gästlistan helt klar för oss, men jag beställde 30 kort och jag tror det kommer gå åt 25, men då har vi några till godo. Vad har ni fixat för blommor och dekorationer då Ida072012? :) Ska ni som har tärnor ha tärnbuketter också?
    Vad skönt om ni börjar ha klart inbjudningarna. Det tar så otroligt mycket tid! Fast jag inte tänkt göra dem själva, men ändå, att fundera fram och tillbaka. Suck.. Men fick hem prover idag från Spira Kortdesign, de var verkligen jätte fina, men DYRA. Så ska kika lite till innan vi bestämmer oss. Det är ju ingen panik ännu, men det skulle vara skönt att kryssa av det på "listan" ;)

    Vi valde att ha vita rosor samt vita kallor som blommor. I brudbuketten kommer jag dock bara ha rosor, något i stil med denna:


    Så bokade vi lite vaser och andra dekorationer som vi får hyra sedan på bröllopsdagen. Och en stor silver kandelaber!! Så fin. Vill ha flera silver-ljusstakar, men har inte hittat några fina billiga :( Eftersom vårt färgtema är mestadels vitt och silver, så bokade vi olika stora cylinderformade vaser som vi tänkte att hälften har vi vita rosor o kallor i, och sedan i andra hälften har vi vita blockljus med silver o genomskinliga "stenar" i botten. Svårt att förklara, men det blir nog fint tror jag.. Åh, det är så svårt med dekorationer också. Allt är svårt! Jag har sådan grym beslutsångest med precis ALLT.. Någon annan som lider av det också?

    Hur har ni tänkt med dekorationer?
  • Ida072­012
    Äldre 1 Dec 21:01
    #33

    På tal om det med tärnor. Jag preliminärbokade (eller hur man nu ska säga) blomarmband till tärnorna med vita rosor i. Får se om det blir det, eller om jag ändrar till små tärnbuketter.

  • Ida072­012
    Äldre 13 Jan 12:21
    #37

    Oj vad längesedan det blivit uppdaterat här. Har verkligen inte haft tid. Så mycket med skola/jobb nu. Iallafall har vi bestämt oss för inbjudningskort nu äntligen! :) Det blev från Spira Kortdesign som jag berättade om tidigare. Vi har dock inte beställt ännu, det tar bara max tre veckor att få hem dem och vi tänkte skicka inbjudningskort i april tror jag, så det är ju ingen panik.

    Hur långt har ni andra hunnit? Vi har nog mycket kvar känns det som... 

  • Ida072­012
    Äldre 18 Jan 09:50
    #41
    Vilse skrev 2012-01-13 16:03:07 följande:
    Oj, skicka inbjudningar redan i april? Är inte det väldigt sent?
    Vi ska ha ut våra innan månaden är slut - just för att vara säkra på att folk inte hinner boka resor och annan den dagen.

    Fö så har vi bokat kyrka och lokal. Kollat runt på mat men inte ringt och pratat med någon ännu. Men känner inte att det är någon bråttska..
    Ska iväg och prova klänningar imorgon  - spännande värre! Skrattande
    Jo, i mars/april tänkte vi skicka ut och sätta osa senast 1 juni! Vi har meddelat de flesta inbjudna redan så de vet när det gället ;)

    Vi har nu kyrka + musik i kyrkan, festlokal, gästlista, fotograf, blommor och dekorationer fixat. Kanske glömde något nu.. Sitter i skolan så har inte min planeringsbok här ;) I helgen skall vi iallafall fundera på maten och så borde vi även boka band/trubadur så fort som möjligt.

    Åh, jag vill också titta på klänningar! Men ska åka till Stockholm i mars med min mamma & moster, så vi ska kolla då. Vad roligt om du redan eventuellt hittat en klänning! :) Men jag förstår det är svårt att välja.. Ta den som känns rätt från första sekund :) Eller fråga råd av flera olika! Nu blir jag jätte sugen på att åka och titta..
  • Ida072­012
    Äldre 18 Jan 09:58
    #43
    Vilse, vilken billig fotograf ni hittade föresten! Vi har en som också är med hela dagen, men hon tar 650 € för det (cirka 6500 SEK eller lite mer). Då var hon ändå billigare än många andra.. Får hoppas hon är värt det :)

    LillaAnna, vi ska iväg och titta på vigselringar i helgen har vi tänkt! :) Har ni tittat något ännu?
Svar på tråden 28. 07. 2012