• Äldre 3 Nov 11:13
    26022 visningar
    7 svar
    7
    26022

    Lekar till bröllopsfesten!

    Jag tänkte att vi kanske kunde skapa en tråd med olika lekar för bröllopsfesten :)

    Ni brudar som redan är gifta kan tipsa om lekarna ni hade på ert bröllop, så kanske blivande brudar kan hämta lite inspiration :) Ja, ni som inte är gifta ännu kan ju tipsa om lekar ni vill ha med på bröllopet, lekar ni sett på andra bröllop osv.
    ____________________________________________________

    Vi hade dessa "lekar" och alla styrdes ju av vårt toastpar:

    Tipsrunda - Gästerna fick gå en tipsrunda när de anlände till festlokalen. För att inte toastparet skulle behöva rätta en massa papper och för att vi inte ville kora någon vinnare, så valde vi en tipsrunda i "test"-form. Vår var "Vilken typ av bröllopsgäst är du?" med frågor likt denna:

    1.    Vad gör du när du får bröllopsinbjudan?


    A: Ringer och frågar om det är öppen bar.
    B: Kikar igenom garderoben, kollar så du är ledig och svarar i god tid.
    C: Tar reda på om brudparet har en mejladress, så du slipper ringa.

    Pussleken - När gästerna stampade med fötterna skulle vi, brudparet, pussas under bordet. När gästerna klingar i glasen skulle vi ställa oss på stolen och pussas.

    Skoleken - En traditionell bröllopslek där brudgummen och bruden byter en sko med varandra och sedan läser någon (ex toastmaster) upp ett antal påståenden, tex "Vem städar mest hemma?". Då ska brudparet hålla upp dens sko som de tycker städar mest hemma. Brudparet sitter med ryggarna mot varandra och ser alltså inte vilken sko den andra håller upp. En lek som lockar till många skratt :)

    Kinderägg - En lek där vi fick utmana våra föräldrar (kan ju vara syskon, vänner osv). Vi fick bara använda en hand var, så i varje par fick alltså bara två händer användas och så fick vi olika utmaningar att göra. Den första var att skala ett äpple och då höll tex brudgummen i äpplet och bruden i skalaren. Andra utmaningen var att öppna ett kinderägg och bygga ihop figuren som var inuti. Jag tror det var en tredje utmaning också, kommer dock inte ihåg vad det var. Jättekul var det iaf och speciellt att få tväla mot våra föräldrar :)

    Gemensam nämnare
    - Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den, men gästerna var involverade i denna lek. Vi, brudparet, fick sätta oss mitt emot alla gästerna på varsin stol breve varandra. Bakom oss ställde sig toastmaster och höll upp skyltar (vi såg alltså inte skyltarna). På skyltarna stod det saker som "Husvagnsägare", "Elektriker", "Bor vid vatten" osv. Alla gäster som var då tex husvagnsägare när toastmaster höll upp skylten skulle ställa sig upp. Brudparet ska då se sammanhanget och gissa vilket ordet på skylten är, den gemensamma nämnaren.

    ____________________________________________________

    Så fyll gärna på med fler lekar och liknande nu :D
  • Svar på tråden Lekar till bröllopsfesten!
  • Jane
    Äldre 3 Nov 11:20
    #1

    Vi kommer inte ha lekar på vårt bröllop, men den roligaste leken jag minns är ju HELA HAVET STORMAR :D :D


    Musik, slåss om stolarna....ja sk*troligt! Jag hade lätt lekt den leken.


  • AndroS­id
    Äldre 3 Nov 11:37
    #2

    Vi har funderat lite på att ha skoleken, men det ska diskuteras mer med vår toastmaster Glad

  • Äldre 3 Nov 13:46
    #3
    Jane skrev 2011-11-03 11:20:16 följande:

    Vi kommer inte ha lekar på vårt bröllop, men den roligaste leken jag minns är ju HELA HAVET STORMAR :D :D


    Musik, slåss om stolarna....ja sk*troligt! Jag hade lätt lekt den leken.


    Jag hade dock inte velat leka den med 60 personer och hälften i högklackat ;P Annar håller jag med, den är jättekul :)
  • Äldre 3 Nov 14:51
    #4
    daniiel skrev 2011-11-03 11:13:27 följande:
    Jag tänkte att vi kanske kunde skapa en tråd med olika lekar för bröllopsfesten :)

    Ni brudar som redan är gifta kan tipsa om lekarna ni hade på ert bröllop, så kanske blivande brudar kan hämta lite inspiration :) Ja, ni som inte är gifta ännu kan ju tipsa om lekar ni vill ha med på bröllopet, lekar ni sett på andra bröllop osv.
    ____________________________________________________

    Vi hade dessa "lekar" och alla styrdes ju av vårt toastpar:

    Tipsrunda - Gästerna fick gå en tipsrunda när de anlände till festlokalen. För att inte toastparet skulle behöva rätta en massa papper och för att vi inte ville kora någon vinnare, så valde vi en tipsrunda i "test"-form. Vår var "Vilken typ av bröllopsgäst är du?" med frågor likt denna:

    1.    Vad gör du när du får bröllopsinbjudan? A: Ringer och frågar om det är öppen bar.
    B: Kikar igenom garderoben, kollar så du är ledig och svarar i god tid.
    C: Tar reda på om brudparet har en mejladress, så du slipper ringa.

    Pussleken - När gästerna stampade med fötterna skulle vi, brudparet, pussas under bordet. När gästerna klingar i glasen skulle vi ställa oss på stolen och pussas.

    Skoleken - En traditionell bröllopslek där brudgummen och bruden byter en sko med varandra och sedan läser någon (ex toastmaster) upp ett antal påståenden, tex "Vem städar mest hemma?". Då ska brudparet hålla upp dens sko som de tycker städar mest hemma. Brudparet sitter med ryggarna mot varandra och ser alltså inte vilken sko den andra håller upp. En lek som lockar till många skratt :)

    Kinderägg - En lek där vi fick utmana våra föräldrar (kan ju vara syskon, vänner osv). Vi fick bara använda en hand var, så i varje par fick alltså bara två händer användas och så fick vi olika utmaningar att göra. Den första var att skala ett äpple och då höll tex brudgummen i äpplet och bruden i skalaren. Andra utmaningen var att öppna ett kinderägg och bygga ihop figuren som var inuti. Jag tror det var en tredje utmaning också, kommer dock inte ihåg vad det var. Jättekul var det iaf och speciellt att få tväla mot våra föräldrar :)

    Gemensam nämnare- Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den, men gästerna var involverade i denna lek. Vi, brudparet, fick sätta oss mitt emot alla gästerna på varsin stol breve varandra. Bakom oss ställde sig toastmaster och höll upp skyltar (vi såg alltså inte skyltarna). På skyltarna stod det saker som "Husvagnsägare", "Elektriker", "Bor vid vatten" osv. Alla gäster som var då tex husvagnsägare när toastmaster höll upp skylten skulle ställa sig upp. Brudparet ska då se sammanhanget och gissa vilket ordet på skylten är, den gemensamma nämnaren.

    ____________________________________________________

    Så fyll gärna på med fler lekar och liknande nu :D
    Å jag vill också ha nån slags frågesport till gästerna, men hinner inte tänka ut frågor känner jag för vi flyttar samtidigt och har en 1åring.
    Har du mer tips på frågor :) du kan mejla dom till mig om du vill:)
  • Äldre 3 Nov 15:14
    #5
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-03 14:51:03 följande:
    Å jag vill också ha nån slags frågesport till gästerna, men hinner inte tänka ut frågor känner jag för vi flyttar samtidigt och har en 1åring.
    Har du mer tips på frågor :) du kan mejla dom till mig om du vill:)
    Du tänker till tipsrundan? Skicka ett meddelande med din mejladress, så fixar jag det :)
  • Lillis­82
    Äldre 4 Nov 20:36
    #6

    Vet inte om det räknas som lek, kanske mer sång, men på min systers bröllop gjorde vi "Huvud Axlar Knä och tå" vilket uppskattades av alla då det blev både många skratt och rumpan fick resa på sig från stolen mitt i middagen. Glad

    Frågesport om partnern är roligt också. Både  brud och brudgum får samma frågor innan bröllopet och under middagen så ställs frågorna igen men nu skall den andra partnern ge svaret på frågan och de skall matcha.

    ex. Vi ställde frågan vilken färg har brudgummens tandborste innan bröllopet? Han svarade blå. På Bröllopsdagen ställs samma fråga till bruden och då skall hon helst ge samma svar.
    Man kan visa brudgummens svar på ett bildspel utan att bruden ser och vise versa

     

  • Äldre 23 Mar 10:29
    #7

    Hej!

    Vet att inlägget är gammalt men skulle va så tacksam om jag kunde få helheten av leken ?vilken bröllopsgäst är du?? Frågor och ?svaren?!

    Tack! ????

  • Äldre 23 Mar 10:29
    #7

    Hej!

    Vet att inlägget är gammalt men skulle va så tacksam om jag kunde få helheten av leken ?vilken bröllopsgäst är du?? Frågor och ?svaren?!

    Tack! ????

Svar på tråden Lekar till bröllopsfesten!