• Äldre 11 Nov 21:17
    2579 visningar
    13 svar
    13
    2579

    Några tips om Italien?

    Hej!
    Då jag har bott i Italien i 7 år snart så ger jag härmed lite insider tips

    Jag bodde i Rom i 5 år och det är helt klart ett måste. Enligt mig är de 3 viktigaste städerna att se i Italien Rom, Venedig, Florens i den ordningen.
    Roma - Firenze finns massor med tåg och man kan även åka och bara sova en natt i Florens. Det går ganska snabbt att se det man "måste" men det som är så fint med Florens är att uppleva atmosfären, ta en aperitivo (beställer du alkoholhaltig dricka mellan 18-20 så får du gratis tilltugg..vissa ställen får man bara typ jordnötter men på vissa finns en hel buffé med mat).

    I Rom är måsten:
    - området Trastevere. Bäst på kvällen i mitt tycke, från kl.18. Är ni där på sommaren finns det även en massa barer med musik på ön mitt i floden Tevere precis där.  Bästa restaurangen ligger även här!:


    Ristorante Capo de Fero  ("Rigatoni Democratici")
    Via di San Cosimato,16
    00100 ROMA
    Där föreslår jag att ni provar antingen just "Rigatoni democratici", Carbonara (rom's rätt), eller Spaghetti alla gricia.
    Bästa drinkarna hittar ni på BumBum. Dock har dom ingenstans o sitta. Man tar med sig sin drink o sätter sig på torget!

    - området Campo dei fiori. Kaffe på dagen eller en drink på kvällen.
    - San Lorenzo  är studentområdet om ni söker en mer avslappnad och alternativ atmosfär
    - Att bara vandra i hela området kring Pantheon är otroligt fint.  
    Ja och the obvious - Capella Sistina, S.Pietro, Colosseo, Piazza Venezia, Pantheon, piazza di spagna, fontana di trevi, osv.
    Travel cards för en vecka kostar 18 euro.  11 för 3 dagar tror jag.. eller 1 euro per resa.

    Vill man ha lite mer sol och bad...
    Antingen ner mot amalfikusten (söder om Napoli). Eller upp mot Cinque terre.
    Napoli vet jag inte om jag skulle föreslå. Ganska farligt och skitigt, men egentligen en fin stad. Pizzan kommer därifrån och ni kommer aldrig att smaka så god pizza som på "Da Michele".  Kom tidigt eller var beredd att stå i kö ett tag för att komma in. De har bara Margherita men jag lovar att det är såå gott! I Napoli är dom även kända för sitt kaffe och efterrätter som Mille Foglie. 

    Så..där kom en liten beskrivning iaf.
    Har du mer detaljerade frågor så är det bara att fråga! 
  • Äldre 13 Nov 20:45
    #9
    TheD skrev 2011-11-13 19:28:30 följande:
    Kom hem från Rom idag. Min make fick det i 30-års present, överraskning ;)

    Åkte dit i onsdag. Jag förstår inte varför många skriver på Internet att man måste köpa metrokort etc.... Vi gick överallt. Tredje dagen promenerade vi helt planlöst för vi hade redan klarat av allt. Det går fort att lära sig att hitta i staden för så stor är den inte.Visst är det vackert osv som Paris, men Italienare är i mina ögon otrevliga(!).

    Soligt och varmt, vissa stunder svettigt. Vilket alltid är kul när det är november och kallt i Sverige;)
    Vilken trevlig present! :)

    Ja ärlig talat går jag också nästan överallt. Men det beror lite på hur mycket tid man har. Det finns bara 2 metrostationer och bussarna är ofta överfulla. Men det kan vara skönt att ha travelcard ifall man behöver vila benen. Och det är väldigt billigt! 

    Något av det trevligaste man kan göra är att bara vandra runt i smågränder kring Piazza Navona, Trastevere, Pantheon, Campo dei Fiori!

    Föresten.. bästa glassen (VIKTIGT ! ) hittar ni på Old Bridge i Vatikanen! Den ligger precis på gatan som går upp mot sistinska kapellet. Pytte liten affär, och inte super duper många smaker (20 kanske) men allting görs där med färska frukter och ingredienser! Så gott! Ett tips för att välja en god glassbar: 1) titta på smaken Banan, den ska inte vara jätte gul, utan lite brun. 2) titta på pistacchio, den ska inte vara ill-grön!

    Vad synd att du tyckte italienarna var otrevliga. Själv tycker jag de är världens härligaste! Ända negativa jag skulle säga så är att killarna är lite väl på, och de är inte punktliga. Men men, man kan inte få allt!  
Svar på tråden Några tips om Italien?