• Äldre 17 Oct 12:16
    4172 visningar
    10 svar
    10
    4172

    pmds (pmdd)?

    Om du både har de här problemen, och dessutom inte lyckas bli gravid, så att ni ens funderar över IVF, så skulle jag säga att det verkar väldigt vettigt att kontakta en gynekolog för utredning. Gå privat och se till att få upp helheten på bordet. För om ni framöver vill genomföra en IVF, så måste ni ju utredas, och jag tror det är fullt möjligt att de olika sakerna hänger ihop. När du får så svåra besvär som du beskriver, är det ju troligt att du har någon obalans i kroppen vad gäller hormonerna. Och det påverkar givetvis även hur dinfertilitet ser ut.
    Du säger inget om din ålder eller om ni redan utretts för ev IVF, men det här är inget att låta vänta. Privata gynekologer som är kopplade till Landstingets högkostnadsskydd, blir i långa loppet inte heller så dyrt.
    Utan tvekan  behöver du ju hjälp för att få din kropp i balans.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 18 Oct 12:37
    #9

    TS, när jag letade reda på min, googlade jag på privat gynekolog och min ort.
    Men, om det är så att det här med sekundär barnlöshet, finns med i det du har att fundera över, så tycker jag det kan vara vettigt att du istället googlar på IVF-kliniker och utifrån det försöker hitta en gynekolog som är samarbetsläkare till någon sådan klinik.

    Jag bor på liten ort, och vi hade vår klinik långt härifrån, men kliniken har samarbetsläkare över landet, så den gynekolog jag nu har här, och tänker behålla även för frmtiden, är samma som var vår kntaktunder IVF:erna.

    Vår klinik var Carl von Linnékliniken i Uppsala. På deras hemsida kan du läsa vilka samarbetsläkare de har, och om du vill kontakta någon av dem. http://www.linne.se/
    Eller så googlar du som sagt på din ort och privat gynekolog.

    Att din sambo inte är så på vad gäller att prata om IVF, är inte så konstigt. Dels är det nog rätt avlägset i huvudet på en som bara är 25, dels är det en helt främmande värld och något väldigt stort man ger sig in i. Det är inget man bara tar och testar för att pröva lite alternativ, utan det är en ingående utredning och något som präglar hela ens liv under den tid man håller på och kämpar med hormoner och undersökningar, väntan och att kastas mellan hopp och förtvivlan. Det är en process att stegvis få veta orsakerna bakom varför man inte blir gravid, och sedan ta ställning till de råd man får av våården. Det är inte alls säkert att IVF ens är ett alternativ för alla.

    Men du ska absolut se till att du får koll på din egen kropp och vad det är som spökar så du kan få hjälp till en mer harmonisk cykel och också utrett hur det ligger till med fertiliteten för din egen del.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden pmds (pmdd)?