• Lingil­o
    Äldre 29 Sep 15:07
    4154 visningar
    11 svar
    11
    4154

    Förstår ingenting.

    Äntligen får jag vara en av de blivande brudarna på denna sida :) 
    Jag och sambon ska alltså gifta oss. Då det är hemligt och ingen vet så väljer jag att inte säga mer än så, just nu.

    Jag är helt överlycklig. Dock så har vi ett "problem". Eller ja, det är inget världsproblem. Men det är tillräckligt krånligt för att jag ska tycka att det är oerhört jobbigt att få ordning på.

    Ska försöka förklara detta enkelt. Använder påhittade namn!

    Gunnar Gunnarsson - Ska gifta sig med - Anna Andersson 

    Gunnars föräldrar är skilda och han har sin fars efternamn (Gunnarsson). Mamman bytte tillbaka till det hon hette innan dom gifte sig, när dom gick skilda vägar. Hon heter nu istället Persson. 

    Nu vill Gunnar ha sin mammas efternamn (Persson) också. Och då har jag förstått att man inte kan ha två efternamn utan att man måste lägga till detta som mellannamn?! Saken är den att vi vill båda ha detta efternamn som mellannamn. Det är enbart deras familj som har detta efternamn i Sverige vilket gör att vi så klart vill föra detta vidare. Vi vill att hela vår familj också ska ha detta namn. Först jag och han. Och sedan om vi en vacker dag får barn. Men hur gör vi nu? 

    Ska han först lägga till Persson som mellannamn. Och sedan får jag lägga till det innan vigseln? På blanketten står det att den ena kan välja ett mellannamn. Men måste det vara det namn som den andra har som efternamn? 
    Åh, förlåt för att jag har så svårt att förklara :)

    Men till exempel. Om han lägger till det Nu. Då kommer han heta Gunnar .... .... Persson Gunnarsson. 
    Kan jag fylla i blanketten att vi ska ha Gunnarsson som efternamn. Men att jag också vill ha Persson som mellannamn? Under förutsättning att han redan lagt till det som mellannamn. 
    Eller måste jag göra en egen ansökan. Som inte har med själva bröllopsplaneringer i sig att göra för att få namnet? Alltså en likadan som han gjort?

    Och detta mellannamn. Kan vi lägga till det till våra barn sen? För det går ju tydligen inte automatiskt vidare till dom. Hoppas att ni hänger med i min soppa här! :)

     

  • Svar på tråden Förstår ingenting.
  • Lingil­o
    Äldre 29 Sep 15:58
    #2

    Tack snälla för ditt svar. 

    Åh det är så jag har fått det till också. 
    Men undra om jag skulle kunna lägga till det som mellannamn? Antingen att vi båda bara skickar in att vi önskar lägga till ett mellannamn. Inte i samband med bröllopet eller giftermål. Utan mer att vi bara skulle ha samma mellannamn. 
    Och sedan när vi gifter oss så tar jag bara hans efternamn? 

    Problemet är att han är en "känd" i sitt arbete med det efternamn han har nu. Så det fungerar tyvärr inte att byta :(

  • Lingil­o
    Äldre 29 Sep 17:31
    #4

    Jaha. Åh, samma problem. Förutom att det ser ut att lösa sig för er :)

    Jag hoppas så att jag ska kunna ha båda namnen.
    På något sätt! :) 
    Tack för att du tog dig tid och svara! Det uppskattas...  Nu ska jag försöka hitta någon info här på Bröllopstorget om detta...

  • Lingil­o
    Äldre 29 Sep 19:59
    #7

    Hej. Tack så hemskt mycket för era svar.

    Fröken Emma.
    Jag ska absolut ta kontakt med skatteverket själv. Ville bara kolla läget lite! Jag är nämligen kontrollfreak så jag kollar gärna läget överallt och lite till :) Dessutom är det ju lite spännande att få svar från er andra som är intresserade i ämnet bröllop/vigsel och annat. 
    Det är bara den familjen i hela Sverige som heter det. Och eftersom det är dom som tycker att jag ska ha det så vore ett godkännande det lättaste att ordna i detta kaos. 

    anne på grönkulla.
    Så egentligen kan man aldrig lägga till ett mellannamn om man inte gifter sig till det eller har det i släkten redan?
    Jag kan till exempel inte hitta på ett namn jag helt plötsligt ska ha som mellannamn?

    I så fall återstår ju bara att jag får heta det ovanliga i efternamn och ta mannens efternamn som mellannamn. Men ja, det är ju inte direkt vad vi önskar! Gud vad svårt. Varför kan man inte bara få ha två efternamn?! Typiskt!  

Svar på tråden Förstår ingenting.