• mariel­leange­lina
    Äldre 17 Sep 10:20
    9938 visningar
    10 svar
    10
    9938

    Budget för Japan?

    Jag och min m2b var i Japan 2006, däremot så bodde vi hos familj som bodde där för tillfället. En vecka var vi däremot ute och "tågluffade" från Tokyo till Hiroshima med några stopp däremellan, tex Kyoto. vi gjorde så att på varje tågstation gick vi till informationen där de hjälpte oss att boka hotell för natten. Jättesmidigt gick allt och betalde nog aldrig mer än 300 natten, väldigt billigt och bra standard. Så tyvärr har jag ingen exakt uppfattning om hur dyrt det hade blivit om man bott på hotell alla 3 veckor. Hur länge skulle ni stanna? Restauranger är ju ungefär lika dyra som i Sverige om man går på de fina alltså och då får man ju 100 ggr godare mat också! Min budget för 3 veckor (2 veckor hos familj i Tokyo, gratis boende) blev 22 000 kr och då var 11 000 för flygbiljetten. Garanterar att ni INTE kommer ångra att ni åkte till Japan på bröllopsresa :) det är ett underbart land som jag mer än gärna åker till igen. Min m2b's bror bor tyvärr inte kvar där nu, men det var väldigt spännande att hälsa på i Shanghai också ;) (ursäkta texten, min iphone vill inte göra radbrytningar)

  • mariel­leange­lina
    Äldre 17 Sep 12:10
    #5

    Nej Japanska är inte alltid ett måste, där i informationsdiskarna på tågstationerna var de bra på engelska så det var inga problem alls :) restauranger däremot kan vara knepigt. Vi hade ju en japansktalande värd som gjorde det lite smidigare. ... På tal om romantik, det finns en ö utanför Hiroshima som heter Miyajima, googla den, väldigt romantiskt där tyckte vi :) vi sov över där en natt. Man kan ofta välja mellan japanska rum eller western style, ta inte western alltid ;) det är en upplevelse i sig att sova på en tunn madrass på tatami-matta!

  • mariel­leange­lina
    Äldre 17 Sep 12:23
    #6

    Jo just det, ska ni åka mycket tåg, kolla upp Japan Rail Pass. Det är en tågbiljett som gäller 7 eller 14 dagar då får man åka tåg (shinkansen) hur mycket man vill. 7-dagars ligger på 2500 kr ungefär. Man kan köpa dem innan man lämnar Sverige har jag för mig. Kolla upp det om ni vet med er att det blir en del tågresande!

Svar på tråden Budget för Japan?