• Äldre 23 Aug 16:07
    86661 visningar
    632 svar
    632
    86661

    Fler som gifter sig i maj 2012?

    Hej majbrudar!
    Vi gifter oss också i maj, på pingstafton den 26e utanför Vadstena! Hurra! Solig  Vad kul att se fler som gifter sig i maj! Som KhiraLii säger så har man inte sett till så många andra hittills. Men nu blir detta kanske vår officiella majtråd?

    Vad gäller vår planering:
    - Kyrka och festlokal är bokade sedan länge
    - Boende för våra gäster är förhandsbokat, så får de boka själva vad de vill av det
    - Tärna och marskalkar tillfrågade och glada
    - Präst tillfrågad och glad
    - Gästlistan klar (typ)
    - Min mammas brudklänning hänger i garderoben och ska sys om
    - Fästmannen ska ha mörkgrå kostym - vi letar för fullt!
    - All musik är bestämd förstås, vi är båda musiker så detta är en viktig del!
    - Fotograf är ordnad - en släkting med fotografutbildning
    - Min brudbukett ska bestå av blåklint, pioner, rosa kvistrosor, rågax och en myrtenkvist från min mammas myrten
    - Tårtan ska min mammas man, som älskar att både äta och baka tårtor, göra
    - Vi har beställt ett foto på kyrkan som vykort, och ska skicka det som en "På spåret"-resa som något slags "save the date" 
    - Vår supersöta caketopper, två små fåglar i bröllopskläder, ligger här hemma
    - Mina brudskor, knallrosa!, ska jag beställa så snart jag fått kläm på amerikanska skostorlekar
    - Har varit i kontakt med guldsmeden som ska göra min vigselring och ska boka in en tid

    Så vi har många tankar klara. Båda tycker det är roligt att fundera och planera, och det är bara mysigt att sitta och klura på hur man vill ha saker. Skönt att slippa eventuell stress när bröllopet närmar sig.

    Här är förresten en (dålig) bild på när jag provband brudbuketten, fast utan rågax och myrten:



    Vad tycker ni?  
  • Äldre 27 Aug 13:52
    #22
    Drumelz och FruJ83 - tack för komplimangerna om buketten!
    drumelz skrev 2011-08-24 20:48:14 följande:
    har börjat och titta på lite sånger som solisten ska sjunga i kyrkan. Min svärfar gick bort i en tragisk traktor olycka i början av året och jag vill ha nåt som han hade gillat med i kyrkan och då hittade jag denna:

    Vilar glad. I din famn av Benny andersson Orkester.
    Åh, den är så vacker! Bra val tycker jag! 
    Kattkvinnan skrev 2011-08-25 18:12:31 följande:
    Det jag är mest stressad över är musiken till vigseln. En kompis är tillfrågad men hon har inte tackat ja än. Sen har vi ingen som kompar henne.
    Jag tror inte alls du behöver vara stressad! Det är ju lååång tid kvar och de flesta musiker är definitivt inte uppbokade i maj redan Kolla med musiklinjen på gymnasiet i Karlstad, där finns det säkert någon som kan kompa din vän. 

    Norrlandsljus och
    www.calligraphen.se/ har ju mycket inbjudningskort, om man vill beställa färdiga. Om man vill pyssla ihop själv finns det ju "finare" och lite kraftigare papper i de flesta bokhandlar, som man kan köpa styckevis. Panduro brukar ha såna grejer också, och förstås allt (och lite till...) som man kan tänkas vilja ha till att smycka inbjudningskorten.
    Vad hade ni tänkt för stil på inbjudningskorten? 
  • Äldre 27 Aug 13:53
    #23

    Oj, vad konstigt! Jag skrev ju Emelie och Jonas också före länken till Calligraphen, men det verkar ha försvunnit när jag postade. Det stod ju där innan jag tryckte på "posta inlägget"! 

  • Äldre 7 Oct 13:09
    #94
    Tinzi skrev 2011-10-04 22:12:07 följande:
    Hur många av er har skickat ut inbjudningarna? Jag skall skicka till dem utomlands nästa vecka (gifter oss 12 maj) Och sen till dem i Sverige om 2 månader dvs Dec. Tidigt tycker ni?
    Vi har skickat ut ett vykort på kyrkan vi ska gifta oss i och så skrev vi en "På spåret"-resa som avslutades med att vi ska gifta oss här 26 maj. Inbjudningskort kommer senare, skrev vi också, men vi ville ändå skicka ut något redan nu. 

    Nackdelen med att skicka ut inbjudningskorten tidigt är att folk riskerar att glömma bort att svara när väl OSA-datumet kommer. Har kortet suttit på kylskåpet i fyra månader redan, så är det nog lätt att glömma av tror jag. Samtidigt kan det ju vara skönt att få ut inbjudningarna! Svårt att veta vad som är bäst, tycker jag. Vi tänkte nog skicka våra inbjudningskort i januari med OSA i slutet av mars, men då vet ju folk redan om datumet iallafall.

    Apropå detta med lekar - vi ska inte ha några lekar alls. Jag tycker ofta bara det känns tillkämpat och fånigt. Vuxna människor, alltså gästerna, har ju också ansvar själva för att det ska bli trevligt. Det blir så jobbigt, tycker jag, att oroa sig för ifall folk kommer ha trevligt eller inte. Vi tänker lägga ner mycket krut på bordsplaceringen, och hoppas att det ska bli tillfälle för många trevliga samtal för alla. Eftersom vi båda är musiker och från musikersläkter tänkte vi också meddela gästerna i inbjudan att det finns piano och fyra notställ till allmänt förfogande under middag och fest. Blir det musik så blir det, tänker vi. 
    Så Guffi - jag tror inte du ska oroa dig för festen och stämningen. Det kommer nog att bli fantastiskt!  
  • Äldre 10 Oct 22:14
    Dianna skrev 2011-10-07 16:07:07 följande:
    Min syster gifte sig nu i augusti. Jag hade ordnat massa lekar men sedan kom syrran och jag i tjafs/ bråk att jag hoppade av spelen veckan innan bröllopet. Bröllopet kom och först ut kom maten. Alla satt knäpptysta och dem enda som pratade var dem personer som kände varandra. Så syrran frågade om jag inte kunde åka hem och hämta spelen/ lekarna eftersom hon sa med egna ord- dött! Så jag bor bara 3 km , hämtade lekarna och drog igång och det fick igång folket! med lekar menar jag som tex frågor om paret som folk får svara på eller frågor mellan paret själva.
    Oj, ja då förstår jag verkligen att det var bra med möjligheten till något som livade upp! Den typen av "lekar" tycker jag förresten är jättetrevligt - jag trodde du menade lekar som i tipspromenader och hela havet stormar! Flört 

    Välkommen till tråden, Egalia! Apropå det med vilka som gifter sig när, jag undrar om det går att lägga till i trådstarten? Drumelz, visst går det att göra det?  

    På torsdag ska vi till guldsmeden, David Butler här i Malmö, för att komma igång med vigselringen! Vi har redan varit där på möte för att diskutera designen och det känns superbra! Nu har vi fått en guldbrosch som min mamma fick från min farmor när jag föddes, och denna ska nu bli min vigselring. Så jag kommer att behöva lämna in min förlovningsring till honom, så att vigselringen blir precis likadan i skenan. Jag tror att jag måste köpa någon billig ring på Glitter bara för att ha något på fingret!

    Det låter som att det är fler som också är på g med vigselringen, vad spännande! Vad ska ni ha för ringar, tjejer (och killar, om vi har några såna i tråden?)? 
  • Äldre 20 Oct 12:01
    Claes och Adeline skrev 2011-10-19 20:40:44 följande:
    Hej alla!
    åh vad roligt med en egen tråd! Vi ska gifta oss den 12 maj! om 29 veckor och 3 dagar! Räknar någon annan dagar och veckor nu? haha..

    Någon som har tips på billiga slimfit kostymer? Typ Dessman gör på tok för stora kostymer för min älskade.
    Oj, jag håller med Guffi! Vad nära det känns om man räknar veckor och dagar Vi har någon slags koll på att det bara är sju månader kvar, men har inte räknat mer än så. 

    Det där med kostymer är svårt för min fästman också. Han har väldigt snygga axlar, breda och raka Hjärta , och är sedan väldigt smal över kroppen. Så de kavajer som sitter bra över axlarna veckar sig liksom nere över skulderbladen. Så vi letar för fullt också!
    Jag vet inte var det finns lika billiga kostymer som på Dressman, men jag har sett folk som låter sy upp via Suitopia. Det är ganska billigt tror jag, men jag vet inte hur kvalitén är. Är det någon här i tråden som har erfarenhet från dem? Annars har nog t.ex. Acne och J. Lindeberg snygga slimfitkostymer, men det blir ju förstås lite dyrare.
    bubbel83 skrev 2011-10-18 20:42:16 följande:

    Hej Allihopa! Jag är ny i tråden och planerar bröllop 26 maj 2012! Känns så spännande och overkligt! Jag hade inte ens tänkt gifta mig, men har visst helt ändrat planer :)


    Kyrka, präst, festlokal, fotograf är bokad. Klänning är köpt!


    Hejhej! Var någonstans ska ni gifta er? 
  • Äldre 25 Oct 21:58

    FruJ83 5 maj, Värmland 
    Guffi, 5 maj, Växjö
    Zandi, 5 maj, Göteborg
    Tinzi 12 Maj Rävlanda
    Khiraliii 12 maj
    Egalia, 12 maj, Stockholm 
    Watermelon 19 maj 
    Drumelz 19 maj, Båstad 
    Emelie o Jonas 19 maj, Enköping 
    DollyP 19 Maj, Nybro
    Havsglimt 19 maj, Österlen
    Mcony 26 maj, Göteborg 
    Jazzily 26 maj, Bromma
    Syrinx 26 maj, Vadstena

    Bra initiativ med listan, Egalia! Emelie o Jonas, jag lade till Enköping efter er också  

    Drumelz, så härliga inbjudningar ni verkar få till! De blir man verkligen glad av. 


    Dolly P skrev 2011-10-25 20:31:47 följande:
    Har ni bestämt vad ni ska ha för musik i kyrkan? Hua vad jag tycker det är svårt.
    Javisst, det har vi! Vi är båda klassiska musiker, utbildade på Musikhögskolan i Malmö, så musiken var nog det första vi bestämde  
    Fästmannen önskade en riktigt klassisk ingångsmarsch, så det blir Mendelssohn.
    Psalmerna blir nr 197 Den blida vår är inne, nr 411 Gud har omsorg om vårt släkte, nr 752 Över berg och dal, och så en till som jag faktiskt inte minns just nu...
    Vi ska ha två solosånger: Kärleksvisan av Sarah Dawn Finer (trots att den blivit så superpopulär, men vi bestämde när vi hörde den på festkonserten inför kronprinsessbröllopet att vi ska ha den och tycker lika mycket om den än), och Real Group-låten Ett liv för mig. 
    Ut går vi till en brudmarsch som min pappa (violinist och folkmusiker) ska skriva till oss - spännande!

    Dolly, vad för stil på musik tänker ni er? Jag hjälper förstås gärna till allt jag kan

    Just nu sitter fästmannen i telefon med prästen! Solig 
  • Äldre 7 Jan 19:59

    Tittar in här igen för första gången på jättelänge. Tänk att det är 2012, vårt år, i år!!!  Skål 
    Hur går det för er allihopa? Det verkar som att många börjar få ut inbjudningskorten.

    Emelie och Jonas, kom det några reaktioner på era inbjudningar?  

    Maseralda, ja det är svårt det där med formuleringar. Om ni inte vill ha det så formellt kanske något i stil med detta kan funka: "Vi är väldigt glada att bjuda in er, NN och NN, till vår vigsel i XX kyrka den X maj kl xx. Därefter är ni välkomna att äta bröllopsmiddag med oss på XX pensionat. Klädsel: x OSA senast den X/X till NN på telefon."

    Angående jacka - nej, det hade jag inte tänkt att ha. Vi gifter oss ju 26 maj så chansen för lite värme är kanske större än i början av maj. Dessutom ska jag ha långärmad klänning, så jag kommer nog inte frysa! MrsSilfverblad2b - hur blev det med klänning? Hittade du någon? Det där med vilka vänner man ska bjuda tycker jag också är jättesvårt. Att hitta en balans mellan släktingar och vänner, mellan familjevänner, folk som har betytt mycket för en och folk som börjar att betyda mycket för en... Tyvärr kan jag inte ge några råd! Känn efter i hjärtat och diskutera med din blivande - är det någon av dessa du nämnde som ni skulle sakna under er bröllopsdag? Även om det är nya bekantskaper kan de ju vara lika självklara som gamla vänner, om det känns som att det är relationer man kommer bibehålla många år framöver.  

    Här hemma ligger min vackra, vackra vigselring! Jag blir så lycklig varje gång jag tittar på den (och provar litegrann, förstås)! Solig I slutet av januari ska vi tillbaka till sömmerskan som håller på att sy om min mammas brudklänning, det ska bli så spännande att se hur den blir! Fästmannen sprang av en ren slump på sin kostym, en snyggt blyertsgrå från MQ, nu före jul, och jag har mina rosa bröllopsskor i garderoben. Det var så tursamt - jag satte ut en annons här på BT och fick svar med precis de skorna jag haft i åtanke! 

    Drumelz - Kan du inte lägga till mig också i trådstarten? Jag verkar ha blivit missad varje gång! 
    Syrinx, 26 maj utanför Vadstena (bor i Malmö)

    Angående dina funderingar, vi gör i princip allt själva. Det är ju så mysigt. Men våra föräldrar har, förutom sina tips och råd, erbjudit sin hjälp under själva bröllopshelgen, så vi får hjälp med dukning och lokalpyntning och slipper städningen. Transport har vi absolut inte börjat fundera på än! Men jag tänker att om man är intresserad av gamla läckra bilar är det väl kul, och är man traditionell av sig kanske häst och vagn passar bättre. 
    Jag tycker inte att man ska begära särskilt mycket alls av toastmastern. Självklart är det till toastmastern gästerna anmäler tal och annat uppträdande, så nummer till denne ska kanske finnas i inbjudan. Men annars är ju toastmasterns ansvar att organisera talen under middagen så att de inte kommer precis när varmrätten ska bäras ut t. ex., och kanske också att avstyra något som brudparet verkligen inte önskar. Så mer än det skulle jag iallafall inte lägga på toastmastern.  

    Hemajo13, vilken vacker bukett! Så härligt romantisk och pastellig.

  • Äldre 10 Jan 15:37
    endlesslove85 skrev 2012-01-10 15:13:50 följande:
     Tjejer det är inte långt kvar nu. Vi ska snart gifta oss =D
    Solig Fyra månader bara, så är vi i maj! Hurra! 

    Emelie och Jonas, oj vad konstigt att inbjudningarna kom så olika! Men jag kan tänka mig att farmor blev glad när hon fick inbjudningskortet på torsdagen ändå.
    Vi sitter med inbjudningskorten just nu, och det är ju mycket fix med dem, så jag kan tänka mig att det står lite still efter att de är ute! Det är väl egentligen vad som behövs ordnas precis nu också - de flesta andra saker är det ju ingen brådska med antar jag. Hur går det för er annars? Tinzi, vad lite ni har kvar! Det verkar ju som att ni har hur gott om tid som helst, så skönt.
    Vi ska få ut inbjudningskorten nu, annars är det
    - kompletterande klädsel till både mig och fästmannen (underkläder och strumpbyxor till mig; väst, plastrong, näsduk och skjorta till fästmannen)
    - samla ihop linnedukar, champagneglas, vinkaraffer och avecglas från loppis och generösa släktingar
    - göra vigsel- och festprogram
    - bestämma stycke till brudvalsen
    - köpa alkoholen
    - fråga pastorsexpeditionen om detaljer om kyrkan som riskastning, blomsterdekoration och tillgång till kyrkan
    - boka hotellrum till oss
    - komma på hur vi ska ta oss från kyrkan till festlokalen
    - göra bordsplacering, men det går ju först när alla har svarat

    Endlesslove85, vad ska ni ha för inbjudningskort? Har du någon bild?  

    LillaÄlvan, ni kanske kan ta en tur med häst och vagn i omgivningarna bara? Medan gästerna går till festlokalen och börjar mingla lite? Så får ni tid att smälta vigseln och skaka av er den sista nervositeten på egen hand. Det tror jag iallafall är ganska skönt! 

    Hur ska ni allesammans göra med boende? Bor ni alla på den orten där ni ska gifta er? Vi bor i Malmö men ska ju gifta oss utanför Vadstena, där jag är sommaruppvuxen. Pappa har världens mysigaste lilla torp därute, där vi gärna spenderar så mycket vi kan av somrarna, men det är av standarden ingen dusch (alltså badar man i Vättern - KALLT i slutet av maj och ofta hela somrarna) och torrdass... Alltså kanske inte det mest ideala när man ska göra sig i ordning för sin bröllopsdag. 
    Så vi funderade på om vi skulle boka hotellnatt från fredag till söndag, så kan vi ta en lång, varm dusch på morgonen innan vi gör oss i ordning på varsitt håll och ses först till vigseln. Sedan har man ju isåfall alla sina saker på plats när man landar i rummet på bröllopsnatten.
    Vad tror ni om det? Och hur gör ni?  
  • Äldre 12 Jan 16:32

    Tack för input angående hotellnätter! Det blir nog så att vi tar ett och samma rum för hela helgen, så slipper man flytta runt alla sina saker så mycket. Guffi, ja det där med att släppa stressen och bara ägna sig åt varandra kvällen/natten före bröllopet tycker jag också låter väldigt skönt! 

    Tinzi, jag tror du har det under kontroll! Det låter så i mina öron iallafall. Visst hade saker och ting varit enklare om man hade varit miljonär eller något, då hade man inte behövt jaga det billigaste alternativet till allt. Tips: tjockare papper lite billigare finns på Akademibokhandeln! De har ju dels papper i "lösvikt" eller vad man ska säga, men också färdigpackade buntar av olika slag som inte kostar så mycket. Vi köpte något linnepapper och vanlig kartong som vi ska ha till inbjudningskorten, det var så otroligt mycket billigare än på t.ex. Panduro! 

    Guffi, vår guldsmed sa att vi kunde komma in i början av maj (gifter oss den 26:e) för att få ringarna putsade och graverade. Det borde väl räcka med tre veckor innan även för er. Putsning och gravering går väl hyfsat snabbt och man vill ju inte vara utan ringarna alltför länge. Vill du diskutera musik till vigseln hjälper jag gärna till - är utbildad flöjtist och har ganska bra koll på sånt där! 

    MalinÄlskarAndreas91, hur många gäster ska ni ha? Hoppas din blivande får koll på tider och sånt snart, men jag tror du kan ta det ganska lugnt ändå. Ett par månader före bröllopet var nog det vanligaste för bara ett tiotal år sedan att inbjudningskorten kom ut.

    Drumelz, vi ska inte ha en fotograf på det sättet. En äldre släkting som är fotografutbildad ska ta foton på oss före vigseln, och sedan har vi två yngre släktingar som är duktiga amatörfotografer som gärna ville fota under vigsel och fest.

    Endlesslove85, vilket vackert inbjudningskort och så fin ring! Tummen upp!
     

  • Äldre 12 Jan 16:32
    Maseralda skrev 2012-01-12 09:48:06 följande:
    Vilken fin inbjudan och fin ring! Min systers vigselring ser ungefär ut så där, fast en av stenarna är en rubin. Trodde först att hon hade tappat en diamant, för i en viss vinkel såg det bara ut som ett mörkt hål
    Fniss!
  • Äldre 28 Apr 14:03

    Strawberry, ja då får du vara nervös en vecka till!

    Jag blev hippad förra lördagen - en härlig dag och det allra bästa var den tjocka boken jag fick! En av tjejerna hade skickat ut en massa frågor till alla mina närmaste vänner, i stil som de här "mina vänner"-böckerna man hade som liten, som de hade fått fylla i och skicka tillbaka. Frågor om de själva förstås, men också massor av frågor om mig som person och om mig och fästmannen och vårt kommande liv. Så roligt att läsa den, och extra roligt eftersom alla mina vänner är så utspridda över landet och även utanför landet. "På det här sättet är de alla med dig idag", sa tjejen som ordnade boken. Hjärta

    Hörni tjejer, nu börjar det ju verkligen närma sig!!! Fyra veckor kvar till vårt bröllop den 26 maj! Och ni alla brudar som gifter er 5 maj - bara en vecka för er ju! 
    Hur går det för er allesammans?

    Maseralda, hur gick klänningsprovningen?

    Här filas det på Spotifylistan till festen! Ska ni också ha Spotify eller har ni anlitat band till festen?  

  • Äldre 28 Apr 14:04
    Tinzi skrev 2012-04-28 10:52:37 följande:
    Möhippa idag för mig, och svensexa för blivande.... och jag har så ont i foten! Stukade den i tisdags och dne blir bara värre & värre :( jajaj får hoppas det går bra ändå! :)I
    Hoppas det blir en toppendag för er båda!
  • Äldre 5 May 12:28

    Lycka till och njut idag, alla 5 maj-brudpar! Solig Glöm inte bort att visa upp fina bilder här sedan!  

    Strawberry, är du iväg på möhippa nu?

    Nu har vi faktiskt samlat ihop alla linnedukar, karaffer, vaser, champagneglas och ljuslyktor! De ser olika ut, men är i genomskinligt glas allihopa, så det åtminstone blir någon slags röd tråd. Fästmannen stod igår kväll och diskade upp, bockade av och packade ner i flyttkartonger så allt är redo, medan jag satt och filade på vigselprogrammet. Det är ivägmejlat till prästen för att se att vi fått med allting och att inget är felformulerat.
    Hur ser era vigselprogram ut? Någon som vill dela med sig? 

    Tinzi, jag läste i tråden du startade att det var väldigt kämpigt för er med planeringen. Så tråkigt!!! Hade jag bott i Göteborg hade jag kunnat hjälpa till med något. Men jag håller tummarna för att ni iallafall får strålande sol (väderprognoserna stämmer sällan så långt i förväg, så deppa inte över det!) och för att ni får en fantastisk dag med varandra nästa vecka! Kram!

Svar på tråden Fler som gifter sig i maj 2012?