• 2010 2010

Vad ha på sig vid valfri klädsel?

Hej!

Vi är bjudna på en bröllopsfest där paret gift sig redan, de har i sin inbjudan skrivit valfri klädsel. Detta är lite förvirrande då ffa för min man. Jag ska ha en svart knälång klänning med lite silver inflätat i axelbanden och i urigningen. Men min man vet inte riktigt vad han ska ha. Ska man köra på kostym? Vi vet att två av gästerna ska ha det iaf. ett alternativ han har är mörka jeans med vit skjorta och väst och ev slips. Men är ju osäkra på om det anses ok ändå? Känner inte värdparet alltför väl och har inte kännt dom så länge så vi vet ju inte riktigt vad deras gäster har för stil och klädsel. Vore ju tråkigt att komma alldeles för uppklädd eller alldeles för nerklädd.

Några råd och tips? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad ha på sig vid valfri klädsel?
  • andersson1970

Kavaj och skjorta + snygga jeans är helt okej, tycker jag när det står valfritt. Och har de redan gift sig och väljer en sådan dresscode tror jag inte de vill folk ska komma uppklädda till tänderna. Kavaj med jeans är ändå lite mer än vardags.

• Vi2alltid

Gud, detta med valfria klädkoder är skitjobbigt!! Att inte folk kan förstå det :)

Jag skulle nog ändå köra på kostym, de flesta män har en och kommer förmodligen använda den, och kostym har man ofta på andra fester!! Men kanske skippa väst. Jag skulle aldrig välja jeans.

Och när det gäller dig tror jag det blir bra med en enkel klänning som ändå känns lite finare än till vardags. Låter bra som du beskriver!

• Pinkgrape

Min sambo skulle inte ta på sig kostym om det inte stod att det var sådan klädsel, men det är för att han känner sig obekväm i en hel kostym. Väljer man "Valfri klädsel", så tar man nog inte illa upp ifall någon kommer i jeans faktiskt, men det beror väl lite på ens umgänge också kanske.

Jag tror min blivande hade valt ett par snygga jeans eller chinos och kört på skjorta och kavaj till det. Möjligtvis slips också, det tycker han själv är snyggt till. Jag tycker det är alldeles tillräckligt uppklätt, men alla är ju olika.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Ekorren

Det allra enklaste för att slippa fundera är ju att höra med brudparet (eller om de har lämnat någon annan kontaktperson) vad de menar. Vill man inte höra av sig så skulle jag köra på kavaj med ett par snygga byxor (dock inte jeans) och skjorta.

Vi ska på ett bröllop i sommar där det står "Klädsel: det du känner dig fin och bekväm i".  Där menar de ungefär chinos/jeans och snygg skjorta till min fästman och en fin sommarklänning till mig.

Svårt det här! Hoppas det löser sig!

• Aniara4

Morgonrock? Jag menar, är det valfritt så är det, väl?

Eller också har värdparet något slags tanke om vad gästerna ska ha på sig, och då kan man väl skriva ut det?

Svar på tråden Vad ha på sig vid valfri klädsel?