• nippja
    Äldre 13 Jul 15:10
    20444 visningar
    16 svar
    16
    20444

    Någon som lyckats få sin partner att sluta röka?

    Min sambo röker, har gjort det under hela den tid jag känt honom. Det stör mej ofantligt mycket dels för att det stinker så förbenat illa och dels för att det är ohälsosamt. Att det kostar pengar är inte något problem, jag vet ju att jag sätter ut säkert lika mycket på godis, tidningar m.m.


    Men den där stanken... Ibland är det så illa att jag inte vill vara nära honom, t.ex. om vi sitter och myser på soffan måste jag svänga mej så att han inte andas på mej. För att inte tala om att kyssas. Jag har förstås talat med honom om detta men han tar det liksom inte riktigt på allvar.


    Vi har talat om att försöka få barn och då har det också varit tal om rökandet. Han har sagt att han slutar röka när vi får barn, men jag tvivlar på det. Som det är nu har han ingen motivation att sluta, men kanske motivationen kommer när jag blir gravid. Han har sagt att han egentligen inte vill sluta röka och att han inte är rädd eller oroar sej för eventuella hälsoföljder av rökandet.


    Jag förstår att det är svårt att sluta, själv röker jag inte, men jag brukar jämföra det med att banta. Jag tycker i varje fall att eftersom detta är en så viktig sak för mej så skulle han väl åtminstone kunna försöka. Är det för mycket begärt? Eller är det jag som borde skärpa mej och inte bry om lukten?


     

  • Svar på tråden Någon som lyckats få sin partner att sluta röka?
  • nippja
    Äldre 13 Jul 16:00
    #4

    Jag uttryckte mej väl lite dåligt angående bantningen. Jag försöker nämligen själv jämt minska på godis, chips, kex m.m och vet precis hur svårt det är. Så jag menade att jag förstår hur svårt det är att sluta med något som man hålligt på med i flera år och tycker att är gott/lugnande/tröstande. Det är inte så att jag tror att "det är ju bara att låta bli att äta/röka".


    Sen så har vi räknat ut vad hans cigg kostar per år, men det verkade inte heller riktigt ha någon inverkan på honom. Och så "känner" han många som rökt och levde länge, och såna som var jätte hälsosamma och dog unga....


    Jag brukar liksom inte tjata på honom för jag vet att det har exakt motsatt verkan, men alltid med jämna mellanrum kommer detta upp till diskussion. T.ex då han påpekar om någon av mina dåliga vanor kan jag säja att jag bättrar mej den dagen han slutar röka.

Svar på tråden Någon som lyckats få sin partner att sluta röka?