• queen eileen
    Äldre 29 Jun 13:12
    36620 visningar
    16 svar
    16
    36620

    Ballonger - helium?? Tips tack!!

    Hej!


    Vi har köpt 150 ballonger som vi tänkt dekorera festlokalen med, nu är frågan bara hur vi på bästa sätt fyller dessa.. Har kollat upp ett ställe som hyrde ut/sålde helium här i Jönköping och till 120 ballonger skulle det kosta ca 1800 kronor. Han kunde inte svara på ifall heliumet skulle hålla ett dygn heller... Vi kommer ju dekorera festlokalen dagen innan bröllopet så de måste ju hålla minst ett dygn för att det ska vara relevant… Hur gör man annars? Vad är smidigast? Luftmadrasspump? Vi kan ju inte gärna stå och blåsa upp 150 ballonger för hand… Jättetacksam för tips och ni som hyrt helium – hur länge höll det sig kvar i ballongerna?!

  • Svar på tråden Ballonger - helium?? Tips tack!!
  • say yes
    Äldre 29 Jun 13:26
    #1

    Hej! Vad är det för ballonger ni köpt, alltså vad är de ouppblåsta ballongerna gjorda av? Är de gjorda av latex håller de ungefär 2-3 veckor enligt leverantören och är det "vanliga" heliumballonger så skall de minst hålla 3 dygn om de är ordentligt uppblåsta och täta. Lycka till!

  • queen eileen
    Äldre 29 Jun 13:31
    #2

    Tack för svar!
    Vi har köpt "vanliga" ballonger (tror jag) från "myheart" lite större variant...men det står inget om material.. kanske får kolla med leverantören då...

  • say yes
    Äldre 29 Jun 13:40
    #3

    "vanliga" heliumballonger är lite mer "metalliska" i känslan/materialet och skrynklar sig lätt, latex är mer plastig/gummiaktig och mer skrynkelresistent. Hur har ni tänkt att dekorera er festlokal med heliumballongerna?

    Mitt tips är iallafall att blåsa upp dem/få dem uppblåsta så sent ni kan på kvällen innan bröllopet.

  • say yes
    Äldre 29 Jun 13:40
    #4

    Är det ni själva som skall blåsa upp dem med helium eller blir de uppblåsta åt er?

  • queen eileen
    Äldre 29 Jun 13:47
    #5

    ´Vi hade nog tänkt att man hyr själva gasflaskan och sedan löser fyllningen själv.. annars lär det ju kosta skjortan!
    Vi har tänkt att ha lite ballonger i grupper i lite olika delar i lokalen, framme vid scenen, vid entrén och i taket för att täcka några fula ljuskronor tror jag.. det är inte så genomtänkt. Eg tror jag vi skulle kunna ha luftfyllda ballonger också för jag tror dekorerandet fungerar även utan heliumets lyftkraft, men måste ju hitta ett smidigt sätt att fylla de på....
    Är det någon som använt sig av ballonger för dekoration!! Tar gärna emot tips på hur man kan få det att se snyggt ut. Vi har 3 olika färger, vita, ljuslila och mörklila - alla i pärlemorskimrande färg.

  • capobr­anco
    Äldre 29 Jun 19:28
    #6

    Var själv inne på ballonger och helium men tyckte det blev för dyrt.  Jag har inte bestämmt mig för ballonger ännu men om vi kör på det blir det nog till att blåsa upp och köpa ballongpinnar istället mer prisvärt. Jag skulle nog offrat några och prövat lite pumpar.

  • Fröken T
    Äldre 29 Jun 19:38
    #7

    Om du fyller vanliga ballonger med helium kan du bara räkna med att de håller 6-8 timmar. De kan naturligtvis hålla längre, om det är bra kvalitet på ballongen, men inget du kan räkna med. Heliumet sipprar liksom ut eftersom gummit inte är helt tätt.

    Heliumballonger av typ folie håller i flera veckor men de är som allra finast första två dagarna.

  • Äldre 29 Jun 19:38
    #8

    Vi har köpt vanliga ballonger & själv fyllt med helium på jobb... Tyvärr är det så att när man fyller dem själv håller de inte länge alls, vissa är sumpiga redan dagen efter! När de fyller dem i affär så tätar dem ballongerna när de ska hålla lite längre!
    Så är det inte ballonger som är till helium så lär de nog tyvärr inte hålla sig fina till dagen efter Obestämd

  • teddy6­6
    Äldre 29 Jun 19:42
    #9

    Teknikmagasinet eller någon liknande har heliumflaska som man köper tror jag. Kan inte priset. men kolla...

  • solros­1
    Äldre 29 Jun 20:19
    #10

    har själv en massa ballonger som ska fyllas.... ska ha fyra ballongpelare i festlokalen med 60 ballonger i varje... vanliga ballonger... kollade med helium, var inte alls bra. Köpte madrasspump och trodde att det går ju bra... tji fick jag.... testade häromdagen. det gick inte...


    så nu blir det att leta bra handdragen ballongpump... eller funkar de????? tips?


    annars lär jag få ta massor med folk till hjälp att blåsa ballonger även om jag kan blåsa många så får jag säkert ont i huvudet av såååå många.

  • Aleta
    Äldre 29 Jun 20:32
    #11
    http://ballonger.nu/index.php?page=helium

    Här kan du få massor av information om heliumbalonger.
    Jag köpte våra ballonger här.

    Först tänkte jag använda High Float för att de skulle hålla längre, men det var kladdigt och svårt tyckte jag. High Floaten gav jag bort till en tjej här på BT, jag vet faktiskt inte hur det gick för henne. Det hade varit kul att få höra.

    I vilket fall. Vi bad några vänner blåsa upp ballonger samma dag. Med heliumtub och ballongmunstycke (absolut nödvändigt!) gick det fort, en blåste upp och höll sedan ballongen medan nästa knöt ett snöre runt. (Vi knöt alltså inte själva ballongerna. Det räckte bra med snöret, men vi använde dem ju samma dag.)

    Det fanns ballonger kvar till nästa dag och de flög fortfarande. Vi hade inte vanliga ballonger utan latexballonger avsedda för helium (de är lite tjockare).

    Helium hyrde vi från närmsta järnaffär. Glöm inte att säga till om ballongmunstycke bara!
    Kolla på hemsidan jag hänvisade till så ser ni ungefär hur mycket som behövs.

     
  • MrsSiv­ertsso­n
    Äldre 6 Jul 17:03
    #12
    solros1 skrev 2011-06-29 20:19:19 följande:

    har själv en massa ballonger som ska fyllas.... ska ha fyra ballongpelare i festlokalen med 60 ballonger i varje... vanliga ballonger... kollade med helium, var inte alls bra. Köpte madrasspump och trodde att det går ju bra... tji fick jag.... testade häromdagen. det gick inte...


    så nu blir det att leta bra handdragen ballongpump... eller funkar de????? tips?


    annars lär jag få ta massor med folk till hjälp att blåsa ballonger även om jag kan blåsa många så får jag säkert ont i huvudet av såååå många.


    Vart kan man hitta ballongpelare? Ska dekorera med ballonger och det var ju smart att ha en ballongpelare!!
  • say yes
    Äldre 6 Jul 17:16
    #13

    Latex ballonger är det bästa men dyrare än  de vanliga...

    Annars kan man ju "bygga" ett eget "träd" jätte enkelt. 

  • solros­1
    Äldre 6 Jul 20:52
    #14
    MrsSivertsson skrev 2011-07-06 17:03:36 följande:
    Vart kan man hitta ballongpelare? Ska dekorera med ballonger och det var ju smart att ha en ballongpelare!!

    jag "sprang på" grunden till ballongpelare i Berlin. Det innefattar ballonger, snöre och ett antal runda pappskivor med fem hål i, fyra till ballonger och en till snöret i mitten, sen bygger man upp pelaren av att sätta ihop flera set med 4 ballonger till en pelare.


    har sen fått slöjdläraren på skolan att göra likadana ballong-skivor i tunt trä (plywood eller liknande) så jag kan göra några pelare till... ska ha fyra pelare i salen... allt för att "trolla bort" de rosa väggarna i lokalen

  • say yes
    Äldre 7 Jul 00:54
    #15

    solrosen: Låter ju som en grym idé! När man bygger "ballongträd" för att sälja ballonger eller exponera dem på nöjesparker är det vanligt att man först gör en egen tross av tjockare snöre och knyter fast "grenar" av ballonger (10-15 per gren) längs med trossen som ofta är gjord av flera varv tjockt snöre.

  • Äldre 23 Oct 10:21
    #16

    Hej,jag jobbar också med ballonger och dekoration om ni vill hjälp gärna kan ni lämna meddelande hos min sida.facebook. Dekofest och super Fiesta i Sollentuna

Svar på tråden Ballonger - helium?? Tips tack!!