• marime­kko86
    Äldre 8 Jun 22:15
    4849 visningar
    8 svar
    8
    4849

    Begriper inte hur jag ska byta efternamn...??

    Jag ska kontakta skatteverket när jag får tid över nästa vecka, men tänkte bara fråga om nån här inne vet

    Jag vill byta efternamn till min pappas efternamn, som är ett släktnamn som farmor och farfar skapade när de gifte sig. När vi sedan skickar in hindersprövningen kommer jag redan ha det nya efternamnet och min sambo kommer kryssa i att han vill ta det. Så långt är jag med...

    VART ska jag ansöka om att byta efternamn till pappas efternamn??? Å ena sidan ser jag att jag ska kontakta PRV och betala 1800 spänn för det...men sedan ser jag på skatteverket att jag har rätt att byta till den andre förälderns efternamn när jag fyllt 18 förutsatt att jag inte bytt efternamn nån gång...det kostar inget.!

    Hur är det egentligen,dessa myndigheter o allt krångel

  • Svar på tråden Begriper inte hur jag ska byta efternamn...??
  • marime­kko86
    Äldre 8 Jun 22:53
    #2

    Okej,men TACK så mycket för den infon ...blev ju helt till mig och alldeles vilsen i myndighetsdjungeln.! Då ska jag fasiken göra det.

    tacktack

  • marime­kko86
    Äldre 9 Jun 11:49
    #5

    Jag tror, om  jag fattat det rätt, att det kostar...för då gör de en ändring, och de tar betalt för arbetet så att säga. Jag som bara vill ha pappas namn får byta hos skatteverket (har fått svar från PRV) och då blir det gratis, men om man vill ändra nåt i namnet så är det PRV som sköter det och då kostar det...skittrist utgift att behöva lägga ut...tur nu att jag slipper den, tyckte verkligen det kändes surt.!

Svar på tråden Begriper inte hur jag ska byta efternamn...??