• Pinkgrape

27 Dresses, fula tärnklänningar, myt?

Snart börjar filmen 27 Dresses på TV4 och eftersom jag är barn- och sambofri ikväll, så tänker jag se den! :)

Jag började dock tänka, i den filmen, hon som varit tärna så många gånger och har så många klänningar sparade.. Det sägs ju att tärnklänningar alltid är så fula och att man aldrig kan ha dom en gång till..

Därför undrar jag, stämmer det?
    Är alla tärnklänningar fula? Isåfall, är de medvetet fula?
    Använder man verkligen aldrig mer den klänningen?

• Svar på tråden 27 Dresses, fula tärnklänningar, myt?
  • Skumboll
    Pinkgrape skrev 2011-04-16 22:06:34 följande:
    Ingen som varit tärna? :)
    Jag har varit tärna två gånger. En gång i slutet på 90-talet och jag var inte så väldans gammal, klänningen var ljusgul/beige och nog inte riktigt vad jag önskat mig, haha. Den användes aldrig igen. 
    Andra gången var väl för 6-7 år sen, jag sydde då min egen klänning och den användes ett par gånger efter. Sedan gick jag upp för mycket i vikt och nu kommer jag inte i den på långa vägar men jag har fortfarande kvar den!
  • förlovadflicka

Jag vet inte, men jag tror det är mest för att få till en bra film. Den är superbra för övrigt tycker jag, såg den för första gången för ett tag sedan, tack för påminnelsen, måste se om den ;)

• S2011

fast nog tycker jag att jag sett en del riktigt hiskeliga tärnklänningar där ute, nog.
    kanske framförallt när det har varit väldigt säregna temafärger som absolut "måste" följas till punkt och pricka.

ibland har jag reagerat mest för att jag själv är så otroligt anti rosetter, applikationsblommor och ryschpysch - men då handlar det antagligen mer om min egen personliga smak. men som sagt, vid vissa färgteman har jag nog funderat vad i hela friden man har tänkt egentligen.. 

• Sebastiána

Jag har bara använt min tärnklänning en gång, men det beror snarare på att jag aldrig blir bjuden på bal . Den är supersnygg och jag skulle väldigt gärna använda den igen. Kul film dock!

• prinsessanogrodan

Jag har aldrig varit tärna men min tärna har själv valt en jättefin klänning som hon älskar. Vi har samam smak så vi är båda jättenöjda   Tärnan funderar på att gifta sig med sin sambo och kommer kanske att använda sin tärnklänning som brudklänning, så jag tror nog att hon är nöjd

• Pinkgrape
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-17 09:02:05 följande:
    Jag har aldrig varit tärna men min tärna har själv valt en jättefin klänning som hon älskar. Vi har samam smak så vi är båda jättenöjda   Tärnan funderar på att gifta sig med sin sambo och kommer kanske att använda sin tärnklänning som brudklänning, så jag tror nog att hon är nöjd
    Oj, ja, där kan man snacka om att vara nöjd med sin klänning! :D
  • Pinkgrape

Mina tärnor komma ha enkla klänningar, alltså blir det inget bal-stuk på dem :P, som de både kan använda fler gånger. Det känns viktigt för mig, så vi beställer från typ ellos, halens, nelly osv :)

• solros

Det är nog en myt det där med tärnklänningar. Jag menar man vill ju att dom ska se så bra ut som möjligt, dom är ju brudens nära vänner och man vill ju inte ha fula vänner ;) Mina fem tärnor ska ha super snygga svarta små klänningar med rosa sidenband runt midjan. riktiga partybrudar...

• Pinkgrape
    solros skrev 2011-04-17 11:26:36 följande:
    Det är nog en myt det där med tärnklänningar. Jag menar man vill ju att dom ska se så bra ut som möjligt, dom är ju brudens nära vänner och man vill ju inte ha fula vänner ;) Mina fem tärnor ska ha super snygga svarta små klänningar med rosa sidenband runt midjan. riktiga partybrudar...
    Jo, jag tänker också så, men ibland kanske inte tärnorna alltid tycker att klänningarna är lika fina som bruden gör? Jag vet inte :P
  • Kattpoet

I USA är det en helt annan femma när det kommer till tärnklänningar än det är i Europa, det brudens val och  det kvittar om folk gillar  färgen eller passar i den.   Nu på senare tid har det börjat lätta upp och man tänker lite  på tärnorna men det är sällan folk kan använda tärnklänningen två gånger. 
    http://tackyweddings.wordpress.com/2009/02/27/ugly-bridesmaid-dresses/

Min vännina har en limegrön miniklänning med tyllkant från 90talet och en pastellrosa  bakelseklänning från 80talet  efter de två har hon hållt sig till att laga mat åt brudparen istället.

• shakynose

Hmmm... Den "myten" kan nog som sagt vara verklighet i ett annat land , men i sparsmakade Sverige så anses det nog inte riktigt okej att tvinga sina väninnor att köpa lavendelfärgade balklänningar. Eller ens att betala klänningarna själv, för den delen!
    Det är nog mer traditionsenligt att man tar en fin klänning som man redan har, men idag är det nog precis lika vanligt att man köper en ny klänning i samråd med bruden.

• Pinkgrape

Ska jag vara helt ärlig, så tycker jag det är lite kul med tärnklänningar som är lite mer genomtänkta och pråliga än vad många i sverige verkar vara och där det är brudföljen på kanske 8-10 tärnor i likadana klänningar :) De behöver ju dock inte vara fula för det, men... ja.

• Maria

Ja har vatt tärna två ggr och fått välja klänning själv!

Nu e de min tur att få vara brud! Min tärna (min syster) har själv valt en klänning. Ja har inte ens sett den än!

• Kattpoet

Tror inte dessa tjejer kommer använda klänningarna igen.

Men skall sägas  att "travelers" tjejer är  religösa, dricker inte,  tar inte droger, har inte sex innan äktenskapet och skiljer sig sällan, det bara klär sig väldigt annorlunda.

• BlackWIngedAngel

Jag har varit tärna och kan komma på ett par olika anledningar till varför dessa klänningar inte används om, utan att de för den skull behöver vara fula.

Om man har flera tärnor så är det ju vanligt att tärnorna har likadana klänningar. Ska man samsas med ett par personer till om vad man ska välja för klänning så kanske man väljer en mer neutral variant som alla kan tänka sig, men som inte är typiskt "dig" egentligen. Jag gjorde ändringar på min klänning efteråt, därför att jag saknade det där lilla extra. Syr man inte själv så kanske det aldrig blir aktuellt.

En annan anledning kan vara att klänningarna är lite mer högtidliga och då blir det kanske inte så många liknande tillfällen att använda den vid. Jag vet inte om mina tärnor kommer att använda sina klänningar igen. Den ena tjejen använder inte klänning särskilt ofta annars och särskilt inte så festliga klänningar. Den andra tärnan är min syster och hon skulle säkert kunna använda om sin klänning om någon vän till henne skulle gifta sig eller så, men bland släkt och familjens vänner så kommer ju alla ha sett klänningen vid mitt bröllop så till dessa kanske hon inte tar på sig den i första taget.

• LisaEleonor

Min syster ska vara tärna åt mig. Jag och sambon hade åsikter om färg och lite på formen. Vi har kyrkbröllop så vi var båda överrens om att klänningen inte ska vara för urringad eller för kort. Inte för att jag tror syrran vill ha det så. Men annars har vi letat ihop så hon ska hitta en klänning som passar hennes kroppsform och så.  Känns som vi hittat en riktigt fin nu =)

Men jag vettetusan om hon kommer använda den igen. Den är långklänning, och hur ofta använder man såna? Men det var hon som valde den i slutändan ändå, så det skulle förvåna mig om hon inte tycker om den =)

Som jag har fattat det med den där myten om fula tärnklänningar handlar det om en brud som inte vill bli överglänst, och därför inte vill ha för fina klänningar på tärnorna. Men det har jag nog fått från film =)

Svar på tråden 27 Dresses, fula tärnklänningar, myt?