• SofDan

Vem ska betala tärnans klänning?

Jag har varit tärna tidigare och då betalade blivande bruden klänningen. Nu ska jag på bröllop till hösten och har blivit ombedd att vara tärna, men jag måste köpa klänning själv. Klänningen ska rosa, vilket jag aldrig använder, så den kommer bara att användas en gång. Det som stör mig är att jag inte har råd med en klänning, och speciellt inte en som ska användas bara en gång...

• Svar på tråden Vem ska betala tärnans klänning?
  • Loche

Jag tycker du ska tala om det för brudparet,,, alternativt tacka nej till att vara tärna!

• SofDan

Ja att tacka nej är jag närapå att göra, men tycker såklart att det känns tråkigt.
    Men de anser sig inte ha råd med tärneklänning så då får jag stå för den...

• Anna B

Inte lätt, men du kanske kan hitta en billig klänning. Finns en tråd om billiga rosa tärnklänningar www.brollopstorget.se/Forum-1-8/m3958591.html
    Alternativt så kanske du kan fråga om du får ha en annan färg, då du vill kunna använda den fler gånger.
    HM har en jättefin
     denna kostar 499, men det finns jättefina för 199 oxå!

Lycka till! Tråkigt om du ska behöva tacka nej pga en klänning

• Gopplan

Om de ha speciella krav på klänningen så borde de betala åtminstone halva klänningskostnaden, gärna hela. Om de går med på att du väljer något du själv vill ha, men som passar in i deras tema, så bör du betala den själv. Mina tärnor betalar sina klänningar själva, men de har fria händer att välja vad de vill, så länge de matchar varandra.

• Loche
    Gopplan skrev 2011-04-14 21:08:44 följande:
    Om de ha speciella krav på klänningen så borde de betala åtminstone halva klänningskostnaden, gärna hela. Om de går med på att du väljer något du själv vill ha, men som passar in i deras tema, så bör du betala den själv. Mina tärnor betalar sina klänningar själva, men de har fria händer att välja vad de vill, så länge de matchar varandra.
    Instämmer helt,,, bra skrivet!
  • SofDan

Jag tycker det som ni skriver låter vettigt, för så hade jag nog tänkt om det gällde mitt bröllop.
    Vet ju att dom inte har råd att betala och feg som jag är lär jag väl inte tordas säga något heller...

• Loche

Men du har ju inte heller råd? Så det borde dom förstå, tycker nog jag,,,

• Blivande fru Swärdh

En fin klänning behöver inte vara dyr men har dem krav att den ska vara en typisk tärnklänning som man inte använder igen då får ni hjälpas åt att betala den. Annars kan dem ju inte ha krav på att du ska betala den. Stå på dig!
    I USA (där min syrra bor och har varit brudtärna på 2 bröllop) så är det vanligast att tärnan betalar själv.  Senast så kostade klänningen typ 2000:- vilket jag tycker är sjuka priser att begära en tärna lägga ut på en klänning som inte är användbar sen.
    Vi har valt den här jättefina klänningen som bara kostar 399:- och som jag vet att mina tärnor kommer använda privat också.

• Chicita

Läser man ettikettsregler så brukar det stå att det är ett ärofyllt uppdrag att vara tärna och att tärnan därför själv står för sin klänning.

Men om det finns specifika krav så bör brudparet i alla fall ge ett bidrag till klänningen anser de flesta.
    Om det är "en vanlig klänning - men rosa" så kan du hitta en billig. Du kanske som gäst ändå hade velat ha en ny klänning liksom.
    Men vill dom att du ska ha något speciellt eller extra påkostat osv, så borde dom i alla fall ge ett bidrag.

Kolla vad som finns att hyra annars. Ibland kan man komma undan billigt där, eller en kompis kanske gillar rosa och har en snygg klänning du kan låna?

Det är inte kört i alla fall. Det finns lösningar på alla problem Solig

• Aniara4

Jag har för mig att Magdalena Ribbing brukar svara att om det är en klänning som tärnan kan använda sen i andra sammanhang så ska hon betala den själv, men om brudparet har speciella krav på hur klänningen ska se ut som gör att hon inte kommer att kunna använda den fler gånger så ska brudparet betala den.

Sen kan man förstås komma överens om något annat om det känns ok för alla inblandade. Kanske går det att hitta en billig klänning som passar i temat, och kanske att ni betalar halva var? Annars kan man tycka att brudparet precis som i alla andra detaljer får väga sina specifika önskemål mot sin budget...

• soffia

Kan du inte hyra en tärnklänning? Om det går alltså?
    Jag kommer betala min tärnas klänning eftersom vi har krav på hur den ska se ut samt vilken färg den ska vara, så det är inte mer än rätt att jag betalar för den!

Svar på tråden Vem ska betala tärnans klänning?