Inlägg från: Pinkgrape |Visa alla inlägg
  • Pinkgrape

Blommor i augusti, hjälp!

Jag försöker igen, för jag blir inte klok på detta alltså.

Blommor som finns tillgängliga i augusti!

Utan specialbeställningar, något som blommar i augusti.
    Inte rosor, inte kallor, inte gerbera.

Vad finns det?

Jag vill helst ha ljusrosa och vita blommor.

(Jag har varit in till ett par florister, men blir bara hänvisad till internet och tidningar)

• Svar på tråden Blommor i augusti, hjälp!
  • Pinkgrape
    Amejuli skrev 2011-04-03 19:21:19 följande:
    Hej på dig. Vet att vi pratat om dahlior i en annan tråd, men jag pratade med min florist igen och hon försäkrade mig om att de var riktigt tåliga. Finns ju i jättefina ljusrosa färger och är dessutom billiga och har högsäsong i augusti.

Andra blommor som jag kan tipsa om är prärieklocka och nejlikor. De finns i jättemånga färger och är inte så dyra. Lycka till!
    Det låter ju bra :) Dahlia är fin, men jag känner inte riktigt det där "klicket" :P

Klockor av alla de slag är inget jag vill ha och nejlikor, velar lite fram och tillbaka där.
    Det känns som att det borde finnas något mer än dahlia, nejlika, rosor, kallor och gerbera i augusti. Så himla mycket höst är det ju inte. Nåja...

Haha det är så fruktansvärt svårt när man snöat in sig på något, som inte går, och det inte finns något alternativ som är lika bra eller i närheten. Usch, jag är alldeles för kräsen :/
  • Pinkgrape
    Amejuli skrev 2011-04-03 19:29:19 följande:
    Btw, tycker det var lite dåligt av floristerna du träffade att inte kunna tipsa och hjälpa dig!
    Jag tycker att det är extremt dåligt! På det ena ställen kunde hon dessutom inte svara på några av mina frågor, utan tjatade bara om BILLIGA blommor och buketter. Jag stod bara och tänkte "Ser jag verkligen så fattig ut?!"
  • Pinkgrape
    Amejuli skrev 2011-04-03 19:30:25 följande:
    Vad var det du ville ha från början som inte går? Pioner eller?
    Först ville jag ha ranunkler, men sedan var det någon här som visade mig en bukett med ljusrosa anemoner och jag föll pladask. Den buketten var perfekt på alla sätt och vis. Nu jämför jag ju alla blommor och buketter med den. Inte bra :P
  • Pinkgrape
    Amejuli skrev 2011-04-03 19:35:03 följande:
    Hahaha, fy så dåligt! De måste ju ändå vara lite serviceminded tycker man! Jag har haft tur med min tycker jag. Hon har varit så tillmötesgående. Hon har företaget helt själv, är ung och ny men väldigt ambitiös. Jag känner att jag fått förtroende för henne och att hon fattat min stil så hon har fått ganska fria händer. Men det känns lite läskigt att inte riktigt veta hur det ska se ut! Hu vad nervös jag kommer vara!
    Ja, det är synd bara att de är billigast i stan och alltid gör jättefina buketter :P
    Vad skönt att du kan känna förtroende för henne, det är ju så det ska vara :) Men jag måste säga att du är modig, jag skulle aldrig våga släppa det fritt till någon haha
  • Pinkgrape
    MuBu skrev 2011-04-03 20:00:56 följande:
    Det var jag som visade dig anemonerna Solig

Jaaa, just ja, det var det ja. Det är du som förstört mig för alla andra blommor! ;P haha
  • Pinkgrape
    Jag han skrev 2011-04-03 19:53:22 följande:
    Hänger på i denna tråd. Känner precis som du.
    Ville så gärna ha ranunkel i min bukett.. Det var det den enda blomman jag verkligen ville ha.
    Så fick jag veta att det inte alls är säsong för den blomman i augusti.. Jag vill ha ljusrosa och champagne i min bukett.
    Slänger in nån bild här om jag skulle hitta nåt nån gång.. Kanske du gillar det också :)
    Vad skönt på något vis, att jag inte är ensam om att känna såhär hehe

Ja, du får gärna slänga in någon bild här om du hittar något som verkar vettigt. Jag gör också det :)
  • Pinkgrape
    MuBu skrev 2011-04-03 20:26:21 följande:
    Sorry Tungan ute
    Det gör inget :) För första gången i mitt liv faktiskt, så finns det en blomma som jag faktiskt gillar :)
  • Pinkgrape

Är verkligen inte förtjust i rosor, av något slag, upptäcker jag nu. Ingen av dom som känns riktigt rätt. Inte hortensia heller tyvärr. Hua, det kommer sluta illa :P Det känns inte riktigt som att det passar till klänningen :/

Såhär kommer klänningen se ut, fast med svart band i midjan och utan blomma.

Till den kommer jag ha en svart spetsbolero

Håret kommer vara likt detta,även sminkningen kommer nog vara ganska likt på bilden.

Med ljusrosa flor och detta hårsmycke

Till allt det kommer jag ett par svarta pumps och förhoppningsvis en ljusrosa/vit bukett, som passar ihop med "stilen", eller vad man nu säger, som jag kommer ha dagen till ära.
  • Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-04-04 15:39:28 följande:

Så här: Vad som blommar ute i natur och trädgård för säsongen, spelar inte så stor roll i snittvärlden, eftersom det inte är ute som våra blommor odlas, vanlligtvis.

som generell regel kan man säga att vi i snittbranschen ligger en bit före naturen. Som nu, när tulpansäsongen närmar sig i trädgårdarna-då är den över i blomsteraffären.

TS, jag beklagar att du fallit just för en blomma som verkligen har sin bästa säsong vinter och tidig vår. men du kommer såklart inte behöva vara utan brudbukett ändå! herregud,,, det finns mängder av blommor i augusti! I själva verket finns det mesta numera året om. Däremot är det upp till dig att låta bli att låsa dig fullsändigt, så att allt dissas redan i förväg.

du kommer inte att hitta en blomma som är vit med svart mitt som Anemnen är, i synnerhet inte om du inte gillar germini. Men både vitt och rosa är stora färger bland blommor, och det finns många blommor att välja bland.

Dahlior(rosa/vit)
    Höstanemon(rosa/vit)
    Orkidéer(rosa/vit)
    Chrysanthemum-här finns väldigt många olika typer
    Nerine(rosa eller vit)
    Scabiosa (vit)
    Eucharis(vit)
    Nelumbo (rosa)
    Liljor(rosa/vit)
    Höstanemon (rosa eller vit)
    Prärieklocka "eucharis"(rosa/vit)
    Nejlikor(rosa/vit)
    Glamini(som små Gladiolus)(rosa/vit)

och så vidare....

Jag vägrar tro att det bara skulle vara möjligt för dig att bland alla jordens blommor, gilla anemoner. Komigen nu, go google!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nej, det är mer känslan av blomman som måste klicka, att jag känner att det passar ihop med mig och kläderna osv. Sen är jag dessutom väldigt kräsen och ogillar överlag de flesta blommorna. Jag vill inte ha någon klocka av något slag, inga rosor, inte orkidé och inget med gult. Jag vet att det blir skitjobbigt för mig och säkerligen den florist jag pratar med, men jag kan inte hjälpa hur jag känner/tycker.

Just nu lutar det väl åt nejlikor, för de tycker jag minst dåligt om helt enkelt.
  • Pinkgrape

Sen tycker jag alla blommor ser så likadana ut. Lite spretiga, spröda, tjoller :P haha

Hade jag inte tyckt så illa om kallor, så hade jag nog valt svarta såna.

• Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-04-04 17:00:55 följande:
    Har du övervägt alternativet att inte ha en traditionell brudbukett, utan bära en vacker väska, eller låta floristen göra en "väska", boll eller annat mer kreativt blomstersmycke åt dig? Något som matchar ditt hårsmycke och din personlighet bättre?
    En muff eller ett band med blommor fästade på  (ett sådant exempel är MetteMarits "bukett")

Jag kan se noll anledningar att du skulle bära just en bukett som pricken över i, när du egentligen inte alls verkar känna att det blir en prick.

Blommor är utmärkta att använda som material på helt andra sätt än vad gängse brud är van vid. Man kan använda delar av blomman för att bygga något helt annat.
    Det viktiga att bruden är med på noterna om, är hur känslan i slutresultatet ska vara. Vilka blomdelar och vägen dit, är ingenting som bruden ens behöver bry sig ett dugg om, ifall inte ett eget intresse finns.

Nä, som florist hade jag inte jublat över alla dina restriktioner och inställningen till blommor öht. Men att smycka din outfit och skapa ett helhetsintryck och anta utmaningen att göra dig nöjd, hade jag gärna gjort däremot.
    Men jag hade som sagt frågat dig varför du ens överväger en traditionell bukett.
    Ptja, kanske för att jag vill ha det? Har sett andra typer av "buketter" eller vad man nu ska kalla det och det tilltalar mig ännu mindre faktiskt. Personligen tycker jag de flesta ser gräsliga ut. Ett annat altervativ, att ha en broschbukett, knappbukett eller liknande tycker jag blir lite stelt. Inget liv i sådana buketter. Jag trodde själv inte att jag skulle bli såhär kräsen innan jag satte igång att leta blommor till buketten på allvar. Hade jag vetat att det skulle bli såhär svårt i augusti, kanske jag hade skjutit på bröllopet ett år, men nu är det som det är. Jag försöker göra det bästa av situationen och ändå känna mig hyffsat nöjd.
  • Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-04-04 17:38:50 följande:
    Ja då har du alltså övervägt det.
    Och du vill ha en bukett.

Det är ju åtminstone något för den florist som ska hjälpa dig till "din rätta bukett" att utgå ifrån.

Har du sett blomman Ornithogalum arabicum, som ser ut så här?:

Klicka för att visa

Den fungerar både helt ensam, men också mycket väl ihop med exempelvis ljusrosa nejlikor eller Dahlior.
    Haha ja, det är ju alltid något :P

Nej, aldrig sett den blomman. Den var ju jättesöt :) Tack så mycket!
  • Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-04-04 17:49:06 följande:

HA!

-Varsågod!

hihihi!

Det tog en stund, men tillslut lyckades du ;D Tack återigen :)
  • Pinkgrape

Nä, nu har jag bestämt mig, efter många om och men - det blir inga blommor!

Det blir en sån här bukett istället :D

Fast min kommer vara svart, vit och ljusrosa :)
  • Pinkgrape
    20th century fox skrev 2011-04-10 21:29:07 följande:
    Jag tycker oxå den passar bra till din klänning och hårprydnad! Kul att du hittat nåt som känns du :)
    Tack :D Ja, det känns riktigt bra :)
Svar på tråden Blommor i augusti, hjälp!