• LisaEl­eonor
    Äldre 31 Mar 19:22
    8666 visningar
    14 svar
    14
    8666

    PANIK

    Idag var jag på sjukhuset för att sätta in en kopparspiral. Var väldigt nervös innan eftersom jag har låg smärttröskel och har hört att det ska göra ont.

    Det blev en HEMSK upplevelse. Först hade den barnmorska jag skulle ha (och hade stort förtroende för) fastnat i ett möte så en annan fick ta hand om mig. Hon kände först rynkade lite på pannan och sa att min livmoderhals låg långt bak. Jaha tänkte jag, hur ska jag veta vad det betyder. Eller att jag ens hade det?

    Sedan fick hon be om en assistent för hon klarade inte av att sätta in den själv. Hon förklarar INGENTING och lämnar mig ensam i rummet med benen i vädret sådär. Dessutom ska man ha mens när man sätter i spiral så jag kände mig ju inte så himla fräsch. Assistenten försökte i alla fall förklara vad barnmorskan gjorde. Det gjorde jätteont men hon fick inte in spiralen.

    Efter tre försök gav hon upp. Utan en enda förklaring till varför. När jag frågade om något var fel sa hon nej, att jag bara hade en mjuk livmoderhals. Sedan säger hon att hon ska ringa en annan avdelning så att en läkare kan sätta in den i stället. Då kan jag få smärtlindring och DE KAN SE OM NÅGOT ÄR FEL. Då blir jag väldigt nervös, hon sa ju att inget var fel!

    Innan hade jag sagt att jag gjorde ett celltprov för två år sedan. Efter att vi var klara frågade hon om det provet hade visat något, då blir jag ännu mer nervös. Var det något hon såg idag som gjorde att hon trodde det?

    Nu väntar jag på en kallelse till läkaren, som jag antagligen kommer få inom en månad. Men tänk om något är fel? Ska jag vänta en månad på att få veta det??

    Just nu känns det hemskt. Mamma hade problem att skaffa barn pga problem med livmodern så jag har alltid varit rädd att det inte skulle bli så lätt att få barn. Tänk om det nu är så? Usch, har helt panik över det här....

    Vill mest skriva av mig. Kanske bara är så att barnmorskan var dålig. Eller så är det något fel, kommer inte kunna sova på ett tag.

  • Svar på tråden PANIK
  • LisaEl­eonor
    Äldre 1 Apr 09:29
    #6

    Tack för alla svar. Känns lite bättre idag, Har fått sova på saken och har lugnat ner mig lite. Det kan ju inte vara något jättefarligt eftersom hon inte skickade upp mig direkt. Jag menar, hade hon sett något som såg ut som cancer så hade hon ju inte släppt hem mig och låtit mig vänta upp till en månad på ett till besök.

    Ska nog ringa stället dit jag blev refererad och säga att jag är orolig. De kanske kan få in ett möte ganska tidigt.

    För jag behöver ju inte bara gå och oroa mig i en månad. Jag har slutat med mitt gamla preventivmedel så nu har jag ju inget. Är väl det minsta problemet, men det kändes dumt att barnmorskan inte nämnde det heller.

  • LisaEl­eonor
    Äldre 2 Apr 18:06
    #14

    Jag har gått lite från att vara orolig till att vara upprörd. Jag är utbildad undersköterska och har jobbat inom vården (även om jag inte gör det längre) och jag fick veta att fokus alltid ska ligga på patienten. Att vara på sjukhus är ju för de flesta en obehaglig upplevelse, och då är det personalens uppgift att få patienten så lugn som möjligt. En lugn och glad patient är ju roligare att ha att göra med också.

    Men den där barnmorskan (har börjat kalla henne den där i huvudet) släppte iväg mig från avdelning trots att jag kämpade med gråten och definitivt inte var stadig på rösten. Så kan man väl inte släppa iväg en patient?! Tänk om jag hade kört bil dit, jag hade varit farlig. Sedan får hon det nästan att låta som det var mitt fel att hon inte fick in spiralen. Jag spände mig så mycket så det blev svårt.... Hallå!? Klart som tusan jag är spänd, jag ligger halvnaken och jag vet att det kommer göra ont.

    Men på måndag ringer jag och ber om en tid direkt. Ringa tillbaka till barnmorskan vågar jag inte göra. Tänkte be sambon ett tag, men det  känns lite väl fånigt.

    Sambon är inte till mycket hjälp. Han tänkte direkt att jag hade cancer och skulle dö. Mycket tröst och stöd jag fick där....

Svar på tråden PANIK