• nyförl­ovad
    Äldre 26 Feb 17:40
    21026 visningar
    7 svar
    7
    21026

    O.S.A. O.s.a. eller ska man ha kolon efter OSA:

    jag tror det "riktiga" är O.s.a. med punkt efter varje boksav och stort O men när jag beställde mina inbjudningar stod det O.S.A: på vissa exempel det ser fel ut.......

    Man kan såklart skriva hur man vill men någon som vet hur det rätta sättet att skriva är?   

  • Svar på tråden O.S.A. O.s.a. eller ska man ha kolon efter OSA:
  • Äldre 26 Feb 17:43
    #1

    Vi skrev O.S.A senast....

    Så har det stått i inbjudningar jag har sett :)

  • Äldre 26 Feb 17:45
    #2

    Det står ju för: om svar anhålles

    Och när man skriver förkortningar så brukar en generell regel vara stor bokstav med punkter mellan.
    Men det är inte skrivet i sten.
    Alla brukar förstå vad man menar ändå, och det är inte hela världen om det är stora eller små bokstäver Glad 

  • nyförl­ovad
    Äldre 27 Feb 14:21
    #3

    hmm vi skrev O.s.a. men det känns ju som O.S.A. är mer rätt, det ska va punkt efter alla bokstäverna va eller??

  • Zelmah
    Äldre 27 Feb 16:44
    #4

    det skrivs både O.s.a och O.S.A men om det däremot står OSA så betyder det offentligt skyddat arbete har jag läst nån stans. Men jag har inte hittills funnit någon regel som talar om huruvida man ska använda versaler eller gemener när man skrivet ut det

    här skrivs de på båda sätten:
    www.mru.se/vard/inbjudan.htm

  • GnuGS
    Äldre 27 Feb 16:55
    #5

    Jag föreslår att du skriver:

    O. s. a. senast den 5 mars 2011 till:

    Eller helt enkelt:
    Om svar anhålles senast den 5 mars 2011 till: [adress]

    Undvik versaler i förkortningen, eftersom du nog inte skulle skriva:
    Om Svar Anhålles senast den...

    Själv gillar jag att skriva förkortningar utan punkter (men med mellanslag) som jag fick lära mig av språkvårdare var OK på 90-talet -- men Språkrådet/Språknämnden förordar åter punkter, bland annat för att det annars blir problem med ordbehandlare.

    I våra inbjudningskort – som nu är tryckta – skrev vi:
    O. s. a. så snart som möjligt och senast [[[den XX april]]]
    för att få fler att verkligen höra av sig i god tid och gärna långt för sista svarsdatum -- detta för att vi ska kunna bjuda folk från ”reservlistan”!

  • Zelmah
    Äldre 27 Feb 17:18
    #6
    GnuGS skrev 2011-02-27 16:55:44 följande:
    Jag föreslår att du skriver:

    O. s. a. senast den 5 mars 2011 till:

    Eller helt enkelt:
    Om svar anhålles senast den 5 mars 2011 till: [adress]

    Undvik versaler i förkortningen, eftersom du nog inte skulle skriva:
    Om Svar Anhålles senast den...

    Själv gillar jag att skriva förkortningar utan punkter (men med mellanslag) som jag fick lära mig av språkvårdare var OK på 90-talet -- men Språkrådet/Språknämnden förordar åter punkter, bland annat för att det annars blir problem med ordbehandlare.

    I våra inbjudningskort – som nu är tryckta – skrev vi:
    O. s. a. så snart som möjligt och senast [[[den XX april]]]
    för att få fler att verkligen höra av sig i god tid och gärna långt för sista svarsdatum -- detta för att vi ska kunna bjuda folk från ”reservlistan”!
    låter absolut riktigt. Jag kommer också att skriva med gemener. Andra förkortningar skriver man ju inte med stora bokstäver - p.g. a, m.m t. ex, s.a.s ... dessa skriver man ju med gemener och aldrig med versaler. Det är ju typ bara företagsnamn, klubbar, föreningar m.m som förkortningarna skrivs med versaler. IFK, SKAB, LO, SAS etc...

    bra det där att skriva att de ska o.s.a så snart som möjligt men senast XX... Det är något som folk inte verkar förstå hör till god etikett. Vissa verkar ju tro att man ska vänta till sista dagen att ge besked hehe.. Bra då att vara tydlig med det så att man kan få folk att svara så tidigt som möjligt. :)
  • GnuGS
    Äldre 27 Feb 17:33
    #7
    Zelmah skrev 2011-02-27 17:18:19 följande:
    låter absolut riktigt. Jag kommer också att skriva med gemener. Andra förkortningar skriver man ju inte med stora bokstäver - p.g. a, m.m t. ex, s.a.s ... dessa skriver man ju med gemener och aldrig med versaler. Det är ju typ bara företagsnamn, klubbar, föreningar m.m som förkortningarna skrivs med versaler. IFK, SKAB, LO, SAS etc...

    bra det där att skriva att de ska o.s.a så snart som möjligt men senast XX... Det är något som folk inte verkar förstå hör till god etikett. Vissa verkar ju tro att man ska vänta till sista dagen att ge besked hehe.. Bra då att vara tydlig med det så att man kan få folk att svara så tidigt som möjligt. :)
    Ja, om man bara tänker på vad förkortningen står för i grunden blir det enklare att reda ut det där med versaler och gemener!

    Hoppas verkligen att det ger effekt att påpeka att gästerna gärna får höra av sig i god tid... Jag vet att jag själv gärna svarar i sista minuten, ifall något ändras som gör att jag ändå kan komma, men nu när vi sitter med en lång lista med reservgäster tänker jag annorlunda...
Svar på tråden O.S.A. O.s.a. eller ska man ha kolon efter OSA: