• Minikatt

Kan 2 svenska medborgare gIfta sig borgerligt i Grekland?

Nu har jag googlat och googlat men inte hittat nåt direkt svar på min fråga. Kan 2 svenska medborgare gIfta sig borgerligt i Grekland? Eller Spanien?

Hoppas nån här vet

• Svar på tråden Kan 2 svenska medborgare gIfta sig borgerligt i Grekland?
  • Sebastiána

En kollega till mig gifte sig på ambassaden i Rom (tror det var Rom, kan ha varit Paris) och spenderade sedan en vecka i landet som bröllopsresa.

• Sebastiána

De var alltså två svenska medborgare. Ambassaden räknas som svensk mark och jag tror att man har vigselrätt på alla ambassader.

• Ankis88

Min fästman som är svensk kommer att gifta sig med mig som är italienska i Italien, borgerligt. Fråga både skatteverket och kommunen i Grekland om vilka dokument måste förberedas.
    Till exempel kommer min blivande man behöva fixa några dokument på italienska konsulatet i Stockholm. 

• Gopplan

Det enklaste är att gifta sig på en svensk ambassad eftersom det enda som krävs är en hindersprövning, men det går att gifta sig på annat håll också. Det gäller bara att kolla vad de kräver för dokument.

• Zelmah

Min m2b´s syster o hennes man gifte sig borgerligt på Santorini, Grekland. Vigseln var utomhus på Santo´s Wines stora terass med fantastisk utsikt och vi fick avnjuta den vackra solnedgången efter vigseln. Sen var bröllopsfesten på en restaurang en bit bort. Det var helt fantastiskt att få vara med på detta, så fint där! De hade kontakter sen innan så det underlättade ju såklart en del. Svärisarna känner en grekisk familj som har lägenhetshotell där o de hjälpte till med att abonnera restaurangen o så..

Så ja, absolut går det för er att gifta er borgerligt där! Men jag vet tyvärr inte vilka papper o så som man behöver...

• anne på grönkulla

Fråga en resebyrå med Greklandsresor, eller grekiska ambassaden i Stockholm eller kommunkontoret på den ort ni vill gifta er för mer information om vad som gäller.

• anne på grönkulla
    Gopplan skrev 2011-02-13 17:16:53 följande:
    Det enklaste är att gifta sig på en svensk ambassad eftersom det enda som krävs är en hindersprövning, men det går att gifta sig på annat håll också. Det gäller bara att kolla vad de kräver för dokument.
    Om ambassaden har vigselrätt ja, det har dock inte alla. Kolla på deras hemsida vad som gäller!
  • Minikatt
    anne på grönkulla skrev 2011-02-13 18:17:46 följande:
    Om ambassaden har vigselrätt ja, det har dock inte alla. Kolla på deras hemsida vad som gäller!
    Den har ju inte det och då är det kört va? Det går väl inte att gifta sig borgerligt på nåt annat sätt?
  • Zelmah
    Minikatt skrev 2011-02-13 22:24:19 följande:
    Den har ju inte det och då är det kört va? Det går väl inte att gifta sig borgerligt på nåt annat sätt?
    det måste ju gå på nåt sätt eftersom det är jättevanligt att folk åker till Santorini och gifter sig (den ön är känd för sin romantiska atmosfär)  Det funkade ju uppenbarligen  för min svägerska o hennes man att gifta sig borgerligt där (grekisk ö). Så ge inte upp ert önskemål om detta! :)

De hade en borgerlig vigselförrättare men gifte sig INTE på ambassad eller i Råd/stadshus. De hade en grekisk vigselförättare som körde vigseln på engelska. (bestman o tärna fick skriva under som vittnen.) Det var en jättefin vigsel :)
  • Sebastiána
    Minikatt skrev 2011-02-13 22:24:19 följande:
    Kolla svenska kyrkan i Grekland.
  • Minikatt

Ambassaden har inte vigselrätt, www.swedenabroad.com/Page____12058.aspx

Vi är inte med i svenska kyrkan nån av oss, så gifta oss i kyrkan regi är inget alternativ. Annars vore det väldigt smidigt verkar det som!

Undrar om man kan gifta sig utan inblandning av varken ambassad eller kyrka. Verkar ju ha funkat för Zelmahs bekanta. Undrar hur man går till väga isåfall...

• Minikatt

Äsch, det känns väldigt krångligt och svårt. Lättare att gifta sig i sverige och åka iväg efteråt istället

• Zelmah

Ska inboxa min m2bs syrra o fråga hur de gjorde så kan jag återkomma när hon svarat.

• Sebastiána
    Sebastiána skrev 2011-02-14 07:37:24 följande:
    Kolla svenska kyrkan i Grekland.
    Glömde att ni vill gifta er borgeligt... Sorry!
  • Minikatt
    Zelmah skrev 2011-02-14 11:33:43 följande:
    Ska inboxa min m2bs syrra o fråga hur de gjorde så kan jag återkomma när hon svarat.
    Toppen! Tack!
  • annie73
    Minikatt skrev 2011-02-13 15:32:19 följande:
    Nu har jag googlat och googlat men inte hittat nåt direkt svar på min fråga. Kan 2 svenska medborgare gIfta sig borgerligt i Grekland? Eller Spanien?

Hoppas nån här vet
    Jag och min kille  har hittat en  svensk weddingplanner på Kos och de ordnar allt!! Vi ska gifta oss där i sommar. Först ska vi gifta oss borgligt  i ett traditionellt gammallt hus som tillhör rådhuset, sen ska vi ha en cermoni på stranden och sen fest på en härlig restaurang, meny: grekisk mezedakia och grillat! Vi har 42 gäster och behöver ett ställe där vi alla får plats och kan dansa hela natten. plus att det ligger vid stranden (ett måste)
    Kosweddings ordnar allt och har varit himla hjälpsamma. Vi ordnade våra papper på skattekontoret på engelska och skikcade sen ner alla dokument till dem som sen ordnar översättningen till grekiska ( blir mycket billigare så).   Berättar hur det går!
    www.kosweddings.com
Svar på tråden Kan 2 svenska medborgare gIfta sig borgerligt i Grekland?