Kan 2 svenska medborgare gIfta sig borgerligt i Grekland?
Nu har jag googlat och googlat men inte hittat nåt direkt svar på min fråga. Kan 2 svenska medborgare gIfta sig borgerligt i Grekland? Eller Spanien?
Hoppas nån här vet
Nu har jag googlat och googlat men inte hittat nåt direkt svar på min fråga. Kan 2 svenska medborgare gIfta sig borgerligt i Grekland? Eller Spanien?
Hoppas nån här vet
En kollega till mig gifte sig på ambassaden i Rom (tror det var Rom, kan ha varit Paris) och spenderade sedan en vecka i landet som bröllopsresa.
De var alltså två svenska medborgare. Ambassaden räknas som svensk mark och jag tror att man har vigselrätt på alla ambassader.
Min fästman som är svensk kommer att gifta sig med mig som är italienska i Italien, borgerligt. Fråga både skatteverket och kommunen i Grekland om vilka dokument måste förberedas.
Till exempel kommer min blivande man behöva fixa några dokument på italienska konsulatet i Stockholm.
Det enklaste är att gifta sig på en svensk ambassad eftersom det enda som krävs är en hindersprövning, men det går att gifta sig på annat håll också. Det gäller bara att kolla vad de kräver för dokument.
Min m2b´s syster o hennes man gifte sig borgerligt på Santorini, Grekland. Vigseln var utomhus på Santo´s Wines stora terass med fantastisk utsikt och vi fick avnjuta den vackra solnedgången efter vigseln. Sen var bröllopsfesten på en restaurang en bit bort. Det var helt fantastiskt att få vara med på detta, så fint där! De hade kontakter sen innan så det underlättade ju såklart en del. Svärisarna känner en grekisk familj som har lägenhetshotell där o de hjälpte till med att abonnera restaurangen o så..
Så ja, absolut går det för er att gifta er borgerligt där! Men jag vet tyvärr inte vilka papper o så som man behöver...
Fråga en resebyrå med Greklandsresor, eller grekiska ambassaden i Stockholm eller kommunkontoret på den ort ni vill gifta er för mer information om vad som gäller.
se mitt inlägg nr 6 ovan för förslag vart ni skulle kunna vända er
Ambassaden har inte vigselrätt, www.swedenabroad.com/Page____12058.aspx
Vi är inte med i svenska kyrkan nån av oss, så gifta oss i kyrkan regi är inget alternativ. Annars vore det väldigt smidigt verkar det som!
Undrar om man kan gifta sig utan inblandning av varken ambassad eller kyrka. Verkar ju ha funkat för Zelmahs bekanta. Undrar hur man går till väga isåfall...
Äsch, det känns väldigt krångligt och svårt. Lättare att gifta sig i sverige och åka iväg efteråt istället
Ska inboxa min m2bs syrra o fråga hur de gjorde så kan jag återkomma när hon svarat.