• bettan­R
    Äldre 1 Feb 14:44
    39125 visningar
    5 svar
    5
    39125

    Info om festlokaler i Jönköping!

    Jag har just bokat festlokal i Jönköping för bröllop i oktober 2011. Men vägen hit var inte enkel.. Har kollat runt på många olika ställen i Jönköping med omnejd och när jag letade hade jag verkligen velat ha hjälp av var andra tyckte om ställena. Så tänkte rada upp och berätta vad mina erfarenheter var!

    Café Lustfyllt, Habo: Här ville vi va. Punkt. Men p g a tillfälligt nedlagt verksamhet pga en rättstvist så fanns inte den möjligheten. Men det är en helt fantastisk lokal som är en gammal ladugård omgjort till lantcafé med två våningar högt i tak, allt målat i vitt och härligt gammal stil med utsikt över Vättern. Och en gödselbrunn som ej är i bruk...

    Hooks Herrgård, Hok: Det här var ett jättefint ställe. Vacker herrgårdsmiljö precis intill Hokasjön bara några mil från Jönköping. Trevligt bemötande och menyerna såg bra ut. Fast pris, allt inkluderat (dryck, tårta, lokalshyra) 950kr/per kuvert. MEN... Har hört från nästan 10 olika tillställningar att de är snåla med maten. Folk blir inte mätta och tårtan räcker inte till alla. Jag vet att de har fått kritik för detta tidigare och uppenbarligen inte tagit till sig och bättrat sig. 

    Slottet i Huskvarna, Huskvarna: Vi åkte aldrig hit för de bilderna som fanns på hemsidan av festlokal (eller konferensrum?) imponerade inte och ryktet var att det var dyrt.

    Huskvarna Stadshotell, Huskvarna: Som hotell är Huskvarna Stadshotell outstanding! Deras rum är helt otroliga och verkligen något unikt. Ägaren Anne som vi hade ett möte med är driven och engagerad och får allt att låta möjligt. Verkligen allt. Hon vill göra allt för att vi skulle få den mest perfekta dagen. Ingen lokalhyra. 3-rätters ca 400kr, beror på vad såklart. Plus 250kr/gäst för fri bar och all dryck. Själva festlokalen kallas Fabriken och rymmer (jag gissar) på kanske 80 pers. Den är fräsch, första våningen med fönster ut mot gatan (ej jättetrafikerad). Men minuset är att rummet är normalhöjd i tak och har två stora pelare i mitten som kan skymma sikt. Men god mat.

    Tvetagården, Huskvarna: Här har vi bara varit på bröllop. Det är en riktigt bra lokal på många sätt och vis, och billig har jag hört. På samma plan har du gott om sittplatser som ett bra dansgolv. Men allt är furu. Vi gillar inte furu. 

    Riddersbergs Värdshus, Tenhult: Ryktet var att maten var bra, det ligger precis vid en sjö och såg fint ut på bilderna, men när vi tänkte åka dit konstaterade vi samma dag att de hade lagt ned verksamheten och det verkade inte som om någon annan höll på att ta över.

    Bistro Strand, Jönköping: Kikade in när det var stängt, jättefint invändigt, läget är helt otroligt, direkt vid vätterstranden. Men vi uppskattade att 65 gäster inte skulle få plats där inne. Man kan göra en bokningsförfrågan på hemsidan så ringer dom upp inom 2 dagar. 

    Tokeryds Herrgård, Jönköping: Bara några minuter utanför stan ligger herrgården i en härlig miljö med flera hus som ger en mäktig herrgårdskänsla. Själva huvudbyggnaden var en mysig middagsmiljö med högt i tak och gammal rustik stil Kanske en aning för gammal, hade kunnat fräschas till en gnutta. Man kan hyra hela herrgården med alla 35(?) hotellrum. För dans och tårta förflyttar man sig till en annan byggnad, som såg ut som... en gammal gympasal. Den var hemskt tråkig och platt och en riktig festdödare. Bemötandet var hemskt dåligt, oinspirerande och vi fick 5 min sen ville hon inte ha med oss att göra längre. Priser kommer jag inte riktigt ihåg, men tror det var ca 30 000 kr för hyra hela allt med hotellrummen och frukost. Plus kuvertpriser. 

    Hjällö slott, Hjo: 8 min från Jönköping. Så det var lite långt bort. Men man kunde hyra hela slottet (som var som en herrgård) och ta dit catering.Det var härlig miljö runtomkring och själva slottet var fint, lite nedgånget men det gjorde ändå känslan av att det var gammalt. Festlokalen var som ett sotrt middagsrum med 2 sidorum som hängde ihop. Det ena kunde varit ett cigarrum och det andra bibliotek, där kunde man haft dansen. För 10 000 kr hyr man hela alltet med 8(?) sovrum också. Och så kan dom fixa frukost med.

    Alphyddan, Jönköping: Okej, här finns så mycket att berätta. Utsikten härifrån över stan är häpnadsväckande. Sema som äger stället har ett fantastiskt bemötande och engagemang. I huset finns 2 lokaler man kan använda. På första våningen finns ett middagsrum med säkert 4m i tak, rustik känsla med sköldar på tavlor och en stor öppen spis. Här dukas robusta mörka möbler i E-konstellation och vita linnedukar. På övervåningen är det lite annorlunda. Det är högt i tak med grova takstolsbjälkar som går över taket. Röda tapeter och alla bjälkar och stolpar är målat i blått. Här kan man duka som man vill och det finns en liten scen och en bar. Sema har kontakter att ordna med det mesta som behöv för festen. Hyra av nedre våningen kostar inget utan ingår i maten. Om man vill använda övre våningen också (t ex ha tårta och dans där uppe) kostar den 3000kr för de första 4 h och sedan ett tillägg för varje timmer efter det. Vi fick inga priser på mat och dryck.

    Fjällstugan, Jönköping: Fjällstugan ligger uppe på Bymarken med utsikt över hela stan och Vättern.  Det är egentligen en frikyrka med en restaurangdel så när man hyr stället är det själva kyrksalen som blir festlokalen. Men det märker man inte. Lokalerna är superfräscha, jättesnygga och det är högt i tak, allt är vitt och stora fönster. Vi har varit där på ett par bröllop och maten är heeelt fantastisk (gå dit och ät lunch nån dag vetja!). Maten kostar ca 400kr för tre rätters (men beror på vad) och de har rättigheter att servera alkohol till maten. De tar 1800kr för lokalhyra inklusive städning och 1 kock och 1 servitör. Sen kan man hyra in fler servitriser eller ta in egna själv.

     Så, hoppas någon annan kan få hjälp av detta!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-01 14:45
    Ja just det, vi valde Fjällstugan till slut:)

  • Svar på tråden Info om festlokaler i Jönköping!
  • bettan­R
    Äldre 2 Feb 12:06
    #2

    Till sommaren 2012 borde Lustfyllt ha allt löst kan man ju tycka! De har redan vunnit första omgången i rätten. Följ deras blogg så får du veta mera. Vad gäller egen mat och dryck så går det inte på Alphyddan. Det går tydligen delvis på Fjällstugan, alltså man kan ta med egen förrätt, efterrätt och tårta, men inte dryck och huvudrätt.

  • bettan­R
    Äldre 2 Feb 12:08
    #3

    Hjällö slott, Hjo: 8 min från Jönköping. Så det var lite långt bort. 
    Jag skrev fel Hjällö slott liger 5 mil bort och det tog 50min att åka dit. Inte 8 min:)
Svar på tråden Info om festlokaler i Jönköping!