• Äldre 22 Jan 09:08
    4055 visningar
    21 svar
    21
    4055

    Bolla idéer för temabröllop

    Jag och min sambo ska ha medeltidstema på bröllopet och jag skulle gärna ha någon att bolla lite idéer med.

    Vi kommer inte kräva tidsenliga kläder av alla, men vi har satt som önskemål att dom ska komma i medeltidsdräkt. Hellre än att dom kommer med presenter...

    Hur har ni löst sådant på era temabröllop?
    Hur ska ni dekorera?
    Placeringskort eller inte?
    Osv osv...

    Frågan är fri och svaret blir därefter Flört
    Det här är tråden för oss som inte "går efter standarden" oavsett vilket temat är.

  • Svar på tråden Bolla idéer för temabröllop
  • Äldre 22 Jan 11:28
    #2

    Du menar tråden om hur man kan dekorera för ett medeltidsbröllop...
    Tja nu var jag ute efter lite mer än så... 

    Det var därför jag startade en egen tråd EFTER att ha kommenterat i den tråd du menade Mace Flört

  • Äldre 22 Jan 12:22
    #4
    Oniq skrev 2011-01-22 11:59:17 följande:
    Vad vill du ha för slags idéer?

    Jag brukar ju ganska duktigt gå överstyr med mina planeringar ;)

    Firar själv medeltida midsommar varje år med 40-70 deltagare (alla utklädda).

    Vill du se lite inbjudningskort, dekort, matförslag, lekar och sådant vi haft till det?

    Gärna Glad
    Eller tja matförslag behövs inte nu, vi har anlitat AUG som ska catera till oss...
    Men lite lekar, dekor och annat smått och gott skulle vara finfint att få ta del av Glad

    har du några bra länktips för de som vill sy egna kläder eller för de som vill köpa/hyra så tas det också gärna emot...
    Om du vill kolla vad jag redan länkat till och vilka tips jag ger våra gäster så kan du gärna kolla min bröllopshemsida:
    medeltids.brollop.com

  • Äldre 24 Jan 07:08
    #6

    Perfekt att få kontakt med dig :)

    jag tror säkert att det finns en del gäster som skulle vilja hyra kläder :)

  • Äldre 6 Feb 12:49
    #7

    Puffar ifall det finns någon annan som har tips förutom Oniq Glad

  • Äldre 4 Mar 19:56
    #8

    Vart så tyst här.. men jag fyller på lite själv...

    Fick tips på hur man kan dekorera stolar och fönster bland annat av Oniq.
    Och nu håller vi på att spara tomma rödvinsflaskor för att ha som ljusstakar på borden.

    Vi ska sy långservetter och göra vapensköldar (för dekor bara)...
    Visade sig att väggarna i lokalen inte funkar att hänga upp något på. Så istället ska vi ha "sidengardiner" framför fönstren på en fönstervägg för att få det lite mörkare i lokalen också så att det ser bättre ut med ljusen på bordet.

    Svärfar kommer tillverka en skrivpulpet där vår läderinbundna gästbok samt fjäderpenna och bläckhorn kommer att vara.
    Den ska vara ihålig så att man kan stoppa i kuvert där om någon nu absolut vill ge en gåva. Vi vill inte ha något ligga framme, inte för att vi är rädda för att någon stjäl det. Men för att vi har sagt att vi inte vill ha något, (men att om någon vill ge ändå så är pengar till resan alltid välkomna). Och då räknar vi med att de flesta inte tar med något... så för att dom inte ska känna sig dumma när någon annan lägger sitt kuvert nånstans så ville vi ha ett ställe där dom liksom göms undan...

    Pratade i dag med cateringfirman också.
    Och jag är nästan extatisk...
    Dom kommer att ta med sitt mobila kök som är förklätt till timmerstuga... FörvånadSkrattande 
    Och så fick jag veta hur deras kannor ser ut och hur kuverten ser ut och innehåller... Åååååh jag vill duka NU... *S* Det här kommer att bli skitbra...
     

  • Äldre 4 Mar 20:35
    #11
    Oniq skrev 2011-03-04 20:04:54 följande:
    Vad roligt att höra!

    ..Du vet att du får låna lite krimskrams av mig om du vill? Nån fana, sköldar och sånt där?
    Jättegärna Skrattande
    Och du får väl hojta om du behöver hjälp med tårta eller nåt efter allt du hjälpt mig med...
    förlovadflicka skrev 2011-03-04 20:18:21 följande:
    Medeltiden var rätt lång och modet skiftade ju åtminstone lite, nåt att tänka på kanske? :) 
     Jo det vet vi... 1300-talet är "target" så att säga. (Ska vi vara exakta så har vi sagt 1311 eftersom vi gifter oss 2011)
    Men sen är det bara "inspirerat". Det behöver inte vara exakt. Även lite fantasy-saker funkar. Hellre det än vanliga kläder exempelvis... 
  • Äldre 5 Mar 06:53
    #16
    Oniq skrev 2011-03-04 21:08:49 följande:
    Är det något speciellt du saknar?
    Är det nåt speciellt jag redan har, menar du väl? *S*
    Jag har typ inget... Jo lite porslin, trätallrikar och en drös med kläder (som ju redan är tingade och uppbokade)...
    Vi tänkte tillverka det som saknas vartefter vi kommer på vad vi behöver.
    Så jag tippar på att du säkert har saker som jag inte ens vet att jag vill låna *S*
    Oniq skrev 2011-03-04 21:07:30 följande:
    Nänä, nu talar du om stora orchinvasionen som inträffade i Visby 1066.  :)
    Usch ja... den var otrevlig SkrikandesTungan ute
    förlovadflicka skrev 2011-03-04 21:05:13 följande:
    Vänta nu, hade de alvöron på medeltiden eller inte...? Skojar :p 
    Jaaa Förvånad
    Är inte det allmänt känt att Sagan Om Ringen är inspelad på medeltiden?
    Där har du ju beviset liksom *doooh* Flört
  • Äldre 5 Mar 10:01
    #18

    Mia4

    Det är säkert samma cateringfirma som vi har anlitat :)

    Vi gör våra placeringskort på ett mer modernt vis, det är papperskort (såna som man ju brukar kalla för ryttare, dom där vikta) i ett grovt barkbrunt/grått papper. På det är det limmat en namnlapp i pergamentfärgat papper med "brända kanter" och vårt sigill är stämplat i kanten på detta sen.
    Det där med skinnbitar var ju jättesmart. Om jag orkar så kanske jag gör såna också. Så får vi se vilka som ser snyggast ut med dukningen sen. Vi hade en baktanke med våra placeringskort. Och det var att vi skulle ha namn på båda sidor, så att om vi blandar folk som inte känner varandra så ska det ändå vara lätt att se vad dom heter Glad

    Vi har inte skickat rullar som inbjudning, posten skrek nästan rakt ut när vi kom med vanliga kuvert (tjocka pergamentsaktiga) med sigill... *S*
    Så jag skulle nog inte ha vågat testa med en rulle faktiskt...

    Vi hyr inget tält, skulle kosta 200000 bara för det, för vi måste ha ett relativt stort om vi ska få plats 100 personer i det. Och det finns inte många såna i sverige heller. Dessutom har vi inte plats för tält där vi ska vara. men annars är det en bra idé Skrattande

    Om vi får pengar över så kommer några av våra gäster att få prova på svärdsfäktning och lite sånt. Men det kostade nästan lika mycket per person som maten skulle kosta... Så vi får se om vi har råd Glad
    men det gör ju jättemycket för stämningen så det hoppas jag att vi får råd med. I alla fall så att några kan prova

    Vi har hyrt in Gycklare, vi kommer ha eldshow på kvällen, vi har en smed som står utanför och smider när vi är klara i kyrkan. Förhoppningsvis så får vi in ett riktigt bra medeltidsband också, som brukar jobba ihop med gycklarna... Men vi har ett i reserv, tre personer som är utbildade i medeltidsmusik (konservatorie). Dom är inte lika "roliga" som dom andra... men dom är duktiga.

    Att låta gästerna träna på medeltidsdans låter kul.
    Vi hade tänkt träna lite på någon sorts dans, vi och våra tärnor + marskalker. Men att låta gästerna få en lektion hade ju också varit roligt. Bra tips Skrattande

    Kul att höra hur andra har haft det.
    Tack... Det är bra inspiration Glad

  • Äldre 22 May 07:35
    #19

    *Puff*

    Börjar närma sig nu... Det mesta är spikat...
    Men ifall någon har någon annan idé så tar jag gärna emot tips, man kan ju alltid ändra sig liksom *S*
    Och jag kan kanske inspirera andra också

  • Äldre 22 May 13:32
    #21
    Oniq skrev 2011-05-22 13:26:51 följande:
    Du får nog huvudet proppfullt av idéer nästa helg :)
    hehe... ja det kan du tro...
    Kommer ju se på hela arrangemanget med andra ögon denna gång känner jag. Nu letar man ju detaljer liksom
Svar på tråden Bolla idéer för temabröllop