• Pixie

Skaffa katt eller inte?

Hej!
    Jag och min sambo funderar på att skaffa en katt.. Vi har varit inne på dessa tankegångar förut, men det har inte blivit ngt annat än just tankegångar. Jag kan dock inte låta bli att läsa kattannonser och i veckan hittade jag den katt som jag skulle vilja ha om vi skaffade en. Trodde aldrig att jag skulle vilja ha en sk "raskatt", men dessa är ju för ljuvliga! Kolla in www.minileopard.com
    Ingen av oss har haft djur innan, men båda våra föräldrar har katter. Vi har inga barn ännu. Jag studerar nu, men kommer förhoppningsvis börja jobba snart. Vi bor i lägenhet, så katten skulle i så fall bli en innekatt (vilket bengalkatter passar till...). Men vi har ju våra tvivel:
    * vi reser några gånger per år och oroar oss för att det blir jobbigt att hitta kattvakter..

* Om vi jobbar båda två blir den kanske ensam på dagarana, bör man köpa två?

* Hur blir katten om vi skaffar barn? Brukar katter bli svartsjuka?

* Är det jobbigt att hålla efter katten, är rädd för att att det ska lukta och håra osv.

* Är det svårt att lära en katt att inte hoppa upp på bord, förstöra möbler, äta växter etc?

Hjälp mig alla ni kattägare, jag förstår att många av mina frågor låter dumma, men jag vore jätteglad om ni kunde berätta lite om hur det är att ha katt och hur ni har löst poblem som eventuellt har uppstått, och om ni känner stt ni ger avkall på vissa saker för kattens skull? Tror ni att det är dumt av oss att skaffa en katt?

• Svar på tråden Skaffa katt eller inte?
  • Fjärilen

Har själv 2 katter hemma och har erfarat en del, kan ju ge de råd o tips jag har :)

Vi har två katter för att de skall kunna hålla varandra sällskap när vi inte är hemma. Det sägs att de blir lugnare då och kräver inte att ni ska gosa massor så fort ni kommer hem. De har ju varandra att kela o leka med!

En del katter brukar kunna bli svartsjuka på barn, men det är ju jättesvårt att säga. Det går nog inte att se förrän den dagen ni är där tyvärr. Isåfall kanske ni ska skaffa en äldre katt som är van med barn o likn för att vara säkra på att den ej blir svartsjuk.

Det är inte speciellt jobbigt att hålla efter en katt, de klarar sig jättebra själva. De kan klara sig en hel dag utan att nån är hemma. Ge den mat och vatten, så sköter katten resten :) Eftersom det är en innekatt så kommer ni ju att behöva en kattlåda som ni kanske "tömmer" en till två ggr om dagen!
    Olika katter hårar ju olika mycket. Den rasen som du kollat på tror jag inte hårar, värre är det ju med tex norsk skogskatt som fäller mycket hår.

Personligen tror jag det är ganska svårt att lära en katt att inte göra vissa saker, tex hoppa upp på bord. Men det finns sk fyspray som man kan använda sig av, sprutar på de ställen man inte vill att katten ska vara. Men lär i den från början vad den får o inte får så är det nog inga problem.

Jag vill verkligen rekommendera att skaffa katt, såå mysiga och gulliga som de är. O verkligen ett sällskapsdjur!!!

Kolla på www.katter.nu för mer information och katter som är till salu.

• Drottningen

Visst ska ni skaffa katt!Jätte söta dom på bilderna,jag har dock vanliga bondkatter!
    Mitt tips är att kastrera/stelirecera katten när den är liten.Dom går inte omkring och luktar eller skvätter omkring sej då.Kankse era föräldrar kunde ta hand om katten hemma hos sej när ni är bortresta.Lycka till!

• Ananas

Jag rekommenderar också katt! (trots att min just välte ner en blomkruka som gick sönder... ) Vi reser också en del även inom Sverige och då får katten följa med. Vi lärde henne redan som liten att åka bil och det går jättebra även om vi ibland åker 7-8 timmar!

Ett tips kan vara att gå på kattutställning där man kan titta på olika raser (även huskatter som ibland kallas bondkatt) och prata med folk som har de olika katterna. Olika raser har olika beteenden och en del passar bättre än andra som innekatter.

Vår katt är innekatt men hon är ute när vi är i sommarstuga. Hon är lite försiktigt av sig och kommer när vi ropar. när hon var mindre hade vi alltid sele och koppel ute men nu räcker det med halsband för hon är i närheten ändå. Kissa i barnens sandlåda gör hon inte för hon "vet inte hur man gör" när man kissar ute, hon vill bara gå på sin låda!

Lycka till!!!

• Gift Anna

Hej Pixie!

Jag och min man är lyckliga kattägare sedan mitten av maj till en liten huskatt-hona,hon är 4 månader nu och jättebusig,men mycket charmig!

Vi studerar/jobbar bägge två och då är hon ensam hemma om dagarna ( dock inte varje dag eftersom vi har hemstudiedagar),hon verkar inte lida av det,när vi kommer hem ser hon oftast nyvaken ut.och springer fram till dörren,en del sa till oss att de tyckte vi skulle skaffa tvpå en gång,men katten klarar sig själv .

Eftersom vi bor i lägenhet på andra våningen så är hon innekatt,men får vara på balkongen ,när vi är hemma.

Vi försöker redan nu vänja vår katt vid barn,vilket är enkelt eftersom en av mina närmaste vänner bor granne med oss med sina två småttingar,hon passar gärna vår katt om vi ska bort.
    Jag tycker inte nämvärt att vi har det särkilt smutsigare hemma sedan vi skaffade katt,hon är iofs renlig av sig,och vi dammsugar oftare än innan.

När det gäller att uppfostra en katt som i vårt fall,så är vår lilla tjej lite trotsig just nu,men folk vi pratat med säger att det går att lära katten att vissa omrpåden som exempelvis bord och liknande är förbjudna.
    Man ska inte ta en kattunge som är yngre än 10-12 veckor,vi fick dock våran när hon var knappt 5 v. därför att mamman hade övergett sina tre små kattungar,och vi tänkte"varför inte,testa?" det har gått jättebra,och hon är en numera högt älskad familjemedlem.

Innan vi skaffade katt hade vi lite kunskap ,eftersom vi inte hade katter hemma,så det är nästa ännu roligare för oss.

Kattpensionat finns,om man inte har någon granne,god vän eller släkting som kan passa katten,när man ska resa bort.

Jag hoppas att jag gett dig svar på dina frågor,lycka till med kattköpet!

//Anna

• f.d. Svart brud

Vi har 4 katter och vi började med en. Johanna, vår första katt var skitjobbig tills vi skaffade en till katt. Då spöade hon upp honom i en vecka, sedan fick hon något moderligt i blicken och började ta hand om honom.
    Mina erfarenheter säger att de är lättare att bara ha en hona om man har flera katter. Jag har varit med om fall där honorna i vuxen ålder vuxit ifrån varandra och att de inte tål varandra utan bråkar så fort de kommer åt (fast de har varit steriliserade).

Många katter (2 av våra) äter upp våra växter fast de får kattgräs. De älskar att ta hand om blombuketter och spilla ut vaser, i bland åker krukor ner i golvet om de jagar flugor i fönstren.

Katter hårar av sig periodvis - roller är bra att ha.

Byter man på kattlådan som man ska luktar de inte.

Visst kan du få katten att inte hoppa upp på bord och så. Speciellt när du är hemma... ;)

Katter är helt underbara djur. Alla är olika individer som har olika hyss för sig. Visst kan de innebära lite besvär och problem ibland, men det är det värt!

• Pixie

Ååh!
    Tack för alla snälla svar! Hmmm, man blir ju inte direkt avskräckt att skaffa katt, snarare tvärtom . Väntar nu bara på att sambon ska komma hem så att jag kan bearbeta honom lite till.. En sak till som jag glömde fråga är: ni som har balkong, är ni inte rädda att katten ska trilla ner? Min sambo trodde att vi aldrig mer skulle kunna ha balkongdörren öppen om vi skaffade katt...! Men jag har ju sett grannens katt mitt emot, den sitter ofta snällt på balkongen ensam och balanserar aldrig på räcket. Vår balkong har liksom bara ett brett galler som räcke, tänk om katten trillar ut? Vågar man släppa ut katten på balkongen, i så fall när? De kan ju vara rätt vilda som ungar?

Det verkar ju jättemysigt med katt! Vill ha en minileopard nu!

• Ananas

Vi bor bara en halv trappa upp så det är dryga 3 meter ner till marken från vårt fönster och vår kisse har trillat ner ett par gånger då hon smitit ut genom fönstret och börjat balansera på fönsterbläcket.
    Vi har ingen balkong men hon sitter gärna i fönstret ändå. För att förhindra detta har vi gjort ett myggfönster med metallnät som sitter i vädringsfönstret så hon inte trillar ut.
    En gång har hon lyckats riva ut myggfönstret men då var hon och klättrade i det på jakt efter flugor.
    En balkong kan man näta in med hönsnät, det har jag sett många som har, men det kanske inte är så kul att sitta inne i en bur för människorna i lägenheten. Ni kanske kan göra något nätstaket som går en bit upp?

• Julia B

Det är klart att ni ska skaffa katt om ni vill!

Min katt började som innekatt och det gick bra. Nu bor vi i hus och han blev bestämt utekatt första dagen, så vi låter honom springa ute.

Vad gäller möbler så klöste min katt på min gamla soffa (tyg). Den nya i skinn har han inte visat det minsta intresse för, den är hal och läskig (annars brukar de älska skinn tyvärr, bara de kommer på hur trevligt det är). När han var ung kissade han i en stor blomkruka, men såna där gröna kristaller som katter och hundar inte gillar lukten av gjorde susen. Vävtapeter har vi fortfarande problem med. Katten är uppe på borden när vi inte är hemma, men nästan aldrig när vi ser på.

Man får vara väldigt bestämd mot dem från början. De har inte så dåligt minne som de vill få det att verka ;) Min katt har också lugnat ner sig med åldern. Dessutom är han kastrerad.

Oftast bor katten hos släkt när vi är borta mer än en natt, men senast fick det bli kattpensionat och det går ju också bra (95 kr/dygnet betalar vi i Sthlm).

• Isolde

Klart ni ska skaffa katt!

Faktiskt tror jag att lösningen på problemet med ev. nedtrillning från balkong inte är innätning utan snarare att hänga/sätta en blomlåda, litet bord eller så på/vid räcket så att katten kan sitta där och titta sig omkring! De hoppar inte upp på räcken för att de tycker det är kul att balansera, utan för att de vill kunna se sig omkring.

När det gäller resor tror jag att det är lättare att skaffa kattvakt än hundvakt. Så snart katten är lite större och trygg hemma hos er klarar den att vara ensam ganska länge -- åker ni bort över en helg, t.ex. kan ni bara be någon komma förbi och "vattna" den en gång om dagen och klappa den lite. En del katter har inget emot att vara ensamma längre perioder också, men det beror på katten.

Katter sover ganska mycket. Det beror nog på katten om den tycker det är trist att vara ensam. De flesta klarar det utmärkt.

Har inte själv någon erfarenhet av katter och barn, men jag tror att risken för avundsjuka är mindre hos katter än hos hundar. De går ju ganske mycket sin egen väg ändå. Men det beror förstås på hur mycket ni skämmer bort den innan! Ska inte vara något problem med en normalt funtad katt!

Katter är rätt svåra att dressera men de är absolut smarta nog att förstå vad som är acceptabelt uppförande. Så länge man är konsekvent och verkligen ryter till/sprutar vatten/ger en lätt (obs! LÄTT) smäll när de uppför sig dåligt är det inga problem med uppfostringen.

Men jag har sett skräckexempel... En kompis till mig och hennes sambo har en katt som de daltar så hemskt med att hon är rena rama terroristen -- låter dem inte sova om nätterna, kissar i soffan (!) när hon är missnöjd och beter sig som ett hår av hin i allmänhet. Det intressanta är att en gång när jag var där försökte hon hoppa upp på köksbordet, men jag sopade ner henne med ett "fyyyy!". Och så länge jag satt vid bordet försökte hon inte igen... När jag kom tillbaka från ett toabesök satt hon mitt på, med min kompis bredvid, flöjtande: "Men gå ner, lilla gumman, gå ner!" Så fort katten fick syn på mig hoppade hon ner... Vem var starkast i den relationen? Inte matte i alla fall!

• Tinnie

Bengaler är underbara katter! Skulle själv vilja ha ett par, dock inte så länge dottern är liten.
    Ta gärna en titt på den här sidan: www.bengalkatten.nu/

• Pyret - 2004

Hej!
    Som ägare till min andra Russian Blue-katt ska jag försöka svara på dina frågor, men först måste jag bara säga att jag klart rekommenderar katt som husdjur - OM man har rätt intentioner att ta hand om dem samt har allergikollat sig och ev sambo först.. Himla trist att behöva göra sig av med en katt efter ett tag för att man blev/var allergisk...

1. Tror också att det generellt är _mycket_ lättare att ordna kattvakt än hundvakt. Katten sköter sig själv och under kortare perioder går det utmärkt att låta en granne komma och byta mat/vatten/tömma låda varannan/tredje dag.
    En helg klarar de sig själva (såklart inte optimalt, men OK).
    När vi är borta längre (2-3v) lämnar vi bort henne till en släkting. Hon tycker att det är helt OK.

2. Olika bud om detta med en/två katter. Har ingen uppfattning, antagligen olika för olika katter. Våra har iallafall inte visat några tecken på att de är uttråkade etc. Men vad vet jag - egentligen? :)

3. Vår gamla katt blev _extremt_ svartsjuk när min lillebror föddes och totalignorerade min mamma under ca ett år. Tror också att det är jätteolika för olika katter och "mammor" samt deras "relation" innan graviditeten.

4. Beror såklart på vilken ras du väljer. Vår hårar inte märkbart. Mycket lite faktiskt. Det är bara att dammsuga - och det gör man ju ändå..

5. Det är inte svårt att lära en katt att inte vara på bord/äta växter/klösa på väggar etc. Såklart olika här också - men det GÅR. Det tar tid, men det GÅR. Och man måste göra det från början, direkt när den kommer till er, inte låta den vara ibörjan för att "den är ju så söt" eller "vi ska ändå byta soffan" etc...

Det var mina svar iallafall - och som sagt.... katter är underbara djur och om ni bara har tid/ork/lust att spendera på er katt så rekommenderar jag klart katt som husdjur! Berätta hur ni gör!!

/P

• Pixie

Hej igen!

Tack Tinnie för den underbara bengalkatt-sidan! Den är nu sparad i "favoriter"
    Ju mer jag läser era inlägg ju mer övertygad att skaffa katt blir jag. Men det tål att tänkas på, vi vill inte göra ngt förhastat, det är ju inte rätt mot katten heller... Sambon tycker att vi ska vänta lite, kanske till efter vi har gift oss... (maj-juni 2004) Men jag vet också att han egentligen är helt såld på en kattunge... Vi vet att ingen av oss är allergiska, så det är inget problem. Dessvärre är många av våra vänner allergiska, och det är ju inte så kul... Det är inte lätt detta, det tål att tänkas på, men samtidigt ska man kanske inte göra för stor sak av det, jag menar det borde inte vara så himla stort problem att skaffa katt. Förra året hade vi hand om en kompis katt i tre veckor och det gick jättebra, trots att den katten var ruskigt gammal (dålig på att skvätta sand i lådan och sådant efter sig) och lite knepig rent allmänt, så var det bara kul att ha den hos oss. Det tyckte även min sambo. Ja, ja,... Vi får se hur det blir.. Men det känns egentligen mer som frågan gäller _när_ vi ska skaffa katt än _om_ vi ska skaffa en katt

• f.d. Svart brud

Vår katt Alex (den lilla oturskorpen) skulle hoppa upp på räcket en gång och flög över (från 3:e vån). Som tur var, stod min man intill och fick tag i svansen(!) som han drog upp honom i. Alex fick panik och höll fast sig med framtassarna i balkonkanten så min man fick rycka till för att få loss honom... Alex tappade lite klor men klarade sig annars oskadd.
    Nu vågar han sig inte ut på balkongen och katterna får hålla sig innanför dörren. Det går bra.

Annars finns det katter som klarar balkonger bra. Det går att näta in balonger med t ex hönsnät, annars kan man göra en enklare variant och göra en träram med nät som man kan sätta fast i dörröppningen.

• Mrs. Simon

Jag har tva persian katter. Den forsta ar lugnet sjalv och han satt jamnt ute pa balkongen och tittade. Nar vi skaffade den lilla trodde vi det skulle ga lika latt men halva lagenheten var forsord pa en dag !!! Nu har hon lugnat ner sig men balkongen kan vi ej langre ha oppet. SDista gangen on var ute fick jag syn pa henne nar hon var pa vag over till grannens balkong promenerande pa en 5 cm list (4 vaningen!!). Nu flyttar vi till Como sa dar kan hon springa ute lite mer fritt. Angrar ej att vi skaffade katt (fastan lampan var valdigt fin

• kitkat

Hej!

Jag och min sambo har två ragdolls. Jag kan starkt rekommendera att skaffa två katter. Det innebar inte särskilt mycket extra jobb för oss när vi skaffade en till och när man ser hur roligt de har tillsammans känns det helt rätt. När man är borta hela dagarna är det såklart också skönt att veta att de har varandra. Jag tror inte ni kommer att ångra er om ni köper två.

Besök gärna Svenska katters sida, www.katter.nu Där finns ett forum där man kan prata med andra kattfreaks. ;)

• Tillie

Åh, katter är underbara!

Jag och min sambo funderar oxå på att skaffa katt (jag har haft katt tidigare). Men just nu är vi på g att flytta så det blir väl efter vi hittat något nytt. Vi funderar på rasen Devon Rex, den rasen är så söt de ser ut som utomjordingar ungefär. De flesta allergiker klar av dem och de hårar knappt alls (rasen har nästan inget överhår ). Här kommer en länk www.rexringen.nu

Till dina frågor:
    1. Det vet du bäst själv (kattvänner eller inte)
    2. Det är olika från katt till katt, vissa katter vill vara själva och sova hela dagarna. Andra blir tokiga av ensamheten
    3. Oxå olika frånkatt till katt
    4. Olika från ras till ras hur mkt jobb det är med pälsvård osv, luktar illa gör katter inte generellt, möjligtvis om de är sjuka eller att du inte byter i lådan tillräckligt ofta så det stinker därifrån.
    5. Jag tror man kan lära katter att inte klösa på möbler osv men vissa katter kan nog visa sej vara hopplösa. Men jag har faktiskt sett en katt på TV som lärt sej apport-kommandot. Lite coolt!!!

Ha det bra

• Popflickan

Katter är underbara varelser!! Vi har tre katter, den yngsta bara fyra månader gammal och helt underbar!

Som andra här har sagt, så är katter väldigt olika individer, så att ge generella "regler" är svårt!

Så för att svara på dina frågor utifrån min synvinkel. (Har levt med katter i 20 år)

* Kattvakt är sällan något problem, så länge de får mat och vatten och toan rensad och lite kel!

* Mina föräldrars katt var ensamkatt och mådde bra. MEN jag förespråkar ändå att man bör ha två om de ska vara ensamma på dagarna. De har så stort utbyte och glädje av varandra, och att ha två ger inte mer arbete än att ha en.

* Har ingen erfarenhet av katter och bäbisar. Har dock funderat på det, då vi planerar försöka bilda familj nästa år....

* Katter hårar = dammråttor! Katter i sig luktar INTE (till skillnad från hundar), men kattlådan kan ju lukta om den inte rensas ordentligt. I övrigt är de inte svåra att hålla efter.

* Katter går att uppfostra till viss del. Här spelar personligheten en väldigt stor roll! Vissa katter är envisa, andra lär sig var de får/inte får vara.

Apropå det här med balkong: Vi har det, och har köpt kattnät från en firma som gör nät avsett just för katter! Det är mjukt (till skillnad från hönsnät!) diskret och starkt! (vill nån ha numret till firman?)

Vi har en kattpelare på balkongen där de ligger och spanar!

Det finns bilder på nätet på www.djurframjandet.com Klicka på "Glada nyheter". Vår misse är Pyret! Där finns bilder när han ä på balkongen.

Vilket för mig in på min sista synpunkt.
    Raskatter är fina absolut. MEN det finns en otrolig mängd hemlösa, vanvårdade, utslängda, ensamma katter i vårt land som behöver hjälp så att ta hand om en av dem är att göra en väldigt bra insats!!!

Två av våra katter kommer från Djurfrämjandet i Stockholm. En organisation som är helt fantastisk. Så gå gärna in på länken ovan överväg iallafall tanken innan ni köper en raskatt!

Låååång inlägg, hoppas ni orkade läsa allt!

//Kattälskaren Lena

• Popflickan

Haha vill bara förtydliga en sak! Jag menade alltså att det finns bilder på kattnätet "på nätet" alltså på Djurfrämjandets hemsida. Om någon undrar hur nätet såg ut alltså, så kan man gå in på länken!

Svar på tråden Skaffa katt eller inte?