Skaffa katt eller inte?
Hej!
Jag och min sambo funderar på att skaffa en katt.. Vi har varit inne på dessa tankegångar förut, men det har inte blivit ngt annat än just tankegångar. Jag kan dock inte låta bli att läsa kattannonser och i veckan hittade jag den katt som jag skulle vilja ha om vi skaffade en. Trodde aldrig att jag skulle vilja ha en sk "raskatt", men dessa är ju för ljuvliga! Kolla in www.minileopard.com
Ingen av oss har haft djur innan, men båda våra föräldrar har katter. Vi har inga barn ännu. Jag studerar nu, men kommer förhoppningsvis börja jobba snart. Vi bor i lägenhet, så katten skulle i så fall bli en innekatt (vilket bengalkatter passar till...). Men vi har ju våra tvivel:
* vi reser några gånger per år och oroar oss för att det blir jobbigt att hitta kattvakter..
* Om vi jobbar båda två blir den kanske ensam på dagarana, bör man köpa två?
* Hur blir katten om vi skaffar barn? Brukar katter bli svartsjuka?
* Är det jobbigt att hålla efter katten, är rädd för att att det ska lukta och håra osv.
* Är det svårt att lära en katt att inte hoppa upp på bord, förstöra möbler, äta växter etc?
Hjälp mig alla ni kattägare, jag förstår att många av mina frågor låter dumma, men jag vore jätteglad om ni kunde berätta lite om hur det är att ha katt och hur ni har löst poblem som eventuellt har uppstått, och om ni känner stt ni ger avkall på vissa saker för kattens skull? Tror ni att det är dumt av oss att skaffa en katt?