• turbovampyria

Svart brudtärneklänning

Min syster som också är min brudtärna ska ha svart tärneklänning. Det är faktiskt min klänning som jag använt en gång. Vi har ungefär samma storlek. Hon älskar den, är jättefin i den och den passar henne perfekt. Problemet är är att vi har fått massa skit av folk för att hon ska bära svart. De tycker inte det passar sig till bröllop. Vad anser ni? Kan man låta sin brudtärna ha svart klänning?

• Svar på tråden Svart brudtärneklänning
  • Sebastiána
    Lindahl skrev 2010-10-30 16:44:17 följande:
    Varför skulle man inte kunna det???Vårt färgtema kommer att gå i svart, silver och vitt.... jag har själv svarta detaljer på min bröllopsklänning..En kompis hörde av sig till mig och undrade hur jag ställde mig till att hon hade en svart klänning på bröllopet, hon hittade bara sånt hon gillade i svart eller rött...För min del spelar det ingen roll, vill att dom som kommer på bröllopet ska ha kläder dom trivs i och med tanke på att vi gifter oss nyårsafton så är det ju delvis en nyårsfest och de flesta klänningar går ju i svart....man kan ju alltid piffa till dom med en snygg bolero, halsband och andra accesoarer...
    Om man väljer mellan svart och rött tycker jag personligen att man hellre ska välja den glada röda färgen.
  • Sebastiána

...men som sagt, om brudparet vill att tärnorna ska ha svarta klänningar är det ju naturligtvis OK. Däremot ska man inte bli förvånad om några reagerar eftersom det just är en traditionell sorgefärg (särskilt de äldre såklart, men även andra).

• Sebastiána
    Vi2alltid skrev 2010-11-02 20:14:37 följande:
    Man får nog räkna med att folk reagerar. Jag gillar själv inte svart på bröllop, och det är inte för att det symboliserar sorg i sig, utan den ger mig en känsla som är lite dyster helt enkelt. (beror säkert på att svart har varit förknippat med sorge, men det är inte så att jag tänker "oj nu är det sorg, utan det är själva känslan som infinner sig.)Har varit på flera bröllop i sommar, på ett hade tärnorna helt svart vilket jag helt enkelt tyckte kändes "tungt". Men på ett annat hade tärnorna lättat upp det svarta med en färg vilket gjorde det hela mycket lättare.Så: Självklart bestämmer ni själva, men ert val kommer ju förstås påverka på ett eller annat sätt. Bryr ni er inte så mycket om hur gästerna reagerar så är det ju enkelt, men är ni oroliga för hur gästerna reagerar så bör ni inte välja svart, åtminstone inte helsvart.
    Håller med dig där!
  • Snigel Bee

Om ni är ok med det så tkr jag att ni ska strunta i folk! Min mamma hade svart och det var helt ok för mig! Skulle störa mig betydligt mer dock om nån hade vitt eller nåt riktigt avklätt!

• Vinter10

Min tärna skall också ha svart!  Tycker att det passar eftersom vi gifter oss på vintern. Hade jag haft ett sommarbröllop hade jag kanske valt en annan färg. Men tycker definitivt inte att det symboliserar sorg bara för att man har en svart klänning. Det måste ju vara den allra vanligaste festfärgen? Sörjer man på nyår? Eller på 30-årsfesten? Svart är stilrent och snyggt tycker jag!

• 1up

Svart har ju inte blivit en "sorgens färg" förrän på senare tid. Förr var alla högtidskläder svarta - även brudens klänning.

Gör som ni vill, det är er dag.

(Personligen skulle jag hellre bära en svart brudklänning än en vit, i vilken jag skulle känna mig som en hycklare - för det är väl knappast någon som tror på jungfrufödslar längre? )

• Lev idag

Jag SKA ha en svart brudklänning med silver brodyr när jag gifter mej!!
    Så nej jag struntar blankt i hur folk reagerar.

Det är eran dag och ni bestämt som hur ni vill ha det!  :)

• ClaraH

Jag skulle själv aldrig välja svar på bröllop som gäst, så jag skulle nog reagera om jag ine var förberedd, men när jag tänker efter så skulle jag inte bry mig som brud vad gästerna har på mig. Men samtidigt får man förstå att folk reagerar, det är ju en väldigt etablerad etikett att inte ha vitt eller svart som gäst. 

• Planer

Mina tärnor ska oxå ha svarta klänningar!! tycker det är snyggt, stilrent och man kommer att se att det är dom hela kvällen!! Vårat bröllop kommer att bli på sommaren men det struntar vi i för dom kommer att bli såå snygga och korten kommer bli jätte fina!!!

Deet är ju erat bröllop!!!

• Chiara
    turbovampyria skrev 2010-10-30 09:33:57 följande:
    Min syster som också är min brudtärna ska ha svart tärneklänning. Det är faktiskt min klänning som jag använt en gång. Vi har ungefär samma storlek. Hon älskar den, är jättefin i den och den passar henne perfekt. Problemet är är att vi har fått massa skit av folk för att hon ska bära svart. De tycker inte det passar sig till bröllop. Vad anser ni? Kan man låta sin brudtärna ha svart klänning?
    Jag vill själv ha en svart alt lila kläning med vita detaljer och mina tärnor ska ha lila alt svart kläning med den andra färgen som decore så jag tycker det är helt okej det är eran dag och som de andra säger svart är en accepterad färg och inte allt för ovanlig sen är de som nån annan sa smaken är som baken så länge ni gillar det så är det ju rätt
  • Rickina

Min tärna har en helsvart klänning och jag har en vit med svarta detaljer. Inte någon som sagt ett ljud... ännu :D

• Brud2011

Mina 3 tärnor har också svarta klänningar, trots att det är ett sommarbröllop. Tycket det är sååååå snyggt och hela brudföljet är svart7vita ,ed små ros detaljer....Kommer bli supersnyggt!!!!!

Man gör som man själv vill helt enkelt!

• Moi mokulat

Min tärna hade också svart. Jätte fin var hon. Det är ditt bröllop du som bestämmer.

• plin

Klart att hon kan ha svart! svart är snyggt tycker jag. på vårt bröllop får man ha på sig vad man vill. Vi är medvetna om att det kommer att finnas gäster som är mer uppklädda än vad vi är. Jag vet också att en av mina kompisar kommer att ha en jättefin vit klänning på sig. Jag själv kommer att ha en grön klänning och min blivande kommer att ha gråa byxor och grå väst. Vi kommer nog ändå känna oss finast!

• CJIGBG

När min sambos bror gifte sig för två år sedan hade tärnan svart klänning på sig.
    När jag först fick reda på det tyckte jag att det var lite "märkligt" väl, men jag fick faktiskt ändra mig när jag väl såg brudföljet. Det var riktigt tjusigt :) Så jo, nog tycker jag att det funkar med svart på tärnan ur ett rent "tjusighets-perspektiv" :)

Men som det verkar vara, och som många trådar kommer fram till här på BT, om brudparet väljer att göra något som är "ovanligt", "mot etiketten" eller liknande så finns alltid risken att det kommer åsikter (vilket ni ju verkat fått), sedan får man väl helt enkelt välja om åsikterna spelar roll för er eller inte. 

• Polventon

StyleMePretty.com såg jag nyligen den här bilden och tycker faktiskt att det ger en ganska häftig effekt med svarta tärnklänningar - speciellt om man binder ihop det med en stark färg som cerise.

• Ciccci

Mina tärnor kommer oxå ha svart klänningar. MITT val och jag älskar det!

Sen vad alla andra tycker, det bryr jag mig inte om.. ^_^

Svar på tråden Svart brudtärneklänning