• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • gosnosen

Tack för alla gratulationer och alla snälla kommentarer om hennes namn! Det var vårt gemensamma favoritnamn från början . Och tack och lov slapp jag sfinkterruptur, även om de för en kort stund misstänkte det. Men det var bara en ytlig spricka som nu äntligen börjar kännas som att den kanske blir ihopläkt ordentligt. Vet faktiskt inte hur många stygn det blev, i journalen står det "flertal".

Har mailat en bild på Linnéa så länge till Telis. Har ingen på mig själv i jobbdatorn, men ska gräva fram någon bild i makens dator .

Lappis - vi var på Oaxen för några år sedan och det var helt klart värt pengarna! Det är mycket pengar, men verkligen en totalupplevelse. Vi hade jättetur med vädret (vill minnas att vi var där i början av juni) så på morgonen efter fick vi en picknickkorg med frukost och kunde sätta oss på bryggan med fötterna i vattnet och äta frukost. Supermysigt!

• MSW

Kikar in lite vinkar och skickar kramar till alla!

förresten vill jag också gratulera oupsie till tentan, fast att det är en evighet sedan! Super bra jobbat!!

här är nog förkylningen i princip borta, kändes som att jag började få tillbaka lite energi, fast nu känns den lite försvunnen igen.. Jaja..

bs: det verkar som du är vid ganska gott mod nu igen.. Trots allt som hänt och biverkningar av tabletterna!

tänkte strax börja skriva lite matlista inför veckan, har ni några goda (och enkla) sopprecept?

• Lapinette

gosnosen - ja, nu gav du mig ändå mera ångest (apropå 5-årig bröllopsdag).

Måste slänga ur en snabb fråga - någon som använt sig av paypal och i sådana fall vilka uppgifter behöver jag av mottagaren. Gäller en vintur som vi vill åka med på i Toscana .

• viktualia

Lappis - jag har bara gjort det via företag och tradera... och då kommer det automatiskt frågor har jag för mig....

Annars - poserar Trollet i Hektors jacka på ett nytaget foto... för er som hänger på fejjan..

• viktualia

Lappis igen:

Ange mottagarens e-postadress som är deras unika ID (som ett bankkontonummer) i PayPal-systemet. Ange önskat belopp och välj valuta. Välj betalningstyp, antingen ”Onlineköp” eller ”Personlig betalning”. Klicka på ”Fortsätt”, du uppmanas att logga in på ditt konto och bekräfta överföringen. Vi meddelar mottagaren via e-post att de har mottagit pengar.
    www.paypal.com/se/cgi-bin/webscr&SESSION=C8ExQsk3WqI-cRcs-AXwYHI2-_O_QZ1qce3_EeQjrlQ_kIlVNyD1eVJ7Rwu&dispatch=5885d80a13c0db1f8e263663d3faee8d5fa8ff279e37c3d9d4e38bdbee0ede69#q1
  • nennesjuttioåtta

MSW
    Fänkålssoppa med rökt lax 
    Blomkålssoppa med baconströssel
    Potatis- och purjolökssoppa

samma procedur med alla. Koka valfri grönsak mjuka i 1 liter vatten med buljongtärning. Mixa slät med creme fraiche. Toppa med något extra gott.  

• nennesjuttioåtta

jahapp, det var det jag hann med. Återkommer!

• passionsblomman

Jag passar på att säga TREVLIG HELG till alla, för imorgon ska jag faktiskt åka till Stockholm. Min "bästis", som känt mig sedan vi var 6 år, har bjudit mig på en föreställning och så ska jag sova över hos henne och hon har både make-fritt och barnvakt så vi kan praaaaaata så mycket vi VILL. Jag skiter i att jag har både mens och hosta, jag tänker bli kvitt åtminstone hostan tills det är föreställningsdags på lördag och så ska jag NJUTA av att någon gillar mig mycket nog för att fira mig så fint!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM

Ha det så kul i Stockholm, PB!

Nenne: vad bra att du helt ovetandes påminde mig om att jag måste göra något av blomkålshuvudena vi har i kylskåpet. Soppa får det bli!

Efter att ha vabbat mer elle mindre oavbrutet i 4 veckor så toppar vi nu med lite kräksjuka! LIvia  är först ut. Ska bli intressant att se hur fort det sprider sig och till vilka ... Usch.

Pepparkorn svalda. Nu dags för en stor whisky i förebyggande syfte! 

• passionsblomman

Men AM, vilken evighetssjuksnurr! Kräks 

MSW, jag gjorde köttsoppa lite efter eget förstånd häromdagen. Det var lätt-och alla tyckte det var gott också.
    Svampsoppa och broccoli- sparris eller fisksoppa är andra favoriter här.

Eller den här kräftsoppan:

2 stora rivna morötter
    En knippe dill
    2 fiskbuljongtärningar
    400 gram kräftost
    1 burk kräftstjärtar i lake
    ca 400 gram Cremefraiche
    svartpeppar
    1 msk vetemjöl
    en klick smör
    1 Liter vatten

Lägg i smöret i en stor kastrull/wokpanna. Fräs morötterna så dom mjuknar. Strö mjölet över.
    Smula i buljongtärningarna i 1 liter vatten och häll sen i det i kastrullen och blanda runt.
    Lägg i all kräftost och cremefraiche, svartpeppar och hackad dill. Rör om. Låt puttra en stund.
    Går ganska snabbt. men låt småputtra i ca 15 minuter bara.
    När du ska ta bort den från plattan så lägger du i kräftstjärtarna som du också hällt bort laken från.

KLART!!

Gott med vitlöksbröd till.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!