• sandis­1977
    Äldre 19 Oct 18:44
    17625 visningar
    21 svar
    21
    17625

    Helstekt Gris?

    Vi tänkte bjuda på helstekt gris på vår bröllopsfest. Vi vet att vi inte vill ha någon stel tillställning, men vill inte heller att det ska bli "slaskigt" blir det det om någon grillar grisen utomhus och kommer in och ställer fram? Någon som har erfarenhet eller kommentar kring detta.
    Och vad dricker man till?

    Vi kommer även ha förrätt och efterrätt.

    Tack på förhand.

    Sandra

  • Svar på tråden Helstekt Gris?
  • sandis­1977
    Äldre 19 Oct 18:57
    #2

    Man har personal som både grillar (hela dan) och skär upp och lägger ut till gästerna, men det blir som buffé.

    /S

  • sandis­1977
    Äldre 20 Oct 08:59
    #5

    Jo, men givetvis kommer det finnas professionell personal till detta. Ingen av gästerna eller vi ska alltså stå och grilla, skära och få grislukt på sig!


    Vi har en kontakt som man vet funkar och de vet vad de gör.


    Men - frågan är om det är "tillräckligt fint" för att serveras på ett bröllop, eller förväntar gästerna sig mer?


     


    /Sandra  

  • sandis­1977
    Äldre 21 Oct 08:59
    #11

    Tack så hemskt mycket för era svar.
    Våra gäster är alla köttätare, och dessutom kommer ingen se grisen ens för de kommer stå på baksidan av gården. De som vill titta får alltså gå runt huset.

    Sen tar de in delarna i köket skär det där och serverar. Jag är nu helt hundra på att det blir helstektgris och jag hoppas verkligen ingen kommer SPY, men det är ju såklart upp till var och en att äta.

    Omöjligt att tillgodose allas behov och önskemål, min mamma äter inte kyckling och min blivande äter inte fisk. Så kött är givet och kött som kött kan jag känna.

    mvh
    Sandra

  • sandis­1977
    Äldre 21 Oct 20:54
    #15

     


    Jämntjock skrev 2010-10-21 20:51:15 följande:
    Jag håller på att förhandla fram ett passande upplägg med en grillare, har inte spikat något hittills. Min pappa ska dessutom skjuta grisarna åt oss så det är ju en prisfaktor att ta hänsyn till. Blir ju betydligt dyrare om grillaren ska ha betalt för vildsvinet/griset också. Tyvärr är det inte många grillare som vill grilla om man har gris själv, skulle tro att det är det de tjänar pengar på

    Det lät trevligt med vildsvin med.
    :O)
    Skriv gärna igen när du vet pris.

  • sandis­1977
    Äldre 21 Oct 20:57
    #17

     


    Jämntjock skrev 2010-10-21 20:51:15 följande:
    Jag håller på att förhandla fram ett passande upplägg med en grillare, har inte spikat något hittills. Min pappa ska dessutom skjuta grisarna åt oss så det är ju en prisfaktor att ta hänsyn till. Blir ju betydligt dyrare om grillaren ska ha betalt för vildsvinet/griset också. Tyvärr är det inte många grillare som vill grilla om man har gris själv, skulle tro att det är det de tjänar pengar på

    Kommer ni förresten ha festen ute i tält eller i lokal?

Svar på tråden Helstekt Gris?