• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • La novia

Oj, här händer det grejer Skrattande Härliga inlägg att läsa igenom!

Jag har några frågor ang mått som ni kanske kan hjälpa mig med?

Ska man planera för att klänningen kommer behöva en underkjol eller kan man "räkna med" att klänningen kommer vara så fyllig som på bilden?

Och om man ska mäta "hollow to hem" alltså från typ halsgropen till där klänningen ska sluta, ska man mäta rakt ner i golvet och sluta nån centimeter upp eller ska man mäta snett ut från kroppen till en bit framför fötterna? Förstår ni vad jag menar, har lite svårt att förklara Obestämd

• 1700tal
    Ocean Bride skrev 2011-02-06 22:13:38 följande:
    Göteborg var ur-dåligt! Man gjorde mässan på ganska kort tid.. inte så mkt att titta på.. Förra året tyckte vi också var ganska liten, denna gick inte ens att jämföra... Grand är ju sååå stor i jämförelse.. men men, ändå kul o kolla..

Förhoppningsvis förstår de att de inte ska fråga innan de blir involverade..?! Obestämd

Jo, tror det var Zetterberg, men klänningarna de visade på mässan var SÅÅÅÅÅÅÅÅ mkt finare än de på hemsidan, så jag blev lite osäker, tänkte ta mig ett besök hos dom i vår =)
    På Grand hade Zetterberg 5 klänningar i montern och de var underbara. Vilket tyg!! Håller med om att de var finare i verkligheten men samtidigt hade de ganska osmickrande skärning allihop. Men det var väl halva grejen. 20-talsmodeller är ju inte heller nåt att ha om man inte vill känna sig som ett hus. De är ju så långt ifrån kvinnokroppens formen det kan bli...
    La novia skrev 2011-02-06 22:54:49 följande:
    Ska man planera för att klänningen kommer behöva en underkjol eller kan man "räkna med" att klänningen kommer vara så fyllig som på bilden?

Och om man ska mäta "hollow to hem" alltså från typ halsgropen till där klänningen ska sluta, ska man mäta rakt ner i golvet och sluta nån centimeter upp eller ska man mäta snett ut från kroppen till en bit framför fötterna? Förstår ni vad jag menar, har lite svårt att förklara Obestämd
    Nejdå, fattar precis vad du menar. Enligt mina erfarenheter (fast har ju bara handlat av milly, däremot läst på andra sidor):

De flesta klänningar behöver en separat underkjol med tyll, ringar osv (om modellen har vid kjol). Har sett några inlägg vars klänningar har inbyggd underkjol men majoriteten har det inte. Men fråga dem för att vara säker.

NEJ, du ska inte mäta hollow to hem snett ut från kroppen, då blir kjolen alldeles för lång! Rakt ner ska det vara! Om den tillverkare du köper från inte specifikt utrycker nåt annat förstås...
  • Sassabrassa

Nu har jag hittat en bild på spetsen jag vill ha på min klänning. :)
    Idag tar vi måtten och sen går beställningen iväg.
    Funderar på färg. Tänkte nog ta Ivory på klänningen. Klänningen på bilden är jättevit. Ivory är lite mindre kritvit va???

Sen vill jag att klänningen ska vara lite glansig inte mycket. Min klänning på bilden ser lite matt ut.
    När jag fick svar från en tjej jag mailat med som syr upp klänningar, som förövrigt skulle ha 12.500 för att sy min klänning så skrev hon att min klänning på bilden är gjord i  polyester 395 från Taiwan (bästa typen av polyestertyg, mycket vackert).
    Funderar på hur jag ska beskriva för Anders så allt bklir perfekt. :)

• 1700tal
    Sassabrassa skrev 2011-02-07 08:59:19 följande:

Nu har jag hittat en bild på spetsen jag vill ha på min klänning. :)
    Idag tar vi måtten och sen går beställningen iväg.
    Funderar på färg. Tänkte nog ta Ivory på klänningen. Klänningen på bilden är jättevit. Ivory är lite mindre kritvit va???

Sen vill jag att klänningen ska vara lite glansig inte mycket. Min klänning på bilden ser lite matt ut.
    När jag fick svar från en tjej jag mailat med som syr upp klänningar, som förövrigt skulle ha 12.500 för att sy min klänning så skrev hon att min klänning på bilden är gjord i  polyester 395 från Taiwan (bästa typen av polyestertyg, mycket vackert).
    Funderar på hur jag ska beskriva för Anders så allt bklir perfekt. :)

Vad spännande! Hoppas det blir bra. Ivory är ju lite mer åt det brutna/gräddvita hållet.

Vet inte vad weddingdresses har för tjocklek på satinet. Milly och Landy har tjockleken 395 av polyester som standard men många andra verkar använda tunnare. Fråga honom vilket tyg de använder. Det blir säkert jättebra.. Klänningen är ju inte vansinnigt komplicerad så han förstår säkert. Har du ingen helbild på överdelens spets att skicka till honom? Så det blir som du tänkt över hela överdelen liksom?
  • Malin24

Sådär, nu har jag äntligen plöjt igenom alla sidor under länken, det tog sin tid men tack allihop för alla tips.

Jag har under förra veckan haft kontakt med Mydressforless, som ska vara affärspartner till Milly och de har varit jätteduktiga och väldigt snabba på att svara. Men nu när jag gick igenom tråden här så upptäckte jag att ngn hade lagt upp mejladresser till Milly som fungerar nu när hemsidan ligger nere, tack för det:) Så jag mejlade dem och frågade hur det ligger till. Hon svarade ingenting på om de verkligen är affärspartners utan bara att jag kunde lägga min beställning via dem istället. Så nu gör jag det :) Tack alla för massa info, speciellt 1700-tal för alla dina fina bilder som jag var inne och kikade på för att få en liten uppfattning om Milly.

Vad tror ni om tyget duchess satin? Är det fint?Bra satin? Vad har ni använt för tyg?

Klänningen som jag vill ha är: http://www.lasposa.info/fotos-vestidos-novias/daroca2011.html

Vad tror ni? Jag älskar dem, lite för mycket kanske men är det någon dag som man ska få ha en sån här klänning så är det väl när man gifter sig ;)

• 1700tal
    Malin24 skrev 2011-02-07 10:16:38 följande:
    Sådär, nu har jag äntligen plöjt igenom alla sidor under länken, det tog sin tid men tack allihop för alla tips.

Jag har under förra veckan haft kontakt med Mydressforless, som ska vara affärspartner till Milly och de har varit jätteduktiga och väldigt snabba på att svara. Men nu när jag gick igenom tråden här så upptäckte jag att ngn hade lagt upp mejladresser till Milly som fungerar nu när hemsidan ligger nere, tack för det:) Så jag mejlade dem och frågade hur det ligger till. Hon svarade ingenting på om de verkligen är affärspartners utan bara att jag kunde lägga min beställning via dem istället. Så nu gör jag det :) Tack alla för massa info, speciellt 1700-tal för alla dina fina bilder som jag var inne och kikade på för att få en liten uppfattning om Milly.

Vad tror ni om tyget duchess satin? Är det fint?Bra satin? Vad har ni använt för tyg?

Klänningen som jag vill ha är: www.lasposa.info/fotos-vestidos-novias/daroca...

Vad tror ni? Jag älskar dem, lite för mycket kanske men är det någon dag som man ska få ha en sån här klänning så är det väl när man gifter sig ;)
    Neej, men du har ju valt MIN favvoklänning!! Enda, och då menar jag det ENDA skälet till att jag inte valde den är att jag bara måste ha en enaxlad klänning och kunde inte få till hur den skärningen över bysten (som är SÅ snygg att jag inte ville ändra på vecken) skulle funka med en axel! Har du sett att lantbridal har sytt upp en egen kopia av den där modellen?

http://www.landybridal.com/lb1933-p5808.aspx

Det är klart att man får slå på stort en sån här dag. Och jag tycker inte ens att den är för mkt alls. Den finns myyycket "värre" galenskaper till klänningar därute...

Och varsågod, kul att vi kan hjälpa till här i tråden..
  • Malin24

Åh va roligt att du också fatsnade för den, detta var nämligen första klänningen jag provade och har inte kunnat släppa den sen dess, trots en MASSA provningar av andra..

Landybridals kopia var ju jättesnyggt gjord, speciellt i bak har de fixar det riktigt bra! Hm då kanske det är dumt att förska få Milly att göra en som är ännu mer lik..när denna är så bra menar jag..men men jag gör nog ett försök ändå, vill verkligen försöka få till just bysten det snäckskals-lika som gör la sposan så fin:) och så vill jag ha just det blanka i tyget som får den att kännas exklusiv, det måste väl vara satin?

• 1700tal
    Malin24 skrev 2011-02-07 10:57:31 följande:
    Åh va roligt att du också fatsnade för den, detta var nämligen första klänningen jag provade och har inte kunnat släppa den sen dess, trots en MASSA provningar av andra..

Landybridals kopia var ju jättesnyggt gjord, speciellt i bak har de fixar det riktigt bra! Hm då kanske det är dumt att förska få Milly att göra en som är ännu mer lik..när denna är så bra menar jag..men men jag gör nog ett försök ändå, vill verkligen försöka få till just bysten det snäckskals-lika som gör la sposan så fin:) och så vill jag ha just det blanka i tyget som får den att kännas exklusiv, det måste väl vara satin?
    Jaså, du har provat den i verkligeheten! Vad kul, det har inte jag. Har provat liknande modeller men inte just den. Om du inte har kunnat släppa den trots alla andra provningar så är det nog "the one"!

Tycker oxå Landys var snyggt gjord bak men framtill är den lite för intetsägande för min smak. Det där med draperingar asså... Mitt ständiga gissel... Men snäckskalsvecken är ljuuvliga... Men då skulle jag vara tvungen är köra på axelbandslöst och det är jag benhård på att jag inte vill ha! Been there, done that liksom.. Visst är det fint men personligen är jag så trött på axelbandslösa klänningar. Möjligtvis att jag skulle göra ett undantag för la sposan. Men njaaa... Jo, kanske...

Det blanka tyget blir nog inte riktigt samma. De klännignar jag provade (från Altier Diagonal) hade samma sorts tyg som jag gissar la sposa använder och det var galet glansigt jämfört med traditionellt polyester satin 395 (som används i nästan alla dyrare brudklänningar). Men Altier Diagonal hade ett helt annat stelt, plassligt, styvt, jättetjockt och superglansigt tyg. Rätt säker på att det oxå var polyester (absolut inte äkta siden) men inte vanlig taft heller. Det skapade massa volym men jag däremot gillade inte alls glansen... Den här var den första klänning jag provade (Altier Diagonal 5035), ni ser inspirationen till min kinaklänning...

• Sassabrassa

1700tal skrev 2011-02-07 10:15:33 följande:

Vad spännande! Hoppas det blir bra. Ivory är ju lite mer åt det brutna/gräddvita hållet.

Vet inte vad weddingdresses har för tjocklek på satinet. Milly och Landy har tjockleken 395 av polyester som standard men många andra verkar använda tunnare. Fråga honom vilket tyg de använder. Det blir säkert jättebra.. Klänningen är ju inte vansinnigt komplicerad så han förstår säkert. Har du ingen helbild på överdelens spets att skicka till honom? Så det blir som du tänkt över hela överdelen liksom?
    Ja Ivory blir nog bäst tror jag. vill inte ha kritvitt.
    Hmmm svårt med spetsen. Det här är från en helt annan klänning men vill byta ut de svarta blommorna till detta. Tror ni de kommer att förstå?
  • 1700tal
    Sassabrassa skrev 2011-02-07 11:55:58 följande:
    Ja Ivory blir nog bäst tror jag. vill inte ha kritvitt.
    Hmmm svårt med spetsen. Det här är från en helt annan klänning men vill byta ut de svarta blommorna till detta. Tror ni de kommer att förstå?
    Jadå, om du bifogar den bilden förstår de alla gånger. Är ju viktigt att de ser vilket mönster spetsen ska ha så du inte syr på den överallt.
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden