• lunaga­rden
    Äldre 24 Jul 18:52
    4841 visningar
    20 svar
    20
    4841

    När man köper hus?

    Bankerna tjänar massor med pengar på att man inte amorterar, eftersom de får in mer räntepengar då.

    När huset säljs får ju banken igen sina pengar, förutsatt att det inte sjunkit massor i värde. Det är därför topplånen har högre ränta, för den högre risk som bankerna tar.

  • lunaga­rden
    Äldre 24 Jul 20:34
    #7

     


    JustMeAndMyLove skrev 2010-07-24 20:19:24 följande:
    Okej, men tjänar man inte själv på att amortera snabbt? Då kanske det är svårt ändå att köpa hus därikring vi vill bo, att alltså få lån på dem menar jag då. Tror inte värdeökningarna är så bra där.    

    Ja, det tjänar man på, särskilt om man har topplån där räntan är högre. Har man andra lån, t.ex. billån, brukar det vara bättre att amortera på dem i första hand för att de har ännu högre räntor än huslån.

    Har du 10 % kontantinsats brukar det inte vara några problem att låna resten om man har inkomster och inga betalningsanmärkningar.

    Men gå till din bank och prata med dem, och prata med fler banker sen!

  • lunaga­rden
    Äldre 24 Jul 21:18
    #9

     


    Albertina83 skrev 2010-07-24 21:14:29 följande:
    Vi måste oxå tänka på att bara en av oss har inkomst genom jobb. Jag har sjukbidrag men snart blir jag av med mitt bidrag. Så jag kanske inte har nån inkomst överhuvudtaget om några månader.

    Det lät inte roligt

  • lunaga­rden
    Äldre 28 Jul 19:06
    #16

    Och då alla inte har 15 % i kontantinsats, får de då ta dyrare blancolån istället med högre månadskostnader som följd...

  • lunaga­rden
    Äldre 28 Jul 21:28
    #19

     


    ClaraH skrev 2010-07-28 20:52:14 följande:
      Precis! Men påbudet kommer från Finansinspektionen som anser att svenska folket är för skuldtyngt, i alla fall vissa och särskilt i storstäderna. Priserna är ju ofattbara ibland och det är inte lätt att komma in på bostadsmarknaden. Generellt sätt har det ändå alltid lönat sig att äga sin bostad. Att hyra är ju dyrare, du kan aldrig få tillbaka något på en värdestegring som man generellt sett har fått på villor och bostadsrätter.

    Så sant!

Svar på tråden När man köper hus?