• Snorpdotter

Förminska ringar?

Hej! Jag skulle vilja veta om någon har erfarenhet av att ta in/förminska ringar. Blir det bra? Jag och min pojkvän förlovade oss för mindre än en vecka sen. Ringarna beställdes när det var mycket varmt ute (=svullna fingrar!). Nu är både hans och min för stora! Jag vet att man kan förminska dem men vet ej hur bra det blir. Ser ringarna ut som de gjorde innan eller har nån dålig erfarenhet? Våra är halva vitguld och halva rött guld. Det är som två halvringar som är sammanfogade och kommer från Albrekts Guld. Vore tacksam om nån kunde dela med sig av egen erfarenhet.

• Svar på tråden Förminska ringar?
  • Signatur

När vi köpte våra sa guldsmeden att "blandningar" är svåra att slå ut så det blir snyggt. Har man inget mönster på är det ganska lätt att ta in.
    Vi fick också rådet att prova några veckor innan vi ändrade ringarna. Det är inte roligt om de blir så trånga att de måste klippas upp om det blir varmt.

• Lill Anna  8/7-04

Hej!!

Min sambo hr förminskat sin ring minst två gånger (har tappat räkningen). Han (vi) har "bara" enkla, ganska tjocka rödguldsringar, och vi har förminskat hans ring hos den lokala guldsmeden..

Den enda skillnad jag kan känna är att hans ring är lite "tunnare" än vad min ring av samma modell är. (kanske har guldsmeden tagit bort förmycket?)..
    Annars ser man ingen skillnad.

Jag tycker att ni ska prata med butiken och fråga vad ni ska göra.. Ni får säkert lämna ifrån er ringarna i ett par dagar.

Lycka till!!

Kram / Anna

• Snorpdotter

Tack för ditt svar "Signatur"!
    Nej, det är svårt att veta hur man ska göra. Samtidigt är det jobbigt att känna att den kanske åker av när det inte är varmt ute. Våra har inga mönster men är ju då en "blandning" antar jag.
    Du har förminskat själv eller blev det aldrig av? Är det dyrt?

• 28/6-03

Hur resultatet blir beror på om man kan klämma ihop den någon millimeter eller om man måste såga upp den och ta av en bit och sedan löda ihop igen.
    Mitt råd är att du tar kontakt med dem i butiken så hjälper de er att få rätt storlek på era ringar.
    Lycka till!

• Snorpdotter

Hej Lill Anna!

Varför bli ringen tunnare? Trycker man inte ihop dem när de ska förminskas (=tjockare)?

• Lill Anna  8/7-04

Jo, man tycker det.. Men hans ring har blivit lite tunnare. Kanske någon gjort fel? Men den har blivit tunnare och tunnare ju mer han slagit in den. (den var tjock ifrån början)..

• fresa

Det brukar gå bra att ta in ringar och det brukar bli jättefint (dvs inte synas alls). Generellt sågar guldsmeden bort en bit från ringen, värmer upp den och trycker ihop den. Det kan vara svårt när man har stenar i ringen. Det beror på hur de sitter - kolla med guldsmeden om det är möjligt.

Ringen blir tunnare och tunnare för att guldsmeden "fixar till" ringen i samband med intagningen (dvs polerar ned den så att alla repor försvinner osv.) Helt normalt alltså, men kanske ett skäl att inte förminska/förstora ringarna för ofta.

/F

• Snorpdotter

Vilket gensvar man får i detta forum! Fantastiskt! Tack för alla svar jag får.

• Signatur

Med blandringar menar jag sådana som består av fler än en sorts metall. En ändring ingick i priset på våra ringar och min fästman har slagit ut sin en storlek. Hör med guldsmeden där ni köpte ringarna, ingår det inte kan ni säkert få ett bra pris.

Svar på tråden Förminska ringar?