• Tattolady

Vi med små, enkal bröllop

Hej!
    Känns som jag är helt själv att planerar ett "enkelt" bröllop, nära och kära som blir ca 50 pers allt som allt. Ingen fest efter utan lite fika och så i församlingsalen.
    En enkel klänning inga brudföljen/bestmman våran son får agera båda :D

Finns det fler som vill ha ett litet enkelt bröllop??

• Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop
  • Nove

Föresten Annagalenpanna, du undrade tidigare hur folk skulle göra med maten. Jag hade till att börja med tankar på att göra maten själv, men ändrade mig efter ett tag.
    Det är så mycket ändå att ordna med. Först var jag inne på enklare catering mat och så kan man lägga till och uppgradera buffen med lite egen lagad mat. Men nu har jag bestämt att jag ska leja ut allt, så att cateringen gör hela buffen istället, vi är ju så några ändå och så skönt att slippa allt sånt den dagen, vi hyr viss porslin också så slipper vi dessutom att diska.

Anna.. hur hade ni tänkt er eran dag? Så kul att höra andras tankar och ideer, såg att ni också funderar på partytält i trädgården.
    Så tråkigt att det är så svårt att hitta bra inspiration för små och enkla bröllop. Kan faktiskt rekomendera boken bröllop och fest som finns att köpa på panduro, massor med vackra bilder på enkla fina dukningar och hur man kan göra egna inbjudningskort.

• Brudiframtiden

Nove, får man fråga vad ni betalar för maten? Och hur gör ni med själva vigslen om det regnar? Blir det inne i tältet då? Svårt det där tycker jag. Jag kan egentligen tänka mig att gifta mig i kyrkan men jag har inget behov av det. Min sambo känner samma. Vi ska inte gifta oss än så än så länge spånar vi mest på olika idéer..Tältet är vårt dilemma. Vi måste jha det på vår innergård som är belagd med plattor. Visserligen bra med tanke på att vi slipper golv men det blir svårare att fästa tältet...Ska ni köpa eller hyra tält?

• Nove

Vi har inte riktigt bestämt cateringfirma ännu, men jag och sambon har satt ett max belopp på 200- 250 kr per person och så är vi 30 personer sammanlagt, det blir en summa på ca. 7500 kr.
    Och det är ju egentligen inte så mycket om man jämför med ett vanligt bröllop.
    Sen tänker jag att det kanske inte blir så mycket mer än att man skålar i champange och äter gott, då är det ju mysigt att lägga lite mer på maten.

Vi kommer nog att köpa ett tält från jysk, det blir faktiskt billigare än att hyra. Dock kanske inte lika hållbart mot väder och vind skulle jag tro.

Vi har tak över halva vår altan, så i värsta fall får vi kanske trycka in oss där allesammans.
    Jag ville ju från början gifta mig i Kyrka, men sambon vill inte så man får ju gå halva vägen var. Men visst är man lite utsatt med trädgårdsbröllop om det regnar, eller ännu värre hällregnar!!

Däremot apropå kyrka så har jag iallafall preliminärt bokat en tjej som ska komma hem och sjunga efter vigseln. Tror att det skulle vara fint att avsluta cermonin med, och ett fint minne.

• camasa

här är en till...
    vi gifter oss i rådhuset och vi blir ca 20 pers...
    kommer att käka på restaurang och även tårta där (om det nu går)... varken jag eller sambon är kristna (men vi är med i kyrkan).
    barnen får vara med och vara följe... de kommer vara nästan 7 år och 3½ år....

:)

vi planerar att gifta oss 2011-11-11

• fiffen
    naturtanten skrev 2010-03-12 15:42:37 följande:
    fiffen: vi tänker typ samma, men jag har svårt att se att man kan bjuda in till fest utan att släkten misstänker ngt... ngn som har ngra tips??
    vi funderar på att helt enkelt bjuda in till grillkväll. eftersom det bara är närmsta familjen och alla umgås med varandra tror jag inte att det blir några problem, de tycker nog bara det är kul att det "händer" något. så om vi kör överraskningsgrej tror jag att det blir så.
  • Kattpoet

Detta kommer INTE vara ett litet enkel bröllop, faaan, eftersom min karl första barnet som gifter sig och äldsta sonen ska helt plötsligt alla traditioner följas.

Maten blir INTE vad jag har bestämt men min karl har slagits för det svenska fikat eftersom det ska avsluta buffen och han vann.
    Och jag får göra min egen bröllopstårta, tack gode gud, en skottisk innehåller massor med saker jag inte tål och min karl hatar fruitcake.

Troligen pga mina intoleranser vilket folk väl vet om kommer jag kunna äta endast soppan som serveras och lite av fikat.

• Tattolady

Så nu är vårat hemlighets tisslande över, inbjudnigarna kom fram idag och blir telefon trakaserad av släkt och vänner som gratulerar och surar över att vi inte berättat tidigare hehehe

• Brudiframtiden
    Tattolady skrev 2010-03-15 19:29:55 följande:
    Så nu är vårat hemlighets tisslande över, inbjudnigarna kom fram idag och blir telefon trakaserad av släkt och vänner som gratulerar och surar över att vi inte berättat tidigare hehehe
    Vad spännande!!!

Nove, vet du hur stora Jysk tält är?
  • Nove

Anna.. Jysks tält med sidor är 5 * 8, 40 kvm. stort. Bilder finns på deras hemsida.
    Vad kul Tattolady, så skönt att få lätta och kunna prata. Vi bestämde från början att vi inte skulle berätta för någon tills inbjudningarna kommit ut, jag bröt tystnaden efter en vecka haha, kan tyvärr inte hålla igen. Så nu vet nästan alla utom vissa släktingar som man ändå inte träffar till vardags.

• mammamus

här är en till vi gifter oss den 28 aug blir ca 50 vuxna + ett antal barn.. har köpt och kommer köpa mer saker genom ebay köpt min klänning där vann den för 60 svenska kronor dock var frakten 900:- den är uppsydd efter mina mått och blev helnöjd när jag fick den!! så mitt bröllop blir ett ebay bröllop hihi.
    mat fixar familjen thaibuffe har thailänsk svärmor bukett. mm fixar jag själv samt tårtor så man kan spara in lite

Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop