• Tattolady

Vi med små, enkal bröllop

Hej!
    Känns som jag är helt själv att planerar ett "enkelt" bröllop, nära och kära som blir ca 50 pers allt som allt. Ingen fest efter utan lite fika och så i församlingsalen.
    En enkel klänning inga brudföljen/bestmman våran son får agera båda :D

Finns det fler som vill ha ett litet enkelt bröllop??

• Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop
  • Semaj

Vad kul att se många nya tillskott till tråden

Får vår del tar planeringen slut om en vecka då vigseln blir av . Fram tills igår har både jag och mannen haft en väldigt laid-back inställning till det hela. Eftersom vi redan har två barn tillsammans har vi hela känt att bröllopet "bara" är den sista tårtbiten i vår familj. MEN så träffade vi prästen igår och oj vilken annan inställning han hade. Vi ska ha vigseln tillsammans med dopet och dagen är i första hand dotterns då vi har valt att lägga vår mini-bröllopsfest vid ett annant tillfälle. Prästen propsade på att jag absolut skulle ha brudbukett (vilket jag eg inte tänkt från början) och att vi skulle fixa en barnvakt till våra barn så att de inte är i kyrkan under vigseln. Hela känlsan inför vigseln har förändrats och helt plötsligt blev det väldigt mycket som ska fixas och donas med inför nästa söndag.

Är här fler som redan pratat med prästen/vigselförättaren och insett att det inte blir exakt som ni tänkt?

• Skuggan

Maxiander skrev 2010-04-30 10:02:36 följande:
    Vad mysigt det låter!!!   Vet en tjej som födde sin dotter samma dag de bokat in bröllop (bara två vittnen och i rådhuset) De skulle vigas lite senare på eftermiddagen så hon åkte direkt från BB till rådhuset i mjukisbyxor och toffs i håret och sa ja till mannen i hennes liv! :)

Haha, undra om vi känner samma tjej eller om det är fler som gjort så.

• Skuggan

Semaj skrev 2010-05-01 08:28:06 följande:
    Vad kul att se många nya tillskott till tråden Får vår del tar planeringen slut om en vecka då vigseln blir av . Fram tills igår har både jag och mannen haft en väldigt laid-back inställning till det hela. Eftersom vi redan har två barn tillsammans har vi hela känt att bröllopet "bara" är den sista tårtbiten i vår familj. MEN så träffade vi prästen igår och oj vilken annan inställning han hade. Vi ska ha vigseln tillsammans med dopet och dagen är i första hand dotterns då vi har valt att lägga vår mini-bröllopsfest vid ett annant tillfälle. Prästen propsade på att jag absolut skulle ha brudbukett (vilket jag eg inte tänkt från början) och att vi skulle fixa en barnvakt till våra barn så att de inte är i kyrkan under vigseln. Hela känlsan inför vigseln har förändrats och helt plötsligt blev det väldigt mycket som ska fixas och donas med inför nästa söndag.Är här fler som redan pratat med prästen/vigselförättaren och insett att det inte blir exakt som ni tänkt?

Nä men. Oj vilken konstig situation. Vart ni har era barn måste väl ändå vara erat beslut och inte prästen. Men, så länge ni hittar nåt som känns bra.

Vi har inte pratat med vigselförättaren än. Jag har hennes e-post men hinner aldrig ta tag i det. Vi är båda studenter och har fått vabba rätt friskt med sjukt barn sista tiden så vi ligger ständigt efter. Tror att planen är att vi ska ta tag i det i helgen. Men jag vill att sambon ska ha läst igenom och tagit ställning till lite dikter och sånt först så det drar ut på tiden.

Har ni några tips om vad man tar upp med vigselförättaren?

Ska skciak inbjudningar också. Så har cateringfirman vi tänkt oss slutat med catering så vi måste fatta nytt beslut om det. Attans.

• pyrro

Det är då det konstigaste jag hört att prästen inte vill att ni ska ha barnen med i kyrkan?!

• Hemligt2010

Semaj skrev 2010-05-01 08:28:06 följande:
    Vi ska ha vigseln tillsammans med dopet och dagen är i första hand dotterns då vi har valt att lägga vår mini-bröllopsfest vid ett annant tillfälle.

Men om ni ska ha dop samtidigt bör väl barnen få vara med? Skum präst. Vi har förberett vår präst på att det kommer vara många barn närvarande och förmodligen så kommer de inte sitta stilla speciellt länge - han var helt ok med det.

• Semaj

Vår prsät kommer att ha cermonierna var för sig. Först vill han ha vigseln och sen en kort paus och sen köra dopet. Så hans förslag var att "barnvakten" ska ha barnen ute på gräsmattan och leka under vigseln och sen när det är dags för dop ska de få vara med. Hans argument för att ha vigseln barnfri är var att all fokus ska vara på mig och mannen och att även vi ska fokusera på vigselakten och inte om våra barn missköter sig. Lite kluven är jag allt för dels gifter vi oss för att sammanfoga familjen och utan barnen är inte vår familj hel och dels för att vi har bestämt just detta upplägg för att det inte ska bli enorm fokus på oss då varken han eller jag gillar att stå i fokus med så mycket uppmärksamhet. Vi får helt enkelt fundera på om det är något vi kan gå med på och ta kontakt med prästen i veckan...

Skuggan skrev 2010-05-01 09:31:32 följande:
    Har ni några tips om vad man tar upp med vigselförättaren?
    Vi pratade om vilka psalmer  vi vill ha och sen berättade han om hur cermonin är upplagd och vi fick "träna". En annan sak som är bra att ta upp är om ni vill att någon ska sjunga eller läsa dikt m.m. Sen är det bara att framför om ni har speciella önskemål om hur det ska gå till i kyrkan.
  • Skuggan

Semaj: Hm, ja vi får höra hur hon brukar göra med andra ord och så jobba utifrån det.

• Skuggan

Hihi, nu har jag fixat hela 6 st små inbjudningskort. Vi hade egentligen inte ens tänkt ha några men det känns som att delar av de inbjudna behöver känna att de är "välkomna på riktigt" så då får alla ett kort.

Jag har också mailat vigselförättaren, och det som känns störst, skickat in handlingarna om hindersprövning och vigselintyg till kommunen. Det känns verkligen seriöst!

• Maxiander
    Skuggan skrev 2010-05-01 09:27:07 följande:
      Haha, undra om vi känner samma tjej eller om det är fler som gjort så.
    Känner henne inte utan bara hennes två vittnen A och E, låter det bekant? {#lang_emotions_tongue_out}
  • Maxiander

Oj vad konstiga saker man hör? Nu blir jag jättebervös för att träffa prästen!!!! Men tycker ni ska stå på er! Det är erat bröllop så det ska vara som NI vill! Jag hoppas att vi får det ganska så mycket som vi önskar... är ju en viktig stund i ens liv...

Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop