• Tattolady

Vi med små, enkal bröllop

Hej!
    Känns som jag är helt själv att planerar ett "enkelt" bröllop, nära och kära som blir ca 50 pers allt som allt. Ingen fest efter utan lite fika och så i församlingsalen.
    En enkel klänning inga brudföljen/bestmman våran son får agera båda :D

Finns det fler som vill ha ett litet enkelt bröllop??

• Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop
  • Skuggan
    Kattpoet skrev 2010-03-25 10:23:36 följande:
    I dag ska jag till skattekontoret, jag ska kolla om jag ens får ta hem min karl. Reglerna har ändrats och jag börjar bli måttligt trött på att som långtids sjukskriven är man inte vatten värd.För en gång skull vill jag verkligen få höra ja istället för nej och det går inte.Jag är så trött på sjukdommen just nu, önskar den försvann eller man kunde få ett halv normalt liv.
    Hur menar du. Påverkar hans rättigheter att vara i landet av att du är sjukskriven? Låter ju helt sjuk isf!
  • Kattpoet

Jag fick kommentaren idag från dem att eftersom vi är gifta så borde det gå, i värsta fall kan han få åka hem efter 3 månader och sedan söka upperätttillstånd ifrån Skottland.

Men hon trodde inte detta skulle hända.

Så det känns lite bättre, nu ska jag bara få min smärta klassierad som neurologisk smärta och min sjukdom kronisk så ska jag nog få ut pengar från Försäkringenkassan.

• DaisyMom

Han och Hon skrev 2010-03-25 10:15:25 följande:

Håller tumme på att du vinner din auktion du får gärna lägga upp bild på din klänning, då du har fått hem den.
    Tjoohoo, jag har vunnit auktionen och väntar nu bara på att få hem klänningen! Hoppas nu att den är så fin som jag önskar att den ska vara...
  • Tattolady

Vad roligt!!!

DaisyMom skrev 2010-03-27 07:56:46 följande:
    Han och Hon skrev 2010-03-25 10:15:25 följande:
    Tjoohoo, jag har vunnit auktionen och väntar nu bara på att få hem klänningen! Hoppas nu att den är så fin som jag önskar att den ska vara...
  • Angeleye

Här är ännu en som planerar ``litet`` bröllop. Ska döpa vår dotter den 8 maj och kom på att vi nog vill gifta oss hemligt i samband med det. Funderar dock på att berätta för våra föräldrar så att de inte blir allt för chockade samt kan hjälpa oss med buffén vi tänkt bjuda på.

Hade först tänkt ha en enkel vit klänningen MEN så gick jag ändå in i en bröllopsbutik när jag hade vägarna förbi och testade en brudklänning de hade på rea för 1500kr och blev kär.Så nu vet jag inte hur jag ska höra.Provade nämligen klännigen precis innan stängning så den kommer finns kvar tills på tisdag då de öppnar igen efter påskhelgen.Vill ju inte göra en stor grej av själva giftemålet utan ha fokus på dopet men samtidigt så skulle jag så gärna vilja ha klänningen.

Sambon är inget för stort bröllop,stå i centrum och traditioner så där har jag fått vika mig.

Har tänkt gå in i kyrkan till låten ``from this moment`` om kyrkan godkänner att spela cd skiva men det hoppas jag.Sedan ha själva vigselcermonin så kort som möjligt och efter det gå över till dopet.Tiden i kyrkan är 14:30 och sen blir det egen lagad buffé samt kaffe med tårta.Blir ca 50st.
    Hur man en försökte dra ner på antalet personer så funkar det inte när man har en stor släkt och både jag och sambon har många barndomskompisar som vi fortfarande umgås mycket med.

Har inte tänkt oss någon alkohol eller fest den kvällen utan i stället bjuda in vänner på en vanlig sommarfest i juli/augusti.

Har budgeterat för 15.000:- och då ingår min vigselring på ca
    5-6500kr (väljer fortfarande mellan 2.

oj va långt inlägget blev hoppas någon orkat läsa.

• DaisyMom
    Angeleye skrev 2010-04-03 03:39:44 följande:
    Här är ännu en som planerar ``litet`` bröllop. Ska döpa vår dotter den 8 maj och kom på att vi nog vill gifta oss hemligt i samband med det. Funderar dock på att berätta för våra föräldrar så att de inte blir allt för chockade samt kan hjälpa oss med buffén vi tänkt bjuda på.Hade först tänkt ha en enkel vit klänningen MEN så gick jag ändå in i en bröllopsbutik när jag hade vägarna förbi och testade en brudklänning de hade på rea för 1500kr och blev kär.Så nu vet jag inte hur jag ska höra.Provade nämligen klännigen precis innan stängning så den kommer finns kvar tills på tisdag då de öppnar igen efter påskhelgen.Vill ju inte göra en stor grej av själva giftemålet utan ha fokus på dopet men samtidigt så skulle jag så gärna vilja ha klänningen.Sambon är inget för stort bröllop,stå i centrum och traditioner så där har jag fått vika mig.Har tänkt gå in i kyrkan till låten ``from this moment`` om kyrkan godkänner att spela cd skiva men det hoppas jag.Sedan ha själva vigselcermonin så kort som möjligt och efter det gå över till dopet.Tiden i kyrkan är 14:30 och sen blir det egen lagad buffé samt kaffe med tårta.Blir ca 50st.Hur man en försökte dra ner på antalet personer så funkar det inte när man har en stor släkt och både jag och sambon har många barndomskompisar som vi fortfarande umgås mycket med.Har inte tänkt oss någon alkohol eller fest den kvällen utan i stället bjuda in vänner på en vanlig sommarfest i juli/augusti.Har budgeterat för 15.000:- och då ingår min vigselring på ca 5-6500kr (väljer fortfarande mellan 2.oj va långt inlägget blev hoppas någon orkat läsa.
    Det låter kanon med överraskningsbröllop! Och klart att du ska ha den klänningen!!
  • Semaj

Angeleye: välkommen hit! Kul med en till som ska kombinera dop och vigsel Klart att du ska ha bröllopsklänning om du hittat en som är perfekt!

Min senaste fundering är att bara ha dopfika i anslutning till dopet+vigseln och seb ha "bröllopsmiddag" helgen efter. Vi har inte inte oss någon stor fest utan bara en stillsam middag med föräldrar och barn. Jag hade först funderingar på att ha middagen samma kväll som cermonin, men kommer ihåg hur trött jag var efter all uppständelse med dopet och allt vad det innebar... Vad tror ni? Kan vi få lite "bröllops-feeling" en vecka senare eller är det sama dag eller ingen dag som gäller?

• ÄlskadeUngar
    Semaj skrev 2010-04-04 13:30:37 följande:
    Angeleye: välkommen hit! Kul med en till som ska kombinera dop och vigsel Klart att du ska ha bröllopsklänning om du hittat en som är perfekt!Min senaste fundering är att bara ha dopfika i anslutning till dopet+vigseln och seb ha "bröllopsmiddag" helgen efter. Vi har inte inte oss någon stor fest utan bara en stillsam middag med föräldrar och barn. Jag hade först funderingar på att ha middagen samma kväll som cermonin, men kommer ihåg hur trött jag var efter all uppständelse med dopet och allt vad det innebar... Vad tror ni? Kan vi få lite "bröllops-feeling" en vecka senare eller är det sama dag eller ingen dag som gäller?
    Det har vi också börjat fundera på.. dels för att vi inte har så mycket pengar över för tillfället så vi har fått dra ner budgeten rätt mycket, och sen vill jag inte ta all fokus från dopet.. Så vi tänkte ha bara dopfika med smörgåstårta + tårta och kaffe efteråt. Och sen bara bjuda dom absolut närmaste på middag någon annan helg.. Kan man göra så tycker ni?

Har förresten hittat en klänning jag funderar på att ha på mig.. vad tror ni? Och vad kan jag ha till? Ska ha vita skor med ca 6 cm klack iaf.. www.mandeldesign.se/fashion/item.asp
  • Semaj

Älskadeungar:Superfin klänning! Jag kunde inte läsa någonstans hur lång den är, vet du det? Personligen har jag problem med korta klänningar då de blir kort-kort på mig (är 180cm). Men det problemet kanske inte du har?
    Jag tycker inte det behövs något till, gillar när det inte är för myket runt omkring. Det kanske ändå behövs en sjal eller liknande eftersom man inte kan lita på vädret...

Kul att läsa att ni funderar på samma upplägg som vi och är vi två, eller ja 4, som tänkt så är det säkert "ok" att göra så

• Summer2010
    Kattpoet skrev 2010-03-25 12:03:15 följande:
    Ja, vi är ju gifta och han är en Eu medborgare och han försöker lära sig svenska vilket går hyfsat med tanken att vi har inte hittat några svenska kurser i närheten där han bor eller hittat bra billigt kursmatrial på nätet.Hans uttal faktsikt bättre än många britter jag känner här.Det borde ju gå, jag är ju ingen samhällsparasit, jag är bara sjuk.
    Min fästman flyttade till Sverige och det var jättelätt för honom att få uppehållsrätt här. (Han är engelsman) Jag köpte en bok+CD till honom som heter "Teach yourself Swedish" av Vera Croghan. Tillsammans har vi gått igenom den och han lärde sig snabbt grunderna i svenska. Nu går han på SFI i sista kursen (fick hoppa in där direkt då han lärt sig så mycket på egen hand) och han trivs jättebra och lär sig snabbt.
    Sen om ni är gifta så måste det ju som sagt gå ännu lättare för honom att flytta hit! :)
Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop