• Tattolady

Vi med små, enkal bröllop

Hej!
    Känns som jag är helt själv att planerar ett "enkelt" bröllop, nära och kära som blir ca 50 pers allt som allt. Ingen fest efter utan lite fika och så i församlingsalen.
    En enkel klänning inga brudföljen/bestmman våran son får agera båda :D

Finns det fler som vill ha ett litet enkelt bröllop??

• Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop
  • Brudiframtiden

Ni som har små bröllop..vad har ni för budget coh hur länge har ni sparat?

• Toscapäron

Vi har inte sparat alls till vårt bröllop, kommer att gå lös på förhoppningsvis 8000-10000 kr. Gästerna kommer att få betala för sin mat.

• camasa
    Toscapäron skrev 2010-03-21 22:17:33 följande:
    Vi har inte sparat alls till vårt bröllop, kommer att gå lös på förhoppningsvis 8000-10000 kr. Gästerna kommer att få betala för sin mat.
    Det där med att gästerna får betala sin egen middag på restaurang funderar jag oxå på då vi har en VÄLDIGT bekränsad budget (för att inte säga obefintlig)... det känns som lite snålt eller vad man ska säga ang att de får betala själva men samtidigt så tycker jag att borde väl vara helt ok...

Låt oss säga att man ber de lämna besked ca 1-2 månader innan så borde man väl kunna boka bord för de som vill följa med och käka middag på restaurang...

eller är det fel att göra så?
  • Skuggan

Vi har en budget på ca 21 000. Men det som driver upp budgeten är min ring. Annars har vi lyckats hålla ner kostnaden rätt bra.

• lyckan ler

Måste fråga vad ni anser är ett "litet, enkelt" bröllop, som den här tråden handlar om? Det är stor variation på antalet gäster här, är det det som avgör, eller det är budgeten? I min värld är inte ett bröllop med 50 gäster särskilt litet, men det beror ju klart på vad man jämför med, eller hur? Intressant att veta hur ni resonerar.

Vi har faktiskt inte gjort någon budget alls, och har inte sparat alls till bröllop. Vi har sparade pengar, men de är inte tänkta att användas till bröllop. Men det får det väl bli iaf. Fast det är kanske läge att försöka göra en budget...?

Toscapäron, camasa: har aldrig hört talas om att gästerna skulle betala för sin mat själva. Skulle nog själv reagera om jag fick en sådan inbjudan. Men det skulle inte hindra mig från att gå på festen. Men det är ju upp till de som gifter sig. Jag har hört om fester där gästerna inte skulle ha med sig några presenter, utan istället fick de var sin uppgift att göra i samband med bröllopet. Vet att några fick t ex städa lokalen dagen efter. Så det finns ju alla varianter!

• Skuggan

lyckan ler skrev 2010-03-22 10:27:16 följande:

Måste fråga vad ni anser är ett "litet, enkelt" bröllop, som den här tråden handlar om? Det är stor variation på antalet gäster här, är det det som avgör, eller det är budgeten? I min värld är inte ett bröllop med 50 gäster särskilt litet, men det beror ju klart på vad man jämför med, eller hur? Intressant att veta hur ni resonerar.Vi har faktiskt inte gjort någon budget alls, och har inte sparat alls till bröllop. Vi har sparade pengar, men de är inte tänkta att användas till bröllop. Men det får det väl bli iaf. Fast det är kanske läge att försöka göra en budget...?Toscapäron, camasa: har aldrig hört talas om att gästerna skulle betala för sin mat själva. Skulle nog själv reagera om jag fick en sådan inbjudan. Men det skulle inte hindra mig från att gå på festen. Men det är ju upp till de som gifter sig. Jag har hört om fester där gästerna inte skulle ha med sig några presenter, utan istället fick de var sin uppgift att göra i samband med bröllopet. Vet att några fick t ex städa lokalen dagen efter. Så det finns ju alla varianter!
    Jo allt är ju relativt. Vi planerade ett större bröllop först. Då var vi runt 40 personer. Sen landade vi på 12-13 vuxna och 4 barn. Lite mindre alltså.

Nä, budget är också svårt. Vi har räknat och skissat på vad vi kan avvara och ungefär vad vi tycker är rimligt. Det blir lite olika siffror varje gång beroende på vilken mat vi vill ha, vilken alkohol vi besäknar köpa och vilken ring jag för tillfället vill ha. Det vi oftast hamnar på är kring 14-15 000 för festen (med kläder, mat, blommor och alkohol)Sen över 20 000 när min ring ska betalar också.

Man måste ju inte ha en spikat budget men det sticker snabbt iväg så det kan vara klokt att kolla på om ni har ett maxbelopp som det får kosta och ta ställning till hur ni ungefär vill fördela pengarna, för det går fort när man väl börjar summera.
  • lyckan ler

Skuggan: hur ser er bröllopsdag ut? Vad är upplägget?

• Awesomechick

lyckan ler skrev 2010-03-22 10:27:16 följande:

Måste fråga vad ni anser är ett "litet, enkelt" bröllop, som den här tråden handlar om? Det är stor variation på antalet gäster här, är det det som avgör, eller det är budgeten? I min värld är inte ett bröllop med 50 gäster särskilt litet, men det beror ju klart på vad man jämför med, eller hur? Intressant att veta hur ni resonerar.
    Jag förstår hur du tänker, 50 pers är egentligen ganska stort. Men i mitt fall är det precis det antal gäster som vi får om vi BARA har med syskon, föräldrar med alla respektive och barn, eftersom vi båda har stora familjer!! Så i mitt fall blir bröllopet "litet" av den anledningen att inga vänner får komma på festen...

Angående att betala för maten: På min lillasysters bröllop hade vi helt enkelt knytkalas till festen - alla gäster fick ta med sig en maträtt och det blev såååå lyckat!! I det fallet är både brudgum och brud studenter och väntade dessutom sitt första barn, så alla visste att deras ekonomi var noll, och då var det inga problem.
    Jag tror att det hänger mycket på hur man lägger fram det. Och hur mycket pengar det handlar om för var och en. Man vill ju hellre betala lite pengar för notan än inte kunna gå på festen för att brudparet inte har råd! Eller, så skulle jag resonera i alla fall, men alla är ju olika...
  • lyckan ler

Awesomechick: shit, pommes frites! Ja, det var verkligen en stor familj! Men då förstår jag att du ändå tycker att det är ett litet bröllop.

Det var ju en trevlig idé, med knytis. Med de omständigheterna så har man ju full förståelse för upplägget också!

• Awesomechick

Ja, jag älskar verkligen att ha en stor familj, men ibland blir det lite besvärligt (=dyrt!) :D

Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop