lyckan ler skrev 2010-03-22 10:27:16 följande:
Måste fråga vad ni anser är ett "litet, enkelt" bröllop, som den här tråden handlar om? Det är stor variation på antalet gäster här, är det det som avgör, eller det är budgeten? I min värld är inte ett bröllop med 50 gäster särskilt litet, men det beror ju klart på vad man jämför med, eller hur? Intressant att veta hur ni resonerar.
Jag förstår hur du tänker, 50 pers är egentligen ganska stort. Men i mitt fall är det precis det antal gäster som vi får om vi BARA har med syskon, föräldrar med alla respektive och barn, eftersom vi båda har stora familjer!! Så i mitt fall blir bröllopet "litet" av den anledningen att inga vänner får komma på festen...
Angående att betala för maten: På min lillasysters bröllop hade vi helt enkelt knytkalas till festen - alla gäster fick ta med sig en maträtt och det blev såååå lyckat!! I det fallet är både brudgum och brud studenter och väntade dessutom sitt första barn, så alla visste att deras ekonomi var noll, och då var det inga problem.
Jag tror att det hänger mycket på hur man lägger fram det. Och hur mycket pengar det handlar om för var och en. Man vill ju hellre betala lite pengar för notan än inte kunna gå på festen för att brudparet inte har råd! Eller, så skulle jag resonera i alla fall, men alla är ju olika...