• Tattolady

Vi med små, enkal bröllop

Hej!
    Känns som jag är helt själv att planerar ett "enkelt" bröllop, nära och kära som blir ca 50 pers allt som allt. Ingen fest efter utan lite fika och så i församlingsalen.
    En enkel klänning inga brudföljen/bestmman våran son får agera båda :D

Finns det fler som vill ha ett litet enkelt bröllop??

• Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop
  • Esprit

Vi kommer ha många gäster men ändå enkelt. Om alla kommer så blir det 60 vuxna och 30 barn plus vi och våra barn. Vi ska ha välkomstdrink, grillbuffé, tårta och senare snacks och vi kommer ha mycket lekar som involverar de som vill. I huvudsak är detta en födelsedagsfest och bröllopet blir en bonus.

Vi håller det hemligt för att inte alla runt omkring ska förstora upp allt. Min mammas första reaktion var "men då får ni ju inga bröllopspresenter", men jag anser inte att det är det viktiga.

• Awesomechick

Vi vill också ha ett så litet bröllop som möjligt. Intimt och trevligt ska det vara!
    Problemet är att vi båda har väldigt stora familjer, så med enbart föräldrar och syskon med respektive och barn blir vi ungefär 50 pers. Men det är litet nog, och mer kan vi ju inte riktigt slimma det eftersom vi ändå vill ha fest.
    Det blir i alla fall helt enligt våra egna huvuden och vad vi trivs med, inga "måsten" för att det "brukar" vara så på bröllop!

Angående rädslan att folk blir sura om de inte blir bjudna så tror jag att man kan vara ganska lugn! Visst förväntar sig de närmaste vännerna att bli bjudna på ens bröllop när man berättar att man ska gifta sig, men om man förklarar på ett snällt sätt varför man inte har möjlighet att bjuda dem så är det deras problem om de blir sura! Låt inte en sån sak styra vad ni bestämmer er för! Vi har tänkt göra så att vi berättar för de vänner som inte kan vara med på festen hur dags själva vigseln är, och så kan de vara med och dela det med oss.

• Nove

När det gäller förväntningar från omgivningen kan jag iallafall känna en viss press trots att vi valt ett litet bröllop. Vårat största problem med detta bröllop har just varit inbjudningslistan. Man kan inte bjuda alla 17 kusiner och vi vill inte ens bjuda alla trots att min sambos släkt är maniska med allt vad högtider heter.
    Man måste åka på alla kalas och tillställningar, och kan man inte komma samma dag så får man komma en annan dag för strunta i det får man inte!

Nu har vi iallafall bestämt att inte bjuda sambons alla kusiner utan bara den älsta med man. De andra är mellan 21 och 6 år gamla, och vi vill verkligen inte ha med dem. Vi har ingen behållning av dem och de har egentligen ingen behållning av oss. Dessutom handlar det faktiskt om 7 st extra kuvert till maten och det är ju inte heller gratis. Men vi räknar med att det kommer att bli mycket sura miner!

• DaisyMom

Nu har jag inte hängt med den senaste veckan, sjukt mycket att göra på jobbet, många sjuka och några är på semester.. Och jag som bara vill planera bröllop!

Har en del inbjudningskorts-funderingar.....

Iaf är vigselförättaren bokad nu! Vigseln kommer att ske kl 15, ska man skriva kl 15 i inbjudningen då eller ska man skriva kl 14 och så minglar folket en stund innan vigseln? Vi ska vara hemma hos min mor och far och det kommer säkert att bli en del knussel med parkering och att alla ska hitta så det kanske är bäst att säga en stund innan....

Måste åxå fråga vad ni tänkt skriva för klädkod på inbjudningarna? Jag funderar på att skriva "Sommarfin" men antar att jag kommer att få en del frågor om det, eller om man bara ska hoppa över det helt i inbjudning.

• Skuggan

Vad skrivr ni i era inbjudningar? Har ni humnnit fundera på det?

Saker som: "ni inbjuds att närvara", eller "med er närvaro hedra vigseln mellan" känns ju skitknasigt när man är precis på gränsen till att nästan kunna ringa och bjuda in alla.

Vi vill ha ett kort som man kan spara som ett minne, där datum, tid, plats samt osa-information framgår men det ska vara lättsamt och informellt. Hur sjutton skriver man då?

• Kattpoet

Vi skrev dem igår på engelska, det var inte det lättaste men nu är det klart.

Nackdelen att man inte skriver på engelska klädkod, man hoppas folk pratar med bruden och brudgummen. Så detta kommer bli skoj, min älskade engelska bror han kommer i jeans och tshirt medans min far kommer i blazer.

• naturtanten

daisyMom: Skriv att vigseln börjar klockan 1500, vuxna människor borde veta att man ska vara där i tid.

Angående klädkoden kommer du nog få ännu mer samtal om du utesluter klädkod, är alltid snällt mot gästerna o ge en vink om vad man ska ha på sig. Tyckte sommarfint var en jättebra klädkod.

• DaisyMom
    Skuggan skrev 2010-03-18 13:02:25 följande:
    Vad skrivr ni i era inbjudningar? Har ni humnnit fundera på det?Saker som: "ni inbjuds att närvara", eller "med er närvaro hedra vigseln mellan" känns ju skitknasigt när man är precis på gränsen till att nästan kunna ringa och bjuda in alla.Vi vill ha ett kort som man kan spara som ett minne, där datum, tid, plats samt osa-information framgår men det ska vara lättsamt och informellt. Hur sjutton skriver man då?
    Vi har skrivit så här:
    "Vi gifter oss den 5 juni 2010 hos brudens föräldrar
    där även bröllopsmiddagen kommer att hållas

Vid vackert väder hålls vigseln utomhus
    vid Byfjordens strandkant

Hjärtligt välkomna"
    + våra namn

Sedan ska vi ha osa och klädkod: sommarfin
    Ska även ha med ett papper med vägbeskrivning och vart man kan parkera osv..
  • Skuggan
    DaisyMom skrev 2010-03-18 13:24:45 följande:
    Vi har skrivit så här:"Vi gifter oss den 5 juni 2010 hos brudens föräldrar där även bröllopsmiddagen kommer att hållasVid vackert väder hålls vigseln utomhusvid Byfjordens strandkantHjärtligt välkomna"+ våra namnSedan ska vi ha osa och klädkod: sommarfinSka även ha med ett papper med vägbeskrivning och vart man kan parkera osv..
    Ja det lät fint!
  • fibobs

Jag känner lika.
    Skönt med ett bröllop i 15 000kr klassen.
    Alla måsten (enligt andra) är helt borta och vi gör som vi själva vill.
    Skööööönt.....jag längtar!!!
    :o)

Annagalenpanna77 skrev 2010-03-17 20:13:30 följande:
    Vad kul att vi börjar bli så många i tråden. Roligt att läsa om om vilka sätt ni alla har tänkt er. Har en kompis som håller på att planera ett bröllop i 100000kronorsklassen. jag får ont i magen när det diskuteras talordning och alla måsten och förväntningar som OFTAST förknippas med bröllop. Det enda jag oroar mig över är sura miner från folk som inte blir bjudna..
Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop