• Tattolady

Vi med små, enkal bröllop

Hej!
    Känns som jag är helt själv att planerar ett "enkelt" bröllop, nära och kära som blir ca 50 pers allt som allt. Ingen fest efter utan lite fika och så i församlingsalen.
    En enkel klänning inga brudföljen/bestmman våran son får agera båda :D

Finns det fler som vill ha ett litet enkelt bröllop??

• Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop
  • Skuggan
    Kattpoet skrev 2010-03-17 12:04:43 följande:
    En normal bröllops tårta är en fruitcake i Scotland, så är även jultårtan och födelsedags tårtan.Nu är allt av det stora fixat, lokal och vigsel, så nu ska vi fixa med fin liret.
    Ah, det förstås!
  • Semaj
    Kattpoet skrev 2010-03-16 12:39:41 följande:
    Semaj, jag var tvungen att dumma ner mig för att ens förstå mönstret.Jag är ju sömmerskeutbildad och är vad vid helt andra termer, detta är gjort för någon aldrig suttit vid symaskinen.Sytiden för denna klänning är 2 timmar så ett dygn senare borde den vara klar.Jag nu allt tyg, imorgon ska jag tvätta det och färga det.
    [/citat]

Då kanske jag hade kunnat försöka mig på det Jag behöver verkligen "mönster for dummies"...
    ÄlskadeUngar skrev 2010-03-16 16:05:59 följande:
    [citat]
    Vi funderar också på hur vi ska göra med våra små.. Vi har en som är 2 år och 4 månader, och en som är 4 veckor imorgon Men jag tror att Julia (den större) får sova middag på dagen och då klarar hon sig nog tills vi åker hem.. Tror inte att det blir så himla sent Annars vet jag då faktiskt inte hur vi ska göra
    [/citat]

Hur har ni tänkt själva upplägget av dagen? När har ni boka tid i kyrkan? Vet ni hur lång cermonin tar dop+vigsel?

Han och Hon skrev 2010-03-16 18:48:43 följande:
    [citat]
    www.tradera.com/Stilfull-och-Elegant-Aftonkla...Denna klänning hoppas jag att den är min snart. Den har jag tänkt ha som bröllopsklänning.Värre är det med skor, just nu vet jag inte alls vad jag vill ha på fötterna.Klänning till min dotter är klar. Hon fick en kinadress från sin morfar och hans sambo nu i helgen, dom två har nyligen varit i Thailand, så då hittade dom en fin kinadress till min dotter. Så den ska hon få bära 21/7-2010 om hon nu inte hinner växa ur den. Hon är 2 år och 3 månader idags läget.Jag börjar känna en liten stress. Det är en stress med dessa inbjudningskort. Jag vet inte hur jag ska skriva, då bröllopet är hemligt. Gästerna är bjudna till mitt 25-års firande, som sedan utan gästernas vetskap kommer bli ett bröllop. Kattpoet, haha haha, ja du vad ska man säga, hmm smaken är som baken... Det passar nog riktigt bra då man såg dessa utstyrslar som dessa brudar hade i bloggen...
    [/citat]

Vad fin klänning! Vill också ha otur att min figur säger nej nej nej till sådana klänningar . Kan du lägga in en bild på dotterns klänning? *nyfiken*
    Skuggan skrev 2010-03-17 08:03:31 följande:
    [citat]
    Härligt med en sån här tråd!Är det någon som planerar ett riktigt litet bröllop? Vi tänker oss bara familjen, totalt 12 vuxna och 4 barn. Däremot vet vi inte riktigt om vi vill gå på resturang sen eller om det blir lite opersonligt. Vi har samtidigt ingen härlig trädgård att sitta i så en middag i lägenheten känns inte så lockande. Vi började med att planera ett "traditionellt" bröllop med middag och fest, men det kändes inte rätt för oss. Sen blev det ett aningen mindre med vänner, familj och afternoon tea, men i slutänden kände vi att vi helst vill fokusera på våra familjer, som aldrig träffats, trots att vi varit ett par i 7 år!
    Exakt så har vi också resonerat. Vi har funderingar på att ha vigseln samtidigt som vår dotters dop, just för att vi bjuder in familjer, släkt och vänner till dop+dopkaffe. För att sen fira vigseln vill vi ha en middag med bara våra föräldrar och syson (11 vuxna + 2 barn).
  • Skuggan
    Semaj skrev 2010-03-17 13:19:57 följande:
    mitt inlägg blev tokigt...
    Men det gick att följa!

Spännande med dop och bröllop! Äter ni på resturang sen eller har ni bokat lokal för middagen?
  • ÄlskadeUngar
    Semaj skrev 2010-03-17 13:19:13 följande:
    Exakt så har vi också resonerat. Vi har funderingar på att ha vigseln samtidigt som vår dotters dop, just för att vi bjuder in familjer, släkt och vänner till dop+dopkaffe. För att sen fira vigseln vill vi ha en middag med bara våra föräldrar och syson (11 vuxna + 2 barn).
    Vi har inte kommit så långt än.. Dopet/vigseln är kl 4, och det tar väl max 1 timme antar jag.. Sen blir det mat och fika och lite fest har vi väl tänkt Sambon ville ha alkohol, men jag är inte så förtjust i det när det är småbarn med..
  • Esprit

Hej!
    Här hoppar jag in! =)

Vi ville också ha ett enkelt bröllop, blev helt avskräckt av stora bröllop när jag hjälpte min syster att planera sitt för några år sedan. Så nu planerar vi bröllop i samband med en annan stor fest vi ska ha i sommar.

Att vi ska gifta oss på festen är hemligt för gästerna, de enda som vet är mina föräldrar. Det är jättesvårt att vara tyst om det men samtidigt spännande. Gästerna kommer att anlända till festlokalen men där väntar en buss som ska transportera dem till en sjö i närheten där vi och pästen väntar.

• Semaj

Skuggan: vi hade tänkt ha middagen hemma. Mest för vår dotters skull. Hon är 2 år och skönt för henne (och oss) om hon kan gå och lägga sig på kvällen...

Älskadeungar: kl. 4 är en kanonbra tid för barnen (iaf mina). Efter vilan och mellis . Vi kommer att köra helt alkoholfritt då både jag och mannen är nästan nykterister och det finns påtaglig alkoholism i våra familjer.

• Brudiframtiden

Vad kul att vi börjar bli så många i tråden. Roligt att läsa om om vilka sätt ni alla har tänkt er. Har en kompis som håller på att planera ett bröllop i 100000kronorsklassen. jag får ont i magen när det diskuteras talordning och alla måsten och förväntningar som OFTAST förknippas med bröllop. Det enda jag oroar mig över är sura miner från folk som inte blir bjudna..

• Esprit

Varken jag eller min sambo vill ha ett stort pampigt bröllop. Han ville gifta sig i rådhuset men det ville inte jag så därför blir det e kompromiss med ett utomhusbröllop och när vi endå skulle ha stor fest i sommar så sa vi att vi överraskar gästerna med bröllop också. Hoppas bara på fint väder.

Vi ska inte ha 3-rätters och vi ska inte ha bordsplacering och inga klädkoder. Det ska vara så avslappnat som möjligt och jag tror att många kommer ha åsikter om det men det är så här vi vill ha det.

• Brudiframtiden
    Esprit skrev 2010-03-17 20:34:02 följande:
    Varken jag eller min sambo vill ha ett stort pampigt bröllop. Han ville gifta sig i rådhuset men det ville inte jag så därför blir det e kompromiss med ett utomhusbröllop och när vi endå skulle ha stor fest i sommar så sa vi att vi överraskar gästerna med bröllop också. Hoppas bara på fint väder.Vi ska inte ha 3-rätters och vi ska inte ha bordsplacering och inga klädkoder. Det ska vara så avslappnat som möjligt och jag tror att många kommer ha åsikter om det men det är så här vi vill ha det.
    Samma här. Vi vill ha det avslappnat och inte så "stelt" som jag upplever att stooora bröllop kan bli. Det är inte vi. Vi vill bara ha de närmaste som vi träffar frekvent. Det känns inte rätt för oss att ha med allt å alla...
Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop