• Tattolady

Vi med små, enkal bröllop

Hej!
    Känns som jag är helt själv att planerar ett "enkelt" bröllop, nära och kära som blir ca 50 pers allt som allt. Ingen fest efter utan lite fika och så i församlingsalen.
    En enkel klänning inga brudföljen/bestmman våran son får agera båda :D

Finns det fler som vill ha ett litet enkelt bröllop??

• Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop
  • Skuggan
    Nove skrev 2010-03-17 09:40:08 följande:
    Håller med föregående talare, jag vill inte heller ha den där stora prinsess drömmen även om jag tycker att det är jätte vackert på andra. Jag skulle verkligen känna mig så utspökad och obekväm i situationen, har aldrig gillat att stå i centrum för allas blickar.Men någonstans är det ändå kul att ha det lite speciellt, en dag att verkligen minnas, så vi tar allt som ett vanligt bröllop har fast i mycket mindre dimention passar oss som handsken.Däremot har jag min fulla förståelse för de som verkligen vill ha denna prinsess dag för visst är det vackert med ett stort kyrkbröllop också.
    Men eller hur! Jag kan bli jätterörd när jag ser (andra) brudpar som verkligen njuter i situationen. Det är otroligt vackert när någon verkligen trivs.

Jag har däremot varit glad åt det stundande äktenskapet ända sedan vi började prata om det. Men ju mer jag försökt planera bröllopet desto större klump har jag haft i magen över bröllopsdagen som sådan.

Nu känns det fantastiskt härligt, vi blir gifta, vi firar med familjen och kanske kanske bjuder vi hem närmsta vännerna och berättar nyheten vad det lider. Vi har inte bestämt det än.
  • fiffen

än så länge har vi inte bestämt mycket alls, vi börjar med att planera bröllopsresan och utgår sedan med vigsel från den ;) haha, rätt ände att börja i? :P Jag hade pengar sparade som jag skulle ha till ett bröllop men vi bestämde att stora bröllop inte var vår grej, så vi väljer att fläska på med en (för oss) dyr bröllopsresa!

Men som vi har tänkt det så är det 2 alt.

1. Vi bjuder in nära och kära ca 15 pers till grillkalas hemma. väl framme finns en korg med 1 inbjudningskort till varje familj där de står att de ska bege sig till kyrkan och en rispåse som sitter vid varje kort.
    välframme vid kyrkan blir det vigsel ich efteråt blir det grillad mat och bröllopstårta. ev lite kubbspel eller annan utelek om vädret tillåter och lusten faller på.

2. vi bjuder in familjen till ett litet enkelt bröllop antingen åker vi sedan hem och äter, eller så åker vi till någon resturang och äter god middag där. jag gillar förslag 1 bäst, men jag tror att m2b är mer förtjust i förslag 2, så vi får se ;)

hur har ni tänkt lägga upp det?

• Skuggan

fiffen: Problemet för oss är att alla bor långt från oss. kortaste resan är väl 20 mil längsta över 100. Det gör att översknignsmomentet är svårt att få till även om jag hellst hade valt en överasknings vigsel.

Så just nu står vi och väger mellan några olika variabler.
    1. Vigsel i rådhuset med middag på resturang i närheten.
    2. Vigsel i rådhuset med middag hemma.
    3. Vigsel på ett härligt litet pensionat en bit utanför stan med middag på samma ställe.
    4. Eller vigsel i rådhuset med middag på pensionatet.

Vi vill ju hellst hitta en lösning för alt 3 eller 4. Problemet är dels om de vill ha så små bröllopssällskap där eller inte men också hur sjutton vi ska lösa transporter och boende då. Hela familjen kommer ju resande och det blir lite lurigt att skeppa runt alla eftersom de antagligen inte kommer med egen bil. Det blir minst 4 barn där iaf 2-3 behöver bilbarnstol. Man kan ju bo på pensionatet men det blir långt från vår bostad och vi vill ju konna ses utöver vigseln när de väl kommer hit.

Så vi vet inte. Vi har inte en stor budget heller så det är ju en begränsning i sig.

• ÄlskadeUngar
    Skuggan skrev 2010-03-17 08:03:31 följande:
    Härligt med en sån här tråd!Är det någon som planerar ett riktigt litet bröllop? Vi tänker oss bara familjen, totalt 12 vuxna och 4 barn. Däremot vet vi inte riktigt om vi vill gå på resturang sen eller om det blir lite opersonligt. Vi har samtidigt ingen härlig trädgård att sitta i så en middag i lägenheten känns inte så lockande. Vi började med att planera ett "traditionellt" bröllop med middag och fest, men det kändes inte rätt för oss. Sen blev det ett aningen mindre med vänner, familj och afternoon tea, men i slutänden kände vi att vi helst vill fokusera på våra familjer, som aldrig träffats, trots att vi varit ett par i 7 år!
    Vi blir ca 30 stycken med oss själva + alla barn inräknat

Vi vet inte riktigt heller hur vi ska göra efteråt.. min sambo tycker att vi ska hyra en lokal på en restaurang för 2500:- och äta där och ha lite fest efteråt. Medans jag tycker vi kan vara i kyrkans lokal och göra samma sak Saken är den att restaurangen ligger en bit bort och min sambo vill att vi ska bussa alla dit, men alla kanske inte vill det? Jag menar vissa kanske vill åka hem tidigare och sådär, så jag tycker det är bättre att alla tar sin bil dit, men jag vet inte.. Dessutom tycker jag det är onödigt att betala 2500:- bara i hyra, när man har en gratis lokal som är mitt i stan
  • ÄlskadeUngar
    Annagalenpanna77 skrev 2010-03-16 20:39:39 följande:
    När barnens kusin döptes blev det överraskningsbröllop samtidigt. Men dom gick in till bröllopsmarch och tog bröllopet först och sen dopet som alla var där för. Pojkeen som skulle döpas lämnade de över till mormor och morfar som höll på att tappa hakorna! Jättefint var det!
    Jo jag hade velat gå in till bröllopsmarch, men jag vet inte hur man ska göra det smidigast Typ -"vi ska bara springa och fixa en sak, sitt ni kvar här så kommer vi snart" direkt efter dopet och så kommer vi in till bröllopsmarcen, eller om man skickar in alla att sätta sig först också börjar dom spela bröllopsmarchen och då kommer vi och barnen in, vi gifter oss, och sen tar man dopet.. Vettetusan vad som är smidigast.. Också är jag lite rädd att bröllopet kommer ta över dopet litegrann..
  • Kattpoet

Mitt första bröllop var budget men ändå prinsess och inget jag ville ha, jag ville verkligen inte vara en dröm i maräng men inge lyssnade på mig. Min bröllopsvideo var fylld med svordomar från hans familj, min karl gifte ju ner sig eftersom han gifte sig med en utsockens och min familj var ju inte bönder..... Detta var 14 år sen!

Nu är jag äldre, bröllopet blir inte så litet som vi vill men vi tummar inte på regeln INGET prinsessbröllop.

Jag kommer ha en grön klänning, svarta skor och troligen ingen brudbukett och min karl i kilt.

Vi kommer att ha en Isbjörn och Drake som dansar med gästerna, det är två av våra närmaste vänner, vi tänkte att de kunde liva upp stämningen.

Bordsplacering, det får min svärmor göra om hon gillar det, jag bryr mig inte.

Jag tar hand om fikat efter maten, jag ska hälla svensk kaffe i skottar, det kommer bli kul.

Och jag har kämpat hårt för mina sju sorters kakor, kanelbulle och svensk tårta.

Vem vill äta en fruitcake där en del ska sparas till året efter och en del ska sparas till första barnet?

Jag är trots allt intolerant mot mögel.

• Skuggan

Älskade ungar: Ja vi har också just lokalproblem. Transporter och sånt. Lurigt.

Kattpoet: Hehe, ni har lite speciella funderingar vill jag lova. Fruitcake versionen har jag aldrig hört förr.

Just nu sitter jag ock klurar på det här med barn och hur man ska lägga upp dagen för att de ska orka.

Skulle det blir galet om man har en vigsel vid säg 14. Går ut och äter på resturang med familjen. Men att man sedan åker hem till oss för kaffe, bubbel och tårta. Då finns det ju sängplatser och helt andra möjligheter för barnen att sova när det blir lite senare medan de vuxna kan sitta kvar.

Annars måste vi nog bryta upp rätt tidigt, dels pga små barn men också för lite större barn med spring i benen. Vi kommer ju inte ha en lokal för oss själva när vi är ett så litet sällskap.

• fiffen

skuggan: det är klart man vill ses när alla väl är samlade :) det kanske finns något mysigt hotell i närheten som har en fin restaurang? familjen kanske kan bo där då. med det lät ju onekligen väldigt mysigt med pensionatet.. det blir en svpr nöt att knäcka! även om bröllopet inte är det största så vill man ju ändå ha det på SITT sätt.

När har ni planerat er vigsel? kanske du har skrivit redan? :S

• Kattpoet

En normal bröllops tårta är en fruitcake i Scotland, så är även jultårtan och födelsedags tårtan.

Nu är allt av det stora fixat, lokal och vigsel, så nu ska vi fixa med fin liret.

• Skuggan
    fiffen skrev 2010-03-17 11:55:47 följande:
    skuggan: det är klart man vill ses när alla väl är samlade :) det kanske finns något mysigt hotell i närheten som har en fin restaurang? familjen kanske kan bo där då. med det lät ju onekligen väldigt mysigt med pensionatet.. det blir en svpr nöt att knäcka! även om bröllopet inte är det största så vill man ju ändå ha det på SITT sätt. När har ni planerat er vigsel? kanske du har skrivit redan? :S
    Tanken är slutet på denna sommar. Men vi har velat fram och tilbaka och börjar inse att familjen hunit göra planer redan, vi vill ju gärna ha dem alla här. Så vi får se vad som funkar bäst.
Svar på tråden Vi med små, enkal bröllop