• Silkestråd

Västeråsbrudar 2010

Hej, jag är en glad västeråsare som ska gifta mig den 25e september 2010 och nu undrar om det finns några andra i regionen som planerar att gifta sig 2010. Jag är intresserad av att utbyta tips och idéer och ev. ta en fika, för att prata mer om bröllop än vad nära och kära kanske orkar lyssna på ;) .

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2010
  • KatjaB

Läste i någon gammal tråd om någon som beställt av Åbagarn i heby för typ 21 kr biten eller nåt liknande.. men det kanske är för långt bort?

Vi köper av systrarna eriksson, de tar 49 kr biten, men då ingår utkörning också

• Everton

KatjaB- Vad har ni valt för tårtor då från systrarna ericsson? är det "riktig" bröllopstårta eller "vanliga" tårtor?

• Björnisarna

Hej Västeråsbrudar! Jag kikar in på eran tråd lite då och då, är nyinflyttad till Västerås men ska gifta mig i Umeå i sommar, det är vårat "farväl" till staden vi träffades i!:) Men nu bor jag ju i Västerås vilket gör att en hel del planering kommer att ordnas i denna stad! Har ni köpt era klänningar här? Tips på bra bröllopsaffärer med sådant?? :)

• KatjaB

riktig bröllopstårta, funderar på en staplad variant, men vi är inte helt klara med hur vi ska göra. De sa att man helst ska ha nån som skär upp eftersom bitarna blir så stora på bröllopstårtor, men alla bröllop jag varit på så har folk tagit själva och det har både räckt och gått "städat" till, så jag vet inte.. kan kännas lite onödigt att ha nån som ska göra det också.. hur gör ni andra?

Everton skrev 2010-02-21 12:01:30 följande:
    KatjaB- Vad har ni valt för tårtor då från systrarna ericsson? är det "riktig" bröllopstårta eller "vanliga" tårtor?
  • Everton

vi kommer skära upp själva, har inte hört att man kan ha en uppskärare. Kan man inte ta cupcakes då det är ju ännu enklare! :o)
    Sen är det inte meningen att brudparet ska SKÄRA den första biten tillsammans?? Blir ju fel om det redan är någon annan som redan skurit upp den innan.
    Vi har inte 100 bestämt oss vad vi vill ha, men en "riktig" bröllopstårta blir det nog inte, frågan är om det blir en mousse eller nåt annat! känns som man kanske måste bestämma det snart!?!

• chokladmonstret

KatjaB det går att hyra bord å stolar mm från www.rentatent.se/se/hem.asp&rg=15
    Men det kostar också endel.
    Men tips är ju att du kollar upp herrgårdar mm runtomkring det har vi gjort så vi får låna gratis från en herrgård inte helt fel =)

• KatjaB

fast ni ska inte vara i herrgården då?

Vi har ju lokal, bara att vi måste fylla den med möbler själva.
    Rentatent är rätt dyra, har kollat på eskilstuatältbolag, men deras stolar är inte stoppade, fällstolar i plast, och visserligen ska vi ju ha överdrag på stolarna iallafall men jag funderar på om det verkligen är bekvämt genom en hel middag..
    Sen finns hyrtältet, men jag vet inte riktigt vart det ligger, om man ska hämta själv. De tar 2000 för utkörningen av möblerna vilket känns lite väl mycket.

chokladmonstret skrev 2010-02-21 22:03:02 följande:
    KatjaB det går att hyra bord å stolar mm från www.rentatent.se/se/hem.aspMen det kostar också endel.Men tips är ju att du kollar upp herrgårdar mm runtomkring det har vi gjort så vi får låna gratis från en herrgård inte helt fel =)
  • chokladmonstret

Det där med tårtor vi tänkte faktiskt göra så billigt för oss att vi köper tårtor på ica maxi helt vanliga tårtor man att vi beställer dom med vit marsipan sen lägger vi på lite marsiparlöv eller något sådant.
    Vi försöker hålla en låg budget till vårat bröllop och än har vi haft flyt pepparpeppar.
    Vi får låna bord, stolar, tält, och har även fått min underbara klänning som tidig bröllopasgåva av en kompis.
    Sen har en kompis catringfirma så henne anställer vi självklart å så har fästmanen min en kompis som är väldigt duktig med kamera =)
    Har jag riktigt tur får vi också låna kompisens häst allt hänger på om hon har sålt den vilket kanske händer (hoppas inte)
    Tänk att komma ridandes på häst till vigseln =)

• KatjaB

På hästrygg till vigseln vore ju riktigt fint, speciellt med ert medeltida tema också. Kikade på ditt galleri, klänningen ser jättefin ut, lite alvlik.

Vi försöker också spara så gott det går. Jag är florist så blommor blir ju bara materialkostnad, fotograf är en kompis. Solisterna är vänner o släkt, o dj på kvällen är en kompis. festlokalen är också gratis eftersom vi känner dem som äger den. brudklänningen prutade jag på (såg att den var 3 år gammal kollektion så jag nämnde det o fick halva priset)
    karaffer, kaffetermosar o bryggare får vi låna från dem vi caterar av. Hon var så snäll att det ingår i priset.
    Men det är lätt att det drar iväg ändå med allt, försöker att prioritera så gott det går, och ebay är ju en riktig guldgruva när man ska komma billigt undan

• Silkestråd

Jag köpte min klänning på Ruths på vasagatan 32. Tyckter de är trevliga och har ett bra turordningssytem när man kommer in i butiken :).

Nu har vi fixat fotograf också, en bekant till min sambo kommer att foto (tillsammans med en annan kompis som back-up) kostnadsfritt och vi kommer få rättigheterna till bilderna.

Jag tänkte mig en frisyr som består av flätor som sedan sätts upp, eventuellt med lite inflätade band. Hittade lite roliga varianter på det på nätet.

realmofvenus.renaissanceitaly.net/yourgarb/2009/Magdalena-HairAndVeil.jpg

realmofvenus.renaissanceitaly.net/yourgarb/2004/hair.jpg

realmofvenus.renaissanceitaly.net/yourgarb/2007/Bess-Hair.jpg

Svar på tråden Västeråsbrudar 2010