• MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 10:03
    9436 visningar
    44 svar
    44
    9436

    LCHF/fettdieten

    Hej alla brudar, brugummar eller vanligt folk!

    Jag är en tjej som rekommenderar LCHF eller den så kallade fettdieten. Jag har själv gått ner ett antal kilo med hjälp av den, ca 21kg. Nu efter arbetslöshet, kärlek och operation har jag lagt på mig mer än 15 kilo och vill naturligtvis bli av med dem igen.

    Jag har den 21 augusti som mitt mål då det är denna dag som jag kommer att stå som brud och bli Fru Lysell.

    För Er som vill hänga på är ni väldigt välkomna!

    Recept, tips och råd kommer jag att dela ut till Er så snart jag hinner och hoppas på att ni kommer att dela med Er oxå.

    Börja med att skriva lite info om er själva. Här följer min:

    längd 179cm
    väger 93kg
    målvikt 77 kg
    start datum 30/11-09
    slutdatum 21/8-10

  • Svar på tråden LCHF/fettdieten
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 10:14
    #3

    Dagens frukost:

    3 kokta ägg m. majonäs
    2 skivor stekt bacon
    ett par körsbärstomater
    skål med filmjölk,
    egenblandad musli med solrosfrön, russin och krossade linfrön.

    MM:
    kaffe med grädde

    lunch:
    tonfisksallad med rhode islanddressing
    ett par räkor
    en bit ost

    MM:
    té med grädde

    DAGENS RECEPT: KOKT FISK MED ÄGGSÅS

    det här recptet är enkelt, inga konstigheter.
    Jag brukar rulla fisken i en ugnssäkerform, hälla på vatten så det täcker halva fisken. Häll på vitpepparkorn, salt och några skivor citron. in i ugnen. när det bärjar bubbla kan du hälla över en skvätt med vitt vin.

    koka ägg och tärna. smält smör i kastrull häll över grädde och ha i salt o vitpeppar, färsk eller frusen persilja. låt småbubbla ett par minuter. ta avfrån plattan och vispa ner äggulor tills smeten börjar tjockna.kan behövas värmas på men inte koka! hur många äggulor beror på hur mycket sås det är. sist har du i äggen.

    Server allt på en bädd av färsk bladspenat och skivade tomater.

    MUMS!

    Jag skriver inga riktlinjer i mått om det inte är nödvändigt då det är olika stora familjer som läser detta. Mångden kan man räkna ut i en vanligt kokbok under "koka fisk"

  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 10:16
    #4

    skillnaden är att i GI ska du äta kolhydrater i ungefär samma mängd som innan fast långsamma, i LCHF utesluter du kolhydrater helt ett tag för att få kroppen att använda rent fett som energi. Du kör lite till och från, men det är en konstant som räknas.

    Det är bara att googla på fettdieten så kommer mycket bra recept fram. Jag kommer att försöka posta ett recept om dagen här med.

    Lyckat till!


    smulansson skrev 2009-11-27 10:08:20 följande:
    Vad är det för skillnad egentligen på Gi och LCHF? Jag har inte riktig koll. Jag har kört lite GI till och från. Jag är inte överviktig, men skulle gärna vilja gå ner ett par kilo till bröllopet som äger rum 10 juni i Italien. Jag tänkte köra igång efter julhelgen. Har du tips på sidor på nätet där man kan hitta bra recept? All lycka!
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 10:18
    #5

    om du har problem med hormonerna så kan det vara preventivmedlet som spökar, det var därför jag fick gå ner så mycket första gången. Nu har jag kopparspiral och har inga problem alls med mina hormoner.
    Mycket fisk o skaldjur och rent fett brukar hålla hormonerna i shack!

    Lycka till!


    SofieochJamie skrev 2009-11-27 10:11:42 följande:
    Jag har kört på LCHF ett tag nu och kan också rekomendera den. Vi började prata i denna tråden för ett tag sedan men det har dött ut lite.www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m3550942.htm...Började i Mars men tog uppehåll under två månader i sommras. 163cm, startvikt 74kg, målvikt 60kg. Jag har gått ner 9kg än så länge så jag har lite kvar. Har problem med hormonerna och min läkare sa att jag kommer få kämpa mycket hårdare än många för att lyckas gå ner, men det har jag gjort och varje gram minus är en seger.Läser mycket bloggar för att få inspiration.
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 11:46
    #7

    det som händer är att kroppen byter energikälla, från kolhydrater(socker) till rent fett. Det här kan kännas av första tiden under dieten då man kan få huvudvärk, trötthet och orkeslöshet. Men det går över, och en del känner ingenting.

    Att man känner sockersug överhuduvtaget beror på att blodsockret hela tiden höjs och sänks. När det sänks vill man ha mera socker/mat, speciellt på kvällen när man börjar bli trött sätter suget in. Det är då bättre att ta en kopp te och sova., det är ju det som kroppen egentligen vill.
    Med LCHF höjer man inte blodsockret utan det stannar på en "tom" nivå hlea tiden och sockersuget försvinner då kropppens blodsocker inte höjs.

    I början ska man undvika alla kolhydrater, några veckor eller tills man känner att man stannat på en bra vikt. Då ska långsamma kolhydrater tillföras då de innehåller viktiga bindninsämnen till vitaminer o mineraler. exempel på sånna är quinoa och vildris.

    Det finns recept på helt mjukpepparkaka enligt LCHF(googla), det är lite trixit att göra den, men smakar precis lika som vanlig peppis. Lussebullar innehåller saffran som i sig är en mycket bra krydda, tillsammans med mjöl o socker i en bulle inte lika bra. Prova att krydda mat med saffran istället för bulle, tex stekt fisk/ marinerad kyckling, gratänger. Samma julkänsla fast i nyttig mat. Varför inte krydda köttbullarna med sffran.

    Det finns ingen maträtt som du intekan äta, det är bara att ta bort kolhydraterna och lägga till något annat. istället för att ha mjöl som bindning använder jag äggula och lite krossade linfrön, funkar precis likabra.


    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-27 11:37:36 följande:
    En nyfiken fråga från mig:Vad händer i kroppen under en fettdiet? Blir inte kolesterolet skyhögt? Eller är det enbart nyttiga fetter man äter, det kanske inte har samma effekt på kroppen?Min sambo försöker gå ner i vikt och letar efter en lämplig diet.Och har någon nått tips på att få ner sockersuget? (Vilket inte är det lättaste nu till julen då pepparkakor och lussebullar börjar samlas i hemmen ;)
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 11:48
    #8

    om man nu har sug efter något i alf kan du prova ett par osaltade cashwnötter eller några russin, inte lika "farligt" som socker.

    Och på fårgan om kolestrolet så nej, ma sänker faktiskt sitt kolestrol med LCHF då kroppen inte behöver spara på kolestrol hela tiden, som när man äter fettsnålt, så sköljer den aoutomatiskt bort allt gammalt, de nya depåerna fylls på hela tiden med nytt bra kolestrol som vi faktiskt behölver.


    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-27 11:37:36 följande:
    En nyfiken fråga från mig:Vad händer i kroppen under en fettdiet? Blir inte kolesterolet skyhögt? Eller är det enbart nyttiga fetter man äter, det kanske inte har samma effekt på kroppen?Min sambo försöker gå ner i vikt och letar efter en lämplig diet.Och har någon nått tips på att få ner sockersuget? (Vilket inte är det lättaste nu till julen då pepparkakor och lussebullar börjar samlas i hemmen ;)
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 12:25
    #10

    Om man dessutom älskar gräddiga såser, kött, fisk, grönsaker och smör i maten är det en enkel diet.

    det var så lite, därför jag startade tråden!


    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-27 12:07:38 följande:
    Tack för era svar!Låter faktiskt intressant!
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 16:19
    #15

    Grattis, fett är bra för att lösgöra hormoner som "sitter fast" och behöver hjälp att komma igång! ÖStrongen tex. Glad för din skull!


    SofieochJamie skrev 2009-11-27 13:48:15 följande:
    Ja jag har PCOS, mycket hormoner i rörelse. Men efter några månader på LCHF så kom mensen tillbaka :)
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 16:23
    #16

    Det finns olika metoder om man vill utesluta helt eller dra ner på det. Jag rekommenderar, om man har mycket övervikt 10 kg eller mera, att utesluta kolhydrater helt o hållet första veckorna för att "omstarta" kroppen helt. Men om man tycker att det är för jobbigt, man kan få ont i huvudet o bli extremt trött, så kan man hålla kvar o sina kolhydrater och bara minska till som du säger 20-25 gram per dag, men metaboliskt gör det större skillnad på vågen om man boostar upp kroppen på nytt med bara fett och det andra så klart. I långa loppet måste man naturligtvit ha kolhydrater i långsam form, men i början behöver man inte det eftersom det finns så mycket glukos lagrat i kroppen och hepa av för kolhydratrik kost innan man börjar på LCHF.


    Superstarfia skrev 2009-11-27 12:35:23 följande:
    Du kan inte påstå att man utesluter kolhydrater! För det gör man inte.. däremot drar man ner på dom till ca 20-25 gram per dag...
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 16:29
    #17

    GI och LCHF är inte riktigt samma eftersom GI inte förespråkar så mycket fett som LCHF gör. Det är i stort sett enda skillnaden. Kolhydrater tas bort för att ersättas men naturliga och rena fetter. Som mest drack jag 5 dl ren vispgrädde om dagen och då gick jag ner som mest. GI fokuserar på mat med lågt glymeiskt index, GI-värdet på maten. Desto lägre värde desto bättre för kroppen. LCHF fokuserar endast på fett och kolhydrater som två näringsdelar inga tabbeller eller siffror bra mat så mycket du orkar äta. LCHF "byter" energi källa, medan GI har i stortsett samma källa fast i annan form.

    Det som funkar bra är att man går tillbaka till att äta rena produkter, i båda fallen, istället för light med suklaroser, konstgjorde ämnen och tillsatser. Som stenåldersdiet fast mer anpassat till våran tid.
    Så de liknar varandra och de funkar i stortsett på samma sätt när det kommer till blodsockret men LCHF byter energikälla medan GI har du kvar samma enetgikälla.

    Det är liten lätt variant av hur man ska förklara, kan gå ner till minsta atom men jag tror inte någon här är intrserad av det :P
    hihi


    smulansson skrev 2009-11-27 13:23:43 följande:
    Jag har kört Gi fas 1 ett par veckor och då utesluter man kolhydrater, borde vara ungefär samma som LCHF då?
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 16:31
    #18

    KÖr hårt, och om du behöver rexept så komemr jag posta minst ett varje dag här!

    lycka till!

    mamma till 1 skrev 2009-11-27 12:29:43 följande:


    Detta har jag provat och kommer att köra igång igen. Supergod diet. MMmmmPå tre veckor så minskade jag 5 cm på fläsket. inte midjan utan vid navelhöjd. då är man nöjd =)Finns så mycket gott man kan äta i denna dieten. Rekommenderar varmt =)kram S
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 17:24
    #26
    Superstarfia skrev 2009-11-27 17:11:30 följande:
    Men hur hade du tänkt göra då? äter du bara ägg, kött å fisk?Eftersom grönsaker innehåller Kh, å så även alla mejeriprodukter.. även smör innehåller kolhydrater.. så de du säger stämmer inte.. tyvär..
    Idag finns det kolhydrater i precis allting man äter tyvär, men det som räknas till rena kolhydrater är exempelvis pasta, ris, mjöl, socker etc, tror du hajar. "Gömda kolhydrater" som finns i smör, mjölk etc är naturliga sockerarter och bör inte räkna in i kh om du nu inte gör en näringsvärdetabell på allting du äter under dag, varje dag(?), dvs att kh = noll om du tar bort de rena kolhydrater. Det jag menar med att utesluta dem helt är att de så kallade "gömda" räknas bort eftersom dem faktiskt används i din kropp innan de ens når hepa och kan omvandlas till glukos.
    De är så pass små mängder så kolhydrat = noll.
    Försökte mig på en lätt variant i att förklara LCHF och uteslutning av Kh.

    Jag var nog otydlig i med vilka kolhydrater jag menade när jag försökte på en lätt tolkning av LCHF, men om du vill kan jag jag förklara på kemisk nivå nästa gång`:-P Hehe, om jag orkar! Skulle bli väldigt långa inlägg då hihi! :-P

    Men du har alldeless rätt i att det finns "gömda kolhydrater", men som är förargligt, men nödvändigt för kroppen :D
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 17:25
    #27
    stellastella skrev 2009-11-27 17:15:48 följande:
    Jag har hållt på sen i slutet på september och har nog aldrig mått så bra på någon "diet". Det lustiga är att den veckan jag var sjuk och inte motionerade gick jag ner som mest annars har jag en genomsnittlig nedgång på runt 0,4 kg/vecka vilket känns ganska lagom om än något tråkigt men det känns som att det här är något jag kommer att kunna hålla i längden och det är ju det som är det viktiga.
    Grattis!
    Lägg gärna upp ditt favorit recept till oss andra så vi får lite insperation!
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 17:26
    #28
    smulansson skrev 2009-11-27 16:38:20 följande:
    Tack för förklaringen. Tror att jag kommer prova LCHF efter julhelgen och se. Då kikar jag in här...Jag mådde väldigt bra när jag åt mycket fett och skippade kolhydraterna. Problemet är dock att när man börjar äta lite smått med kolhydrater igen, får man så sjukt ont i magen. Vi som ska gifta oss i Italien lär inte hitta så mycket lååångsamma kolhydrater där...:)Ha en skön helg!
    Titta in och säg hej när du vill börja!
    Lycka till i livet så länge!
  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 18:19
    #33

    Tack för infon!

    Ja jo jag vet att hjärnan behöver kolhydrater då jag med har läst om det vid universtitet och fristående kurser, men anser mig lekman i ämnet biokemi eller allt om sådant tillhörande.

    Jag säger inte att de inte räknas inne i kroppen som så att du inte äter dem, utan när man äter som lekman, som jag är, så räknar inte JAG dem "gömda kolhydraterna" som rena kolhydrater, då de används upp och inte lagras(vad jag har fått lära mig inom biokemin, kan ju ha fel där med(?)) Sen undviker jag naturligtvis alla kolhydrater som finns i allt första veckorna (inte mer än 5g per 100g), så i stort JA JAG äter nästan bara kött och ägg i början med tillskott av rena fetter.

    Jag tror vi har hamnat i den här diskussionen av helt fel skäl. Vi har helt klart olika läror bakom oss inom LCHF och jag har den enkla varianten att räkna GKh som noll om jag inte fysiskt stoppar i mig bröd pasta mjöl etc.

    Jag startade tråden för att som lekman hjälpa andra med en metod inom LCHF som har funkat för mig, tror dock att vi hamnat lite på sidospår.

    Jag ber om ursäkt om jag sagt något som inte stämmer, som sagt ingen expert, ,men som du säger inte du heller.
    Jag skriver bara så som JAG tänker och som JAG har lärt mig, sen att inlägg av ditt slag är bra tvekar jag inget om.

    Bra diskussioner är ett bra forum tvkelöst!

    Tack för att du vill lägga din forksning till mitt minne!
    Som sagt igen så ber jag om ursäkt och anser natuligtvis att vi kommit att bli oense av fel anledning!


    Superstarfia skrev 2009-11-27 17:28:56 följande:
    ja fast enligt kostdoktorn, å fett doktorn å alla. så ska ALLLA kolhydrater räknas, även de som finns i grädde, smör etc.. därför man aldrig ska äta nått som innehåller fler än 5g kh per 100g.. så antingen så har jag fått fel info öga mot öga med dessa personer, eller så har du fel info...men huvudsaken att de funkar för dig.. men gå inte runt å säg att man inte äter några kolhydrater för de är ren lögn..å sen kan jag som forskare på området om cellernas nybildning etc berätta att hjärnan behöver minst 15g kolhydrater om dagen för att hjärncellerna ska överleva. Vistt kroppen kan tillverka kolhydrater av fett, men inte i den utsträckning det krävs för hjärnan att nybilda celler.. Jag är en oberoende forskare, inte anställd av någon spannmålsindustri. (det brukar jag få slängt i ansitket annars när jag berättar att det krväs kolhydrater)
  • MissIn­ko
    Äldre 30 Nov 11:36
    #38
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-27 21:08:49 följande:
    Har läst på lite mer om dieten nu.Fettdoktiorn fick mig att helt skifta och jag kommer inte rekomendera min sambo att äta en liknande diet.Av vad jag läst tror jag den kan vara rent farlig. Speciellt om man tror på hennes "sanningar"Men jag hoppas den fungerar för er alla!
    Skulle du kunna utveckla det lite`?
    Vilka sanningar tror du är farliga?
  • MissIn­ko
    Äldre 30 Nov 11:43
    #39

    Då är det dags för dagens recpet,
    och får be om ursäkt att jag inte skrivit i helgen men blev en tripp till SÖS i helgen igen.

    Lasagne ala LCHF

    Gör köttfärssås i din egen ettapning, utan Kh förstås.
    smält ost i grädde och kydda med lite salt o vitpeppar.
    Som en falsk ostsås. Ha litei ägulor om den tjocknar dåligt.

    Istället för lasagneplattor använder jag skivad zuccini och squasch. Sen gör du som du alltid gjort. Inget svårt alls, men tusan så gott!

    Lycka tilL!

  • MissIn­ko
    Äldre 5 Dec 13:31
    #43
    JustMeAndMyLove skrev 2009-12-01 23:01:25 följande:
    Jaghittade en diet som hjälpte mig gå upp i vikt. Eller en form av näringsshaker som hjälpte mig. Men efter att ha ätit det i ett halvår orkade inte jag med deras sektliknande beteende. De dyrkade verkligen sin "ledare" och produkterna ansågs bota allt från ledbesvär till kroiska exem och andra sjukdommar. Eftersom jag själv lider av olika symptom, men är utan diagnos så tryckte de på mig nya tabletter och shaker hela tiden med löften om att allt skulle försvinna och bli bra. Jag var bara 18 och naiv och blev förstås både fattig och besviken när inget hände. Vist var det bra att gå upp i vikt och min energi blev lite bättre med det var inte värt alla tusenlappar det kostade i månaden. Tror det ärligt det blev en kraftig reaktion från min sida angående LCHF för jag kände igen sättet dieten pratades om i andra forum och i artiklar. var dock inte aftonbladet jag såg artikeln i. Men jag får be om urskt för den hårda tonen i mitt inlägg.Tror att LCHF fungerar (det ser ju onekligen så ut) men när jag läser på lite verkar det inte vara en diet man ska hålla i flera år, tänker då främst på de två barn som dog och på att dieter oftast inte ska ätas långvarigt.
    Jag förstår dig, man blir liksom frälst om man hittar något som funkar för en själv.. det är underbart att så många trackar ner på en diet bara för att man blir frälst.

    Om det inte funkar eller man tvivlar så är det inget tvång så att säga. Denna tråd kommer stängas nu endast för att jag inte gillar att folk förstört tråden, det var inte meningen att det skulle diskuteras allmän info, dålig publicitet, etc. det var mening att hjälpa varandra inom LCHF!

    Så hej då alla gullungar, hoppas ni hittar ett annat forum för en diet.
Svar på tråden LCHF/fettdieten