• Akutsy­rra
    Äldre 22 Nov 16:54
    21985 visningar
    18 svar
    18
    21985

    Behöver skriva av mig (abort)

    Jaha, då var man här då..
    Upptäckte att jag var gravid förra veckan, INTE bra. Inte rätt tillfälle framförallt, varken jag eller sambon har jobb (han jobbar i stort sett inte alls, jag timvikarie och har cirka 3-4 pass/vecka vilket är helt ok), detta betyder ju att vi inte har någon ekonomi att tala om alls knappt. Vi har diskuterat detta fram & tillbaka och min m2b vill inte alls ha barn i det läget som vi är nu, och jag förstår honom, ser man till det praktiskt så vill inte jag heller , klarar oss knappt själva vissa månader, men känslomässigt känns det inte rätt att göra abort. Men nu ska till barnmorskan imorgon klockan 13.30 och prata med henne, och förhoppningsvis få den första tabletten så man kan få det avklarat. Både jag och sambon tycker det är jobbigt (mest jag då), men han är kanonbra och stöttande, men man måste se till barnets bästa, det inser vi båda två.
    Är det någon som har gjort medicinskt abort och vill dela med sig av sina erfarenheter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 17:27
    Har förresten haft ont i magen i ett par dagar, känns som det sitter över äggledarna, och främst på vänster sida, nu idag har det börjat att göra ont ont ONT och jag har en "allmän sjukdomskänsla", dvs ont i huvudet, snurrig, känner mig febrig..kan detta vara vanliga grav-symptom eller..? Någon som vet?

  • Svar på tråden Behöver skriva av mig (abort)
  • Sebast­iána
    Äldre 22 Nov 17:00
    #1

    Har du fått prata med en kurator på sjukhuset? Det kan vara bra att prata med en sådan innan man fattar beslutet, vad det än blir.

  • Akutsy­rra
    Äldre 22 Nov 17:08
    #2

    Nej, det har jag inte gjort. Men ska prata med bm om det imorgon också, trots att det blir abort hade det känts bra att prata..
    Det är konstigt bara, för jag har känt mig säker på abort hela tiden (med tanke på det jag skrev i förra inlägget) men nu börjar jag tveka. Men jag är ung, jag är 19, och min sambo är 27, och jobbsituationen är inte den bästa, och verkligen inte ekonomin heller. Så det är bara mina känslor som spökar..

  • Malin och Joel
    Äldre 22 Nov 19:00
    #3

    Hoppsan hejsan, tilltagande smärta i ena sidan över äggledarna och allmän sjukdomskänsla låter som ett x faktiskt. Tycker du borde gå till gynekolog åtminstone imorgon (jobbar själv på gyn). Får du mkt ont tycker jag du ska söka till akuten, det finns ju en risk att äggledaren går sönder och orsakar blödning, kan tyvärr gå riktigt illa...

  • Akutsy­rra
    Äldre 22 Nov 19:04
    #4

    Misstänkte nästan något liknande jag också, men har hört att man ska blöda och så då med och det har jag inte gjort..? eller det gäller kanske inte alla? Hur tidigt kan man se om det är ett ex? Har hört att det inte kan ses för tidigt heller..jag är i vecka 5 nu.
    Men jag har tid hos barnmorskan imorgon så ska prata med henne då. Jobbar inatt med, så skulle jag bli sämre är jag på rätt ställe (akuten).

    Tack så jättemycket för ditt svar!

  • Malin och Joel
    Äldre 22 Nov 19:06
    #5

    Nej det är inte alltid man blöder, ja i v. 5 kan det nog vara svårt att se ngt, man brukar säga att det ska synas efter v. 6. Bra att du har tid till barnmorskan! Och ja, du jobbar ju verkligen på rätt ställe om ngt skulle hända i natt

  • Akutsy­rra
    Äldre 22 Nov 19:48
    #6

    Tänkte det..för hörde att någon inte ens fått göra abort förräns i vecka 6 för att dom ville se så allt var rätt och fostret satt på rätt ställe och så.
    Får se vad som sägs imorgon.

    Kram & tack!

  • Akutsy­rra
    Äldre 23 Nov 22:43
    #7

    Var hos barnmorskan idag, det blir ingen medicinsk abort, jag var i vecka 8 tydligen..ska till läkaren nästa torsdag och få tid för kirurgisk istället. Jag orkar inte vänta längre..vill bara få det gjort!!

  • Miss Sofie
    Äldre 24 Nov 09:47
    #8

    Lycka till

  • Tausen
    Äldre 24 Nov 18:02
    #9

    Känner med dig tjejen...Det är jobbigt, men skönt att din kille finns där för dig. Eran lilla ängel kommer alltid att finnas i era tankar. Tycker det är ansvarsfullt att inte sätta ett barn till världen om man inte är redo för det.
    Du är stark!

  • Akutsy­rra
    Äldre 25 Nov 23:10
    #10

    Tack så mycket!
    Hoppas bara tiden går snabbt nu, vill få det gjort snabbt som f*n bara.
    Tausen: Hm, nu känner jag mig inte stark faktiskt. Men jag vet att det är det rätta. Trots att det är sorligt.

  • Akutsy­rra
    Äldre 30 Nov 18:56
    #11

    Vsr hos läkaren i fredags (fick en tid i annat landsting för ville ej vänta), där visade det sig att jag bara var i vecka 6, såååå skönt, så jag tog min första tablett idag, ska tillbaka i övermorgon för dom sista.

  • Tausen
    Äldre 30 Nov 19:36
    #12

    Lycka till nu, hoppas det går bra för er!!

  • Akutsy­rra
    Äldre 30 Nov 21:19
    #13

    Tack Tausen :)

  • Lennar­ts Fru
    Äldre 30 Nov 22:10
    #14

    dina så kallade sjuksymtom låter lite som om om du kanske har en "systa" i underlivet på äggledare eller äggstockar. Eller eventuellt att fostret ligger fel.

  • Akutsy­rra
    Äldre 1 Dec 08:49
    #15

    Jag sa det till läkaren också jag var hos i fredags, och han kollade och det såg helt normalt ut. Men tack så jättemycket iallafall, var nämligen också orolig för det (att fostret låg fel).
    Mitt största problem nu är att jag mår så förbannat illa hela tiden, är ju lite bättre nu sedan jag tagit Mifegyne-tabletten, och förhoppningsvis försvinner det helt efter imorgon..men har legat i sängen i två dagar utan att göra ett dugg..så nu vet man ju vad man har att vänta sig när det blir dags på "riktigt".

  • Malin och Joel
    Äldre 1 Dec 10:55
    #16

    Nu är det ju iofs bara en dag kvar, men ett tips är Postafen, finns receptfritt på apoteket mot illamående. Det säljs för åksjuka men fungerar mot grav.illamående med.
    Men illamåendet brukar ju försvinna ganska direkt efter aborten

  • Mamsel­len på smälle­n
    Äldre 1 Dec 11:56
    #17

    Tänker på dig!
    Har gått igenom samma sak! Jag visste och vet fortfarande att jag gjorde det rätta men än idag tänker jag på det ofta. Det är nu åtta år sedan jag gjorde aborten.

    Jag hade otroligt ont i magen när "själva aborten gjordes", fick morfin minns jag. Din sambo följer väl med dig?

    Efter att det var klart var allt illamående borta och det första jag gjorde när jag åkte från sjukhuset, var att åka och köpa en stor räksallad. Då hade jag inte ätit ordentligt på ca fyra veckor pga illamåendet. Smakade såå gott och jag kände mig lite glad mitt i allt det sorgliga.

    Kommer gå bra, tänker som sagt på dig!

    Kram

  • Akutsy­rra
    Äldre 12 Dec 08:17
    #18

    Hej! Har varit lite frånvarande pga mycket med flytt osv , jodå, aborten gick bra, och illamåendet försvann. Testade faktiskt postafen, men det hjälpte inte alls. Jaja, nu är det gjort iallafall.
    KRFAM och tack alla!

Svar på tråden Behöver skriva av mig (abort)